Pidätkö siivoojia tyhminä?
Kysymykseni koskee sekä
a) päätoimisia siivoojia, joista monella on alan ammattitutkinto,
että
b) kaikkia siivoojina työskenteleviä yleisesti.
Ja kysymykseni koskee tosiaan ennakkoluuloja joita ihmisillä on, joten yksikään rehellinen vastaus ei ole väärä, vaikka se olisi kaukana totuudesta.
Kommentit (135)
En pidä. Keskeytin laitoshuoltajan tutkinnot koska olin liian tyhmä oppiakseni:D Hyvin tarkkaa työtä, jossa pitää olla tarkka, nopea ja vielä kerran tarkka. Tyhmät ei pärjää alalla. Nykyään jakelen postia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja sisätautien osastolla. Laitoshuoltajat ovat tärkeitä työkavereita, joilla on vahva ammattitaito ja tieto omalta alaltaan.
Useat melkoisia monitaitureita, jotka loihtivat iltapalan vaikka tyhjästä myöhään illasta tulleelle potilaalle, osaavat siivota ja puhdistaa sotkun kuin sotkun kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, huolehtivat monista päivittäisistä tarvikkeista ja niiden riittävyydestä. Työtehtävistään en varmaan edes tiedä puoliakaan, mutta asiantuntemusta varmasti vaaditaan ihan jokaisessa niistä.
Ilman heitä ei sairaala tule toimeen. Lisäbonuksena vielä mainitsen, että todella moni on ihan huipputyyppi, joiden kohtaaminen tuo nostetta päivään niin työkavereille kuin potilaillekin.
Tyhmyydestä ei todellakaan voi puhua samassa yhteydessä.
Olet varmaan joku harvinaisen jalo ihminen, jo
Ei. Kyllä isoissa sairaaloissa arvostetaan laitoshuoltajaa. Ilman heitä sairaala suljettaisiin. Loppuisi myös meiltä työt.
En pidä. En pidä ihmisiä tyhmänä ammattinsa perusteella.
Töissä on nykään hemmetin nätti nuori siivojatyttö, voi kumpa olisin nuorempi... 😭 ja nätti nimenomaan meidän miesten mieleen, ei mikään yli meikattu ankanhuuli saliblondi, vaan solakka naapurin tyttö. Semmoinen helmi mitä voi löytää enää korkeintaan kirjastosta. A-luokan vaimomateriaalia vaan töissä on vain neljänkympin ylittäneitä vanhoja setiä.
En. Jokaisella on oma tarinansa, tilanteensa ja valintansa sekä syyt niihin. Aina on hyvä kun työskentelee ja arvostan paljon puhdasta jälkeä.
Vain niitä, jotka värjäävät hiukset punaisiksi
Siivoojien palkat on muutes nousset melko paljon viime vuosina, viimeeksi tässä kuussa. Itse olen ihan tyytyväinen palkkaani suhteessa työhön (helppoa)
T:Siivooja
Vierailija kirjoitti:
Siivoojien palkat on muutes nousset melko paljon viime vuosina, viimeeksi tässä kuussa. Itse olen ihan tyytyväinen palkkaani suhteessa työhön (helppoa)
Eli siivoojat ovat itseasiassa aika viisaita, koska pääsevät helpommalla
Monet maisterit työskentelee siivoojina kun eivät ole saaneet oman alan töitä.
En pidä. Itsekin olen ensimmäiseltä.ammatiltani laitoshuoltaja. Olen myös FM, mutta koska korona vei työt toiselta alalta, teen keikkaa ensimmäiselle.
Parin vuosikymmenen kokemuksella (jäin yksin maksamaan asuntolainaa puolison sairastuessa, joten opiskelemaan lähtö vähän viivästyi), alalle tullaan aaltoina sieltä, missä hommat loppuvat. Sairaalaan ensin tulivat ompelijat, sitten elektroniikan ja media-alan ihmiset ja sitten insinöörit, nyt viimeisenä timpureita, koska raksat seisovat. Taannoin tein keikan rakennustekniikan kandin kanssa. Tosi vähän on enää niitä, jotka ovat koko ikänsä siivonneet. Kollegat ovat alanvaihtajia, muuhunmaattajia ja ihan joka alan opiskelijoita, myös tulevia lääkäreitä.
Kiva työ, mutta pilattu ihan älyttömällä kiireellä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän. Kukaan itseään arvostava, ei mene niska limassa rehkimään pikku rahalla selkäänsä rikki.
Ammattilaiset ei riko selkäänsä kun tekevät työt ergonomisesti, me siivoojat kun ei olla tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän sellaisia ihmisiä tyhmänä, jotka kuvittelevat, että kuka tahansa osaa siivota, kun vain ottaa mopin tai rätin käteensä. Sellaisten siivoojien työn jälkeä on tuskallista katsella.
Ja sellaisen siivoojan jäljille on kauheaa mennä siivoomaan
Vierailija kirjoitti:
Pidän. Kukaan itseään arvostava, ei mene niska limassa rehkimään pikku rahalla selkäänsä rikki.
Sinulla on väärä kuva alasta. Siivous on nykyään pääosin ergonomista. Koneet itsenäisiä robotteja yms.
Itselläni kokemusta kunnallisella puolella vakisiivoojista. Aika yksitotista porukkaa, usein tupakoivat (salaa), suuttuvat jos pomo yrittää vähänkään muuttaa työtapoja, juoruavat käytävillä, hidastelevat komerossaan ettei tarvitsisi tehdä mitään ylimääräistä. Istuvat tauolla niin kauan kuin viimeinenkin toimistolainen lähtee työpisteelle.Toisaalta tuohan ei ole todiste tyhmyydestä vaan päinvastoin yrittävät päästä vähemmällä.
Yksityisellä puolella varmasti ihan eri maailma, kiire ja aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
En
Aika monihan on työskennellyt joskus siivoojana
Kuulostaapa vähättelevältä. Moni suomalainen tekee edelleen uransa alalla. Hieno juttu että jaksaa. Veikkaan ettei näitä kiinnosta vatun vertaa jonkun arvostukset.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan paikasta miten helppoa. Kyllä tuossa omat haasteensa on. Ja se helppouskin voi olla omalla tavallaan haastavaa, jos ei ole pakkoneuroottinen luonne. Tuollaiset sopivat hyvin alalle, eivät välttämättä kivoimpia vaan työkavereina.
En pidä. Olen itse siistijä. Tuntipalkka paljon parempi kuin palvelualoilla. Itsenäinen työ, jonka jäljen näkee. Liukuva työaika. No minulla ehkä on keskimääräistä parempi työpaikka ja hyvä työyhteisö. Ja keskimääräistä parempi tuntipalkka.
Koulutetuilla siivojilla on lähes lähihoitajan kaltaiset tutkinnot. Eritteiden pesemiseen ym.
En. Olen itsekin siivonnut, samoin useampi tuttu. FT
Tai sitten on kyse siitä, ettei mikään ala kiinnosta sen kummemmin, mutta pakko jostakin elantonsa tienata, ettei tarvitse yhteiskunnan tukia kupata. Mielenkiinnon kohteet ja älylliset haasteet ovat sitten jossakin muualla kuin titteleissä.