Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjät, vinkkejä ruoanlaittoon ja ostamiseen kaipaisin :)

Vierailija
25.03.2013 |

Yritin kaupasta etsiä "lihan korvikkeita" mutta maustetu tofu-jutut olivat mielestäni aika kalliita, melkein 13 euroa kilo ja meillä kun on perheessä raavas mies joka vetää ruokaa napaansa isot satsit niin mistä sitä saisi halvalla (Espoo-Helsinki-alue) tai mitä muita vaihtoehtoja olisi?

Ja sitten kaipaan vinkkejä hyviin pitsantäytteisiin, mistä tulisi samantyylistä kuin kinkku-ananas-pitsasta? Kinkun tilalle siis jokin kasvisvaihtoehto.

Muitakin hyviä reseptejä tai vinkkejä saa antaa, soijarouhetta käytän jo jonkun verran mutta sen maustaminen on hankalaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tofu etnisistä kaupoista. Huomattavasti edullisempaa. 

Vierailija
2/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijasuikaleet/palat/fileet/pullat on halvempia kuin tofu, ja niissä on lihamaisempi rakenne. Saa ihan lähikaupastakin.

En oikein tiedä, millä saisi kinkkumaista makua pizzaan - ehkä ohueksi viipaloidulla ja kiinteäksi paistetulla savutofulla (löytyy valmiina)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkusieniä lihan tilalle? Ollaan sekasyöjiä mut pinaatti-herkkusienipasta on niiin namia! miks sienet on niin aliarvostettuja? Sitten pavut ja linssit tuo ruokaisuutta ruokiin ja proteiinia :)

Vierailija
4/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei soijaa miehille! niiden munat surkastuu! eikä se ole edes vitsi.

Vierailija
5/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:24"]

En oikein tiedä, millä saisi kinkkumaista makua pizzaan - ehkä ohueksi viipaloidulla ja kiinteäksi paistetulla savutofulla (löytyy valmiina)?

[/quote]

Ainakin noin saa "pekonia": http://huonovalorumakattaus.blogspot.fi/2013/01/tofupekoni-ja-tofunkaristys.html

Vierailija
6/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta olen sekasyöjä ja mua on aina ihmetyttänyt, miksi lihalle pitäisi esim. jossain pitsassa hakea sitä olemukseltaan "lihamaista" korviketta. Eikö pitsaa voi päällystää vaan reilusti marinoiduilla/säilötyillä/tuoreilla kasviksilla (sipuli, tomaatti, paprika, munakoiso, kesäkurpitsa, sienet, ananas, pinaatti, oliivit jne jne), siis juuston ja tomaattikastikkeen lisäksi? Valikoimaa on näissä täytteissä ihan rajattomasti. Pitsan täyttävyyshän ei kasvistäytteistä varsinaisesti kärsi...

Jokapäiväiseen ruokavalioon pitää tietysti löytää proteiinipitoisia kasvikunnan tuotteita, jos ei lihaa/muita eläinkunnasta peräisin olevia aineita syö. Meillä käytetään paljon linssejä ja säilöttyjä kikherneitä. Linssi-peruna-paprika-tomaattipata ruskistettujen leipäkuutioiden kanssa on ihan hitti, samoin tomaattinen kikhernecurry kääräistynä esim. tortillaan. Nämäkin on kyllä sitten ihan sellaisia "rehellisiä" kasvisruokia ilman mitään epämääräistä lihaolemusta :)

Vierailija
7/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 18:35"]

Vähän OT, mutta olen sekasyöjä ja mua on aina ihmetyttänyt, miksi lihalle pitäisi esim. jossain pitsassa hakea sitä olemukseltaan "lihamaista" korviketta. Eikö pitsaa voi päällystää vaan reilusti marinoiduilla/säilötyillä/tuoreilla kasviksilla (sipuli, tomaatti, paprika, munakoiso, kesäkurpitsa, sienet, ananas, pinaatti, oliivit jne jne), siis juuston ja tomaattikastikkeen lisäksi? Valikoimaa on näissä täytteissä ihan rajattomasti. Pitsan täyttävyyshän ei kasvistäytteistä varsinaisesti kärsi...

Jokapäiväiseen ruokavalioon pitää tietysti löytää proteiinipitoisia kasvikunnan tuotteita, jos ei lihaa/muita eläinkunnasta peräisin olevia aineita syö. Meillä käytetään paljon linssejä ja säilöttyjä kikherneitä. Linssi-peruna-paprika-tomaattipata ruskistettujen leipäkuutioiden kanssa on ihan hitti, samoin tomaattinen kikhernecurry kääräistynä esim. tortillaan. Nämäkin on kyllä sitten ihan sellaisia "rehellisiä" kasvisruokia ilman mitään epämääräistä lihaolemusta :)

[/quote]

Joku voi pitää lihasta tai lihan rakenteesta. Kasvisruokiin totuttelu käy helpommin kun ruoassa on tuttuja elementtejä.

Suosittelen myös teksturoitua soijaa, eli suikaleita ja leikkeitä. MYös quornia voi kokeilla, ja seitania.

Vierailija
8/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen proteiininlähteeksi pitemmällä tähtäimellä papuja ja linssejä. Pavut kannattaa liottaa ja keittää itse ja säilöä pakkaseen, pienempiä papuja voi keittää ruuanlaiton yhteydessäkin. 

Toki soijajalosteet on ihan ok, ja itsekin syön niitä toisinaan, ja varmaan niillä on just hyvä opetella kasvisruuan pariin. Kun kasvisruokaa alkaa tehdä enemmän, kannattaa mielestäni unohtaa liharuoka ja alkaa laittaa kasvisruokaa kasvisruuan ehdoilla. Kasvis- ja liharuoka on kuitenkin monessa suhteessa niin erilaisia, ja liharuuassa se liha itsessään saattaa olla pääosassa, kun taas soijavalmisteista ei oikein ole siihen pääosaan. Tää on kuitenkin vain mun mielipide, jokainen tekee sellaista ruokaa kuin haluaa!

Kannattaa myös huomata se, että täysjyväviljavalmisteissa on myös paljon proteiinia, samoin esim. kvinoassa.

Vierailija
9/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja mielestäni esim. aurinkokuivatusta tomaatista ja punasipulista (yhdessä) tulee sellaista "kinkkumaista" vaikutelmaa pitsaan :)

9

Vierailija
10/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pavut, linssit ja pähkinät on hyviä ja helppoja ja halpoja proteiinin lähteitä. Lisäksi kannattaa sukeltaa seitanin saloihin! Aloita vaikka tästä: http://chocochili.net/2010/02/seitanin-valmistaminen/ 

Ja jos pizzaan tai leivänpäälle haluat jotain, kokeile tätä: http://pidempikorsi.tumblr.com/post/20054684043/seitan-pepperoni

Vierailija
11/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maistuukin erinomaisesti ihan kasvismaiset kasvisruoat, ja kasvistäytteinen pitsakin. Mutta tuolle miehelle tekee vaikeaa luopua kinkkupitsasta, ja hän kaipaa muutenkin enemmän sitä lihan tuntua tiettyihin ruokiin.

Mistä noita quornia ja seitania voisi ostaa?

T:ap

Vierailija
12/12 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 19:08"]

Ai niin, ja mielestäni esim. aurinkokuivatusta tomaatista ja punasipulista (yhdessä) tulee sellaista "kinkkumaista" vaikutelmaa pitsaan :)

9

[/quote]

Joo, minunkin mielestä aurinkokuivatusta tomaatista tulee vähän salamimainen vaikutelma, kunhan sen pilkkoo pieniksi kuutioiksi. Itse tykkään aurinkokuivatusta tomaatista öljyssä, mutta valutan ja huuhtelen enimmät öljyt pois.