Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi fiksuilla ihmisillä on yleensä niin vähän lapsia?

Vierailija
21.03.2013 |

Miksi kaikilla mun tuntemilla fiksuilla ihmisillä on 1 tai max 2 lasta, ja kaikilla kyvyttömimmillä, ongelmaisilla ja muutoin vain heikommin vanhemmiksi soveltuvilla aina yli 3 lasta?

Tämän pitäisi mennä ihan toisin päin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tätä palstaa oon seurannu, ehkäisyn käyttäminen tuntuu olevan to-del-la vaikeaa.

Vierailija
2/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirisi on outo tai sitten tulkitset asioita jokin agenda mielessäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen erittäin fiksu ja on neljä lasta.

Olen myös erittäin kunniahimoton työuran suhteen.

Mutta kärjistettynä uskon sen johtuvan siitä, että fiksuilla on mahdollisuus tehdä sitä uraakin ja näin ollen ei ole niin paljon aikaa keskittyä perheeseen.

Ja turha jonkun fiksun uraihmisen tähän kommentoida, että hänellä riittää aika sekä työhön että perheeseen. Niin varmasti riittääkin jos lapsia on se yks tai kaks. Enemmän lapsia vaatii myös enemmän aikaa.

Vierailija
4/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siksi, että olemme fiksuja. osaamme harkita, osaamme myös ehkäistä. emmekä kulje massan mukana.

Vierailija
5/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu useimmiten juuri niin. Sosiaalietuudet on lapsiperheille sen verran hyvät, että kannattaa tehdä lspsia, niin elättää itsensä sillä. Ja jos ei ole hoitajaksi, yhteiskunta pitää kuitenkin huolen. Fiksut tajuaa, että lapset vaativat paljon sekä aikaa että rahaa ja siksi ei halua tusinaa. Luin kerran kadulla kirjoituksen, että me somalit teemme maanne täyteen lapsia ja teidän on elätettävä meidät. Ja näin se taitaa mennä, niin suomalaisten kuin muidenkin suurperheiden kohdalla. Ikävä kyllä. 

Vierailija
6/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska fiksuimmat pääsevät sellaisiin opiskelupaikkoihin, joissa opinnot kestävät kauan. Sitten pitäisi vielä saada ura jollekin tolalle. Siinä vaiheessa hedelmällisiä vuosia on jäljellä enää aika vähän. Tietenkin joukossa on poikkeuksia. Yliopisto-opiskelijoiden joukossa on kyllä aika paljon lapsiperheitä. Näillä opinnot sitten "venyvät", kun opiskelu on ennemmin puolipäiväistä ja jotain töitäkin pitää tehdä. Aiemmin aloittaneilla on lapsia keskimäärin enemmän.

Vierailija
7/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin sen verran fiksu etten ole alkanut lapsia tekemään teininä, osaan käyttää ehkäisyä ja tunnen itseni sen verran hyvin, että ymmärrän ettei minusta ole suurperheen äidiksi.

Ja haluan tähdä elämässä muutakin kuin olla raskaana, imettää, takuta uhmiksen kanssa ja vääntää teinin kanssa aamusta iltaan :)

Vierailija
8/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, niin se meneekin, toiste päin

Vierailija
9/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat varmaan harkitsevaisempia monen asian suhteen mm. omien voimavarojen ja resurssien suhteen. Eivät niinkään elä tunteella ja asenteella, että yhteiskunta hoitaa.

Vierailija
10/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä lasta, mutta olen kyllä ihan fiksu, älykäs, hyvin koulutettu ja vaativassa työssä. Mutta hiukan hölmö tunnustan kyllä toisinaan olevani. 

Vierailija
11/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olenko minä sitten mahdoton yhtälö? vai säännön vahvistava poikkeus? palstamammojen tunnot ja viiltävät analyysit eivät kestä tieteellisempää tarkastelua.

t. äiti, jolla on 5 lasta ja ura

Vierailija
12/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ystävä- ja tuttavapiirin perusteella koulutetuilla ja työssään menestyvillä varakkailla pariskunnilla on nykyään kaikilla järjestään 3 lasta, monilla 4. Väittäisin jopa trendiksi Hki-Espoo-Kaunianen -akselilla. Meidän perhe on suorastaan pieni, vain kaksi lasta :O

Vierailija
13/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia olin tosi fiksu. Nyt kun mulla on kaksi lasta, tunnen itseni aika höhläksi. Ehkä ne lapset sitten on syynä, harkitsemme kolmatta.

Vierailija
14/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten ainakaan Helsingissä eläisi pelkillä lapsiperheen tuilla, varsinkaan sittn kun nuorinkin olisi yli kolmen. Aika tiukaksi kyllä menisi elämä, ellei toisella puolisolla sitte olisi aivan erityisen hyviä tuloja. Ehkä se on sit eri juttu jossain edullisimmissa kunnissa?

Vierailija
15/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:36"]

Oman ystävä- ja tuttavapiirin perusteella koulutetuilla ja työssään menestyvillä varakkailla pariskunnilla on nykyään kaikilla järjestään 3 lasta, monilla 4. Väittäisin jopa trendiksi Hki-Espoo-Kaunianen -akselilla. Meidän perhe on suorastaan pieni, vain kaksi lasta :O

[/quote]

Olen ollut huomaavinani samaa trendiä. Mielenkiintoista.

Vierailija
16/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat havaintoni ovat kyllä toisenlaisia:  fiksuilla on tavanomaista enemmän lapsia.

Meillä töissä ja ystäväpiirissä fiksuilla "lapsellisilla" on lähes poikkeuksetta 3-4 lasta.

Vierailija
17/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska fiksu ei tee samaa virhettä kahdesti?

No ei vais. Nykyisin hyvätuloisten miesten ja naisten perheet ovat isoja; toisaalta köyhät elättävät itsensä lapsista saatavilla tuilla. Keskituloiset eivät ilman uhrauksia ehdi ja jaksa monta lasta.

Vierailija
18/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 17:43"]

Omat havaintoni ovat kyllä toisenlaisia:  fiksuilla on tavanomaista enemmän lapsia.

Meillä töissä ja ystäväpiirissä fiksuilla "lapsellisilla" on lähes poikkeuksetta 3-4 lasta.

[/quote]

Näin ainakin Espoossa. Hyvin toimeentulevilla perheillä järjestään 3 - 4 lasta. Ehkä teillä maaseudulla erilaista sitten?

Vierailija
19/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, varmaan heillä on elämässään myös muita "tehtäviä" kuin lapsien maailmaan pukkaaminen. Monet varmaan myös ajattelevat, että helpompaa kasvattaa pari kunnon lasta ja panostaa heihin kuin tehdä kymmenen lasta, joista suurin osa jää liian vähälle huomiolle ja rakkaudelle.

Vierailija
20/22 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oman ystävä- ja tuttavapiirin perusteella koulutetuilla ja työssään menestyvillä varakkailla pariskunnilla on nykyään kaikilla järjestään 3 lasta, monilla 4. Väittäisin jopa trendiksi Hki-Espoo-Kaunianen -akselilla. "

Ihan OT mutta en voi olla kommentoimatta, että asuvatko sitten kaikki koulutet ja varakkaat sekä työssään menestyneet vain tuolla akselilla?