Toimittaja kyseli, mitä itse teimme ilmaston hyväksi 15-vuotiaina
- kävelimme koulumatkat
- asuimme melko pienissä asunnoissa (ei omaa huonetta)
- käytimme vaatteet loppuun ja muutenkin vaatteita oli vähemmän, ei ollut aina erilaista päälle joka lähtöön
- söimme lihaa paljon vähemmän kuin nykyään syödään
- söimme enemmän lähiruokaa, ei ollut tavanomaista syödä ulkomaisia hedelmiä ja vihanneksia päivittäin
- emme käyttänyt paljon viihde-elektroniikkaa ja puhelimia, joihin tarvitaan osin kyseenalaisesti tuotettuja mineraaleja ja aineita
- EMME VARSINKAAN lentäneet lomille ulkomaille lentokoneilla
- emme harrastaneet shoppailua, ostimme lähinnä hyötytarvikkeita pitkän harkinnan jälkeen
- kaupungille ostoksille mentiin kävellen, takaisin ehkä bussilla kantamusten kanssa
- pakkausjätteitä oli vähemmän ja niitä hyötykäytettiin itse moneen tarkoitukseen
- muovipusseja oli vähemmän kaupoissa, ne maksoivat eikä ollut itsestäänselvyys käyttää muovipusseja
- ihmisten tavaramäärä oli pienempi, lapsillakin oli paljon vähemmän leluja kuin nykylapsilla
Elämä oli ihan hyvää ja kivaa 70-80 -lukujen taitteessa.
Kommentit (76)
Siis vuonna 1994. No mitäpä silloin tehtiin. Kirjoitettiin varmaan johonkin nuortenlehden mielipidepalstalle, että sademetsiä ei saa hakata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötiinkö Suomessa oikeasti vähemmän lihaa 40 vuotta sitten? Nykyäänhän lihapullissakin on vain 10% lihaa. Ainakin jenkeissä lihansyönti on vähentynyt. Toki Suomi on köyhempi. Ilmastonpuutoksen kanssa tällä ei taida oikeasti olla mitään tekemistä.
Lihankulutus on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 2000 -luvun alkupuoliskon jälkeen. Tuntuu muutenkin hulluta miten valtavia annoksia ihmisten on oma pakko vetää joka euokailu. Itse jaksan juuri ja juuri syödä suht noin joko kaksi 300g annoksen tai yhden 500g ruoka-annoksen päivässä.
Tilastojen mukaan punaisen lihan kulutus on pysynyt Suomessa samalla tasolla viimeiset 30 vuotta. Sen "ympäristöystävällisen" siipikarjan kulutus sen sijaan on kasvanut räjähdysmäisesti. Jos kerran ilmastonmuutos on kiihtynyt hurjasti viime vuosikymmeninä, ei se johdu ainakaan suomalaisten punaisen lihan kulutuksen kasvusta, koska sellaista ei ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Syötiinkö Suomessa oikeasti vähemmän lihaa 40 vuotta sitten? Nykyäänhän lihapullissakin on vain 10% lihaa. Ainakin jenkeissä lihansyönti on vähentynyt. Toki Suomi on köyhempi. Ilmastonpuutoksen kanssa tällä ei taida oikeasti olla mitään tekemistä.
Kun teen lihapullia, on niissä lihaa noin 95%. Loput on kananmunaa, mausteita, nestettä ja korppujauhoa. Me 70-luvulla nuoruutemme eläneet emme kovin usein syö kaupan lihapullia.
Fakta on, että te nykyiset aikuiset ja teitä edeltäneet ikäluokat olette tehneet kaikkenne tuhotakseenne ympäristön. Ikävä kyllä ette itse joudu sen pahimmista seurauksista kärsimään, mutta me (lapsenne ja lapsenlapsenne) joudumme. Siihen tosiasiaan eivät teidän nostalgiahuuruiset muistelot mukaekologisesta nuoruudestanne paljon auta.
Suomessa on ollut nautakarjaa parisataa vuotta ja vasta nyt siitä ontullut ilmastovihollinen numero 1. Ei siis tehtaista, kaupunkimaisesta asutuksesta, ylenpalttisesta lentämisestä tai tavaran kuluttamisesta vaan nimenomaan märehtijöistä. Aika outoa minusta.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että te nykyiset aikuiset ja teitä edeltäneet ikäluokat olette tehneet kaikkenne tuhotakseenne ympäristön. Ikävä kyllä ette itse joudu sen pahimmista seurauksista kärsimään, mutta me (lapsenne ja lapsenlapsenne) joudumme. Siihen tosiasiaan eivät teidän nostalgiahuuruiset muistelot mukaekologisesta nuoruudestanne paljon auta.
Onneksi sihen on tulossa muutos. Meillä taloyhtiössä pohditaan lämpimän veden katkaisemista heti, kun hana on ollut auki 5 min eli suihkussa ei enää olla asumassa. Samoin asuntojen lämpötila lasketaan 18 asteeseen ja harkinnassa on sekin, että asuntokohtaiset sähkötaulut pyritään muuttamaan sellaisiksi, että enää ei voisi käyttää useita sähkölaitteita samaan aikaan.
Otsikon luettuani ajattelin ensin, että en tehnyt mitään, kun ilmastosta ei puhuttu samalla tavalla. Viestin luettuani tajusin, että kyllähän sitä aika paljon tehtiin! Nykyään on tämä kertakäyttökulttuuri. Se ei ole nuorten vika, mutta he oppivat siihen kulttuuriin. Ihan hyviä on kyllä nämä ilmastolakot. Jospa ihmiset oppisivat, että tämä ei voi jatkua näin.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
15v pärtsäsin yötäpäivää mopolla 2tahtinen tietysti, kävimme myös joka talvi tenuriffalla ja useita kertoja vuodessa lentäen päivän reissuja joihinkin euroopan kaupunkeihin.
Asuttiin sähkölämmitteisessä ok-talossa.Ai Teneriffa-lomailijat tekevät kaupunkilomia Eurooppaan, joopa joo.
Joopa joo, faija oli finskillä töissä ja vapaalipuilla reissattiin, olen mm. Frankfurt - hki lennolla ohjannut DC9 tai MD jotain konetta, lentäjän paikalla istuessa ruuvailin autopilottiin arvoja minne kone lentää.
Suomessakin lensin vapaalipulla paljon ja yleensä ohjaamossa, faija tunsi kaikki lentäjät ja tiskillä käski kysyä lentäjältä pääseekö ohjaamoon ja yleensä aina pääsi.
Tämä siis 80-90 lukujen vaihteessa.
Tosiaan kulutettiin vähemmän ja enemmän lähituotantoa. Siis kaikessa. Ruuassa ja vaatteissa yms. Vaatteita ja kenkiä korjattiin. Suutarit osasi korjata. Vaatteita tehtiin itse. Syötiin aika lailla se mitä kulutettiin. Limut ja karkit ( eli turhat elämisen kannalta ) oli harvemmin käytettyjä. Ei kenelläkään ollut limuja kotona varastossa. Käytettiin enemmän luonnon antimia. Esim.kotitekoiset mehut oli normaalia.
Itse en ollut lentänyt lentokoneella koskaan. Ja tosi harva ystäväkään oli. Ehkä pari perhettä luokalta. Liftattiin eli ei mentiin samoilla bensoilla jonkun muun kanssa. Hiilijalanjälki oli pieni.
Meillä oli tippatarroja eli katkaise valot huoneesta lähtiessä. Ei tullut mieleenkään valuttaa vettä hampaita pestessä, tiskejä huuhdellessa, suihkussa saippuoinnin tai shamppuoinnin aikana yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo mainittujen lisäksi:
-Vaativathan mobiililaitteet sähkönkin ja miten se tuotetaan.
-Peseydyimme harvemmin, ei käyty suihkussa kahta kertaa päivässä, alusvaatteita ja sukkia ei vaihdettu ihan joka päivä, elleivät olleet poikkeuksellisen hikiset.
- kaupasta ostettiin makkarat ja lihat irtotavarana lihatiskistä ja ne käärittiin paperiin, ei ollut moninkertaisissa muovipakkauksissa, kuten nykyään itsepalveluhyllyssä olevat lihat ja leikkeleet.Käyttämällä 1h ledilamppua (6w) versus hehkulamppu (60w) lataa aika monta mobiililaitetta samalla ja vähemmällä virralla.
Lamput tuottivat myös lämpöä.
Mutta hehkulamppujen aikakaudella kukaan ei koskaan käyttänyt kuumassa paikassa tai kesällä pimeässä autotallissa, töissä tms. lamppuja?
Vierailija kirjoitti:
15-v. olin maailmantuskissa, nyt 45-v. en voi vähempää välittää.
Patterit sekajätteisiin kananmunankuorien kanssa, taloyhtiön roskikseen ja tervemenoa.
Ei oo mun päänsärky.
Oletko fyysisestikin sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sihen on tulossa muutos. Meillä taloyhtiössä pohditaan lämpimän veden katkaisemista heti, kun hana on ollut auki 5 min eli suihkussa ei enää olla asumassa. Samoin asuntojen lämpötila lasketaan 18 asteeseen ja harkinnassa on sekin, että asuntokohtaiset sähkötaulut pyritään muuttamaan sellaisiksi, että enää ei voisi käyttää useita sähkölaitteita samaan aikaan.
Täällä naisystävän vuokrakolhoosissa on 20 sisälämpö ja vituttaa olla pitkät vaatteet päällä koko ajan, omassa kämpässä tottunut lämmittämään puuhellaa ja takkaa, illalla 25 lämmintä ja voi kalsarit jalassa maata sohvalla, naisystäväkin viihtyy hyvin kevyissä vaatteissa👍
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
15v pärtsäsin yötäpäivää mopolla 2tahtinen tietysti, kävimme myös joka talvi tenuriffalla ja useita kertoja vuodessa lentäen päivän reissuja joihinkin euroopan kaupunkeihin.
Asuttiin sähkölämmitteisessä ok-talossa.Ai Teneriffa-lomailijat tekevät kaupunkilomia Eurooppaan, joopa joo.
Joopa joo, faija oli finskillä töissä ja vapaalipuilla reissattiin, olen mm. Frankfurt - hki lennolla ohjannut DC9 tai MD jotain konetta, lentäjän paikalla istuessa ruuvailin autopilottiin arvoja minne kone lentää.
Suomessakin lensin vapaalipulla paljon ja yleensä ohjaamossa, faija tunsi kaikki lentäjät ja tiskillä käski kysyä lentäjältä pääseekö ohjaamoon ja yleensä aina pääsi.
Tämä siis 80-90 lukujen vaihteessa.
Ottamatta kantaa älyttömään provoiluun, "jäniksenä" lentäminen ei aiheuta lentoyhtiölle tarvetta lennellä reittejä, ts. tuollainen "lentomatkailu" ei aiheuttanut ympäristölle lisäkuormitusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku tilasto että jenkeissä on lihansyönti vähentynyt? Kun muualla se kuitenkin kasvaa jatkuvasti, myös Suomessa. Oot lukenu liikaa Hesarin vegaanitoimittajien juttuja.
https://www.talouselama.fi/uutiset/luulitko-etta-suomalaiset-hurahtivat…
Vierailija kirjoitti:
Jos lentäminen ja tavaraliikenne (konteissa ja isoilla dieselrahtilaivoilla) + tavaroiden tuottaminen ovat merkittävimpiä saastuttajia, niin nuoremmilla sukupolvilla on valitettavasti ilmastonmuutokseen erittäin merkittävä rooli. Sanoisin, että halpamaisa tuotettu krääsä ja suunniteltu tavaroiden vanheneminen on kehittynyt huippuunsa 90-luvun laman jälkeen eli 2000-luvun alusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Liha oli silloin kallista. Nykyään tehotuotanto ja globalisaatio on tehnyt siitä halpaa.
Kyllä meillä syötiin ihan saman verran lihaa kuin nykyäänkin ja olen syntynyt -72. Ei tule edes mieleen, millaisia kasvisruokia äiti olisi tehnyt! :D
Olin 15-vuotias 70-luvulla. En muista että "ilmastosta" olisi silloin puhuttu tai olisi ollut mitään tietoa siitä että sen hyväksi pitäisi tehdä jotakin. Otsonikerrosta alettiin muistaaksni niihin aikoihin suojella lopettamalla ponnekaasullisten spray-pullojen käyttäminen. Ympäristömyrkyistä ja myrkkyjen rikastumisesta ravintoketjussa kerrottiin myös koulun biologian tunneilla. Jätteiden käsittely taisi olla hyvin alkeellista. Kotona toki kompostoitiin mutta kaatopaikat olivat kirjaimellisesti kaatopaikkoja. Oma ja perheen kuluttaminen voitti minimalismissaan ja kestävyydessään ihan minkä tahansa nykyajan jeesustelijan kulutuksen, joten sen suhteen ei ollut mitään mistä olisi voinut leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Liha oli silloin kallista. Nykyään tehotuotanto ja globalisaatio on tehnyt siitä halpaa.
Kyllä meillä syötiin ihan saman verran lihaa kuin nykyäänkin ja olen syntynyt -72. Ei tule edes mieleen, millaisia kasvisruokia äiti olisi tehnyt! :D
No meillä oli perunaa, johon lisättiin vähän kastiketta mausteeksi. Perunalaatikko, jossa oli pari silakkaa. Yhdestä mateesta tuli iso keitto. Eli paljon perunaa ja sipulia ja vähän kalaa, vaikka se oli ilmaista. Liha oli pieni lisuke ja peruna pääruoka-aine.
15-v. olin maailmantuskissa, nyt 45-v. en voi vähempää välittää.
Patterit sekajätteisiin kananmunankuorien kanssa, taloyhtiön roskikseen ja tervemenoa.
Ei oo mun päänsärky.