Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö siivoojia tyhminä?

Vierailija
17.03.2019 |

Kysymykseni koskee sekä
a) päätoimisia siivoojia, joista monella on alan ammattitutkinto,
että
b) kaikkia siivoojina työskenteleviä yleisesti.

Ja kysymykseni koskee tosiaan ennakkoluuloja joita ihmisillä on, joten yksikään rehellinen vastaus ei ole väärä, vaikka se olisi kaukana totuudesta.

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän. Kukaan itseään arvostava, ei mene niska limassa rehkimään pikku rahalla selkäänsä rikki.

Tyhmää laittaa pilkku tuollaiseen paikkaan!

Vierailija
62/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tein kesätöikseni hotellisiivousta niin suurin osa siivoojista oli vietnamilaisia, thaimaalaisia ja itä-eurooppalaisia tätejä. En minä urheilullinen 20v meinannut pysyä heidän perässään, todella raskasta ja kuluttavaa työtä tiukalla aikataululla. Moni jaksoi tehdä sitä vuodesta toiseen koska vaihtoehtoja ei varmaan ollut paljon. Jos nuorten kantasuomalaistenkin on vaikea työllistyä niin kuka palkkaa 50v virolaisen tai thaimaalaisen huonoa suomea puhuvan työntekijän? Olivat kyllä todella ahkeria ja arvostivat työntekoa, potentiaalia varmasti olisi ollut muuhunkin hommaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun siivoan rikkaiden koteja niin rikkaat tekevät ansoja.

On rahaa sohvan väliin laitettu. Melko isoja seteleitä.

Aika lapsellista kuvitella että siivooja varastaisi. Sen verran olen tehnyt että imuroin ne viiden sadan setelit ja ilmoitin asiasta että voi noukkia ne pölypussista itse, ennen kuin heitän täyden pölypussin roskiin.

Aika käärmeisiä ilmeitä sain osakseni.

Mulle nyt ei vaan vittuilla työpaikallani. Se tila on mun tila ja silloin kun olen töissä jonkun kotona niin se on mun tila ja vasta sitten niiden koti.

Tää pitäisi tajuta ja puhua kohteliaasti. Odotan että asiat hoidetaan ammattitaitoisesti molemmin puolin.

30% siivoojistani on varastanut. Ymmärrän täysin ansojen virityksen. Ei voi tietää oletko sinäkin taas samanlainen varas vai et. 

Vierailija
64/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ammatti määrää, mitä muita intressejä ihmisellä on elämässään. Toiset siivousalan työntekijät ovat niitä ns. alisuoriutujia, kuten muillakin aloilla työskentelevät. Toiset pitävät työn ja muun elämän erillään. 

Itse harrastan siivoustyön ohella mm. kielten opiskelua ja olen kiinnostunut tutkimaan ympäröivän maailman ilmiöitä. Onko se merkki tyhmyydestä?

Vierailija
65/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä tai ei, mutta siivoojan työssä ei paljoa järkeä tarvita. Tärkeää työtä siivous kyllä on ja raskastakin välillä.

Vierailija
66/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pidän sotkijoita tyhminä.

Vierailija
67/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutamia, jotka ovat keskimääräistä vaatimattomampia älyllisesti. Tämä ei vaikuta siihen, että nämä henkilöt ovat miellyttäviä ihmisiä. Tunnen myös hyvinkin fiksuja siistijöitä. Eiköhän tuollakin alalla ole aivan kaikenlaisia tyyppejä. Itsekin olen toiminut muutamia vuosia siivoojana opiskeluaikanani, enkä ole erityisen älykäs tai tyhmä. Tärkeää työtä, jossa kokee ainakin saavansa jotain konkreettisesti näkyvää ja merkittävää aikaan.

Vierailija
68/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
69/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä itseäni tyhmäksi koe, mut en hirveän viisaskaan ole. 20 vuotta siivoustyötä tehneenä makselen omakotitalolainaa, ajan hybridillä, ei maksuhäiriöitä, teen jo työni vaikka silmät kiinni ja yhdellä kädellä. Nautin täysistä 38 lomapäivistä ja brutto huitelee 3400e kk.  Jokseenkin viisaat valinnat, eikä työttömyydestä ole tarvinnut kärsiä.

Vierailija
70/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehto olisi että kaikilla työpaikoilla olisi siivousvuorot. Lopuksi siivouksen tulos tarkastetaan ja jos jälki ei ole tyydyttävää niin uusiksi menee.

Mitkä ihmeen siivousvuorot? 

Vierailija
71/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat sosiaalisesti heikkolahjaisia, mutta kuitenkin paremman väen sukulaisia, koska ovat töitä saaaneet.  Paitsi jos ovat ilmaishommissa, niin ovat maistereita luultavasti ja huonomman väen lapsia.

Tässä kommentissa ei ollut mitään järkeä. Ulosantisi vaikuttaa heikkolahjaisen tajunnanvirralta. 

Vierailija
72/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun siivoan rikkaiden koteja niin rikkaat tekevät ansoja.

On rahaa sohvan väliin laitettu. Melko isoja seteleitä.

Aika lapsellista kuvitella että siivooja varastaisi. Sen verran olen tehnyt että imuroin ne viiden sadan setelit ja ilmoitin asiasta että voi noukkia ne pölypussista itse, ennen kuin heitän täyden pölypussin roskiin.

Aika käärmeisiä ilmeitä sain osakseni.

Mulle nyt ei vaan vittuilla työpaikallani. Se tila on mun tila ja silloin kun olen töissä jonkun kotona niin se on mun tila ja vasta sitten niiden koti.

Tää pitäisi tajuta ja puhua kohteliaasti. Odotan että asiat hoidetaan ammattitaitoisesti molemmin puolin.

30% siivoojistani on varastanut. Ymmärrän täysin ansojen virityksen. Ei voi tietää oletko sinäkin taas samanlainen varas vai et. 

Miksi niitä ansoja pitää erikseen viritellä? Kai sitä nyt muutenkin huomaa, jos siivooja on jotakin varastanut. 

Vierailija
73/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän. 

-Mutta jos minun pitäisi ääneen sanoa tai omalla nimelläni, niin vastaukseni olisi jyrkkä Ei ja perustelisin juuri samoilla hurskasteluilla mitä ketju on jo täynnä. Totta nekin toisaalta, mutta totuus on, että en arvosta ammattia koska itsekin olen mieluummin työtön, kuin siivoja.

Vierailija
74/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään ahkeran tytön, joka teki yo-tutkinnon jälkeen päätoimista siivoustyötä muutaman vuoden, kunnes oikeustieteellisen ovet avautuivat. Säästi eikä tarvinnut edes opintolainaa opiakeluaikana.

Kyllä yrityksissäkin ensimmäisenä huomataan siivojan poissaolo. Arvostan tuota työtä. 

Vierailija
75/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta Ap:ta pidän tyhmänä.

Vierailija
76/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pidän. 

-Mutta jos minun pitäisi ääneen sanoa tai omalla nimelläni, niin vastaukseni olisi jyrkkä Ei ja perustelisin juuri samoilla hurskasteluilla mitä ketju on jo täynnä. Totta nekin toisaalta, mutta totuus on, että en arvosta ammattia koska itsekin olen mieluummin työtön, kuin siivoja.

Pidän työtöntä tyhmempänä ja paljon vähemmän arvostettavana kuin siivoojaa. 

Vierailija
77/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään ahkeran tytön, joka teki yo-tutkinnon jälkeen päätoimista siivoustyötä muutaman vuoden, kunnes oikeustieteellisen ovet avautuivat. Säästi eikä tarvinnut edes opintolainaa opiakeluaikana.

Kyllä yrityksissäkin ensimmäisenä huomataan siivojan poissaolo. Arvostan tuota työtä. 

Samoin, mutta lääketieteelliseen. 

Vierailija
78/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon enemmän kuin noita jonninjoutavien lässynlässynlässyn "influencereiden" tuotoksia, joita nuo kirjoittavat toinen toisilleen ja täppäilevät pointseja. Kadun lakaiseminen olisi järkevämpää, mutta siitä ei makseta. Kirjan lukeminen on monelle nykyihmiselle niin vaikeaa, että luetaan pari kappaletta vieraiden ihmisten valitusvirsiä. 

Vierailija
79/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis edellisestä puuttuu arvostan sana alusta. 

Vierailija
80/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojat, ainakin kunnallisella puolella ovat olleet rempseitä, kovia suustaan, huonosti pukeutuvia ja fyysisesti löllöjä. Älykästä juttuseuraa en ole heistä saanut, vaikka jotkut ihan mukaviakin tyyppejä. Suurin osa näyttää viettävän työaikansa juoruten, tupakoiden ja kahvitellen. Vastaan siis kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi