Nenähengittämisen tärkeys
Lapsen kasvojen ja luuston kehityksen kannalta oikealla hengitystavalla on merkitystä
Kommentit (106)
Siihen just vaikuttaa se, kun lapsesta saakka ohjataan hengittämään nenän kautta, niin silloin ei aikuisena ole ongelmia tämän hengitystavan kanssa. Nenän kauttahan KUULUISI hengittää. Suun kautta hengittäminen ei ole normaali toiminto keholle ja sillä on dramaattisia seurauksi leuoissa ja hampaissa.
Mitä suun kautta hengittäminen sitten tekee konkreettisesti?
Onneksi olen hengittänyt nenällä ja kielen asentokin on oikeanlainen
Ihmettelen miten asiasta puhutaan, niin vähän vaikka suu- ja leukakirurgitkin tiedostavat asian, ja tällä voitaisiin mahdollisesti säästää runsaasti rahoja oikomishoidossa julkisella puolella:
https://www.hoitavahengitys.fi/nenahengitys-kunniaan/
"
Pienten lasten vanhempien olisi tärkeää tietää vielä yksi merkittävä syy miksi nenähengitys on terveellisempää kuin suuhengitys erityisesti kasvavilla lapsilla. Suuhengityksellä on nimittäin haitallinen vaikutus kasvojen luuston muodostumiseen. Seurauksena voi olla puheen kehityksen viivästymistä, purentahäiriöitä ja alaleuan taaksepäin vetäytyminen.
Kielemme on voimakas lihas, jonka tehtävä on mm. muotoilla kasvavan lapsen yläleuka riittävän laajaksi tulevia hampaita varten. Joka kerran kun nielaisemme, kielen liike aiheuttaa voimakkaan paineen yläkitalakeen laajentaen yläleukaa eteen- ja sivuille päin. Tämä muotoilu siis tapahtuu vain mikäli kieli lepää oikeassa paikassaan eli vasten yläkitalakea. Se edellyttää sitä, että suu on kiinni ja lapsi hengittää nenän kautta.
Mikäli lapsi hengittää suun kautta, kieli ei olekaan oikealla paikallaan, eli muotoilemassa yläleukaa. Tämän seurauksena yläleuka jää liian kapeaksi ja hampaat eivät mahdu siihen suoraan linjaan. Alaleuka, joka ei ole ollut riittävästi kosketuksessa yläleukaan, ei saa kehittymisen signaalia yläleualta. Tällöin myös alaleuka jää liian pieneksi ja lisäksi se vetäytyy taaksepäin ahtauttaen ilmateitä. Saadakseen ilmateille enemmän tilaa, lapsi mahdollisesti kallistaa päätään taaksepäin. Tästä on seurauksena jopa pysyvä pään virheasento sekä ryhtivirheet."
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten asiasta puhutaan, niin vähän vaikka suu- ja leukakirurgitkin tiedostavat asian, ja tällä voitaisiin mahdollisesti säästää runsaasti rahoja oikomishoidossa julkisella puolella:
https://www.hoitavahengitys.fi/nenahengitys-kunniaan/
"
Pienten lasten vanhempien olisi tärkeää tietää vielä yksi merkittävä syy miksi nenähengitys on terveellisempää kuin suuhengitys erityisesti kasvavilla lapsilla. Suuhengityksellä on nimittäin haitallinen vaikutus kasvojen luuston muodostumiseen. Seurauksena voi olla puheen kehityksen viivästymistä, purentahäiriöitä ja alaleuan taaksepäin vetäytyminen.
Kielemme on voimakas lihas, jonka tehtävä on mm. muotoilla kasvavan lapsen yläleuka riittävän laajaksi tulevia hampaita varten. Joka kerran kun nielaisemme, kielen liike aiheuttaa voimakkaan paineen yläkitalakeen laajentaen yläleukaa eteen- ja sivuille päin. Tämä muotoilu siis tapahtuu vain mikäli kieli lepää oikeassa paikassaan eli vasten yläkitalakea. Se edellyttää sitä, että suu on kiinni ja lapsi hengittää nenän kautta.
Mikäli lapsi hengittää suun kautta, kieli ei olekaan oikealla paikallaan, eli muotoilemassa yläleukaa. Tämän seurauksena yläleuka jää liian kapeaksi ja hampaat eivät mahdu siihen suoraan linjaan. Alaleuka, joka ei ole ollut riittävästi kosketuksessa yläleukaan, ei saa kehittymisen signaalia yläleualta. Tällöin myös alaleuka jää liian pieneksi ja lisäksi se vetäytyy taaksepäin ahtauttaen ilmateitä. Saadakseen ilmateille enemmän tilaa, lapsi mahdollisesti kallistaa päätään taaksepäin. Tästä on seurauksena jopa pysyvä pään virheasento sekä ryhtivirheet."
Tämä tieto voi muuttaa lapsen kasvojen kasvojen kehityksen täysin!
Mielenkiintoinen aihe.
Entäpä jos on taipuvainen hengittämään suun kautta ja on jo aikuinen, niin onko mitään hyötyä opetella enää nenän kautta hengittelyä? Luustohan on jo kehittynyt, joten voiko kasvojen muotoon enää vaikuttaa?
Mulla öisin suu auki, kun nenä tukossa. Ikenet valuu verta harjatessa. Lääkärissä ei mitään apua ole saanut
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe.
Entäpä jos on taipuvainen hengittämään suun kautta ja on jo aikuinen, niin onko mitään hyötyä opetella enää nenän kautta hengittelyä? Luustohan on jo kehittynyt, joten voiko kasvojen muotoon enää vaikuttaa?
Väitetään, että hengitystekniikkaa muuttamalla voisi aikuseinakin vaikuttaa asiaan. Tuohon varmaan vaikuttaa se, että nenän kautta hengittäessä ryhti korjaantuu, jonka seurauksena kasvot "työntyvät eteenpäin". Kielen asentokin on tärkeä. Kun kieli lepää suun yläosassa ja hengittää nenän kautta myös kaulan alla olevat lihakset ja iho painuu vasten kaulaa. Kokeilepa laittaa kieli suun yläosaan ja pidä sormea kaulasi alueella leuan alapuolella (siinä johon voi mahdollisesti muotoutua kaksoisleuka tai velttoa ihoa). Itse tunnen selvästi miten oikea kielen asento "vetää" ihoa ja lihaksia kireämmäksi kaulaa vasten.
Kielemme on voimakas lihas, jonka tehtävä on mm. muotoilla kasvavan lapsen yläleuka riittävän laajaksi tulevia hampaita varten. Joka kerran kun nielaisemme, kielen liike aiheuttaa voimakkaan paineen yläkitalakeen laajentaen yläleukaa eteen- ja sivuille päin. Tämä muotoilu siis tapahtuu vain mikäli kieli lepää oikeassa paikassaan eli vasten yläkitalakea.
Mulle ei ole onneksi tullut noita ongelmia, vaikka muista pienenä olleeni aina "monttu auki". Nenän kautta ei vaan saanut tarpeeksi ilmaa. Pojallani sen sijaan on hieman noita piirteitä ja hän taas hengitti aina nenän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole onneksi tullut noita ongelmia, vaikka muista pienenä olleeni aina "monttu auki". Nenän kautta ei vaan saanut tarpeeksi ilmaa. Pojallani sen sijaan on hieman noita piirteitä ja hän taas hengitti aina nenän kautta.
Kielen asento vaikuttaa myös. Ja voi olla, että hengittää nenän kautta nukkuessa? Suu- ja leukakirurgilla voi toki käydä kysymässä mielipidettä asiasta.. Voin sanoa, että iso sijoitus tulevaisuuteen. Suosittelen menemään yksityiselle. Minulle tehtiin pienenä julkisella oikomishoitoa. Hampaat saatiin kyllä kuntoon, mutta leukojen kasvuun ei keskitytty tarpeeksi. Olisin melkein tarvinnut leikkausta. Aikuisena jouduin itse kustantamaan kymmenien tuhansien eurojen leikkauksen, mutta se on paras asia mitä olen tehnyt.. Se vapaus voida hengittää normaalisti, elää ilman pääkipuja, ja kun kasvot eivät näytä siltä kun olisi isketty kallon sisällä.. Aloin vastan elämään leikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen asento vaikuttaa myös. Ja voi olla, että hengittää nenän kautta nukkuessa? Suu- ja leukakirurgilla voi toki käydä kysymässä mielipidettä asiasta.. Voin sanoa, että iso sijoitus tulevaisuuteen. Suosittelen menemään yksityiselle. Minulle tehtiin pienenä julkisella oikomishoitoa. Hampaat saatiin kyllä kuntoon, mutta leukojen kasvuun ei keskitytty tarpeeksi. Olisin melkein tarvinnut leikkausta. Aikuisena jouduin itse kustantamaan kymmenien tuhansien eurojen leikkauksen, mutta se on paras asia mitä olen tehnyt.. Se vapaus voida hengittää normaalisti, elää ilman pääkipuja, ja kun kasvot eivät näytä siltä kun olisi isketty kallon sisällä.. Aloin vastan elämään leikkauksen jälkeen.
En siis ehkä olisi tarvinnut leikkausta, jos leukojen kasvuun olisi keskitytty tarpeeksi oikomishoidon yhteydessä. Aikuisena kuitenkin muuta vaihtoehtoa ei ollut. Kasvuiässä noihin asioihin voi vaikuttaa niin paljon! Nykyajan tekniikoilla voidaan ohjata merkittävästi leukojen kasvua niin, että todella harvoin tarvitsee enää tehdä leikkausta. Hoito vain tulee suunnitella yksilöllisesti, ja "loppuun saakka". Tätä harvemmin tuntuu tapahtuvan julkisella puolella :/
Hapensaanti on tärkeää, ja nenän kautta sitä saa enemmän. Samoin joitakin hammasongelmia voi ennaltaehkäistä hengittämällä nenän kautta. Ja niin edelleen. Eivätköhän kaikki tiedä tämän.
Huvittaa ja vähän kauhistuttaa kuitenkin mewing-ohjeiden leviäminen somessa. Nuoria ihmisiä pumppaamassa kitalakeaan kielellä, että naamasta tulisi "kaunis". Ylipäätään se, että on olemassa jokin ilmiö "mewing".
Nenähengitys"kauneuden" lisäksi huvittaa nenähengitys"älykkyyden" korostaminen tässä ilmiössä. Tunnen tohtoriksi väitelleitä "mouth breathereita" ja toisaalta hyväpurentaisia, oikein kuvauksellisia idiootteja, joilla takkusi jo peruskoulussa, vaikka mewingteorioiden mukaan tällaisen pitäisi olla mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Hapensaanti on tärkeää, ja nenän kautta sitä saa enemmän. Samoin joitakin hammasongelmia voi ennaltaehkäistä hengittämällä nenän kautta. Ja niin edelleen. Eivätköhän kaikki tiedä tämän.
Huvittaa ja vähän kauhistuttaa kuitenkin mewing-ohjeiden leviäminen somessa. Nuoria ihmisiä pumppaamassa kitalakeaan kielellä, että naamasta tulisi "kaunis". Ylipäätään se, että on olemassa jokin ilmiö "mewing".
Nenähengitys"kauneuden" lisäksi huvittaa nenähengitys"älykkyyden" korostaminen tässä ilmiössä. Tunnen tohtoriksi väitelleitä "mouth breathereita" ja toisaalta hyväpurentaisia, oikein kuvauksellisia idiootteja, joilla takkusi jo peruskoulussa, vaikka mewingteorioiden mukaan tällaisen pitäisi olla mahdotonta.
Teorialla voisi olla ehkä jotain tekemistä aivojen hapensaannin kanssa? Ja ei tietenkään voi yleistää :)
Nenähengittämisen ja kielen asennon tärkeydestä puhutaan mielestäni kyllä liian vähän. Itse en tiennyt tästä kuin vasta vähän aikaa sitten... Monet, joilla on ko ongelma, varmasti miettii, että voi kunpa olisi kasvuiässä tiennyt tästä asiasta, olisi voinut vaikuttaa kasvojen luuston kasvuun merkittävästi..
Totta kai se on niin, että jos aivot saavat enemmän happea nenän kautta, nenähengittäjät ovat älykkäämpiä kuin suuhengittäjät.
Aivan kuten kaikki joogaajat hengityksen mestareina ovat älykkäämpiä kuin ei-joogaajat.
Kissat eivät yleensä läähätä: ovat siis aina älykkäämpiä kuin koirat, joilla monttu on helposti auki.
Michael Jackson (rip), jolla sierain meni suoraan aivoihin, oli maailman älykkäin ihminen.
:D
Mewing on muotia kuten japanilainen kasvojumppa sitä ennen. En kuitenkaan usko että ne lapsena suun kautta hengittäneet jotka nyt surevat suuhengittämisen pilaamaa elämäänsä, olisivat välttämättä sen fiksumpia, vaikka olisivat hengittäneet nenän kautta. Lisäksi pitää muistaa, että ilmiöt eivät ole välttämättä syysuhteessa niin päin että suuhengitys tekee tylsämieliseksi. Voi olla niinkin päin että jokin vamma tai vaikka mt-ongelma (tai voimakas lääkitys siihen) saa alaleuan roikkumaan ja suun aukeamaan.
Olen itse alkanut kiinittää huomiota nenän kautta hengittämiseen ja huomaa muutoksen pikkuhiljaa