Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Yksilötasolla tuskin elintavoilla voi väittää olevan merkitystä vaihdevuosien alkamiseen tai oireiden kovuuteen. Itse olen normaalipainoinen, en polta ja alkoholia menee joskus juhlissa lasi skumppaa, en polta ja silti esivaihdevuodet ovat vaivanneet jo jonkin aikaa (nyt 45v). Kuukautiset tosin alkoivat myös aika nuorena, 11v, eikä siihenkään vaikuttaneet elintavat vaan perimä. Liikuntaakin harrastan paljon, säännöölisesti myös kovasykkeistä treeniä, olen harrastanut koko ikäni, eikä sekään kauheasti auta. Nyt vaan pitäisi löytää gynekologi joka osaisi auttaa esivaihdevuosien kanssa. Suosituksia Helsingin seudulta otan mielellään vastaan! Pahin oire on siis liian aikainen herääminen, uusimpana on alkanut tulla limakalvojen kuivumista ja halut ovat alkaneet heitellä.
Menkat loppuivat 60-vee ja olemattomat vaihdevuosioireet.
Niin ja vielä...seksielämä on hurjaa ja kroppa kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä...seksielämä on hurjaa ja kroppa kunnossa
Näin on, meitä vahvoja ihmisiä ei vaihtarit kosketa!!
Ikää 54. Säännölliset kuukautiset. Tosin vuoden verran olleet aika kivuliaat. Ei vv oireita minkäänlaisia.
Viisikymppisenä alkoivat ensimmäiset kuumotukset ja jatkuvat edelleen. Olen kohta 70-vuotias. Hormonilääkkeen olen onneksi voinut jo puolittaa.
Silloinko ne vaihdevuodet alkaa jos ei jaksa enää manuaalilla ajella vaan laiskuuttaan ottaa automaatin...
On sitä ennen vanhaankin ilman hormoneja sinnitelty. Nykynainen ei kestä mitään! Jos ikä on sitä paitsi alle 50, pitäisi kyllä jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni oli kuukautisten poisjäänti myös helpotus. Loppuivat noin 45-46 vuotiaana.
Onhan se helpotus, jos kuukautiset ovat olleet runsaat ja kivuliaat, ,utta vaihdevuosioireet sen sijaan olemattomat.
Sain vauvan 44 v n 2 kk. Raskausaika meni suht hyvin, vaikka tuli raskausajan diabetes ja noudatin sitten tarkkaa ruokavaliota, kerran oksensin syötyäni punakaalimajoneesietikka salaattia, 2 x pyörryin kotona. Fillarilla kävin kaupassa edellisenä päivänä ja seuraavana päivänä naistenklinikalle julkisella.
Paljosta olisin jäänyt paitsi ellei lasta olisi.
Olen niin Kiitollinen.
Jotkut vaan kuolee nuorempana. Liekö geeneihin määrätty? Vaihdevuosi-ikä kai korreloi elämän pituuden ja terveyden kanssa. Ei elämä ole reilua. 55+-ikäisinä vaihdevuosiin tulevat ovat muutenkin terveitä, kauniita ja nuorekkaita. Estrogeeni on kauneushormoni ...
Eikös joillakin naisilla ole muutenkin vähemmän estrogeeniä? Parta kasvaa ja sitä rataa? ... Mitä kauniimpi nainen, sitä enemmän estrogeeniä!!
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vaan kuolee nuorempana. Liekö geeneihin määrätty? Vaihdevuosi-ikä kai korreloi elämän pituuden ja terveyden kanssa. Ei elämä ole reilua. 55+-ikäisinä vaihdevuosiin tulevat ovat muutenkin terveitä, kauniita ja nuorekkaita. Estrogeeni on kauneushormoni ...
Pitää paikkansa, olen nähnyt tämän sukulaisissani.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla vaihtarit jo ohi, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään.
Ei ollut mitään ongelmia. En tiedä hikipuuskista mitään. Haluaisin seksiä tai läheisyyttä mutta ukosta ei ole oikein mihinkään. Kannattais ottaa nuorempi ukko.
Nyt 49- vuotiaana alkoi tulla hikipuuskia - kasvot tuntuvat menevän punaisiksi, tulee kuuma ja hiki kihoaa otsalle. Sydämen muljahteluja on ollut, aamuöisin heräilyä jolloin uni ei meinaa millään tulla uudelleen. Mieliala on ollut herkkä ja aloitekyvytön. Minulla on aina ollut jotain epätyypillistä migreeniä/tensioniskapäänsärkyä, mutta sekin on pahentunut nyt. Sain viikko sitten estrogeenigeeliä (kohtua ei ole ollut 10 vuoteen), ei vielä tiedä miten vaikuttaa ja onko annos sopiva. Noiden kuumien aaltojen kanssa pärjäisinkin, mutta toivoisin yöunien ja energisyyden palaavan.
Osa kohtua ja toinen munasarja poistettiin alle viisikymppisenä kasvaimien takia. Alle vuosi myöhemmin alkoi todella rajut kuumat aallot, aivan kuin olisi yllättäen joutunut 80 asteiseen saunaan, mutta ne menivät aina niin nopeasti ohitse parissa minuutissa ettei ehtinyt hikoiluttamaan. Pahimmillaan heräilin tunnin välein koko yön ajan, koska tuli kuuma aalto. Olen todella onnellinen, että oireilu päättyi reilun kuukauden jälkeen. Sen jälkeen olen huomannut myös mielialojen tasaantuneen eivätkä ne vaihtele niin nopeasti kuin aiemmin.
50 vuotiaana alkoi kuumat aallot harvakseltaan. Vuoden päästä kuumia aaltoja tasoitti kylmä horkka. Yöt meni tunnin välein herätessä, kun ensin tuli niin kylmä, ettei mikään määrä peittoja riittänyt ja vartin päästä hikoilin lakanat märäksi. Tätä kaikki vuorokaudet läpeensä. Töissä ramppasin vessassa ottamassa vaatteet pois ja pyyhkimässä ihon kuivaksi, jonka jälkeen taas hetken päästä puin takkia päälle, kun paleli. Toi aika oli ihan sieltä syvältä. Vuoden verran yritin kestää tilannetta, kunnes oli pakko hakea apua gynnalta. Ajattelin, että jos menis ohi, eikä tarvis turvautua estrogeeniin. Estrogeenihoito alkoi puremaan pikkuhijaa, mutta vasta kokeiltuani geelit ja laastarit, sain tabletit. Ne toimii.
Vaihdevuosien alkamisen myötä alkoi tulla kiloja, joita on todella vaikea saada pois. Nukkuminen on huonoa, joko vaikea nukahtaa illalla tai sit herää aamuyöstä. Pahimmillaan mennään 2h yöunilla, ja vaikka väsyttää, ei saa nukuttua.
Mä vihaan olla nainen!
Mulla. 42-44 v. Kuumia aaltoja, sydämen tykytystä, aina vain lyhenevä kierto ja yli viikon ryöppyämällä verta. Lopuksi joka toinen viikko. Ailahtelevaisuutta, kaikki draamaa. Se oli helpotus kun loppui.
Vaihdevuodet on perseestä. Vanheneekin tosi nopeasti, ottaa päähän.
En ole huomannut mitään kummempia oireita, mitä nyt normaaleja ikääntymisen merkkejä ulkomuodossa.
Minulla on hormoonikierukka ja siitä huolimatta kuukautiset tulevat säännöllisesti, ovat tulleet aina kierukan kanssa. Kävin gynellä reilu vuosi sitten ja hän totesi myös, ettei vaihdevuodet ole vielä lähelläkään.
Seksi maistuu ja elämä tuntuu muutenkin mukavalta.
N46