Tekisi mieli vaihtaa hoitoalalta kaupan töihin, mutta
hoitoalalla olen jo "urani huipulla" eli palkka on n. 13,5e tunnissa eli n.2250e kuussa + viikonloppulisät. Parhaimmillaan olen saanut jopa 2700e bruttona, jos olen tehnyt joka viikonlopun töitä. Viikonlopputyöt ei kyllä välttämättä niin hirveästi enää innosta (ainakaan joka viikonlopun tekeminen).Lisäksi lomia saan vuodessa 6 viikkoa ja 3 vuoden päästä saisin jo ne huiput eli vajaa 8 viikkoa.
Mutta ongelmana vain se, että olen totaalisen kyllästynyt koko hoitoalaan!!! Ei mitään motivaatiota enää. Haluaisin kokeilla jotain aivan muuta, ihan päinvastaista. Siis mennä vaikka ruokakauppaan töihin.
Mutta olen käsittänyt, että kaupassa ei saa tunteja välttämättä kuin jotain 30 viikossa? Ja palkka olisi ilmeisesti vain jotain reilu 10e tunnissa? Ja lomia tietysti sitten vasta vuoden työskentelyn jälkeen se 5 viikkoa.
Mitä ihmettä tässä tekisi? "Etujen" puolesta kannattaisi pysyä nykyisessä työssä, mutta en jaksaisi joka aamu lähteä sinne "naama norsunveellä"...
Kommentit (30)
Minua kiinnostaisi ennemmin osastoilla työskentely kuin kassalla. Ja voisihan sitä vaihtelun vuoksi vaikka muutaman vuoden tehdä, jos vain töitä jostain saisi...
Hoitoalalle kun voi aina palata. Tietysti vakipaikkaa ei mielellään pois antaisi, mutta eiköhän sieltä pari vuotta virkavapaata luulisi saavan.
Minulla on merkonomin koulutus myös, mutta en ole silti kaupan hommia ennen tehnyt.
ap
Missä muka annetaan pari vuotta virkavapaata? Todennäköisesti ei missään. Neljä kuukautta on meillä mahdollisuus saada työlomaa jos on menossa vakipaikkaan muualle ja siellä on koeaika. Siis sen koeajan ajaksi on mahdollisuus saada työlomaa. Muutoin palkatonta on lähes mahdotonta saada.
Ai kyllä meillä on jotkut lähteneet muualle, ei ole välttämättä mitään vakipaikkaa edes ollut vaan ovat lähteneet kokeilemaan muita hommia ja kyllä siihen on vuoden saanut ja hyvällä tuurilla toisenkin...
Luulisi, että mielummin pitäisivät näin kiinni vakkareista, koska useinhan sieltä sitten tullaan takaisin. Muuten pitää sitten vain irtisanoa itsensä. Kyllä hoitoalalta aina uutta työtä saa mistä vaan...
ap
Juu, et kyllä varmasti saa kahta vuotta virkavapaata mennäksesi kaupan kassalle. Esimiehellä ei ole mitään velvollisuutta sitä sulle antaa, se on harkinnanvaraista. Sitä saa sellaiset, jotka menee saman työnantajan palveluksessa johonkin toiselle osastolle, kouluttautuu lisää sillä hoitoalalla jne.
No kannattavampaa se edelleenkin sille työnantajalle olisi antaa minulle virkavapaata, koska todennäköisesti tulisin sen 2v päästä takaisin.
Muussa tapauksessa irtisanon itseni ja jään sitten kaupan alalle tai vaihdan hoitoalalla toiseen työpaikkaan, joka on lähempänä asuinkuntaani.
ap
Miksi haluat jollekin toiselle matalapalkka-alallle? Toimithan nytkin ihmisten parissa niin mitä luulet uutta saavasi kaupan hommissa?
Mitä odotat uuden työsi sinulle tarjoavan, mitä haluat ja millaista luulet työn olevan? Oletko lähihoitaja vai sairaanhoitaja?
Kuulostelepa nyt kuitenkin, mitä mieltä esimiehesi on. Meillä ainakin on koettu todelliseksi ongelmaksi nämä muissa kuin hoitoalan töissä ja opinnoissa pitkään poissa olevat. Esimiehet kokee, että näiden taidot on todella pahasti ruostuneet tai eivät ainakaan ole päivittyneet, kun ne joskus vihdoin tulevat takaisin. Jos olet todella sellainen superihminen, jonka työnantajasi haluaa takaisin, niin voi onnistua, mutta muuten hän voi ajatella, että sun opettamisesi takaisin talon tavoille on turha ylimääräinen vaiva.
Olen lähihoitajana kotihoidossa. Työ lähinnä sitä perushoivaa eli kylvetyksiä, kaupassa käyntejä, lääkkeiden antoa, aamupalan tekoa, pukemisapua jne. Joten ei nyt kauheasti taidot pääse ruostumaan vaikka olisi vuosia pois.
Uudesta työstä odotan lähinnä sitä, että ei tarvitse hoivata ihmisiä ja olla niin paljoa enää henkisenä apuna, se on tosi rankkaa nykyisessä työssä. Lähinnä siis ihmisten huolien kuuntelemista, en jaksa sitä enää.
Haluaisin vaan hyllyttää tavaroita ja kirjaimellisesti tehdä koko ajan jotain järkevää ja olla liikkeessä. Tiedän kyllä, että palkka on sielläkin huono, mutta minun koulutuksillani ei mitään huippupalkkoja voi vaatiakaan. Pääasia, että ei tarvitsisi lähteä joka aamu töihin sillä aatteella, että ei kiinnosta enää yhtään se sama työ... olen siis tehnyt jo lähes 15 vuotta tätä samaa hoitoalan hommaa.
ap
Komppaan yskiä. Jatkuvasti virkavapaalla olevat työntekijät ovat todellinen maanvaiva työntekijälle. Kuinka ap luulet olevan työnantajan etu pitää sua roikkumassa listoilla sillä välin kun sä etsit itseäsi ja mietit mitä haluat isona tehdä. Työnantaja haluaa työntekijän, joka pystyy ja haluaa sitoutua. Sitäpaitsi voi olla vaikeaa saada sijaista kun kaikki haluaa mieluummin vakipaikan eikä pätkätöitä. Eli jos sanot itsesi irti, voi se olla työnantajan etu hänen saadessa tilallesi sitoutuneen työntekijän.
Onko asuntolaina jo maksettu pois
No samantekevää nyt sitten tämä työnantaja-asia.
Haluaisin kuulla mielipiteitä onko joku muu vaihtanut alaa näin?
Ja onko harmittanut esim. noiden etujen poistumisen myötä?
ap
Hoitoalalla on puute työntekijöistä, joten virkavapaata todennäköisesti saat. Toisaalta en oikein usko, että kiire poistuu kaupan alalla. Miksi et kouluttaudu aivan muulle alalle?
Eli teet lähihoitajana sitä perushommaa, jossa ei juuri taidoilla pääsekään loistamaan niin kuin joku tietysti erikoisalasta yksikössään vastaava sairaanhoitaja tms. Vähän pahalta kuulostaa, jos haluat kahden vuoden virkavapaan. Kyllähän teille tarvetta on, mutta toisaalta koko ajan alalle tulee myös lisää porukkaa. Mullakin on kaksi tuttua, jotka on kouluttautuneet työkkärin kehoituksesta lähihoitajiksi.
Ihan sinänsä kannustan kyllä hakeutumaan toiselle alalle, jos nykyinen ei vain kiinnosta, ja onhan sulla jo koulutuskin valmiina. Mutta joudut varautumaan siihen, että välttämättä et saa virkavapaata vaan se kaupan alan pitempi työpaikka pitäisi olla jo lähtövaiheessa ihan selvä juttu.
Eli teet lähihoitajana sitä perushommaa, jossa ei juuri taidoilla pääsekään loistamaan niin kuin joku tietysti erikoisalasta yksikössään vastaava sairaanhoitaja tms. Vähän pahalta kuulostaa, jos haluat kahden vuoden virkavapaan. Kyllähän teille tarvetta on, mutta toisaalta koko ajan alalle tulee myös lisää porukkaa. Mullakin on kaksi tuttua, jotka on kouluttautuneet työkkärin kehoituksesta lähihoitajiksi.
Ihan sinänsä kannustan kyllä hakeutumaan toiselle alalle, jos nykyinen ei vain kiinnosta, ja onhan sulla jo koulutuskin valmiina. Mutta joudut varautumaan siihen, että välttämättä et saa virkavapaata vaan se kaupan alan pitempi työpaikka pitäisi olla jo lähtövaiheessa ihan selvä juttu.
Olenkin ajatellut kokeilla kaupan alan työtä nyt aluksi jonain extraajana mikäli saisin vaikka edes kerran pari viikossa töitä sieltä niin näkisi vähän mitä se homma on ja saisi kokemusta.
Jos näyttää siltä, että viihdyn niin olisi mukava vaihtaa kokonaan alaa. En halua loppu ikäänikään kuitenkaan tehdä sellaista työtä, jossa en enää viihdy. Tai uskon, että voisin taas viihtyäkin, jos voisin edes muutaman vuoden välissä tehdä jotain aivan muuta.
Tällä hetkellä ainakin olo on sellainen, että ei voisi vähempää kiinnostaa oma työ. Ja nimenomaan kaupan alan töitä haluaisin sen takia, koska siellä saisi koko ajan olla liikkeessä ja tehdä jotain hyödyllistä. Hoitoalan töissä minulla on sellainen olo usein, että homma on enimmäkseen vain sitä istuskelua ja odottelua ja keskustelua. Monesti asiakkaiden luona ei ole paljoakaan tekemistä vaan työ on juuri sitä kuuntelua ja "terapioimista" mihin olen lopen uupunut.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 10:59"]
Olenkin ajatellut kokeilla kaupan alan työtä nyt aluksi jonain extraajana mikäli saisin vaikka edes kerran pari viikossa töitä sieltä niin näkisi vähän mitä se homma on ja saisi kokemusta.
Jos näyttää siltä, että viihdyn niin olisi mukava vaihtaa kokonaan alaa. En halua loppu ikäänikään kuitenkaan tehdä sellaista työtä, jossa en enää viihdy. Tai uskon, että voisin taas viihtyäkin, jos voisin edes muutaman vuoden välissä tehdä jotain aivan muuta.
Tällä hetkellä ainakin olo on sellainen, että ei voisi vähempää kiinnostaa oma työ. Ja nimenomaan kaupan alan töitä haluaisin sen takia, koska siellä saisi koko ajan olla liikkeessä ja tehdä jotain hyödyllistä. Hoitoalan töissä minulla on sellainen olo usein, että homma on enimmäkseen vain sitä istuskelua ja odottelua ja keskustelua. Monesti asiakkaiden luona ei ole paljoakaan tekemistä vaan työ on juuri sitä kuuntelua ja "terapioimista" mihin olen lopen uupunut.
ap
[/quote]
Oletko ajatellut vaihtaa johonkin muuhun oman alasi työpaikkaan? En usko, että joka paikassa lähihoitajat vaan istuskelee ja "terapoi". Olisiko kotipalvelu siinä sitten ihan oma juttunsa.
Olen kyllä ollut muuallakin töissä hoitoalalla kuin kotipalvelussa. Päiväkodissa, vanhainkodissa ja palvelutalossa. Mutta kaikissa kuitenkin homma suunnilleen sitä samaa. Vanhainkodissa tietysti enemmän sitä konkreettista vaippojen vaihtelua jne. Mutta joka tapauksessa olen jotenkin niin kyllästynyt koko hoitoalaan, että sen takia haluaisin kokeilla jotain aivan päinvastaista työtä.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 10:12"]
Vaikea paikka. Tiedän miltä tuntuu olla totaalisen kyrpiintynyt duuniinsa. Mutta kaupankassalla se voi kyrpiintyminen tulla myös yllätynopeasti.
[/quote]
serpien kylässä
hei, kokeile ihmeessä jotain toista hoitoalan hommaa...esim terveyskeskuksen lähihoitajan työ on monipuolista, vauhdikasta (siis kiirettää riittää) ja laaja-alaista. samanlaisia päiviä ei tule. Usko pois se on täysin erilaista kuin kotihoidon perushoitotyö.
Vaikea paikka. Tiedän miltä tuntuu olla totaalisen kyrpiintynyt duuniinsa. Mutta kaupankassalla se voi kyrpiintyminen tulla myös yllätynopeasti.