Pidätkö siivoojia tyhminä?
Kysymykseni koskee sekä
a) päätoimisia siivoojia, joista monella on alan ammattitutkinto,
että
b) kaikkia siivoojina työskenteleviä yleisesti.
Ja kysymykseni koskee tosiaan ennakkoluuloja joita ihmisillä on, joten yksikään rehellinen vastaus ei ole väärä, vaikka se olisi kaukana totuudesta.
Kommentit (135)
Hmm...joitakin ei kiinnosta opiskella mutta ovat silti kiinnostuneita monenlaisista asioista.
Ei kai he sen tyhmempiä ole kuin muutkaan. Itse olen ollut siivoustyössä yhden kesän opiskeluaikana, ja vaikka se oli vain 6 tuntia päivä, niin voi jeeves miten se oli raskasta! En mitenkään voi käsittää sitä, että joku työkseen alkaa siivoamaan!
Tämä missä olin työssä oli eräs teknillinen opisto, missä erilaisia tiloja luokkahuoneista, auditorioon ja labroihin, joten ei siis mikään rakennustyömaa kuitenkaan. Mutta poikki olin sen kuuden tunnin jälkeen. Siivottiin siis kesän aikana lattiasta kattoon.
Itse en kyllä kestäisi siivoustyötä vakituisesti.
Yleensä kun siivoan rikkaiden koteja niin rikkaat tekevät ansoja.
On rahaa sohvan väliin laitettu. Melko isoja seteleitä.
Aika lapsellista kuvitella että siivooja varastaisi. Sen verran olen tehnyt että imuroin ne viiden sadan setelit ja ilmoitin asiasta että voi noukkia ne pölypussista itse, ennen kuin heitän täyden pölypussin roskiin.
Aika käärmeisiä ilmeitä sain osakseni.
Mulle nyt ei vaan vittuilla työpaikallani. Se tila on mun tila ja silloin kun olen töissä jonkun kotona niin se on mun tila ja vasta sitten niiden koti.
Tää pitäisi tajuta ja puhua kohteliaasti. Odotan että asiat hoidetaan ammattitaitoisesti molemmin puolin.
No, toki tiettyjä ennakkoluuloja on, jos kyseessä on suomalainen. Kovin moni tuntemani aikuinen siivooja ei ole ollut sieltä järkevimmästä päästä. Tottakai aina on poikkeuksia.
En pidä ketään tyhmänä ammattinsa perusteella. Vasta kun keskustelen jonkun kanssa, voin päätellä onko hän tyhmä vai ei. Osa siivoojista on tyhmiä, aivan kuten muistakin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun siivoan rikkaiden koteja niin rikkaat tekevät ansoja.
On rahaa sohvan väliin laitettu. Melko isoja seteleitä.
Aika lapsellista kuvitella että siivooja varastaisi. Sen verran olen tehnyt että imuroin ne viiden sadan setelit ja ilmoitin asiasta että voi noukkia ne pölypussista itse, ennen kuin heitän täyden pölypussin roskiin.
Aika käärmeisiä ilmeitä sain osakseni.
Mulle nyt ei vaan vittuilla työpaikallani. Se tila on mun tila ja silloin kun olen töissä jonkun kotona niin se on mun tila ja vasta sitten niiden koti.
Tää pitäisi tajuta ja puhua kohteliaasti. Odotan että asiat hoidetaan ammattitaitoisesti molemmin puolin.
Olen huomannut että usein ne asiakkaat on tyhmempiä kuin työkaverit on. Aika tyhmähän saa olla jos ei kykene siivoomaan omaa tilaansa. Näkee kyllä järkyttäviä virheitä päivittäin.
Eräs rouva oli harjannut vessaharjalla koko kylpyhuoneen. Sanoin että tarvitaan erillinen harja muuhun tilaan ja vessanpöntölle oma. Ja sillä harjalla ei harjata vessanpönttöä ulkopuolelta...
Hygienian perusteet on hukassa ja ehkä hyväkin että siivooja hoitaa niin eivät sairastu ja kuole pois geenipoolista.
En,mutta toiset ovat laiskoja eivätkä tee töitä kunnolla.Ihmisen koulutus ei kerro kuinka viisas hän on.Sitä on paljon,että siivoojaa kohdellaan huonosti.Itse en ole siihen törmänny.Teen työni hyvin ja olen ystävällinen kaikille ja tervehdin.Palkkanikaan ei oo kamalan huono(reilu 1700e käteen).Pärjään sillä vallan mainiosti.Syön terveelisesti ja elän tervettä elämää.
Vierailija kirjoitti:
En,mutta toiset ovat laiskoja eivätkä tee töitä kunnolla.Ihmisen koulutus ei kerro kuinka viisas hän on.Sitä on paljon,että siivoojaa kohdellaan huonosti.Itse en ole siihen törmänny.Teen työni hyvin ja olen ystävällinen kaikille ja tervehdin.Palkkanikaan ei oo kamalan huono(reilu 1700e käteen).Pärjään sillä vallan mainiosti.Syön terveelisesti ja elän tervettä elämää.
Ei se laiskuutta ole. Tuo että luulet laiskuudeksi on sitä tyhmyyttä.
Jos on aikarajana joku tila ja sitä on mahdotonta siinä ajassa siivota ja ylitöistä ei makseta ylityökorvausta, niin pakko sitä on sitten luovia ja hutiloida.
Jos pelisäännöt eivät ole reilut niin laatua ei voi saada ja onhan se siivoojastakin ikävää kun ei voi tehdä työtään hyvin.
Laadukas työ vaatii tietyn ajan.
Pidän sellaisia ihmisiä tyhmänä, jotka kuvittelevat, että kuka tahansa osaa siivota, kun vain ottaa mopin tai rätin käteensä. Sellaisten siivoojien työn jälkeä on tuskallista katsella.
Olen saanut ammattikoulutuksen, tehnyt siivoushommia, tehnyt rakennushommia, tehnyt perus paskaduuneja.
Ja nyt olen yliopistossa.
Olen tajunnut olevani itse tyhmä ja siivoustyö on ehkä niitä harvoja töitä, mistä voisin kuvitella selviytyväni näin heikkolahjaisena. Oman alan töihin en aio mennä valmistuttuani, koska minua parempia vaihtoehtoja työntekijöiksi on niin paljon, vaan haen suosiolla siivoamaan. Toivon selviytyväni edes siivoustyöstä kunnialla.
Vaihtoehto olisi että kaikilla työpaikoilla olisi siivousvuorot. Lopuksi siivouksen tulos tarkastetaan ja jos jälki ei ole tyydyttävää niin uusiksi menee.
En. Pidän harmillisena ettei parempia välineitä vaadi kukaan (jos imuri haisee kaupassa tai käytävällä ja rätti on sama) tai parempia olosuhteita. Ehkä myös palkkaakin. Osa firmoista halpuuttaa siivousta ja siellä on harjoittelija laappimassa seinää kuravedellä, ellei oikeasti katsota että se menee oikein. Taloyhtiö ei myös vaihda mattoa, säästää. Lisäksi vahaus voi mennä kurajälkien päälle, ellei ole siivottu sitä ennen.
Työpaikkani siivooja oli koulutukseltaan filosofian tohtori, väitellyt fysiikasta, mutta ei saanut enää post-doc apurahoja tai tutkijan töitä. Oli siitä saanut burn outin ja muuntunut kissamummoksi.
Mun ex-työkaveri oli myös maisteri mutta työskenteli siivoojana johon hänellä myös oli koulutus.
Mä pidin siivoustyöstä mutta aivan jäätävä kiire. Lopetin kun tiesin että sillä tuntimäärällä oli aivan mahdotonta pitää kohdetta puhtaana. No, nyt siellä siivoaa M. Amu ilman mitään koulutusta, hymyilee ja kaikki on huvin, kitos.
Ovat sosiaalisesti heikkolahjaisia, mutta kuitenkin paremman väen sukulaisia, koska ovat töitä saaaneet. Paitsi jos ovat ilmaishommissa, niin ovat maistereita luultavasti ja huonomman väen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. He tekevät tärkeää työtä.
Harmi että monet näistä tärkeistä, "minä arvostan että teet tätä" töistä eivät maksa sellaista palkkaa, että työntekijät kokisivat itsensä arvostetuksi. Lämmittää ihan helvetisti saada kerran vuodessa kiitoskortti johdolta ja 5€ kuponki ärrälle.
En. Siivosin opiskeluaikoina itsekin ja työporukassa oli fiksuja siinä kuin muitakin.
Juttelin työpaikkani siivoojan kanssa. Eipä tuolla yleistietoutta ollut oikeastaan yhtään. Eli voin sanoa, että pidän.
Sehän onkin juuri siitä kiinni, että mitä pitää mielekkäänä ja minusta ihminen on viisas, kun valitsee itselleen mielekkään työn. Joku, joka nauttii puutöistä, voi tehdä todella kaunista, taiteellista ja upeaa jälkeä vaikka on vain amiksen käynyt. Siivooja voi olla tosi kunnianhimoinen, koska hän pitää siitä, että näkee työnsä jäljen heti. Samoin kuin sitten se huippunaisjuristi, joka voittaa vaikean keissin. On hyvin vaikea arvottaa ihmisten kykyjä ja viisautta siitä, jos toinen luontaisesti rakastaa konkretiaa eli vaikka puhdasta lattiaa ja toinen vaikka taiteellista ymmärrystä. :)
Tuo huippunaisjuristi saattaa olla töissään 24/7 kiinni, ne seuraavat kotiin asti ja ei sitten kehity oikein muilla elämänosillaan. Kuin taas joku, joka tekee vähemmän kuormittavaa työtä pienemmällä työajalla ja käyttää sitten sen vapaansa kokemuksien ja tiedonhankintaan. Loppujen lopuksi toisen yleissivistys saattaa olla todella pieni ja toisella taas tietyiltä osilta paljon laajempi. :)