Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko liian vanha oikeustieteelliseen...

Vierailija
22.03.2013 |

Pitkän sairastamisen jälkeen pääsen vihdoinkin aloittamaan elämäni. Olen miettinyt pitkään lakiopintoja ja haaveilen nyt syyttäjän urasta. Onko 34-v liian vanha? Onko täällä jo alalla olevia? Jos pääsen sisään, mikä minua odottaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 21:26"]

Ethän toki ole ylipäänsä "vanha" ja opiskella voi vaikka minkä ikäisenä. Eri asia sitten on tosiaan työllistyminen. Voi olla hankala löytää paikkaa, johon palkataan vastavalmistunut vajaa nelikymppinen. Valitettavasti.

t. lakimies

[/quote]

Miksi joksikin esittelijäksi ei kelpaa vastavalmistunut nelikymppinen?

[/quote]

Niihin palkataan vastavalmistuneita jotka ovat tällä hetkellä n. 25v. Itse valmistuin viisi vuotta sitten ja nyt 30-vuotiaana olen huomannut, ettei asianajotoimistoihin tule haastattelukutsuja. On alan kokemusta n. 7v. En usko että on hyvä tilanne olla 40v vastavalmistunut. Eikä tuo työtilanne nyt kovin ihmeellinen ole muutenkaan, 50-100 lakimiestä tuntuu hakevan paikkaa kuin paikkaa.

t. toinen lakimies

[/quote]

Mutta mikä niissä hommissa on sellaista, ettei kymmenen vuotta vanhempi niihin pysty? Voihan olla ettei nelikymppisiä vastavalmistuneita juuri ole, ja siksi heitä ei näy alkupään hommissa?

[/quote]

Tuskinpa niissä mitään niin vaikeaa on mutta...

Uusi työntekijä on aina riski. Jos on hyvä kokemus kymmenistä nuorista vastavalmistuneista, miksi kokeilla onneaan palkkaamalla muunlainen. Alkupään hommissa varsinkin on aivan sama kuka ne tekee, kunhan ne tulevat tehdyksi.

Useilla aloilla aloittelijat työskentelevät yksitoikkoisissa hommissa ja ennen kaikkea keskenään. Yksi vanha siellä nuorten keskellä voi sotkea dynamiikan pahan kerran. Kaikki varmasti muistavat yliopistolta sen poispotkitun uudelleenkouluttautujan, joka keskeytti jokaisen luennon kertomalla kokemuksiaan it-alalta vuodelta 1998. Kuka sellaisen haluaisi työyhteisöönsä...

Jos saat kivan ihmisen maineen tai opiskelet hyvillä arvosanoilla tai nopeasti, niin kyllä sut kuitenkin lopulta joku palkkaa. Tietysti kun opiskelut on tullut toteutettua epätavallisella tavalla, niin voi työpaikkakin löytyä epätavallisesta paikasta.

Vierailija
42/56 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 11:22"]

Voi olla, että ei aikuisen ihmisen tärkein tavoite opinnoissa olekaan kavereiden hankkiminen, vaan tutkinnon suorittaminen.

[/quote]

Tuon kirjoittaja on harvinaisen oikeassa. Itse menin oikikseen, kun olin 23-vuotias. Valmistuin 28-vuotiaana. Muistan, että ne reilusti vanhemmat, esim. yli 30-vuotiaat, jotka aloittivat samaan aikaan, valmistuivat huippunopeasti eli 2,3 - 3 vuodessa. Eivät ne pyörineet Kirkkotiellä ainejärjestön bileissä, vaan keskittyivät kunnolla opiskelemaan ja sitten siirtyivät rivakasti työelämään. Opiskelin siis Turun oikiksessa. Eli siitä vain yrittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 22:58"]

Jos pääsen sisään, mikä minua odottaa?

[/quote]

Viitisen vuotta täyspäiväistä opiskelua. Iästäsi huolimatta olet täysin kokematon keltanokka, jonka pitää tanssia ikäistensä luennoitsijoiden pillin mukaan vain siksi, ettei ole opiskellut jo 15 vuotta sitten.

Vierailija
44/56 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne sitten 35-40-vuotiaana valmistuvat pääsevät töihin?

Vierailija
45/56 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäitiys kunniaan

Vierailija
46/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 09:33"]

Syyttäjän ura on erittäin kilpailtu

[/quote]

Mitkä sitten ovat niitä vähemmän haluttuja juristin töitä?

Vierailija
47/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 09:33"]

Syyttäjän ura on erittäin kilpailtu

[/quote]

Mitkä sitten ovat niitä vähemmän haluttuja juristin töitä?

[/quote]

No, vähemmän haluttuja (ja huonommin palkattuja) lienevät esim. Kelan, eläkevakuutusyhtiöiden ja kuntien lakimiesten paikat, samoin osa valtionhallinnon paikoista.

Vierailija
48/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kuulostamaan siltä että minun kannattaa hakea ulkomaille opiskelemaan ;D Helpompi päästä sisään ja eipähän ikä ole esteenä työllistymiselle.

Vierailija
49/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 15:24"]

Alkaa kuulostamaan siltä että minun kannattaa hakea ulkomaille opiskelemaan ;D Helpompi päästä sisään ja eipähän ikä ole esteenä työllistymiselle.

[/quote]

Mistä päättelet, ettei ikä olisi esteenä työllistymiselle ulkomaillakin?

Sitäpaitsi kohdemaan kieli pitää olla lähes täydellisesti hallinnassa, jos siellä aiot oikeustieteitä opiskella.

Vierailija
50/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vaikuttaa noita uravaihtoehtoja olevan vaikken syyttäjäksi päätyisikään. Ja viimeisenä vaihtoehtona politiikka :D

Vierailija
51/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 15:24"]

[/quote]

Koska esimerkiksi Britanniassa taitaa iän takia syrjiminen olla laitonta, joten hakijana minä olen siellä samalla viivalla kaikkien kanssa. Eihän siellä saa hakemuksiin edes laittaa ikää ja valokuvaa. Toisin kuin Suomessa. Mutta älkääpä ihmiset olko negatiivisia. Taidatte olla vain kateellisia siitä että minulle kaikki on oikeasti avoinna. CV:n todella pitkään katkoon on legitimate syy joten siitäkään ei kukaan ammattilainen pidä ongelmana. Toistan, ammattilainen. En puhu mistään mutu-rekrytoijista joille ei nyt voi mitään.

Mistä päättelet, ettei ikä olisi esteenä työllistymiselle ulkomaillakin?

Sitäpaitsi kohdemaan kieli pitää olla lähes täydellisesti hallinnassa, jos siellä aiot oikeustieteitä opiskella.

[/quote]

Vierailija
52/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ap ensin yrittäisit ensin päästä tiedekuntaan sisälle, ennen kuin teet valmistumisen jälkeisiä urasuunnitelmia.

Ja sen ulkomailla opiskelun tosiaan voit unohtaa, ellei kielitaitosi ole poikkeuksellisen täydellinen. Millään kouluenglannilla tai -saksalla et saa ensimmäistäkään tenttiä läpi.

Minä en sinua kadehdi millään tavalla. Jos nyt päälle nelikymppisenä valitsisin uudelleen, niin ammattina olisi todennäköisenä joku muu kuin lakimies.

Vierailija
53/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Minun taustani on juuri samanlainen kuin sinulla, sairastuin nuorena todella vakavasti ja minulla oli mahdollisuus ryhtyä toteuttamaan itseäni vasta kolmenkympin paremmalla puolen... Jos vertaistukea haluat, niin hae anonyymi sp-osoitteeni suomi24-keskusteluista, oikeustieteellinen tiedekunta ja kolmekymppiset oikiksen opiskelijat. Voin tietysti laittaa sen tähänkin, en tosin ole aivan varma, onko se sallittua eli: stdt222@gmail.com. Pilailijoiden ym häiriköiden on turha nähdä vaivaa, kaikki asiattomat viestit johtavat jatkotoimenpiteisiin.

Toteuta rohkeasti unelmasi, jos minä olisin kuunnellut toisten lannistuspuheita, en taatusti olisi hakeutunut oikikseen. Ikävää, että monet ovat niin ankaria toisille, ettei poikkeavaa elämänkulkua katsota hyvällä. Tällaisille ihmisille haluaisin sanoa, että olkaa kiitollisia siitä, että teidän elämänne on mennyt ns. "normien mukaan". Ap:lle kaikkea hyvää, älä luovu unelmastasi!

Vierailija
54/56 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha huolehtia työllistymisestä, eihän kukaan oikeasti tuollaisella koulutuksella ilman työpaikkaa jää. Jos talous antaa myöten, tee ilmaistyötä jossain järjestössä opiskelujen aikana. Muilla aloillahan palkattomat harjoittelut ovat ihan normi.

Vierailija
55/56 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille yo-opiskelijoille ja muillekin tiedoksi (ellei ole jo selvinnyt):

Yliopiston tenttimenestys, ainakin Turun oikeustieteellisessä tiedekunnassa, mittaa vain ja ainoastaan muistia. Järjen ja soveltamisen kanssa ei yo-opiskelulla näyttäisi olevan yhtään mitään tekemistä. Itse opetus, useimmiten massaluennot, ovat pedagokiselta tasoltaan ala-arvoisia, lähinnä professorin monologi.

Tenttikirjallisuus voi olla yli 1000 sivua, ja mahdollisesti englanniksi. Tämä alue pitäisi sitten osata tentissä melkoisen yksityiskohtaisesti. Vaatimus on kohtuuton ja typerä, suorastaan järjenvastainen.

Olisi aika siirtyä 2010-luvulle. Tenttien suorittamistavoissa pitäisi siirtyä enemmän essee -tyyppisten kotona/Moodlessa tehtävien suoritusten suuntaan. Hauki on kala -tyyppinen pakkolukeminen ja pyrkimys ulkoa oppimiseen ei palvele kenenkään tarkoitusperiä.

Joku sosiologi voisi tutkia, kuinka monta (tuhatta) tutkintoa on jätetty suorittamatta edellä mainitun idiotismin vuoksi.

Tenttipisteet pitäisi jollakin prosentilla yhdistää siten, että jos on käynyt ”samassa” tentissä esim. 5 kertaa ja aina saavuttanut jonkin tietyn rajan, katsotaan näiden yhteispisteet ko. oppiaineen hyväksytyksi suoritukseksi.

Vierailija
56/56 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko Suomen opetusjärjestelmä on yhtä idiotismia joka perustuu ulkoaopetteluun. Suosii lähinnä niitä jotka jotka jaksaa opetella ulkoa eikä mitään muuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän