Olenko liian vanha oikeustieteelliseen...
Pitkän sairastamisen jälkeen pääsen vihdoinkin aloittamaan elämäni. Olen miettinyt pitkään lakiopintoja ja haaveilen nyt syyttäjän urasta. Onko 34-v liian vanha? Onko täällä jo alalla olevia? Jos pääsen sisään, mikä minua odottaa?
Kommentit (56)
Olen nyt 35. Haluaisin pyrkiä tänä vuonna. Olen FM Venäjän kielestä, tehnyt mm. käännöstöitä ja asunut Venäjällä. Työkokemusta on toimihenkilötason tehtävistä poliisista, ulkoministeriöstä ja nyt pankista. Kaikissa näissä lainsäädäntö on ollut olennainen osa, joka ohjaa tekemistä. Olisikohan silti vaikeaa työllistyä, jos valmistuu 40-vuotiaana? En tähtää huipulle. Jos jonkinlaisen työn saisi alalta... Pidän oikeustiedettä mielenkiintoisena, olisi hienoa päästä oikikseen opiskelemaan. Olen sosiaalinen ja katseenkestävä, joten siitä ei työllistyminen kiinni jää :) Montaa kertaa en kyllä aio pyrkiä. Valmennuskurssia en aio käydä, koska "lakiteksti" ja "vastaustekniikka", joista paljon puhutaan, eivät kyllä vaikuta ollenkaan vaikeille. Lukemiseen on rutiinia, kun on pitkä opiskelu takana ja tieteellisestä kirjoittamisesta ja tekstien muotoilusta pitkä kokemus.
Tässä ollaan nyt ihan hakoteillä, jos takerrutaan liikaa tuohon ap:n ikään. Ihminen on kokonaisuus ja iän ohella ratkaisevat myös persoona, aiempi elämänkokemus ja työkokemus, suhteet ym. seikat, joilla on merkitystä työllistymisen kannalta.
Olen 36v. ja valmistuin oikiksesta 30-vuotiaana, opiskeltuani 7 vuotta. Opiskeluaikoinani tein koko ajan töitä ja olin aktiivisesti mukana opiskelijatoiminnassa, tätä kautta sain luotua hyvät suhteet tuleviin työnantajiin ja kollegoihin. Huonoiten omasta vuosikurssistani ovat pärjänneet ne, jotka jättäytyivät jo heti alussa kaiken sosiaalisen toiminnan ulkopuolelle ja kävivät vain tenteissä näyttäytymässä. Parhaiten taas ovat pärjänneet ne, jotka tajusivat jo varhain, mikä merkitys suhteiden luomisella ja sosiaalisella älykkyydellä on tällä alalla.
Itse työllistyin vakituisesti jo ennen kuin sain paperit ulos oikiksesta ja sen jälkeen urani on ollut nousujohteista. Tällä hetkellä olen ekan lapseni kanssa äitiyslomalla (lapsi syntyi juuri) ja tarkoitus on palata vakitöihin vuoden kuluttua.
Eli ap:lle sanoisin, että älä mieti ikääsi, vaan muita ominaisuuksiasi, persoonaasi ja elämänhistoriaasi. Jos sinä kestät sen, että sitten valmistuttuasi esimiehenäsi on sinua 10 vuotta nuorempi kaveri eikä itsetuntosi muutenkaan ole kiinni tutkinnostasi ja sen suorittamisvuodesta, niin ei se kenellekään muulle mikään ongelma ole. Sanoista tekoihin vaan!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 21:20"]
[Mikä aloittelevan juristin työssä on sellaista, joka estää muiden kuin nuorten kykenevän siihen?
[/quote]
Käytännössä se, että uusia palkatessa kysytään nuorilta työntekijöiltä, tunteeko ne ketään valmistunutta jota suosittelisivat. Suosittelevat sitten kavereitaan, ihastuksiaan tms.
Toisekseen, vanhat tuskin käsittävät, että iästään ja sen tuomasta viisaudesta huolimatta ovat ammatillisesti täysin aloittelijoita. He eivät myöskään tee nuoruuden innolla ylipitkiä päiviä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 10:13"]
Kun opiskelee vanhempana niin edessä on ammatillinen tulevaisuus, jossa ei koskaan ole vanha ja viisas muttei myöskään nuori ja nälkäinen.
[/quote]
Tämä on hyvä pitää mielessä. Ikuisesti on oman ikäisiään jäljessä, ja joutuu olemaan aina nuorempien pompoteltavana. Byrokraattisissa paikoissa varsinkin vain virkaikä merkitsee, vaikka olisi kuinka etevä muuten.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 10:13"]
Kun opiskelee vanhempana niin edessä on ammatillinen tulevaisuus, jossa ei koskaan ole vanha ja viisas muttei myöskään nuori ja nälkäinen.
[/quote]Kauheen negatiivista taas. Huoh... ihan niinku joku alaa vaihtava ihan oikeesti ajattelis, että voi yhyy, nyt olen sitten nuorempien pompoteltavana koko loppu elämän. So what? Ainakin on saanut työn johon on halunut.
Tämä on hyvä pitää mielessä. Ikuisesti on oman ikäisiään jäljessä, ja joutuu olemaan aina nuorempien pompoteltavana. Byrokraattisissa paikoissa varsinkin vain virkaikä merkitsee, vaikka olisi kuinka etevä muuten.
[/quote]
Kauheen negatiivista taas. Huoh... ihan niinku joku alaa vaihtava ihan oikeesti ajattelis, että voi yhyy, nyt olen sitten nuorempien pompoteltavana koko loppu elämän. So what? Ainakin on saanut työn johon on halunut.
Ihan yhtään alaa tuntematta neuvoisin miettimään sitä pääainetta (?) siltä kannalta, että missä hommissa on iästä ja elämänkokemuksesta hyötyä. Perheoikeus voisi olla tällainen, jos siihen kuuluu avioerojuttuja ja riitaisia kuolinpesiä. Noissa hommissa kuvittelisin olevan hyvä, että on nähnyt vähän elämää ja omaa sellaista elämänkokemuksen tuomaa hiljaista ja rauhallista auktoriteettiä. Sitten taas jossain yritysjuristihommissa on ehkä parempi jos on sellainen nuori ja nälkäinen.
Nyt on kyllä vähän ristiriitainen olo. Olen siis pitkään ollut sairaana ja luonnollisesti poissa työelämästä. Jos 38v olen valmistuessani ja se on siis liian vanha palkattavaksi, mitä tässä pitäisi oikein tehdä? Enivei, haen kuitenkin. Haaveeni on syyttäjän työ, ei sopimuslakimiehen tai vastaavan.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:53"]
Nyt on kyllä vähän ristiriitainen olo. Olen siis pitkään ollut sairaana ja luonnollisesti poissa työelämästä. Jos 38v olen valmistuessani ja se on siis liian vanha palkattavaksi, mitä tässä pitäisi oikein tehdä? Enivei, haen kuitenkin. Haaveeni on syyttäjän työ, ei sopimuslakimiehen tai vastaavan.
[/quote]
Onko se liian vanha palkattavaksi? Kuinka paljon on esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat valmistuneet "myöhään" esim. sairauden takia mutta ovat muuten aivan tavallisia, eivätkä ole sitten saaneet töitä. En usko että kovin paljon. Joitakin kaheleita vaikeasti työllistyviä voi olla, mutta eivät kai he olisi saaneet töitä nuorenakaan?
Ei tässäkään ketjussa perustella miksi ei saisi töitä. Luulen että kyse on enemmän siitä ettei kaltaisiasi ole ollut paljon tähän mennessä. Aikuisopiskelijoita on kuitenkin enemmän kuin koskaan, jonnekin he sijoittuvat... Tilanne voi olla aivan toinen jo muutaman vuoden kuluttua, kun viime vuosina poispotkitut ovat valmistuneet uusiin ammatteihinsa.
Tuntuu hassulta ajatelta että sairaudesta selviäminen on poikkeustapaus Suomessa jossa (muka) on niin hyvät turvaverkot; sairaanhoito jne. Tämä ajatus tulee tuosta että kaltaisiani ei olisi kovin paljoa. No onneksi minä olen yksi niistä harvoista jotka voivat niin sanotusti aloittaa elämän uudestaan. Huomenna on tarkoitus tilata pääsykoekirja ja varmaan viikon päästä pääsee aloittamaan lukemisen!
tää on pari vuotta sitten lääkiksen ruokalassa kuultu juttu. mieslääkärien porukka nauro jotain niiden laitoksen johtavaa akkaa, kun se oli saanut hepulin yhden uuden lääkiksen opiskelijan takia. syy oli, että tämä uusi opiskelija oli +50-vuotias nainen. joten et sä vielä +30-vuotiaana tule olemaan edes vanhin koulussas. laitoksellas ehkä, mutta mitäpä tosta.
Muista lähettää hakemus! Tapahtuu netissä!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 21:26"]
Ethän toki ole ylipäänsä "vanha" ja opiskella voi vaikka minkä ikäisenä. Eri asia sitten on tosiaan työllistyminen. Voi olla hankala löytää paikkaa, johon palkataan vastavalmistunut vajaa nelikymppinen. Valitettavasti.
t. lakimies
[/quote]
Miksi joksikin esittelijäksi ei kelpaa vastavalmistunut nelikymppinen?
[/quote]
Niihin palkataan vastavalmistuneita jotka ovat tällä hetkellä n. 25v. Itse valmistuin viisi vuotta sitten ja nyt 30-vuotiaana olen huomannut, ettei asianajotoimistoihin tule haastattelukutsuja. On alan kokemusta n. 7v. En usko että on hyvä tilanne olla 40v vastavalmistunut. Eikä tuo työtilanne nyt kovin ihmeellinen ole muutenkaan, 50-100 lakimiestä tuntuu hakevan paikkaa kuin paikkaa.
t. toinen lakimies
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 08:08"]
Ethän toki ole ylipäänsä "vanha" ja opiskella voi vaikka minkä ikäisenä. Eri asia sitten on tosiaan työllistyminen. Voi olla hankala löytää paikkaa, johon palkataan vastavalmistunut vajaa nelikymppinen. Valitettavasti.
t. lakimies
[/quote]
[/quote]
Niihin palkataan vastavalmistuneita jotka ovat tällä hetkellä n. 25v. Itse valmistuin viisi vuotta sitten ja nyt 30-vuotiaana olen huomannut, ettei asianajotoimistoihin tule haastattelukutsuja. On alan kokemusta n. 7v. En usko että on hyvä tilanne olla 40v vastavalmistunut. Eikä tuo työtilanne nyt kovin ihmeellinen ole muutenkaan, 50-100 lakimiestä tuntuu hakevan paikkaa kuin paikkaa.
t. toinen lakimies
[/quote]
Näin se on. Eikä ap:n haaveilemaan syyttäjänvirkaan todellakaan hypätä suoraan koulunpenkiltä. Hovioikeuden esittelijöilläkin menee usein vuosikausia, ennen kuin pääsevät haluttuun käräjätuomarin saati hovioikeudenneuvoksen virkaan - harvempi haluaa esittelijänä eläkkeelle jäädä.
Itse olen valmistunut 1993 ja asunut jo vuosikausia ulkomailla, joten en ole enää kärryillä muodollisista vaatimuksista. Mutta oletan silti, että auskultointi on edelleen suoritettava ennen tuomioistuinvirkoihin hakua? Ja jos näin on, siihen menisi heti yksi vuosi. Ja kuinka paljon auskultointipaikkoja yleensä on tarjolla?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 08:08"]
t. lakimies
[/quote]
[/quote]
t. toinen lakimies
[/quote]
Mutta mikä niissä hommissa on sellaista, ettei kymmenen vuotta vanhempi niihin pysty? Voihan olla ettei nelikymppisiä vastavalmistuneita juuri ole, ja siksi heitä ei näy alkupään hommissa?
Vastauksia lukiessasi pidä mielessäsi se, että oikkarit tähtäävät huipulle. Vastaukset peilaavat tätä - ainakin johtajaksi, tuomariksi tai asianajajaksi täytyy päästä. Iso joukko on kuitenkin töissä arjen harmaudessa hallinnollisissa tehtävissä, opetuksessa, järjestöissä...
Et missään nimessä olisi "liian" vanha oikikseen, itse kun aloitin reilut 10 vuotta sitten, tutorryhmässäni oli reilusti yli 50-vuotias nainen. Eli opiskelijoita on varmasti muitakin yli 30-vuotiaita. Mitä nyt muistelen näitä hiukan vanhempina aloittaneita, ja joille tiedän käyneen nk. hyvin nyt työelämässä, heillä oli yksi yhteinen nimittäjä: tulivat jostakin läheltä liippaavasta taustasta. Esimerkiksi poliisilaitoksen sihteerikkö, poliisi, työmarkkinajärjestössä työskennellyt, pankkitoimihenkilö jne. Heillä oli juristiksi valmistuttuaan relevanttia kokemusta alemmista tehtävistä, ja heistä tuli sitten hyviä lakimiehiä poliisihallintoon, ammattiliittoon, pankkiin jne. Sinä olet valitettavasti sairastanut, eikä sinulla ole tällaista taustaa ilmeisesti?
Syyttäjän ura on erittäin kilpailtu. Jos haluat syyttäjäksi, sinun on käytännössä oltava auskultoinut (en ole ikinä kuullut syyttäjästä, joka ei olisi). Auskupaikat ovat kiven alla nykyään, niin paljon niitä on vähennetty. Hain itse esim. muutama vuosi sitten erääseen käräjäoikeuteen, paikkoja oli jaossa kolme ja hakijoita yli 90. Jo pelkkään haastatteluun päästäkseen piti olla aika paljon relevanttia työkokemusta. Pieniin käräjäoikeuksiin pääsee yleensä helpommin, mutta kun ne pienet käräjäoikeudet ovat hyvin tehokkaasti häviämässä kartalta.
Olen itse ollut siellä pöydän molemmilla työhaastatteluissa, ja kyllä, syntymävuotta katsotaan. Erityisesti jos halutaan "vastavalmistunut", sillä usein stereotyyppisesti tarkoitetaan melko nuorta ihmistä. Mutta tämä mikään ei estä sinua työllistymästä, jos olet tarpeeksi hyvä, niin paikkoja löytyy aina. Näitäkin esimerkkejä on. Tosin se minun kanssani samassa tutorryhmässä ollut nainen ei ole valmistunut tietääkseni vieläkään.
Ja tämän ei ole tarkoitus masentaa, kuten sanottu tarpeeksi hyville on aina paikkansa, oli ikä mikä hyvänsä.
Perinteisiin lakimiesammatteihin voi olla vaikeampi päästä kuin nuorena, tai sitten ei.
Sitä minäkin ajattelin että ei varmaan työllistymisessä ole ongelmia jos sen paikkakunnan kans on ihan sama. Tosin näin naisena ois ihan kiva että noita vanhempia naislääkäreitä ois enemmänkin. Ahdistaa käydä mieslääkäreillä.