Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (985)

Vierailija
821/985 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun vaihtarit alkoi, samaa ikäluokkaa oleva mies menetti kiinnostuksensa minuun.

Vierailija
822/985 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onkohan ne nyt sit alkamaisillaan. Vuotanut nyt tauotta yli kuukauden... Gynekäyntejä kammoan mm. kivun takia ja sinne menen vasta äärimmäisessä hädässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/985 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkoa edelliseen. Ikää siis 45 v

Vierailija
824/985 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vuosia hormonaalisia ehkäisyä, joka poisti kuukautiset. Kun kävin uusimassa reseptiä 50-vuotiaana, mainitsin kipeän kohdan yhdynnässä liukkaista huolimatta. Ja ohimennen muutaman kuukauden kestäneen nivelsäryn. Sisään kurkkaamisen jälkeen gynekologi totesi että ei tässä liukkarit autakaan, limakalvot kuin Sahara, vaihdevuodet alkaneet. Nivelkivut ja kuivuus siis ainoat oireet.

Ehkäisy vaihdettiin hormonikorvaushoitoon, tietenkin sellaiseen ettei edelleenkään tarvitse kärsiä kuukautisista. Oli hyvä ratkaisu sillä säryt katosi ja taas on liukasta. Itselläni ei seksihalut ole missään vaiheessa kadonneet, joten hyvä että paikat taas kunnossa.

Vierailija
825/985 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onkohan ne nyt sit alkamaisillaan. Vuotanut nyt tauotta yli kuukauden... Gynekäyntejä kammoan mm. kivun takia ja sinne menen vasta äärimmäisessä hädässä.

Nyt voisi olla se äärimmäinen hätä. Varaas nyt vaan se aika. Toi voi olla merkki kasvaimestakin.

Vierailija
826/985 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen vielä alkavaksi.

N53

Vierailija
827/985 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä rajoilla ollaan. Hikoilu, heräily ja lievät kuumat aallot on lisääntyneet, ja kroppa antanut muutenkin kiihtyvää merkkiä syksystä asti.

Kokeilen nyt erästä valmistetta oireiden lievitykseen.

N50.

Vierailija
828/985 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat olleet pari vuotta todella epäsäännölliset ja runsaat.

Viimeksi ferritiiniarvo oli 9. 😬

Enkä tietenkään ole saanut aikaiseksi hakea monsterimenkkoihin mitään apua.

Kierukkaa en ole koskaan kokeillut.

Kamalaa kokovartalohikoilua ollut n. vuoden verran. Ja järjetön v*tutus päällä.

Täytän tänä vuonna 49.

Kävin gynellä hiljattain. Sain reseptit hormonipillereihin ja "vaginapuikkoihin", mutta en ole vielä ostanut niitä.

Vierailija
829/985 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka, en polta ja on terveelliset elämäntavat. Silti vaihdevuodet alkoivat alle 50-vuotiaana. Kovat oireet. Muutaman ihmisen mielestä minulla on vain luulotautia. Heidän mielestään kauan sitten naisilla ei ollut vaihdevuosioireita - olen siis turhasta vinkuja ja olen tehnyt vaihdevuosista itselleni ongelman ... Tämä ei ole mitään luulotautia. Lääkkeet on.

Vierailija
830/985 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 ja syksyllä oli muutaman viikon ajan yöheräilyä ja hikoilua. Olin just aloittanut uudessa työssä, jossa alkoi yt:t ja stressasin paljon. Kun tilanne töissä tasaantui, hävisivät myös mun vaihdevuosioireet. Syksyn jälkeen on ollut parit menkat, eikä mitään oireita, mutta ei ole töissäkään samanlaista painetta kuin syksyllä.

Vierailija
831/985 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

54 ja syksyllä oli muutaman viikon ajan yöheräilyä ja hikoilua. Olin just aloittanut uudessa työssä, jossa alkoi yt:t ja stressasin paljon. Kun tilanne töissä tasaantui, hävisivät myös mun vaihdevuosioireet. Syksyn jälkeen on ollut parit menkat, eikä mitään oireita, mutta ei ole töissäkään sam8anlaista painetta kuin syksyllä.

Onko tutkittu sitä, liittyvätkö hankalat vaihdevuosioireet ja stressaava elämäntilanne tai stressi toisiinsa? Kun suurin osa naisista porskuttaa vaihdevuosiajat reippaasti ja ilman oireita läpi. Miten elämänasenne ja luonteen neuroottisuus?

Vierailija
832/985 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

47v alkoi, mutta ilman hikoilua. Muuta on siitä edestä, muisti pätkii, masentaa, huimaa, kolottaa (hartiat) painajaisia, mikään ei tunnu mitään. Korvaushoitoa en saa, koska ei ole hiki 😐

Työkyky on täysin mennyt.

Vierailija
833/985 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet on perseestä. Vanheneekin tosi nopeasti, ottaa päähän.

Aiemmin tuolla kirjoitinkin kuinka nyt 49-vuotiaana alkanut tulla vaihdevuosioireita...lisään vielä että totesinkin miehelle kuinka tuntuu että tämän syksyn aikana olisi "yhtäkkiä" vanhentunut roimasti

Vierailija
834/985 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.

sain vauvan 44 v.

Vierailija
835/985 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydän kirjoitti:

Kun mun vaihtarit alkoi, samaa ikäluokkaa oleva mies menetti kiinnostuksensa minuun.

Tää on niin joku katkeromies. :D Vaihdevuosia ei ulkopuolelta pysty mitenkään näkemään tai päättelemään, minkä tietäisit, jos olisit kokenut asian/nainen. 

Vierailija
836/985 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

54 ja syksyllä oli muutaman viikon ajan yöheräilyä ja hikoilua. Olin just aloittanut uudessa työssä, jossa alkoi yt:t ja stressasin paljon. Kun tilanne töissä tasaantui, hävisivät myös mun vaihdevuosioireet. Syksyn jälkeen on ollut parit menkat, eikä mitään oireita, mutta ei ole töissäkään sam8anlaista painetta kuin syksyllä.

Onko tutkittu sitä, liittyvätkö hankalat vaihdevuosioireet ja stressaava elämäntilanne tai stressi toisiinsa? Kun suurin osa naisista porskuttaa vaihdevuosiajat reippaasti ja ilman oireita läpi. Miten elämänasenne ja luonteen neuroottisuus?

Nää kaksi asiaa ei liity toisiinsa lähtökohtaisesti mitenkään. Vaihdevuosioireita joko on tai ei ole, ei liity mitenkään siihen onko nainen neuroottinen vai ei. Perinnöllistä, millaiset osuu kohdalle. 

Vierailija
837/985 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla varmaan menossa ja olen 47v. Itselläni ei ole kuumiaaltoja lainkaan, vaan kylmiä aaltoja. Mulla on kylmä, kylmä ja kylmä 24/7 ja pukeudun villasukkiin ja tosi lämpimästi ja nukun höyhenpeiton sekä villapeiton alla. Kierto lyhentynyt ja vuoto vähentynyt huomattavasti. Mulla oli vuosia järkyttävän iso vuoto ja ompelin itse pestäviä jättisiteitä, kun riittävä koko oli sellainen sairaalassa synnytyksen jälkeen käytettävä jättiside. Ferritiinit oli laskenu 18:sta, mutta hemppa 147. Rautalisällä sain olon voimistumaan ja ehkä tuo järjetön vuoto vei noi varastoraudat. 

Vierailija
838/985 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka, en polta ja on terveelliset elämäntavat. Silti vaihdevuodet alkoivat alle 50-vuotiaana. Kovat oireet. Muutaman ihmisen mielestä minulla on vain luulotautia. Heidän mielestään kauan sitten naisilla ei ollut vaihdevuosioireita - olen siis turhasta vinkuja ja olen tehnyt vaihdevuosista itselleni ongelman ... Tämä ei ole mitään luulotautia. Lääkkeet on.

Mulle lääkärit nauroi päin naamaa kun 45-vuotiaana kerroin vaihdevuosioireista. "Ei sulla vielä mitään vaihdevuosioireita voi olla, nuo johtuu jostain muusta." Miten lääkärit ei tiedä että sehän on perinnöllistä, missä iässä ne oireet alkaa? Mun suvussa äidin puolella on oireet alkaneet alle 50 v. 

Nyt olen 54 v eikä ole toivoakaan saada mitään apua näihin prkleen kuumiin aaltoihin ja mielialan heittelyihin. Viimeksi sanoin lääkärille että jos ei ala tulla lääkettä tähän niin kohta tapahtuu murhia. Alkaa olla vihanhallinta jo sen verran hankalaa. Mutta ei, ei tipu apua. 

Vierailija
839/985 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

42-vuotiaana loppui kerralla. Eikä

vaihdevuosioireita.

Vierailija
840/985 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään, joilla vaihdevuodet ei olisi alkanut ennen 50 v.

Itselläni kuukautiset loppuivat 45-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän