Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittaja kyseli, mitä itse teimme ilmaston hyväksi 15-vuotiaina

Vierailija
16.03.2019 |

- kävelimme koulumatkat
- asuimme melko pienissä asunnoissa (ei omaa huonetta)
- käytimme vaatteet loppuun ja muutenkin vaatteita oli vähemmän, ei ollut aina erilaista päälle joka lähtöön
- söimme lihaa paljon vähemmän kuin nykyään syödään
- söimme enemmän lähiruokaa, ei ollut tavanomaista syödä ulkomaisia hedelmiä ja vihanneksia päivittäin
- emme käyttänyt paljon viihde-elektroniikkaa ja puhelimia, joihin tarvitaan osin kyseenalaisesti tuotettuja mineraaleja ja aineita
- EMME VARSINKAAN lentäneet lomille ulkomaille lentokoneilla
- emme harrastaneet shoppailua, ostimme lähinnä hyötytarvikkeita pitkän harkinnan jälkeen
- kaupungille ostoksille mentiin kävellen, takaisin ehkä bussilla kantamusten kanssa
- pakkausjätteitä oli vähemmän ja niitä hyötykäytettiin itse moneen tarkoitukseen
- muovipusseja oli vähemmän kaupoissa, ne maksoivat eikä ollut itsestäänselvyys käyttää muovipusseja
- ihmisten tavaramäärä oli pienempi, lapsillakin oli paljon vähemmän leluja kuin nykylapsilla

Elämä oli ihan hyvää ja kivaa 70-80 -lukujen taitteessa.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötiinkö Suomessa oikeasti vähemmän lihaa 40 vuotta sitten? Nykyäänhän lihapullissakin on vain 10% lihaa. Ainakin jenkeissä lihansyönti on vähentynyt. Toki Suomi on köyhempi. Ilmastonpuutoksen kanssa tällä ei taida oikeasti olla mitään tekemistä.

Kyllä. Liha oli silloin kallista. Nykyään tehotuotanto ja globalisaatio on tehnyt siitä halpaa.

Kyllä meillä syötiin ihan saman verran lihaa kuin nykyäänkin ja olen syntynyt -72. Ei tule edes mieleen, millaisia kasvisruokia äiti olisi tehnyt! :D

Minulla on ehkä parempi muisti.

Kesäkeitto, pinaattimuhennos, makaronilaatikko, hernekeitto, pinaattikeitto, kalakeitto, perunalaatikko, kiusaukset, kaalilaatikko, puurot jne. Jos lihaa oli, se oli jauhelihaa tai sitä oli hyvin vähän. Makkaruokia syötiin ja makkaranoiden lihapitoisuus oli hyvin pieni.  Perunaa syötiin paljon ja sillä täytettiin vatsa.   

Vierailija
42/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä aloitus kaapataan lehteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ei mennyt hukkaan. Ei tuottamis- jalostamisen tai syömisen vaiheessa. Koulussa ei ollut roskiksia mihin olisi roskat laittanut. Koska ei ollut servettejä ja lautanen piti syödä tyhjäksi. Munivat hanat meni teuraakdi. Nykyään ne ei mene edes minkin ruuaksi vaan ihan jätteeksi. Nykyään suurin hävikki tulee tuottamia vaiheessa. Kukaan ei osta käyrää kurkkua tai porkkanaa. Kuluttaja voisi ostaa, mutta tukku tai kauppa ei.

Vierailija
44/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö teimme? Emme ainakaan tulleet aivopestyiksi opettajien ja hysteeristen vanhempien aatteen marioneteiksi...

Vierailija
45/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt ilmasto hyväksi mitään, enkä tule tekemäänkään. Ihan sairasta mielisairautta sellaiset kuvitelmat että ilmamassojen liikkeitä ja lämpötiloja pystytään hallitsemaan asteen tarkkuudella. Ajan autolla ja syön lihaa elämäni loppuun asti erittäin onnellisena. Stressatkaa te vaan mielikuvitusrahan ja ilmastouskonnon aivopeseminä. Bää! Bääh! Bääääääää!!! PRÖÖÖÖT!

Vierailija
46/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan matkustettu ilmastoa saastuttaen Helsinkiin mieltä osoittamaan. Ja kaiken kaikkiaan ei matkustettu juuri minnekään.

Vierailija
47/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syöty pikaruokia eikä todellakaan koulujen ympäristöt olleet täynnä karkkipapereita ja purkkaa, kuten nykyään monin paikoin on.

Vierailija
48/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätkää jo että tää homman silkka valhe millä meitä viedään vielä kuin litran mittaa. Tuo ilmastojugend on aivopesty tauhkaamaan asiaa.

Mitä itse tajusit maailmasta 15-vuotiaana?

Vierailija
49/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

15v pärtsäsin yötäpäivää mopolla 2tahtinen tietysti, kävimme myös joka talvi tenuriffalla ja useita kertoja vuodessa lentäen päivän reissuja joihinkin euroopan kaupunkeihin.

Asuttiin sähkölämmitteisessä ok-talossa.

Ai Teneriffa-lomailijat tekevät kaupunkilomia Eurooppaan, joopa joo.

Joopa joo, faija oli finskillä töissä ja vapaalipuilla reissattiin, olen mm. Frankfurt - hki lennolla ohjannut DC9 tai MD jotain konetta, lentäjän paikalla istuessa ruuvailin autopilottiin arvoja minne kone lentää.

Suomessakin lensin vapaalipulla paljon ja yleensä ohjaamossa, faija tunsi kaikki lentäjät ja tiskillä käski kysyä lentäjältä pääseekö ohjaamoon ja yleensä aina pääsi.

Tämä siis 80-90 lukujen vaihteessa.

Ottamatta kantaa älyttömään provoiluun, "jäniksenä" lentäminen ei aiheuta lentoyhtiölle tarvetta lennellä reittejä, ts. tuollainen "lentomatkailu" ei aiheuttanut ympäristölle lisäkuormitusta.

Jokainen kilo maksaa . Siksi ihmisiä yritetään saada matkustamaan kevyin matkatavaroin.

Vierailija
50/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitettiin adresseja. En muista mihin ne liittyi, mutta johonkin luonnonsuojeluun ja kulutukseen. Paperiliuskoja oli joka bileissä. Tai kiersi koulussa.

Vierailija
51/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä on syyllistää vanhempia tai ylipäänsä tehdä mitään sukupolvien vastakkainasettelua. Itse olin 15v ysärillä ja silloin elämä on todella paljon vaatimattomampaa materian suhteen. Ilmastonsuojelusta puhuttiin jo silloin, ja nuorempana oli itselle ihan kunnia-asia vaikkapa sulkea hanat, sammutella valoja, kulkea julkisilla jne.

Omien lasten suhteen olen heille kohtuudella materiaa sallinut ja elintaso on ollut ihan eri. Nyt minulla on 16v ja 14v lapset, ja heillä on hyvin erilainen maailmankatsomus ja tarve kuluttaa. Ei pelkästään tavaraa, vaan elämyksiä yms yhtä lailla.

Jos elämä olisi jatkunut kuten minun nuoruudessani ja toisaalta olisi tämän päivän teknologia vaikkapa ilmanpuhdistamiseen, lämmittämiseen, autoihin jne, maapallo olisi hyvin paljon puhtaampi paikka.

Vierailija
52/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötiinkö Suomessa oikeasti vähemmän lihaa 40 vuotta sitten? Nykyäänhän lihapullissakin on vain 10% lihaa. Ainakin jenkeissä lihansyönti on vähentynyt. Toki Suomi on köyhempi. Ilmastonpuutoksen kanssa tällä ei taida oikeasti olla mitään tekemistä.

Kyllä. Liha oli silloin kallista. Nykyään tehotuotanto ja globalisaatio on tehnyt siitä halpaa.

Kyllä meillä syötiin ihan saman verran lihaa kuin nykyäänkin ja olen syntynyt -72. Ei tule edes mieleen, millaisia kasvisruokia äiti olisi tehnyt! :D

Minulla on ehkä parempi muisti.

Kesäkeitto, pinaattimuhennos, makaronilaatikko, hernekeitto, pinaattikeitto, kalakeitto, perunalaatikko, kiusaukset, kaalilaatikko, puurot jne. Jos lihaa oli, se oli jauhelihaa tai sitä oli hyvin vähän. Makkaruokia syötiin ja makkaranoiden lihapitoisuus oli hyvin pieni.  Perunaa syötiin paljon ja sillä täytettiin vatsa.   

Meillä ei kyllä pihistelty lihassa, minäkin olen syntynyt -72.

- Kesäkeitto, pinaattimuhennos ja pinaattikeitto - ei tehty koskaan. Mitä edes on pinaattimuhennos? Pinaattikeittoa oli koulussa.

- Perunalaatikko kuului jouluun, muulloin sitä ei syöty.

- Puuroja ei ollut pääruokana, sen sijaan sitä syötiin joka aamu.

- Makaronilaatikossa, kiusauksissa, kaalilaatikossa ja hernekeitossa oli kunnolla lihaa. 

Kalaa syötiin todella paljon, kesäisin mökillä kalastettiin ja talvella haettiin torilta mm. turskaa ja silakoita. Mutta eikös kalakin ole lihaa kuitenkin?

Meillä syötiin todella usein esim. uunikanaa (silloin ei saanut kuin pakastettuja, kokonaisia kanoja), kanaviillokkia, erilaisia lihakastikkeita, mm. vatkulia. Porsaankyljyksiä. Lihamureketta, Spaghetti bolognesea syötiin jo silloin ja todellakin jauheliha oli siinä se pääraaka-aine. Ikinä, ei ikinä ollut ruoaksi esim. perunaa ja ruskeaa kastiketta. Kastikkeessa oli aina lihaa. Äiti käytti kyllä myös maksaa: maksapihvejä, jauhemaksapihvejä ja jauhemaksakastiketta syötiin.

Meidän perhe syö paljon enemmän kasvisruokaa kuin mitä 70-80 luvulla mun lapsuudenperheessä syötiin.

Isoisäni oli oikeen lihafriikki, joka aterialla syötiin paistia. Porsaanliha meni joskus ja kesäisin kalaa syötiin todella paljon, kesät oli mummilla ja vaarilla niitä vähäisen lihankulutuksen jaksoja.

Vierailija
53/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mitä tehtiin? No ei tasan mitään. Kahdella autolla ajeltiin joka paikkaan, lihaa syötiin totta kai joka aterialla, ulkomaille lennettiin kaikilla lomilla, mitään ei kierrätetty, muoviroskaa ostettiin kaikin voimin koska materia on sitä elintasoa! Näin kasarilla ja ysärillä. 2000-luvun puolivälissä aloin itse tajuta, että jotain pitää tehdä. Vanhemmat eivät tajua vieläkään. 

Vierailija
54/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M kirjoitti:

15v pärtsäsin yötäpäivää mopolla 2tahtinen tietysti, kävimme myös joka talvi tenuriffalla ja useita kertoja vuodessa lentäen päivän reissuja joihinkin euroopan kaupunkeihin.

Asuttiin sähkölämmitteisessä ok-talossa.

Ai Teneriffa-lomailijat tekevät kaupunkilomia Eurooppaan, joopa joo.

Joopa joo, faija oli finskillä töissä ja vapaalipuilla reissattiin, olen mm. Frankfurt - hki lennolla ohjannut DC9 tai MD jotain konetta, lentäjän paikalla istuessa ruuvailin autopilottiin arvoja minne kone lentää.

Suomessakin lensin vapaalipulla paljon ja yleensä ohjaamossa, faija tunsi kaikki lentäjät ja tiskillä käski kysyä lentäjältä pääseekö ohjaamoon ja yleensä aina pääsi.

Tämä siis 80-90 lukujen vaihteessa.

Ottamatta kantaa älyttömään provoiluun, "jäniksenä" lentäminen ei aiheuta lentoyhtiölle tarvetta lennellä reittejä, ts. tuollainen "lentomatkailu" ei aiheuttanut ympäristölle lisäkuormitusta.

Jokainen kilo maksaa . Siksi ihmisiä yritetään saada matkustamaan kevyin matkatavaroin.

No kaks-kolme ilmaiseksi matkustavaa ei tee lentoyhtiöitä innokkaammiksi pitämään reittiä yllä.

Vierailija
55/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotiaana 80 luvulla olin suht järkevä kuluttaja. Vaatteet hain kirpparilta tai sukulaisten ullakoilta, loput tein itse. Kengät käytettiin tosiaan loppuun saakka ja niitäkin paikkailin. Meikit oli eläinvapaita.

Ponnekaasut tosiaan vaihtuivat kasarilla otsonikadon takia.

Meidän perheessä syötiin lihaa joka aterialla. Oli kyllä kasviksiakin runsaasti. Iänikuiset keittojuurekset vähintään siinä kyljessä ja aina oli salaattia tai raastetta. Pitääkin äitiä tästä kiitellä, että se jakso valmistaa sitä sapuskaa ja monipuolisesti.

Nykyään olen kasvissyöjä ollut parikytä vuotta. Että siinä mielessä mun lihan kulutukseni on vähentenyt huomattavasti.

Mutta ysärillä mulla oli kännykkä ja tietokone. Meillähän oli lapsuuden kodissa useampi telkkari + videot, oli pelikoneita ja tietokone kasarin alussa. Isä oli hurahtanut teknologiaan.

Ysärillä tuli matkustelin myös paljon, koska maailma oli otettava nuorena aikuisena haltuun, kun lapsuudessa ei käyty kuin mummolassa kesät. Nykyään ei juurikaan reissata. Eikä ole autoa ollut koskaan.

Semmoinen sikermä elämästäni, olen onnekseni ollut aika maltillinen kuluttaja kaikkiaan. Olen tyytyväinen, että olen saanut jonkin verran myös lapsilleni tätä ammennettua. Lapset olivat opettajineen ilmastolakossa, ei ollut lintsausta.

Vierailija
56/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut ketään naapuria tai luokkakaveria, jotka olisivat matkustaneet lentäen ulkomaille v. 75-85. Ei ollut yleistä, vaikka keskisuuressa kaupungissa asuimme.

Lihaa syötiin paljon harvemmin kuin keskivertoperhe nykyisin syö. 

Herkkua oli, kun äiti osti kanan viikonlopuksi. Ekana päivänä söimme siitä uunikanaa, toisena päivänä äiti teki kanakastikkeen ja vielä kanakeittoa söimme sitten maanantaina. Komen hengen perhe siis yhdestä kanasta kolme päivää.

Vierailija
57/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun avaus on hyvä, koska näemme, miten nopeasti yhteiskuntamme on muuttunut kerskakuluttamaan. Nuoret eivät välttämättä tajua esimerkiksi, kuinka monilla on turhan paljon vaatteita tai muita hyödykkeitä, joita ei pidetty itsestään selvinä pari vuosikymmentä sitten.

Jokainen voi silti miettiä ihan itse, mitä tarvitsee. Yhdelle tärkeää on jotkut asiat ja jollekin muulle toiset, joista ei ole valmis luopumaan. 

Eniten harmittaa ylipäätään jokapuolella aiheella jeesustelijat ja syyllistäjät sekä nuorten manipuloiminen syyllistämään vanhempia ihmisiä tällä asialla. 

Vierailija
58/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha saastuttaja on varmaan halpatavaran tilailu Kiinasta. Paljonko niiden tuhansien pakettien kuljettaminen maapallon toiselta puolelta saastuttaa? Puhumattakaan siitä että tavara ei kestä.

Nykyään joka perheenjäsenellä on oma puhelin, tabletti ja tietokone, on mopoja ja mönkijöitä ja useita autoja/talous. Yksittäinen laite/ajoneuvo on varmaan aiempaa ympäristöystävällisempi mutta sitten niitä onkin kymmenkertainen määrä menneisiin vuosikymmeniin verrattuna.

Ulkomaille lennellään useita kertoja vuodessa.

Harva nuori uskoakseni haluaa luopua omasta kännykästä tai alkaa pyöräillä harrastuksiin toiselle puolelle kaupunkia, tai lopettaa matkustelun ulkomaille. Tai että perhe asuu ahtaasti pienessä asunnossa ja kaikki jaetaan sisarusten kesken eikä mitään saa uutena.

Lapsiperheet voisivat vaikka luopua joulunvietosta kokonaan tai antaa omalle lapselle 2 sanomalehteen käärittyä puulelua? Niitä sitten ihasteltaisiin kynttilänvalossa itseviljeltyä lanttua nakertaen.

Ja aikuiset voisivat peseytyä kerran viikossa, tehdä itse omat vaatteensa ja kantaa ostokset kaupasta kotikellariin kottikärryllä kerran viikossa. Lantunviljelyyn menisi teinien vapaa-aika, eikä sähköä/energiaa kuluttavaan tietokoneella pelaamiseen.

Kaikenlaisia ympäripyöreitä vaatimuksia on helppo esittää, varsinkin jos on tottunut yltäkylläisyyteen eikä tiedä mitä on olla ilman.

Vierailija
59/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroita ja vaatteita KORJATTIIN  eikä ostettu uusia heti, kun vikaa ilmeni. Tämä koski sekä sukkien parsimista että kodinkoneiden korjaamista. Monet lelut  ja laitteet olivatkin sellaisia, että niitä pystyi korjaamaan. Nykyisin voi laitteet olla tehty esim. muovista siten, ettei vaihdettavia osia ole.

Vierailija
60/76 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omasta nuoruudesta on jo sellainen tovi, että on voinut unohtua, mihin on suhtautunut intohimoisesti. Mutta sen muistan itse, ettei se ollut mitään näin kunnianhimoista, puhdasta ja ihailtavaa kuin näiden nykynuorten huoli ilmastosta. Nuorissa on tulevaisuus."

ANNI SAASTAMOINEN, ILTALEHTI

Aha. Huoli ilmastosta ihailtavaa.

Jospa vain jokainen miettisi itse, miten voi kuluttaa vähemmän -  ilman typerää kouhkaamista ja hassua ilmastohuolen ihannoimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi