Mitä Suomessa tehdään kananmunille, kun ovat valkoisia?
Keski-Euroopassa kaikki kananmunat ovat ruskeita, ainoastaan pääsiäisen tienoilla saa valkoisia munia jotta lapset saavat niitä maalata ja koristella.
Kommentit (26)
Maalataan kalkkimaalilla valkoisiksi. Suurin munanmaalaustehdas on Vantaalla, olin itsekin opiskeluaikoina siellä kesätöissä.
Jep, näin on, kanarodusta riippuu tosiaan kuoren väri. Pääsääntöisesti on niin, että valkoiset kanat munivat valkoisia munia ja ruskeat kanat ruskeita munia.
Et voi kysyä tätä tosissas? :DDDDD
Repskops
Suomessa on myös tosi pieniä kananmunia tai ei ole eri kokoja tarjolla (korjatkaa jos olen väärässä?). Täällä löytyy erikokoisia, S-XL :)
Niin ja valkoisia en ole koskaan nähnyt.
t. Keski-Euroopasta
Kyllä Suomessakin saa ostaa eri kokoisia munia. Pakkauksen päällä lukee, minkä kokoisia munia kennosta löytyy.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:24"]
Suomessa on myös tosi pieniä kananmunia tai ei ole eri kokoja tarjolla (korjatkaa jos olen väärässä?). Täällä löytyy erikokoisia, S-XL :)
Niin ja valkoisia en ole koskaan nähnyt.
t. Keski-Euroopasta
[/quote]
Saa Suomestakin eri kokoisia munia, S-XL. Suurin osa on kuitenkin M-L.
Tyhmentääkö ulkomailla oleskelu suomalaisia?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:29"]
[/quote]
Näköjään...
Kyllä ne munat kloorivalkaistaan ja ne valkoiset kanat on käsitelty vetyperoksidilla. Suomessa suositaan valkoista.
Sininen on taivas, siniset on silmänsä sen, valkoinen on kana, valkoiset on munat pesien...
Ja ne kalliimmat luomu yms.maalataan miranolilla käsin.
Suomessa kanojen peput pyyhitään päivitäin
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:34"]
Kyllä ne munat kloorivalkaistaan ja ne valkoiset kanat on käsitelty vetyperoksidilla. Suomessa suositaan valkoista.
Sininen on taivas, siniset on silmänsä sen, valkoinen on kana, valkoiset on munat pesien...
[/quote]
Mä haen ruskeita munia suoraan kanalasta ennen valkaisua ja meillä syödään vain niitä. Munien valkaisu on epäeettistä sitä munaakin ajatellen, saati mitä luonnolle tapahtuu.
Muistan elävästi, kun ekan kerran elämässäni näin aitoja ruskeita munia, olin lukiossa silloin.
Meillä oli kotona tapana värjätä valkoisia munia laittamalla keitinveteen sipulinkuoria, näin niistä saatiin ruskeita.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:44"]
Muistan elävästi, kun ekan kerran elämässäni näin aitoja ruskeita munia, olin lukiossa silloin.
Meillä oli kotona tapana värjätä valkoisia munia laittamalla keitinveteen sipulinkuoria, näin niistä saatiin ruskeita.
[/quote]
Tästä muistuikin mieleen muinaisen online-palstan hillitön sopulinkuoret ketju.. :D muistaako kukaan mistä siinä olikaan kyse?
Skandinaavisen tyylin tunnusmerkkejä ovat:
selkeät mutta silti pyöristetyt muodot
korostetun toimivaa ja yksityiskohdiltaan niukkaa
valkoista
luonnonmateriaaleja
mukana huumoriakin kuten tahallista kömpelyyttä tai yllättäviä mittakaavamuutoksia
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:29"]
[/quote]
Anteeksi nyt vaan, mutta minä en ole ap, luin vain ketjun ja kommentoin.
nro 6, ulkosuomalainen
Näköjään...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 20:42"]
Suomessa kanojen peput pyyhitään päivitäin
[/quote]
Juuri näin. Siksi meillä ei ole salmonellaa kananmunissa. Kun kanojen peräaukot pyyhitään ulostamisen jälkeen, munat tulevat ulos kauniin valkoisina ja puhtoisina. Eurooppalaiset munat ovat siksi halvempia, kun tämä työläs työvaihe on siellä jätetty tekemättä. Tässä siis syy kalliiseen suomalaiseen munaan.
t: kanalan emäntä
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 21:14"]
Kun kanojen peräaukot pyyhitään ulostamisen jälkeen, munat tulevat ulos kauniin valkoisina ja puhtoisina. Eurooppalaiset munat ovat siksi halvempia, kun tämä työläs työvaihe on siellä jätetty tekemättä. Tässä siis syy kalliiseen suomalaiseen munaan.
t: kanalan emäntä
[/quote]
Niin ja suomalaiset ihmiset on myös valkoisempia kuin vaikka espanjalaiset ihan samasta syystä. Toiset pyyhkii perseensä ennen synnytystä ja toiset ei :D
Suomessa on ollut perinteisesti valkoiset munat, ruskeat alkoivat yleistyä vasta kansainvälistymisen myötä.
Kanarotu sen ratkaisee, tuleeko valkoisia vai ruskeita munia.