Kohtuullinen määrä liikuntaa onkin tarpeeksi, ihanaa!
Olen stressannut sitä, kun en ehdi enkä jaksa liikkua ihan kamalasti. Minulle sopiva annos liikuntaa olisi n. tunnin kävelylenkki/päivä. Pari kertaa viikossa uinti, ohjattu jumppa, tms. Etsin hyviä ohjeita, joilla kotonakin voisi jumpata.
Mutta olen kokenut ahdistusta siitä, että ympäristö painostaa liikkumaan enemmän. Mies on nuorempana harrastanut ohjatusti hyvinkin rankaa, tavoitteellista urheilua. Hän on edelleen kova urheilemaan ja väittää, että minun kävelylenkkini ovat yhtä tyhjän kanssa.
Samoin nyt hyvä ystäväni on yhtäkkiä saanut jonkun fitness-kärpäsen puraisun. Hän on alkanut treenata maratonia varten ja ahdistelee minuakin rääkkiliikuntaan. Josta en nauti yhtään.
Mies sanoo aina, että eihän se liikunta kivaa ole. Mutta jos se on kivaa, siitä ei ole mitään hyötyä.
Tästä kaikesta olen ahdistunut niin, ettei ole tehnyt mieli liikkua yhtään. Kaikki lehdetkin on vain täynnä jotain tosi vaikeita liikuntaohjeita sellaisile, jotka on jo tosi hyvässä kunnossa. Niistäkin vaan tulee paha mieli ja halu jymähtää sohvannurkkaan.
Mutta, nyt löysin lääkäri Heikkilän lausunnon, että liika liikunta ja maratonit ovat pahasta! http://www.studio55.fi/lahipiirivoimavarana/artikkeli.shtml/1636834/laakari-tyrmaa-pitkat-lenkit-ja-maratonit-liika-liikkuminen-sairastuttaa
Ja sitten löysin selkäliiton sivuilta ihan yksinkertaisia jumppaohjelmia. http://www.selkaliitto.fi/24 Jee! Noita mä pystyn hahmottamaan ja eivät ole fyysisesti liian haastavia. Ja ihan tuolla asiantuntijat sanoo, että noista helpommistakin jumpista ja kävelystä on hyötyä.
Innostaa uudelleen liikkumaan!
Kommentit (50)
1. Kaikki liikunta on höydyllistä
2. Liian rankka liikunta voi johtaa vammoihin
3. Toisaalta liian löysä liikunta ei kasvata kuntoa. Jos kunto pääsee laskemaan ja liikkuu vian niin, ettei tule kuuma eikä syke nouse (lue kävelee) niin silloin liikunnan sovittaa laskeneeseen kuntoon ja kierre jatkuu.
4. Hienoa, taas Antti Heikkilä. Hän tietää kaikesta kaiken.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:23"]
Mies sanoo aina, että eihän se liikunta kivaa ole. Mutta jos se on kivaa, siitä ei ole mitään hyötyä.
[/quote]
Kumallisimpia lauseita joita ikinä kuullut.
[/quote]
No niin minustakin. Ei mua ainakaan innosta vapaa-aikana tehdä asioita, edes liikuntaa, jos se ei ole minusta kivaa.
Mä en ymmärrä, mikä spartalainen itsensärääkkääjä tuo mies on. Kun se valittaa kyllä, ettei yhtään huvittaisi lähteä salille tai pyörä- tai juoksulenkille. Että se on epämiellyttävää. Mutta se saa silti itsensä liikkeelle! Tosin se sen liikunta onkin sitten sellasta, että ostasuonet pullistuu ja mennään oman kyvyn äärirajoilla. Ja vain se on miehen mielest hyödyllistä, vain siten kunto kasvaa ja laihtuu. Ja mulla menee sellaisesta into liikkua yhtään.
Pahinta, että miehen sisko samaa mieltä ja komppaa miestä noissa jutuissa aina, kun nähdään. Hän sanoo myös, että ei nyt lenkki kiinnostais yhtään - ja sitten vetää siihen päälle tunnin jonkun kamalan rääkkilenkin juosten vaan portaita ylös alas. Mä en vaan pysty tollaseen!
ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:30"]
1. Kaikki liikunta on höydyllistä
2. Liian rankka liikunta voi johtaa vammoihin
3. Toisaalta liian löysä liikunta ei kasvata kuntoa. Jos kunto pääsee laskemaan ja liikkuu vian niin, ettei tule kuuma eikä syke nouse (lue kävelee) niin silloin liikunnan sovittaa laskeneeseen kuntoon ja kierre jatkuu.
4. Hienoa, taas Antti Heikkilä. Hän tietää kaikesta kaiken.
[/quote]
Eli mun kävelyistä ei ole mitään hyötyä? Olen nyt ollut 2 viikkoa kipeenä, kunto laskenut entisestään, enkä jaksa MITÄÄN. Jostain pitäisi taas aloittaa. Sano nyt sinäkin, ettei kävelystä ole mitään hyötyä. :(
Mä INHOAN sitä, kun alkaa huohottaa ja hiki valua. En tykkää YHTÄÄN. A gentleman will walk but never run. :) Kävelemisestä NAUTIN. Miten saisin itseni sitten tykkäämään siitä epämukavasta huohotuksesta ja hikoilusta?
Tuntematon mulle muuten tuo Heikkilä. Eli onko hän sit väärässä?
Jep, ei ihmiskeho tarvitse mitään erityistä rääkkiä. Kohtuullista aktiivisuutta kyllä, mutta sellainen ihan arkiaktiivisuus riittää. Käveleminen, kotitöiden teko, ostosten kantaminen, siivoaminen. Kunhan nyt ei vaan sohvalla koko ajan makaa.
Jo vuosia sitten luin, että varsinkin kestävyysliikunta vanhentaa ihmistä ennenaikaisesti, koska se tuottaa kehoon vapaita radikaaleja. Ja kun olen ihmisiä tarkkaillut niin kyllä näyttäisi pitävän paikkaansa, nelikymppisenä innokkaat juoksijat esimerkiksi alkaa olla aika rusinoita, kun moni ei-urheileva näyttää vielä ihan nuorekkaalta.
Minäkin ihemeetelen tuota "ei ole mitään hyötyä jos se on kivaa" -lausetta. Itse siis rakastan raisua liikuntaa, korkeita syketreenejä, raskasta salitreeniä, minä siis nautin niistä (ja niistäkö si sitten ole hyötyä kun se on minusta kivaa?). Mutta ymmärrän hyvin että joku muu ei tykkää ja silloin pitää etsiä se itselle miellyttävä tapa liikkua. Jos ap tykkää kävelylenkeistä niin hyvä, pääasia että jotakin tekee itsensä hyvksi, eikä vaan makaa sohvalla sipsi suupielessä. Sitä en tajua että ap:n mies hampaat irvessä väkisin käy treenaamassa jos sitä inhoaa!? Ei mitään järkeä tuossakaan!
Mä harrastin aikoinaan liikuntaa, jossa ei tullut edes hiki juuri koskaan. Liikuin kyllä 5-7 kertaa viikossa 1-2 tuntia kerrallaan. En koskaan pitänyt itseäni hyväkuntoisena, mutta esikoista odottaessa AINA jokainen uusi terveydenhoitaja/neuvolalääkäri sanoi, että onpas hyvät vatsalihakset... Nykyään liikun paljon enemmän ja kuntokin on varmaan paljon parempi, mutta vatsa pömpöttää kun lihakset on kahden lapsen jälkeen huonossa kunnossa :D
En ymmärrä tuota "liikunnan ei pidä olla hauskaa" -ajattelutapaa. Mun mielestä liikunnan nimenomaa pitää olla hauskaa, eihän sitä muuten jaksa hullukaan.
Samaa mieltä kolmosen kanssa.
Tuo artikkeli ei kuitenkaan anna tarkkoja perusteluja asioille.
Omasta mielestäni pointti on se, että kaikkien ei ole pakko treenata maratonille tai kuusi päivää viikossa raskaasti voidakseen olla tyytyväisiä itseensä.
Voi kuntoilla 3-4 kertaa viikossa, joka on tosi mielekäs määrä, koska silloin ehtii liikkua monipuolisesti ja myös palautua.
Olen eri mieltä ap:n miehen kanssa siitä, että liikunta on vain hampaat irvessä tehtävää vastentahtoista suoritusta. Itse harrastan sellaisia liikuntalajeja, joista tykkään ja yllätys yllätys, liikunta voi samanaikaisesti olla hauskaa ja antoisaa ja siitä voi saada hyvän kunnon. Intensiivinen harjoittelu ja liikunnasta nauttiminen eivät ole toisensa poissulkevia asioita.
Mikä tahansa liikunta on tietysti hyvä asia, mutta jos tavoittelee hyvää kuntoa niin ihan pelkkä 2 x 20min koiran ulkoilutus päivässä ja pihatyöt eivät kasvata kuntoa. Tämä asia on sellainen, jossa ihmiset osuvat mielestäni usein oletuksineen harhaan: he kuvittelevat, että heillä on aivan sairaan hyvä kunto, joka tulee pelkästään hyötyliikuntaa harrastamalla.
Neuvoni ap:lle on, että panosta omaan motivaatioosi, harrasta liikuntalajeja joista pidät ja unohda itku ja hammastenkiristys. Mieti myös, mitkä ovat tavoitteesi liikunnan suhteen.
Kannattaa nyt huomioida että tuo studio55 johon tuo Heikkilän haastattelu on annettu on senioreille suunnattu ohjelma...
Onko tarkoituksesi kohottaa kuntoa vai pitää yllä nykyistä kuntoa? Liikunnan määrä ja teho pitäisi suhteuttaa siihen. Mutta noin yleisesti ottaen suosittelen tekemään esim. pari kertaa viikossa sellaisen lenkin että hengästyy ja tulee kunnolla hiki. Kokeile vaikka sauvakävelyä, sen on mukavaa ja myös tehokkaampaa kuin pelkkä kävely.
Ja ehkä se tärkein neuvo: Sano miehellesi, ystävällesi ja miehesi siskolle että pitävät huolen omista liikkumisistaan ja antavat sinullekin rauhan omaan tekemiseesi.
just luin, että hölkkä pidentää ikää. mikä on kohtuullista?
onks toi heikkilä joku karppauksen airut?
kyllä juoksussa palaa mukavasti kaloreita ja aivan varmasti laihtuu.
[/quote]
[/quote]
Lauseessa on totuuden siemen. Liikunta, joka tapahtuu fyysisellä epämukavuusalueella, kehittää. Tämä on fakta. Muu on terveysliikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:19"]
[/quote]
[/quote]
Lauseessa on totuuden siemen. Liikunta, joka tapahtuu fyysisellä epämukavuusalueella, kehittää. Tämä on fakta. Muu on terveysliikuntaa.
[/quote]
Niin mutta entäs kun nauttii siitä epämukavuusalueella treenaamisesta (kuten minä)?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun mä en tykkää olla siellä fyysisellä epämukavuusalueella. :( Se on... epämukavaa. :( :(
Ja siksi en ikinä jaksa harrastaa mitään vaativampaa liikuntaa niin pitkään, että siitä alkaisi tulla hyvä olo ja tuloksia. :(
ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin mutta entäs kun nauttii siitä epämukavuusalueella treenaamisesta (kuten minä)?
[/quote]
Miten te saatte itsenne nauttimaan siitä?
Tuo kaverini oli ennen ihan yhtä liikkumaton kuin minäkin. Nyt juoksee 3-5 kertaa viikossa lenkkejä ja käy salilla. Ja kun ihmettelen, mistä saa innon siihen, niin hän kuulemma vaan ajattelee, miten hyvää se sitten myöhemmin hänelle tekee.
Mä en saa itseäni motivoitua noin. :(
ap
kyllä se kropan kiinteytyminen ja itsensä voittaminen motivoi.
No eihän se treeni ole epämukavuusaluetta alusta loppuun, vaikka treeni olisikin raskasta vaan se epämukavuusalueella liikkuminen on siellä mukana sopivina palasina. Ei kenenkään ole tarkoitus kehittää kuntoaan siten, että treeni on kauheaa rääkkiä kovalla sykkeellä koko treenauksen ajan eikä kukaan tuolla tavalla aloittanut ole jatkanut liikuntaharrastusta. Toisekseen säännöllisesti treenaava saa rankemmasta liikunnasta endorfiiniryöpyn ja sen vuoksi liikunnan voi ajatella olevan nautintoon tähtäävää kuin ikävään fiilikseen tähtäävää.
Eli aloita omalle kuntotasollesi sopivalla liikunnalla johon lisäät osuuksia, jossa selvästi hengästyt ja tulee hiki. Ja valitse sellaisia lajeja, joista pidät.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miten te saatte itsenne nauttimaan siitä?
Tuo kaverini oli ennen ihan yhtä liikkumaton kuin minäkin. Nyt juoksee 3-5 kertaa viikossa lenkkejä ja käy salilla. Ja kun ihmettelen, mistä saa innon siihen, niin hän kuulemma vaan ajattelee, miten hyvää se sitten myöhemmin hänelle tekee.
Mä en saa itseäni motivoitua noin. :(
ap
[/quote]
Kun sen treenin jälkeen on aivan euforinen olo kun on ylittänyt itsensä! Lauantaina tein ihan järkyttävän salitreenin jaloille, sarjojan välissä meni aina aikaa kun oli paha olo ja oksetti ja pyörrytti kun painot oli isoja ja sarjan lopussa lihaksia poltti ja hapotti aivan tajuttomasti. Mutta sitten treenin jälkeen olo oli mahtava! :D Yhtälailla nautin kun vedän itseni äärirajoille aerobisessa treenissä. Ei se varmaan kaikille sovi mutta itse tykkään. Endorfiinit jyllää. :)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:45"]
No eihän se treeni ole epämukavuusaluetta alusta loppuun, vaikka treeni olisikin raskasta vaan se epämukavuusalueella liikkuminen on siellä mukana sopivina palasina. Ei kenenkään ole tarkoitus kehittää kuntoaan siten, että treeni on kauheaa rääkkiä kovalla sykkeellä koko treenauksen ajan eikä kukaan tuolla tavalla aloittanut ole jatkanut liikuntaharrastusta. Toisekseen säännöllisesti treenaava saa rankemmasta liikunnasta endorfiiniryöpyn ja sen vuoksi liikunnan voi ajatella olevan nautintoon tähtäävää kuin ikävään fiilikseen tähtäävää.
Eli aloita omalle kuntotasollesi sopivalla liikunnalla johon lisäät osuuksia, jossa selvästi hengästyt ja tulee hiki. Ja valitse sellaisia lajeja, joista pidät.
[/quote]
Ok. No, jos katson miehen ja sen siskon liikuntaa, niin ne kyllä painaa sillä epämukavuustasolla koko suorituksen läpi. Kamalaa sivusta seurattavaa.
Mä en ole kpkenut mainittua endorfiiniryöppyä. Kismittää vaan koko ajan, kun liikunta jatkuu. Ja sitten tuntuu vaan huojentavalta, kun se on ohi. Kävelystä tykkään, jos on mielenkiintoiset maisemat. Ja kesällä uimisesta. Muu liikunta aiheuttaa vaan vastenmielisiä hylkimisreaktioita.
Ja tulee tosi inhokkifiilis, kun menen vaikka salille. Väkisin yritän tahkoa jotain ohjelmaa ja toistoja läpi ja seuraan vaan koko ajan kelloa, kun tiedän, että ääk, tähän menee vielä 45 minuuttia, kunpa voisin jo lähteä kotiin..
Sama ryhmäliikuntatunneilla. Yritän kyllä olla täysillä mukana, mutta koko ajan tulee vilkuiltua kelloa, että eikö tämä jo kohta lopu...
Mun mielestäni toi on ok määrä liikuntaa, jos päivittäin tekee tunnin kävelylenkin (reipasta kävelyä), ja siihen päälle pari kertaa viikossa jumppaa tai uintia. Ihan varmasti tuo on terveyden ylläpitämiseen ihan hyvä, moni ei liiku läheskään tuon verran. Ei kaikkien tarvitse olla himokuntoilijoita.
[/quote]