Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö siivoojia tyhminä?

Vierailija
17.03.2019 |

Kysymykseni koskee sekä
a) päätoimisia siivoojia, joista monella on alan ammattitutkinto,
että
b) kaikkia siivoojina työskenteleviä yleisesti.

Ja kysymykseni koskee tosiaan ennakkoluuloja joita ihmisillä on, joten yksikään rehellinen vastaus ei ole väärä, vaikka se olisi kaukana totuudesta.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä

Vierailija
82/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tyhminä, päinvastoin joukossa on yllättävän fiksujakin tyyppejä. Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta jouduin rahan vuoksi toimimaan jonkin aikaa teollisuussiivoojana. Oli hassua tarkkailla, kuinka firman eri tason työntekijät kohtelivat minua. Isoin pomo oli ystävällisin, vaikka hänen kuukausipalkkansa oli saman verran kuin minulla vuosiansio. Duunarit pitivät vertaisenaan. Keskitason naispuolinen henkilökunta suhtautui siivoojiin nihkeimmin. He kohtelivat siivoojia tyhminä, jotka eivät ymmärrä asioista mitään vaan lusmuilevat. Yhteen aikaan joku levitteli vessoihin vaatteista irroittamiaan pieniä tarralappuja, jotta näkisi, kuinka hyvin siivoamme vessat. Moni ei ymmärrä, että siivoojan tarvitsee tietää paljon paitsi erilaisista kemikaaleista myös siivouskoneiden tekniikasta. Nykyään alalla on entistä enemmän nuoria miehiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskoina pidän. Herttoniemen metroasemalla oli isot oksennukset maassa laiturilla. Hirveä lemu.

No olet kova kun noin kovan laitoit ...

Vierailija
84/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele siivoajia tai muidenkaan ammattikuntien edustajia sen kummemmin. Tervehdin jos tulee käytävällä vastaan ja saatan vaihtaa pari sanaa.

Vierailija
85/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen enempää kuin muidenkaan alojen työntekijöitä. Tyhmänä tai fiksuna pitämisen ratkaisevat ihan muut asiat.

Vierailija
86/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä laisinkaan tyhminä. Siivoojissa on hyvin monenlaisia ihmisiä. Nykyään on tiedettävä paljon kemiasta, kuinka eri aineet reagoivat pintamateriaaleihin. On osattava arvioida ajankäyttöä suhteessa tilaan, osattava käyttää erilaisia koneita, läydettävä perille eri lokaatioihin (isommissa kaupungeissa) ja lisäksi hallittava tiimi ja asiakaspalveluun vaadittavat työtaidot. Kukaan, joka pärjää nykypäivän työelämässä ja sen paineessa, ei ole tyhmä. 

Arvostan valtavasti perusduunareita, kaupan kassoja, siistijöitä ja sairaanhoitajia. Kiitos heille! 

Vierailija
87/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mutta Ap:ta pidän tyhmänä.

VAIN TYHMÄ JA. SIVISTYMÄTÖN  TEKEE  TÄLLÄISEN  ALOITUKSEN ....LUULTAVASTI  PERSU .

Vierailija
88/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pidä. Maksan äitini korisiivouksen ja olen tavannut yriittäjän (tekijän). Hyvää työtä, mukava ihminen, perustanut oman kasvavan yrityksen. Rakentelee, harrastaa, matkustelee ja selkeästi ylempää keskiluokkaa myös suvun puolelta. Pienehkö tienoo, ainakin tietää palkkaavansa hyvän ja reilun tekijän.

Vierailija
89/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti muiden joukossa, eiköhän kaikissa ammateissa ole hyvin monenlaisia persoonia.

Vierailija
90/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut laitoshuoltajan koulutuksen ja siivonnut työkseni. Kyllä sen ammatin mielestäni saattaa myös joku sellainen valita, joka ei ole riittävän älykäs johonkin muuhun ammattiin, tai joka ei jaksa lukea vaativampaan ammattiin, tai joka ei jaksa lainkaan mennä mihinkään kouluun, vaan on päässyt ja mennyt suoraan siivoojan töihin. Kai sitä kaikenlaisia syitä voi taustalla olla.

Ammattai ei todellakaan arvosteta. Ja enempi siinä fysiikkaa kuin vaikkapa älyä tarvitaankin. Itsekin halusin paremman ammatin ja lähdin opiskelemaan muuta. Onneksi kumminkin on niitä, jotka ovat siivoojia, muuten hukkuisimme roskaan ja paskaan.

Vierailija
91/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En

Aika monihan on työskennellyt joskus siivoojana

Aikamonethan ovat tyhmiä? 

Vierailija
92/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siivooja-setä ja olen yksinkertainen ihminen, joten minun on tyytyminen Mozartin ja Beethovenin musiikkiin, kuvataiteissa 1500-1800-lukujen taiteeseen ja perinteiseen runouteen ja suosikkikirjailijani on Thomas Mann. En ymmärrä korkeastikoulutettujen kulttuuria, kuten hiphop- ja technotaiteilijoita, stand-up-komiikkaa ja nykyviihdettä.

Vierailija
93/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin työpaikkani siivoojan kanssa. Eipä tuolla yleistietoutta ollut oikeastaan yhtään. Eli voin sanoa, että pidän. 

No kovin fiksu et sinäkään ainakaan tilastomenetelmäosaamisen puolesta ole, jos teet koko ammattikuntaa koskevan yleistyksen kokonaista yhden (n=1!) henkilön otannan perusteella o_O.

Vierailija
94/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pidän. 

-Mutta jos minun pitäisi ääneen sanoa tai omalla nimelläni, niin vastaukseni olisi jyrkkä Ei ja perustelisin juuri samoilla hurskasteluilla mitä ketju on jo täynnä. Totta nekin toisaalta, mutta totuus on, että en arvosta ammattia koska itsekin olen mieluummin työtön, kuin siivoja.

No sinä oletkin fyysisesti ja älyllisesti laiska. Reippaammat on niitä tekijöitä.

Vierailija
95/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja sisätautien osastolla. Laitoshuoltajat ovat tärkeitä työkavereita, joilla on vahva ammattitaito ja tieto omalta alaltaan.

Useat melkoisia monitaitureita, jotka loihtivat iltapalan vaikka tyhjästä myöhään illasta tulleelle potilaalle, osaavat siivota ja puhdistaa sotkun kuin sotkun kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, huolehtivat monista päivittäisistä tarvikkeista ja niiden riittävyydestä. Työtehtävistään en varmaan edes tiedä puoliakaan, mutta asiantuntemusta varmasti vaaditaan ihan jokaisessa niistä.

Ilman heitä ei sairaala tule toimeen. Lisäbonuksena vielä mainitsen, että todella moni on ihan huipputyyppi, joiden kohtaaminen tuo nostetta päivään niin työkavereille kuin potilaillekin.

Tyhmyydestä ei todellakaan voi puhua samassa yhteydessä. 

Vierailija
96/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihmiset hakevat ammattiin, johon katsovat taitojensa riittävän. Vaikka olisi kiinnostunut monesta muustakin ammatista, mutta kokee, että äly ei riittäisi niihin muihin, niin eihän sellaiseen kukaan hae.

Ei kukaan siivoojaksi ainakaan sen takia hae, että pääsisi helpolla, koska työhän on raskasta (vaikka määritelläänkin virallisesti vain keskiraskaaksi).

Vierailija
97/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Arvokasta työtä liian pienellä palkalla.

Vierailija
98/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja sisätautien osastolla. Laitoshuoltajat ovat tärkeitä työkavereita, joilla on vahva ammattitaito ja tieto omalta alaltaan.

Useat melkoisia monitaitureita, jotka loihtivat iltapalan vaikka tyhjästä myöhään illasta tulleelle potilaalle, osaavat siivota ja puhdistaa sotkun kuin sotkun kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, huolehtivat monista päivittäisistä tarvikkeista ja niiden riittävyydestä. Työtehtävistään en varmaan edes tiedä puoliakaan, mutta asiantuntemusta varmasti vaaditaan ihan jokaisessa niistä.

Ilman heitä ei sairaala tule toimeen. Lisäbonuksena vielä mainitsen, että todella moni on ihan huipputyyppi, joiden kohtaaminen tuo nostetta päivään niin työkavereille kuin potilaillekin.

Tyhmyydestä ei todellakaan voi puhua samassa yhteydessä. 

Olet varmaan joku harvinaisen jalo ihminen, jos asenteesi siivoojaan on tuo.

Vierailija
99/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tyhmää pitää ihmistä tyhmänä ammatin perusteella.

Vierailija
100/135 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojat tekevät todella tärkeää työtä. Arvostan heitä todella paljon. Jos siivoja on sairaana, kaikki huomaavat heti poissaolon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan