Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö siivoojia tyhminä?

Vierailija
17.03.2019 |

Kysymykseni koskee sekä
a) päätoimisia siivoojia, joista monella on alan ammattitutkinto,
että
b) kaikkia siivoojina työskenteleviä yleisesti.

Ja kysymykseni koskee tosiaan ennakkoluuloja joita ihmisillä on, joten yksikään rehellinen vastaus ei ole väärä, vaikka se olisi kaukana totuudesta.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka pitää siivoojia/minkä tahansa ammatin edustajia tyhmänä, on itse tyhmä. Tyhmä haluaa lokeroida ja näkee kaiken vain omien ennakkoluulojensa kautta.

Vierailija
122/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Arvostan todella paljon ammattiryhmää. Mielestäni alipalkattua työtä jossa palkan tulisi nousta. Yhteiskunta pysähtyisi ja pöpöt riehaantuisivat ilman siivoojia. Puhtaanapidon ala on naisvaltainen ja siksi palkkakuopassa.

Naisten työtä ei arvosteta yhtä paljon kuin miesten työtä. Palkka on yhtä kuin arvostus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojien palkat on muutes nousset melko paljon viime vuosina, viimeeksi tässä kuussa. Itse olen ihan tyytyväinen palkkaani suhteessa työhön (helppoa)

T:Siivooja 

Eli siivoojat ovat itseasiassa aika viisaita, koska pääsevät helpommalla 

Ei pääse helpommalla, se on fyysisesti raskasta. Henkisesti toki kevyttä. 

Vierailija
124/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pidä

Vierailija
125/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä. Keskeytin laitoshuoltajan tutkinnot koska olin liian tyhmä oppiakseni:D Hyvin tarkkaa työtä, jossa pitää olla tarkka, nopea ja vielä kerran tarkka. Tyhmät ei pärjää alalla. Nykyään jakelen postia.

Puhumattakaan kemikaaliopista, jossa pitää tietää mitä ainetta käytetään millekin pinnalle, Ph:t sun muut on osattava ja erilaisten laitteiden toiminta. Nykyään on vaikka minkälaista puhtaanapidon härveliä jotka kootaan ja laitetaan käyttökuntoon ennen työvuoroa sekä puhdistetaan ja puretaan ja laitetaan kuivumaan työvuoron päätteeksi. Ja työjärjestys on tärkeä, ei saa levittää likaa. Jos sössii työjärjestyksen ja työskentelee puutteellisilla välineillä, on sama kun ei siivoaisi lainkaan. 

Olen itse kirjanpitäjä, hyvä numeroissa ja tietotekniikassa :)

Siivoojat eivät ole sen tyhmempiä kuin muutkaan. Kaikki me ollaan saman arvoisia ja hyviä jossakin. 

Vierailija
126/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutetuilla siivojilla on lähes lähihoitajan kaltaiset tutkinnot. Eritteiden pesemiseen ym.

Ei mitään lähes, vaan ammattitutkinto vaihtelevilla valinnaisilla osioilla. Omani sisälsi aikanaan paljon sairaalahygieniaa, hoivaa ja huolenpitoa, välinehuoltoa sekä ateriapalveluiden kokonaisuuden. Koska me vastataan myös osastokeittiöistä, on osattava erikoisruokavaliot (myös eettiset, rakennemuunnetut ja tutkimus-, lisäämään mutkia) ym. asiaankuuluvat kuviot. Ei ole hoitajien homma sekään.

Vierailija
127/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutetuilla siivojilla on lähes lähihoitajan kaltaiset tutkinnot. Eritteiden pesemiseen ym.

Lähes. Laitoshuoltajan tutkinto on ammattitutkinto kun lähihoitajalla on perustutkinto.  Lähihoitaja vastaa tasoltaan toimitilahuoltajan tutkintoa siivousalalta joka on 3 vuotinen perustutkinto. Joten se laitoshuoltaja on korkeammin koulutettu.

Vierailija
128/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän useita heistä suoraselkäisinä ja ahkerina. 

Vierailija
129/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtökohtaisesti kyllä pidä ketään tyhmänä, herranjestas. Ei ammatti/työ tai harrastus tai oikeastaan mikään muukaan suoraan osoita tällaista asiaa.

Vierailija
130/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyhmä oli siivooja jok ei tajunnu vettä laittaa yhdistelmäkoneesee  vaan ajoi kuiviltaan. Lattia kivan näkönen sit oli.

Vierailija
131/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja sisätautien osastolla. Laitoshuoltajat ovat tärkeitä työkavereita, joilla on vahva ammattitaito ja tieto omalta alaltaan.

Useat melkoisia monitaitureita, jotka loihtivat iltapalan vaikka tyhjästä myöhään illasta tulleelle potilaalle, osaavat siivota ja puhdistaa sotkun kuin sotkun kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, huolehtivat monista päivittäisistä tarvikkeista ja niiden riittävyydestä. Työtehtävistään en varmaan edes tiedä puoliakaan, mutta asiantuntemusta varmasti vaaditaan ihan jokaisessa niistä.

Ilman heitä ei sairaala tule toimeen. Lisäbonuksena vielä mainitsen, että todella moni on ihan huipputyyppi, joiden kohtaaminen tuo nostetta päivään niin työkavereille kuin potilaillekin.

Tyhmyydestä ei todellakaan voi puhua samassa yhteydessä. 

Olet varmaan joku harvinaisen jalo ihminen, jo

Sinä olet harvinaisen tyhmä. 

Vierailija
132/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tyhmä oli siivooja jok ei tajunnu vettä laittaa yhdistelmäkoneesee  vaan ajoi kuiviltaan. Lattia kivan näkönen sit oli.

Joskus se kone ei vain käytä vettä, vaikka pitäisi. 

Vierailija
133/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojien palkat on muutes nousset melko paljon viime vuosina, viimeeksi tässä kuussa. Itse olen ihan tyytyväinen palkkaani suhteessa työhön (helppoa)

T:Siivooja 

Eli siivoojat ovat itseasiassa aika viisaita, koska pääsevät helpommalla 

Ei pääse helpommalla, se on fyysisesti raskasta. Henkisesti toki kevyttä. 

Miten se on henkisesti kevyttä?  Kehno työyhteisö, samoin työnantaja, huono palkkaus, huonot välineet, olematon ohjaus, ilkeät asiakkaat, yksin työskentely, kiire. 

Nämä ovat alalla ihan arkipäivää. 

Vierailija
134/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla kuitenkin kirjoitustaito hanskassa... 

Vierailija
135/135 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Rehellinen työ ja yleensä nuhteettomia kansalaisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi