Oletko koskaan nähnyt torakkaa livenä? Missä?
Mä oon ulkomailla hotellihuoneessa, mutta en luojan kiitos Suomessa.
Kommentit (32)
En nähnyt, mutta kerrostalomme myrkytettiin niiden takia -95. Arvaatte varmaan keitä asui naapurissa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:44"]
voi ziisus "oletko nähnyt kärpästä". Onko sun mielestä torakat Suomessa yhtä yleisiä kuin kärpäset? Että ihan tuossa pörräilevät ja tunkevat ovista ja ikkunoista sisään jatkuvalla syötöllä? Vai veditkö ihan pikkusen överiksi tuon juttusi?
[/quote]
Kärpäset oli esimerkki. Tarkotin että vähän hassu aihe, ihan kuin siinä olisi jotain outoa että on torakoita nähnyt :D Ihankuin olisivat jotain alieneita joita ei juurikaan (:DD) bongaa.
Olen asunut sekä Afrikassa että Aasiassa, joten mulle se on ihan sama kysymys, kuin että oletko nähnyt kärpästä :D
Torakoista ei tosiaan pääse pelkällä siivoamisella eroon - niitä on noilla leveysasteilla ihan joka paikassa. Vaikka kotona olisi juuri myrkytetty, seuraavan kauppakassin mukana torakoita voi tulla uudestaan, vaikka kuinka tarkistaisit tavarat. Torakan munia voi olla vaikka jauhopussin sauman taitteessa tai missä tahansa nurkassa, mistä niitä on hankala huomata. Äkkiä on taas populaatio kasassa.
Paras keino on pitää kaikki ruokatarvikkeet tiiviissä rasioissa/pusseissa ja pyyhkiä pöydät aina ruokailun jälkeen hyvin. Samoin kannattaa pitää strategisissa nurkkauksissa torakka-ansoja (kaupoista saa tai voi itse tehdä esim. boorihaposta) ja myrkyttää paikat säännöllisesti.
Ameriikassa on ammattimiehillä (Pest Control) semmoset myrkyt että torakat pysyy poissa. Ainoo ötökkä mihin ei niilläkään oo toimivia troppeja on skorpionit
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:14"]
Ameriikassa on ammattimiehillä (Pest Control) semmoset myrkyt että torakat pysyy poissa. Ainoo ötökkä mihin ei niilläkään oo toimivia troppeja on skorpionit
[/quote]
Meillä on sellasia n. 2 cm mittaisia skorpioneja aina sillointällöin. Kivoja pikku örkkejä. USA:ssa asutaan. Menevät pitkin seiniä aina kolmanteen kerrokseen asti, ok talossa asutaan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:27"]
En, Luojan kiitos!
[/quote] Onhan Suomessakin muurahaisia sisalla monessa talossa. Etelampana on vahan erilainen fauna vaikka tulihan niita Kanadassakin kauppakassien mukana. Floridassa niita kutsutaan Palmetto bugeiksi.
Mulla on ollut sellasia paaaaljon. Suurimmat oli sellaisia 5-10cm. Ne oli sellasia kuivan lehden näköisiä ja aika kauniita. Tosin iljettävän tuntuisia kun laitoin niitä pringles-purkkiin lähettääkseni postissa ja ne oli tosi vahvoja kun tunki kantta auki, niinku olisi ollut jotain hiiriä. Hirveä rapina siellä purkissa kävi, piti laittaa pakkaseen hetkeksi että rauhoittuvat että voin antaa ne postitädille postitettavaksi.
Intiassa asuessamme semmoisia stidiaskin kokoisia vilisteli terassilla kukkaruukkujen välissä. Ja jos vähänkin jotain syötävän tapaista oli siellä esillä pimeän tulon jälkeen, niin taatusti olivat herkuilla.
Harvemmin tuli mitään jätettyä, tai edes oltua ulkona, terassillakaan, pimeän tulon jälkeen.
Sisällä ei ollut, kotiapulainen piti paikat sen verran siisteinä, ja myrkyttäjät, "pest control", kävi säännöllisesti ja myrkyttivät pois kaikki lokkia pienemmät elikot.
Kreikassa hotellihuoneen vessassa niitä vilisti. Yöllä jätin valot päälle ja tungin pyyhkeen vessan oven alle.