Kouristava mahakipu syönnin jälkeen
Yli viikon olen kärsinyt tästä, eli syömisen jälkeen (ei ole väliä mitä syön) alkavat kovat ylävatsakivut, jotka tuntuvat kouristuksenomaisilta, ja aiheuttavat myös selän puolelle kouristuksenomaista kipua. Pahimman kivun aikana (kipu tulee aalloittain) syvään hengittäminen pahentaa kipua, samoin vatsan painelu. Kipu laantuu nopeammin jos olen aivan paikallani, liikkuminen pahentaa sitä paljon. Kipu kestää joitain tunteja, ja palaa takaisin heti jos syön jotain. Oksentelua, ripulia, ummetusta ym. ei ole.
Asun kaukana lähimmästä terveyskeskuksesta (jonne on vielä vaikea saada aikaa) enkä haluaisi turhaan lähteä sinne vain kuullakseni, että diagnoosia on vaikea antaa ja tilannetta pitää vain tarkkailla vielä muutamia päiviä. Kysynkin siis täältä, että kuulostaako tämä pahalta? Vai voisiko olla jokin omituinen vatsatauti?
Kommentit (37)
Voiko 14 vuotiaalla olla mahasyöpä???
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:08"]
Voiko 14 vuotiaalla olla mahasyöpä???
[/quote]
Mahasyöpä 14-vuotiaalla on niin äärimmäisen harvinaista ettei sinun tarvitse siitä huolehtia lainkaan. Älä muutenkaan usko näitä syöpätrollaajia täällä. Vatsakipuja on moninaisia, ja joillakin voi olla tosi kovatkin kivut vaikka tutkimuksissa ei näy mitään.
Mulla on parhaillaan. Kun syön alkaa vatsakivut, tulevat aaltomaisesti. Vatsa on pingoittunut. Uloste tulee riputellen, useasti päivässä nyt.
Vatsaa ei oikein kärsi painella.
Mulla on ahtauttava divertikuloosi oikealla sigmassa. Palleatyrä ja muitakin pieniä tyriä navanseudussa.
Vatsalaukussa verisuonimuutoksia, joita poltettu pari kertaa tähystyksen yhteydessä. Ne aiheuttivat anemiaa,
Tuntuu kuin vatsa ei vetäisi. Joskus on tullut todella kovia 15-20 min kestäviä vatsakipuja, jotka muutaman ulostuskerran jälkeen päättyivat ripuliin ja kivut loppui siihen. Nämä tulee ja menee nykyään.
Itselläni nyt samanlaisia oireita, juhlittiin lauantaina polttareita ja nyt koko vatsa kouristelee ja ripuliointia on, huono olo mut ei okseta. Tästä pari päivää aikaa ja siis vieläkin kouristelee... yöt on pahimpia.
Se on se lentävä sappikivi. Tarttuu polttareissa ja teemasynttäreillä.
Keskusteluketju on jo aika vanha, mutta jatkan tätä silti. Itselläni myös kovat vatsakivut syömisen yhteydessä ja sen jälkeen pari tuntia. Kaikki suolisto-oireet alkoivat 4kk sitten kun lopetin mielialalääkkeen ja aloitin laihiksen. Ensin tuli divertikuliitti, sen jälkeen polteet ja jatkuvat kivut vaikka tulehdus hoidettiin pois. Tutkittu on paljon ja mitään oireet selittävää ei löydy. Palleatyrä, divertikuliitti ja iso kysta munasarjasta löydettiin, mutta ne eivät selitä että kaikki ruoka ja jopa vesi sattuu. Ei sappikiviä eikä mitään muutakaan. Nyt saikulla ja rauhoittavilla yritetään saada oireet kuriin. Jos ei auta, niin mielialalääke otettava takaisin. Ahdistus (tiedostamatonkin) voi saada aikaan pahat mahakivut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt lapset valitelleet noin viikon ajan vatsan kouristelua ruuan jälkeen. Ei ripulia ikä oksentelua ja kouristelut menee ohi nopeasti kestää max pari minuuttia eikä niitä onneksi tule joka aterian jälkeen. Olemme tulkinneet joksikin kummaksi vatsapöpöksi. Koska muuten ei ole vaikuttanut lasten vointiin mitenkään.
Onko teillä omatuotantoa elintarvikkeissa. Esim. maito? Voi olla jokin pöpö.
Siskollani oli sappikivet 17v jotka leikattiin. Muuten langanlaiha .
Juu esiintyy nuorillakin. Itseltä leikattu sappi muistaakseni 22-vuotiaana. Samanlaiset oireet olivat minulla.
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla sappivaivaa?
Sappi tai mahakatarri?
Mulla oli tommosia vaivoja ja syynä sappikivi. Koko sappirakko poistettiin eikä enää ole kipuja. Olin 26 v
Minua sattuu vähän aamuisin ylävatsalle kummallekkin puolen tiettyyn kohtaan kun syön aamiaista. Kivut katoavat parissa minuutissa alkamisestaan. Päivänmittaan niitä ei enää tule. Voisiko stressi aiheuttaa tällaista? Tässä on elämässä nyt ollut kaikenlaista, ja tammikuulla on tulossa eräs juttu joka pelottaa ja painaa mieltä. Pakko odottaa sinne asti koska aiemmin asiaa ei mitenkään ole mahdollista hoitaa....
Olen 32, muutama päivä sotten tuli samaa juttu, en ole kyllä syönyt mitään, vatsankipu ja -kouriatus alkoi siitä kun tuli kova paine töissä. Vatsankourisus kesti n. 30 min. Kun istuin ja lepänyt, kipua ei ollut, kun sain mieltä rauhallisemmaksi ja löysin itseessä henkistä voimaa mennä eteenpäin, niin vatsankipu pikkuhilja loppui.
Vanha ketju, mutta samat oireet. Onko kellään ollut vastaavaa ja selvinnyt mistä johtuu?
Sappikivien aiheuttamien kipukohtauksien lisäksi myös mahansuun kouristus voi tuottaa ikävän kipukohtauksen, joka ainakin mulla alkaa monesti pian sen jälkeen, kun olen tyhjään mahaan syönyt jotakin. Ei onneksi aina.
En ole vielä onnistunut selvittämään millä näitä kipuja voisi estää: yläkropan asento on tärkeä, samoin uskon esimerkiksi rentoutumisen auttavan, vaikka sitten lihasrelaksanttien avulla. Vahvat kipulääkkeet ovat olleet vaihtelevin tuloksin apuna, rajumman kohtauksen aikana niistä ei ole juuri hyötyä. Lääkäritkään eivät ole osanneet auttaa tässä asiassa, toki kipuoireiden samankaltaisuuden vuoksi sappirakko leikattiin ensiksi pois, ilmeisesti turhaan.
Kipukohtaukset ilmaantuvat epäsäännöllisesti, aina kohtauksittain, joiden kesto voi olla mitä tahansa minuuteista vuorokauteen, ja voimakkuus vaihtelee lievän epämukavasta shokkikipuun saakka. Nopea laihtuminen tuntuu lisäävän kohtauksia, aivan kuten sappikivikohtauksissakin. Taitaa siis mahansuun kouristukset liittyä tyhjään vatsaan jollain omituisella tavalla.
Kuumaa vettä muoviseen pulloon ja vatsan päälle auttaa minua kun saan yleensä ruuasta kamalat vatsakivut.