Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhukset jotka sanovat etteivät kuule kunnolla

Vierailija
23.06.2023 |

Kuulevat kyllä, heillä on vain valikoiva kuulo. Kerro jotain salaista toiselle matalalla äänellä ja varmasti kuulevat. 🙂

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Juuri näin! Ja kun kuolevat ne menevät vain piiloon vakoilemaan sinua.

Vierailija
2/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät toki kaikki, mutta on näitäkin tapauksia. Kuten muutkin huomionhakuiset, niin yleensä ovat niitä, jotka kaikkein kovimpaan ääneen toitottavat että heillä on huono kuulo (tai muu ominaisuus) ja pyytävät toistamaan sataan kertaan. Hoitajanakin palvellut umpisokeita mummoja, jotka kuitenkin osaavat ohi kävellessä osoittaa, että lattialla on pienenpieni roska minulle poimittavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole pelkästä äänenvoimakkuudesta vaan myös taajuudesta. Minulla on sukuvikana kuulossa häikkää ja esim. entinen pomoni puhui sellaisella äänellä että puolet sanoista puuroutui. Muut kyllä ymmärsivät ensimmäisellä sanomisella, joten ei ole puheessa vika vaan kuulijassa.

Vierailija
4/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi, keksit vielä yhden aiheen josta pilkata vanhuksia.

Vierailija
5/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, keksit vielä yhden aiheen josta pilkata vanhuksia.

Mitä pilkkaamista tossa on? Ja eka viesti vanhuksista.

Vierailija
6/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole pelkästä äänenvoimakkuudesta vaan myös taajuudesta. Minulla on sukuvikana kuulossa häikkää ja esim. entinen pomoni puhui sellaisella äänellä että puolet sanoista puuroutui. Muut kyllä ymmärsivät ensimmäisellä sanomisella, joten ei ole puheessa vika vaan kuulijassa.

Tuo on muuten totta. Ikäihmisten kotihoidossa sai tovin opetella sellaista hyvää puhetapaa, josta huonokuuloinenkin saa paremmin selvän. Vaikka ääntä kuinka voimistaa ja vaikka huutaa, niin toinen ei välttämättä kuule mitään. Sitten kun löytyy sellainen hyvä tapa, niin jopa tavallinen puhevoimakkuus riittää.

Vierailija
7/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten totta. Ikäihmisten kotihoidossa sai tovin opetella sellaista hyvää puhetapaa, josta huonokuuloinenkin saa paremmin selvän. Vaikka ääntä kuinka voimistaa ja vaikka huutaa, niin toinen ei välttämättä kuule mitään. Sitten kun löytyy sellainen hyvä tapa, niin jopa tavallinen puhevoimakkuus riittää.

Omakohtaisestikokeneena kuulovammaisena tiedän todella, että nämä pitävät paikkansa!

Usein on tilanteita, joissa korotetaan ääntä tai sanotaan "kymmenen kertaa" kovempaa ja uudestaan, vaikka kuinka sanon ettei auta. Esim. lauseissa voi olla vokaaleja, joita en pysty erottamaan ja puhe puuroutuu täysin. Ei auta, vaikka kuinka yrittäisin "pinnistää"!

Vierailija
8/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ukkoni puhua sössöttää niin epäselvästi ja nopeasti, etten saa puolistakaan selvää. Ja syy on tietysti minussa hänen mielestään. Emme ole kumpikaan kyllä vanhuksia, joten juttu ei oikeastaan kuulu tälle palstalle. Siis sorry!

Vierailija
9/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten jotkut vanhukset puhuu tosi hiljaa itse ja pyytävät minua puhumaan kovempaa vaikka puhun samalla voimakkuudella.

Vierailija
10/10 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai vanhukset, ihanko kaikki ap? Entä vaikka isäni joka oli todella kuuro toisesta korvasta ja käytti laitetta toisessa. Ei kuullut ei mitään mutinoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme