Nordnetin saldo näyttää tänään 92k ja risat. Minkä kokoiset osakesalkut teillä on?
Loppuvuodesta pitäisi mennä satanen rikki, jos ei isompaa romausta tule. =)
Kommentit (71)
Osakkeina noin 40-50 tonnia, kiinteistöissä jotain miljoonan verran ja 60 tonnia käteistä siltä varalta että löytyy jotain kiinnostavaa ostettavaa, huutokauppakohdetta tms johon tarvii käsirahaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnetissä 55t, Nordeassa 123t, käteisenä 21t. Osinkoja tulossa nettona noin 10t.
Ja kaikki omalla palkkatuloilla hankittua eikä omat vanhemmat ole ikinä taloudellisesti auttaneet?
Minulla ei ole ihan tuota summaa, mutta suorissa osakesijoituksissa 25t, rahastoissa (merkittävä osa indeksirahastoja) 85t ja pankkitileillä 40t ilman vanhempien apua. Lisäksi omistan puolet velattomasta omakotitalosta pk-seudulla.
Sen verran sain kotoa apua, että asuin lukioajan kotona vanhempieni kustannuksella ja vanhempani maksoivat lukiokirjani. Ylioppilaaksi päästyäni lähdin monen sadan kilometrin päähän opiskelemaan DI:ksi. Mukaani sain omat vaatteeni, pari pussilakanaa ja pyyhettä ja muutaman vanhan astian. No, jos ihan täsmällisiä ollaan, niin opiskeluaikana sain yhtenä jouluna toivomusteni mukaan lahjaksi sähkövatkaimen ja toisena silitysraudan. Ehkäpä sijoitussalkkuni arvo olisi nyt kymppitonnin pienempi ilman niitä lahjoja.
Opintoni kustansin opintotuella ja -lainalla sekä kesätöistä saamillani rahoilla. Vanhempani eivät olleet mitenkään ilkeitä ihmisiä. Heillä ei vain ollut rahaa.
Valmistumiseni jälkeen olen ollut vajaat 30 vuotta töissä, ja ihan palkastani säästetyillä rahoilla olen kerännyt omaisuuteni. Taukoa olen pitänyt vain kolmen äitiysloman ajan. Toki DI:nä palkkani on selväsi keskimääräistä palkansaajaa parempi. Toisaalta koulutukseeni nähden palkkani ei ole mitenkään erityisen hyvä. Ammattiliittoni tilastojen mukaan 75 % samanpituisen työkokemuksen omaavista DI:stä saa minua parempaa palkkaa. Tämä on ollut tilanteeni koko työurani ajan.
Sijoitussalkkua aloin koota vasta noin 12 vuotta sitten, kun olin saanut asuntolainat maksettua. Näin jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut aloittaa aikaisemmin, jolloin olisi päässyt paremmin hyötymään korkoa korolle -ilmiöstä.
Salkku puoli miljoonaa. Ei rahastoja.
Nordnetissä pörssiosakkeissa, rahastoissa ja ETF:issä 7000 €.
S-Ryhmän osuuksissa 1000 €.
Listaamattomissa osakkeissa 2000 €.
Käteisenä Norwegian Bankin säästötilillä 2000 €.
23 000 e. Minulla on hyviä nousevia hypeosakkeita sekä tasaista osinkovirtaa tuottavia (osinkotuotto 6,7 - 10 %) ja toivon mukaan salkku tulee vuoden sisällä tuplaantumaan ;) Nytkin muutama suomalainen osake 40 % voitolla, nää ulkomaiset hypeosakkeet ovat olleet parhaimmillaan 300 % plussalla (ne tosin myin ja ostin myöhemmin toista tilalle).
Joka tapauksessa, laitan vuosittain vähintään 6000 - 10 000 e kiinni osakkeisiin. Vuoden lopussa tulen laittamaan 7000 e, koska salkussa tällä hetkellä likvideissä 3400 e, jonka aion hyödyntää keväällä yhteen yhtiöön.
20 000 nordnetissa (etf) ja seligsonilla yhteensä.
20 000 pahanpäivän varaa lähinnä tileillä. Pitäis keksiä hyvä jemma näille, mutta korot on mitä on...nyt 0,3%.
100 000 kakkosasunto yliopistokaupungin keskustassa (kuluja vaan kun käytetään itse).
Vakuutuskuoressa 1,4 miljoonaa. Perittyjä kaikki rahat.
Osakesalkku nolla euroa. As Oy osakkeita 450 000 e arvosta (netto).
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi hajauttaa? Olet ostanut vain yhden yrityksen osakkeita noin isolla summalla. Minkä alan firma tuo As on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi hajauttaa? Olet ostanut vain yhden yrityksen osakkeita noin isolla summalla. Minkä alan firma tuo As on?
Eikös asunto-osakekeyhtiöt ole jotain pyramidihuijauksia?
Minulla on hajautetussa rahastossa 5000 ja säästötilillä tonni. Hitaasti mutta varmasti kohti isompia summia.