Minkä takia uskovaiset hyväksyvät hedelmöityshoidot mutta eivät eutanasiaa?
Eikä hedelmöityshoidoissa ole kyse Jumalan tahtoon puuttumisesta siinä missä eutanasiassakin? Mitä mieltä olette?
Kommentit (11)
Ainakaan yksikään munasolu ei hedelmöity ilman 'Jumalan tahtoa', tarkoitan vaan että lapsettomuushoidoilla ei pystytä hedelmöittämään munasolua keinotekoisesti. Ihminen voi luoda keinotekoisen tilan, jossa on hedelmöittymiseen mahdollisuudet, mutta itse hedelmöittyminen on edelleenkin "Jumalan tahto". Vaikka laboratoriossa laitetaan siittiö munasolun sisään(ISCI hoito), niin itse hedelmöittyminen on "Jumalan tahto". Eikä alkiota saada kiinnitymään keinotekoiseti kohtuu vaan sekin tapahtuu "Jumalan tahdosta".
Mutta eutanasiassa ihminen kuolee oikeesti,ilman "Jumalan tahtoa".
Terveiset lapsettomuushoidoita
Ainahan uskovaiset keksii selityksiä itselleen sopivaksi, ja niitä voidaan sitten säätää tarvittaessa. Niinhän me muutkin taidetaan tehdä, muttei niin kovaa meteliä synneistä ja synnittömyydestä pidetä.
Toisen ihmisen hengen vieminen on aina tappamista, ja Raamattu kieltää sen. Raamattu ei kuitenkaan kiellä elämän synnyttämistä vaan jopa suosittelee sitä (lisääntykää ja täyttäkää maa).
Olen uskovainen, mutta silti kannatan eutanasiaa, jos kyseessä on vaikkapa sairaus, joka ilmiselvästi johtaa hyvin kivuliaaseen kuolemaan. Joskus ihmisen tuska on liian suurta kestää, ja olisi parempi, että pääsisi halutessaan kivuistaan eroon. Samoin jos itse päätyisin esim. onnettomuuden seurauksena vihannekseksi, haluaisin, että joku vetää töpselit irti, ja tämän olen kaikille sanonutkin.
> Toisen ihmisen hengen vieminen on aina tappamista, ja Raamattu kieltää sen.
»Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. »
(2. Moos. 21:15)
»Se, joka pilkkaa Herran nimeä, surmattakoon. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. Hänet surmattakoon, koska hän on pilkannut Herran nimeä.»
(3. Moos. 24:16)
Viides käsky on ristiriitainen ja on esitetty että se olisi paremmin suomennettuna "älä murhaa". Tappamista ei siis kielletä Raamatussa vaan siihen pikemminkin kannustetaan tietyissä tilanteissa. Ym. esimerkit eivät ole ainoita kohtia Raamatussa.
Terveisiä vanhustenhoidosta.
Yksikään munasolu ei kuole ilman 'Jumalan tahtoa', tarkoitan vaan että saattohoidossa ei pystytä tappamaan ihmistä keinotekoisesti. Ihminen voi luoda keinotekoisen tilan, jossa on eutanasian mahdollisuudet, mutta itse kuolema on edelleenkin "Jumalan tahto". Kun ihmisellä, vaikkapa syöpäpotilaalla on kipuja ja tiedetään että kuolee pian niin niitä kipuja pyritään estämään. Jos elimistö ei kestä morfiinipiikkiä ja sydän pysähtyy se on "Jumalan tahto". Kivunhoito on Suomessa melko hyvällä tasolla, ymmärrän eutanasian toiveen joissakin sairauksissa, missä ihmisen mieli pysyy skarppina kun ruumis on kivulias ja kuolee.
Minä en hyväksy sellaisia hedelmöityshoitoja, jossa jää alkioita yli pakastettavaksi ja niitä ei käytetä. Minä uskon, että ihmiselämä alkaa hedelmöittymisen hetkellä, joten ihmiselämä pitkiä aikoja pakkasessa tai lopulta roskiin heitettynä ei ole mielestäni oikein.
Korostan, että tämä on minun oma mielipiteeni. Minulla on tuttavia, jotka ovat käyneet läpi tuonlaisia hedelmöityshoitoja, enkä todellakaan ole heitä tuomitsemassa.
Hormonihoidot hyväksyn. Minä en näe siinä eettistä ongelmaa. Kunhan hoidot tapahtuvat avioliitossa.
Jumala murhaa Raamatussa vahvistetusti 2476633 ihmistä. Arvioiden mukaan uhriluku nousee 25 miljoonaan. Jos tätä haluaa suhteuttaa johonkin, niin Saatana tappoi raamatussa vahvistetusti 10, arvioiden mukaan jopa 60 ihmistä. Natsit puolestaan tappoivat arvioiden mukaan 6 miljoonaa juutalaista.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 22:12"]
Kunhan hoidot tapahtuvat avioliitossa.
[/quote]
Mielenkiintoista, ottaen huomioon että Raamatussa ei kielletä hankkimasta lapsia avioliiton ulkopuolella (kerro vapaasti missä niin sinun tulkintasi mukaan kerrotaan). Pitäisi varmaan aloittaa uusi keskustelu siitä totellaanko Raamatusta myös niitä itselle vähemmän miellyttäviä kohtia:
"Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa, pelastaja" (Ef. 5:22-23)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 22:10"]
Yksikään munasolu ei kuole ilman 'Jumalan tahtoa', tarkoitan vaan että saattohoidossa ei pystytä tappamaan ihmistä keinotekoisesti. Ihminen voi luoda keinotekoisen tilan, jossa on eutanasian mahdollisuudet, mutta itse kuolema on edelleenkin "Jumalan tahto". Kun ihmisellä, vaikkapa syöpäpotilaalla on kipuja ja tiedetään että kuolee pian niin niitä kipuja pyritään estämään. Jos elimistö ei kestä morfiinipiikkiä ja sydän pysähtyy se on "Jumalan tahto". Kivunhoito on Suomessa melko hyvällä tasolla, ymmärrän eutanasian toiveen joissakin sairauksissa, missä ihmisen mieli pysyy skarppina kun ruumis on kivulias ja kuolee.
[/quote]
Kivulla ja tuskalla voi olla myös tarkoitus iankaikkisuusnäkökulmasta. Joku saattaa tulla puhutelluksi ja pelastua sitä kautta, että joutu kohtaamaan läheltä läheisen kivun ja tuskan. Me emme tiedä sitä kaikkea, mitä Jumala tietää. Kovat kivut eivät ole syy eutanasiaan. Jumala ei silti halua meille pahaa, Hän on rakkaus. Hänen ymmärryksensä kaikesta on kuitenkin niin paljon laajempi kuin meidän ihmisten, että viisainta on antaa Jumalan päättää kuolemasta, ei ihmisen.
t. eutanasian vastustaja, (joka menee tämän kommentin jälkeen nukkumaan.)
Lähestytään toisella tapaa, hedelmöityshoidon onnistumiseprosentti on jotain 20-30 prosentin luokkaa. Mikä on onnistumisprosentti kuolemaantuomittujen tuomion täytäntöönpanossa? Jätähän tämän sinulle selvitettäväksi.
Terveiset lapsettomuushoidoista
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 22:10"]
[/quote]