Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sushia?

Vierailija
19.05.2006 |

Saako raskaana ollessa syödä raakaa kalaa? Sushia tekee mielin niin vietävästi, mutta vähän arveluttaa tuo raaka kala.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjiöpakattujen kala-valmisteiden käyttöä ei suositella raskauden aikana.

Vierailija
2/6 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sushissa käytetään yleensä kevyesti graavattua eli suolattua kalaa, ei raakaa... Edellisessä raskaudessani söin sushia, itse tehtynä ja tutussa, luotettavassa ravintolassa. Tärkeintä on, että käytetty kala on äärimmäisen tuoretta (ei siis missään nimessä vakuumipakattua). Söin myös norimaki-susheja eli merilevärullia (ja merileväsalaattia ja misokeittoa), vaikka merilevä

valmisteet

ovat kiellettyjen listalla.

Aion myös tässä raskaudessa syödä [u]tuoretta[/u] graavikalaa ja sushia hyvillä mielin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta tää on kyllä niin " mielipidejuttu" . Tarkotan, että ite olen jättänyt tuorejuustot, maksan ym. pois. Graavikalaa (yms.) en kyllä syö muutenkaan, kun en siitä pidä, mutta en söis varmast vaikka tykkäisinki.

MUTTA, ihmiset on kyllä maailman sivu syöny " mitä vaan" ja terveitä vauvoja on syntyny. Eli kannattaa tehdä juuri niin kun itestä tuntuu. Ite vaan en jostain syystä halua " riskeerata" , kun kerran tiedetään että jostain VOI olla haittaa. Ja missään nimessä en " tuomitse" ketään joka syö huoletta ns." kiellettyjä" tuotteita.

Mikä itestä tuntuu hyvältä, niin silleen sitä pitää toimia! :)

(tulipas paljon lainausmerkkejä, heh!)

Vierailija
4/6 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se tosiaan on tuoretta, ne on hyvin pienet. Itse olen kerran tullut ravintolan sushista kipeäksi, en tosin raskaana ollessani.

Merilevää ei kehoteta syötävän se korkean jodipitoisuuden vuoksi, mutta ystävä oli Tokyo-Kanin myyjän kanssa kerran laskenut noripaketista jodipitoisuuksia, ja saanut tulokseksi, että sushia pitäisi syödä joku sata rulla yhtenä päivänä, että suositukset ylittyisi.

Mutta kuten raa' an ruuan kanssa aina, hygieniaan on syytä kiinnittää huomiota, ihan oikeasti.

Vierailija
5/6 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketsup:

Merilevää ei kehoteta syötävän se korkean jodipitoisuuden vuoksi, mutta ystävä oli Tokyo-Kanin myyjän kanssa kerran laskenut noripaketista jodipitoisuuksia, ja saanut tulokseksi, että sushia pitäisi syödä joku sata rulla yhtenä päivänä, että suositukset ylittyisi.

Juttelin asiasta naisen kanssa, joka oli saanut molemmat lapsensa Japanissa asuessaan. Sikäläisissä ruokavaliosuosituksissa sushia ja merilevää ei raskausajaksi kielletä :) Käsitinkin, että Suomessa tuo rajoitus koskee nimenomaan merilevävalmisteita, siis luontaislääkkeitä jne. Merilevissäkin tuo jodipitoisuus vaihtelee lajikkeen mukaan.

Kohtuus kaikessa, järki päässä ja syntymättömän lapsen parasta ajatellen :D

Vierailija
6/6 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttelin juuri lääkärini kanssa ja hän varoitti ainoastaan toksoplasmaasista tms. kun menemme kesällä italiaan-mistään muusta ei maininnut.

itse olen niillä linjoilla, että kunhan tietää että raaka-aine on tuoretta ja hyvää, niin voi syödä johtuudella kaikkea. itse en tosin pidä maksaruoista joten niitä en syö muutenkaan.

olen syönyt sushia nyt raskaana ollessa- ne merilevät on niin pieniä, että itse kyllä viittaan kintaalla koko kieltosuositukselle. ja sitten, jos et pääse selville kalan tuoreudesta/epäilet sitä, niin tilaa VEGESUSHIA. niin tein itse viimeksi. ei ihan yhtä autuas makukokemus kuin " oikea" , mutta ihan terpeeksi lähellä mennään ja sushin himon saa kyllä tyydytettyä ! suosittelen. ainakin ichiban sushissa saa helsingissä. varmaan muuallakin.