Vuokranantaja ja remonttihuijaus.
Jos hankkii vuokra-asuntoon muka uuden jutun mikä onkin käytetty, kiinnostaako verottajaa asia? Jos näin käynyt useasti, mikä on ns. vanhentumisaika?
Kommentit (72)
Niin tuo on HUIJAAMISTA minkä me jokainen maksamme. Ei eroa ollenkaan siitä että esim. minä olisi muka yh ja alkaisin saamaan yhteiskunnan maksamana asumistukea, yh. korotusta ym.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 17:54"]
Niin tuo on HUIJAAMISTA minkä me jokainen maksamme. Ei eroa ollenkaan siitä että esim. minä olisi muka yh ja alkaisin saamaan yhteiskunnan maksamana asumistukea, yh. korotusta ym.
ap
[/quote]
Mä laitan verotukseen joka vuosi matkakulut, vaikka kuljen fillarilla, revi siitä.
Joo, kiinnostaa. Ilmiannon voi tehdä nimettömänä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 17:54"]
ap
[/quote]
Eiköhän toi oo aika yleinen käytäntö, ei mitenkään poikkeuksellista. Vastaavaa huijaamista tehdään ihan laillisesti osakeyhtiöissä. Kikkaillaan poistoilla, jotta saadaan tulos nollille, ettei tarvitse maksaa voitoista veroja.
En tiedä miten yleistä on, omat tuttuni ovat panostaneet siihen asuntoon (joka yleensä myydään ja parempi kunto nostaa hintaa) mutta koska ko. tapauksessa kyseessä peritty asunto ei varmaan ns. näe koko kuvaa.
Mutta huijaamista tuo on, ja minusta asiaan pitäisi puuttua. Siksi kysyin vanhenemisaikaa, koska joka vuosi ottaa ne maksimi summat itselleen mitä saa.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 17:36"]
Vuokranantaja on tehnyt OMAAN asuntoonsa remonttia ja hankkinut uusia kodinkoneita, laittanut ne verotukseen parannuksina (perittyyn) huoneistoon jota vuokraa. Esim. hella hajosi --> tilalle "uusi" joka oli käytetty, ilmeisesti vuokranantajan vanha ja se uusi hänen kotiin. Samoin ns. pintoihin menneitä aineita muka käytetty vuokralla olevaan asuntoon, totuus se että saman vanhat tapetiti vuokra-asunnossa mutta vuokranatajalla kodissaan uudet tapetit jne.
Tuota tapahtunut vuosien ajan, ihan mukavan potin "säästänyt".
ap
[/quote]ja vuokranantaja on raportoinut nämä pienet väärinkäytökset vuokralaiselle?
Vuokrananataja saa tuosta pienen veroedun.
Toinen vaihtoehto voisi tietenkin olla se että nostaa vähän vuokraa.
Naurettavan kateellinen olet ap. Mistä tiedät mitä he ovat laittaneet verotukseensa?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:22"]
En tiedä miten yleistä on, omat tuttuni ovat panostaneet siihen asuntoon (joka yleensä myydään ja parempi kunto nostaa hintaa) mutta koska ko. tapauksessa kyseessä peritty asunto ei varmaan ns. näe koko kuvaa.
Mutta huijaamista tuo on, ja minusta asiaan pitäisi puuttua. Siksi kysyin vanhenemisaikaa, koska joka vuosi ottaa ne maksimi summat itselleen mitä saa.
ap
[/quote]
Kerropa mikä on se maksimisumma ja minkä maksimisumma?
En ole tuollaisesta kuullutkaan.
Tiedän asian, ja tiedän sen että on 100% varmasti tehnyt noin. En ala sen tarkemmin erittelemään. Käsitykseni mukaan raha on n. 3000€/vuosi minkä voi max vähentää jos asuntoon tekee remontteja/hankkii kodinkoneita tmv. Esim. 10 vuodessa tekee 30.000€.
ap
Oletko ap kateellinen vai onko joku muu juttu minkä haluat kostaa?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:34"]
Tiedän asian, ja tiedän sen että on 100% varmasti tehnyt noin. En ala sen tarkemmin erittelemään. Käsitykseni mukaan raha on n. 3000€/vuosi minkä voi max vähentää jos asuntoon tekee remontteja/hankkii kodinkoneita tmv. Esim. 10 vuodessa tekee 30.000€.
ap
[/quote]
Sun käsitykses taitaa olla "pikkasen" metsässä
Jaa, no kerroppa sitten mikä on totuus?
ap
Tee ilmoitus.
Vuokranantajalla EI OLE oikeutta vähentää kotiinsa meneviä sähkölaitteita verotuksessa.
Ymmärrän palstalaisten aggressiivisen reaktion, koska pimeän työn tekijöitä, varkaita ja huijareita tuntuu täällä riittävän.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:34"]
ap
[/quote]
Ensin sitä vuokratulosta vähennetään kaikki siihen vuokrattavaan asuntoon liittyvät kulut.
Jos sitä vuokrattavaa tuloa on niin paljon, että siitä voi vähentää ton sun 3000€, niin se tarkoittaa sitä, että siitä osasta ei tarvitse maksaa veroja vaan se vähennetään verotettavasta tulosta. eli ei sitä 3000€ saa "jemmaan" . Ihan saman edun saa muutaman kympin vuokrankorotuksella.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 18:45"]
Tee ilmoitus.
Vuokranantajalla EI OLE oikeutta vähentää kotiinsa meneviä sähkölaitteita verotuksessa.
Ymmärrän palstalaisten aggressiivisen reaktion, koska pimeän työn tekijöitä, varkaita ja huijareita tuntuu täällä riittävän.
[/quote]
Tuo on totta, mielummin tuo kannattaa ottaa suoraan vuokralaiselta.
Minä en tiedä noista mitään, mutta minut on kutsuttu oikeuteen todistamaan. Asuin pari vuotta vuokralla, puolisen vuotta pois muuton jälkeen sain kutsun tulla oikeuteen. Minulle esitettiin kolme kysymystä:
-Asuinko asunnossa vuosina ___-___ -Kyllä.
-Tehtiinkö asunnossa lattiaremontti kun asuin siellä? -Ei tehty
-Tehtiinkö asunnossa muita remontteja kun asuin siellä? -Ei tehty.
Vuokranataja omista useita asuntoja, ja oli joutunut niistä liittyvistä jutuista oikeuteen. Minua ei kiinnostanut asia sen enempää, mutta en todellakaan olisi valehdellut valan vannomana oikeudessa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:02"]
Minä en tiedä noista mitään, mutta minut on kutsuttu oikeuteen todistamaan. Asuin pari vuotta vuokralla, puolisen vuotta pois muuton jälkeen sain kutsun tulla oikeuteen. Minulle esitettiin kolme kysymystä:
Vuokranataja omista useita asuntoja, ja oli joutunut niistä liittyvistä jutuista oikeuteen. Minua ei kiinnostanut asia sen enempää, mutta en todellakaan olisi valehdellut valan vannomana oikeudessa.
[/quote]
Tietenkää oikeudessa ei valehdella. Mutta luultavasti tuossa oli pikkasen isommista petoksista kysymys kuin maksimissaan alta tonnin vero"edusta" vuodessa, josta tää ap nyt kirjoittaa
Juttu oli isompi mitä minun osuuteni, en ollut ainoa todistaja, omisti useita asuntoja joita piti vuokralla. Eli isompi petos oli kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:02"]
[/quote]
Tietenkää oikeudessa ei valehdella. Mutta luultavasti tuossa oli pikkasen isommista petoksista kysymys kuin maksimissaan alta tonnin vero"edusta" vuodessa, josta tää ap nyt kirjoittaa
[/quote]
Eli ihan pienen pieni lain rikkominen ei haittaa mitään? Minäkin saan siis ajella kännissä, kunhan olen vaan ihan pienessä kännissä ja ajelen ihan hiljaa vaan. Ja voin antaa sulle selkäsaunan kunhan lyön vaan silleen hiljaa ja pehmeästi.
Harmaa talous on juuri tuota, että tehdään pientä petosta. Yksi ihminen ei ehkä hyödy paljon, mutta pienistä puroista syntyy iso virta. Ja se raha on pois meiltä kaikilta. Ei ihme että vanhukset saa maata samoissa vaipoissa koko päivän. Asennemuutosta ihmiset, petos se on pienikin petos.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 17:36"]
Vuokranantaja on tehnyt OMAAN asuntoonsa remonttia ja hankkinut uusia kodinkoneita, laittanut ne verotukseen parannuksina (perittyyn) huoneistoon jota vuokraa. Esim. hella hajosi --> tilalle "uusi" joka oli käytetty, ilmeisesti vuokranantajan vanha ja se uusi hänen kotiin. Samoin ns. pintoihin menneitä aineita muka käytetty vuokralla olevaan asuntoon, totuus se että saman vanhat tapetiti vuokra-asunnossa mutta vuokranatajalla kodissaan uudet tapetit jne.
Tuota tapahtunut vuosien ajan, ihan mukavan potin "säästänyt".
ap
[/quote]
So?