Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva ei viihdy ollenkaan lattialla. Miten oppii ryömimään ja konttaamaan?

Vierailija
15.03.2019 |

Vauvallemme tulee ikää kohta 11 kk. Hän ei ole koskaan viihtynyt yhtään lattialla. Pidän kuitenkin joka päivä, mutta aina on pakko nostaa syliin, kun alkaa melkein heti itkemään ja protestoimaan. On terve. Ollaan käyty pari kertaa fysioterapiassakin pyytämässä neuvoja, ja fyssari neuvoi laittamaan kaikkea leluja lattialle ja makaamaan itse viereen jne, mutta sitä oltiin tehty ennenkin, joten eipä niistä neuvoista hyötyä sitten ollut. Fyssarin ja neuvolan mukaan vauva on muuten hyvin kehittynyt, mutta ongelma siis on että ei ryömi kun ei suostu olemaan lattialla. Mitä tehdä?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on siis tavallinen kerrostalokoti eli ei mitenkään kylmät lattiat tms. Ap

Vierailija
2/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että odottakaa sinne asti, kun lasta alkaa oikeasti kiinnostaa se liikkuminen! Sitten, kun alkaa kiinnostaa, ei tarvitse houkutella (toki voi silloin tukea kehitystä vaikkapa fyssarin neuvojen mukaan). 

Suosittelen, että viet lasta paikkoihin, joissa on saman ikäisiä lapsia. Meillä kävi esikoisen kanssa niin, että hän ei ollut oikeastaan kiinnostunut kävelemisestä (oli vähän yli vuoden ikäinen). Sitten näki naapurin pojan juoksemassa, ja johan alkoi käveleminen kiinnostaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vauva tietenkään itse halua liikkua, jos heti menet hänet nostamaan lattialta. Mene kauemmas ja anna huutaa. Tee jotain mielenkiintoista, niin eiköhän vauva tule kohta luoksesi.

Vierailija
4/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ennen kouluun menoa ainakin konttaa.

Vierailija
5/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttaako tai osaako istua ilman tukea? Pyrkiikö seisomaan?

Mun poika ei oikeastaan koskaan kontannut. Oppi kapuamaan pystyasentoon ja lähti kulkeman puita pitkin ja siitä suoraan kävelyyn 10 kk iässä- 

Vierailija
6/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin, että odottakaa sinne asti, kun lasta alkaa oikeasti kiinnostaa se liikkuminen! Sitten, kun alkaa kiinnostaa, ei tarvitse houkutella (toki voi silloin tukea kehitystä vaikkapa fyssarin neuvojen mukaan). 

Suosittelen, että viet lasta paikkoihin, joissa on saman ikäisiä lapsia. Meillä kävi esikoisen kanssa niin, että hän ei ollut oikeastaan kiinnostunut kävelemisestä (oli vähän yli vuoden ikäinen). Sitten näki naapurin pojan juoksemassa, ja johan alkoi käveleminen kiinnostaa!

Vauva ei ole osoittanut mitään kiinnostusta muihin lapsiin tai vauvoihin, vaikka ollaan sellaisia tavattu kyllä. On kiinnostunut aikuisista ja eläimistä :O . Ap

Vierailija
7/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän vauva tietenkään itse halua liikkua, jos heti menet hänet nostamaan lattialta. Mene kauemmas ja anna huutaa. Tee jotain mielenkiintoista, niin eiköhän vauva tule kohta luoksesi.

Joo, vauvan motivoiminen liikkumaan huudattamisen avulla! Toimii ihan varmasti ;)

Vierailija
8/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei ole osoittanut mitään kiinnostusta muihin lapsiin tai vauvoihin, vaikka ollaan sellaisia tavattu kyllä. On kiinnostunut aikuisista ja eläimistä :O . Ap

Anna asialle aikaa. 

Vierailija
9/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ala ryömimään kun itkee ja huutaa. Silloin on pakko nostaa syliin. Olen kokeillut sitäkin, että annan itkeä lattialla, mutta itku vain yltyy. Ap

Vierailija
10/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mitä sitä ryömimään kun palvelu pelaa ja nostetaan syliin kun ääntään nostaa? Ei meidänkään pieni ollut heti into pinkeänä yrittämässä mutta kun huomasi että äiskä ei aina palvele vaikka märisee niin lopulta huomasi että pakko kai tässä on opetella liikkumaan itse jos aikoo jonnekin päästä...

Vierailija
11/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelytätkö vauvaa? Siis pidät kiinni käsistä ja annat hänen ottaa askelia.

Vierailija
12/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konttaako tai osaako istua ilman tukea? Pyrkiikö seisomaan?

Mun poika ei oikeastaan koskaan kontannut. Oppi kapuamaan pystyasentoon ja lähti kulkeman puita pitkin ja siitä suoraan kävelyyn 10 kk iässä- 

Istuu sylissä ja syöttötuolissa hyvin ilman tukea. Lattialla ei suostu istumaan, alkaa heti itkemään. Ei pyri seisomaan, mutta sylissä tykkää seisoa kyllä. Ei siis konttaa, kun ei suostu olemaan lattialla eikä meillä ole esim. sellaista sohvaa, jossa voisi kontata. Parisänky on, mutta ei suostu siinäkään olemaan mahallaan. Ap

Vierailija
13/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelytätkö vauvaa? Siis pidät kiinni käsistä ja annat hänen ottaa askelia.

Joka päivä kyllä, mutta ei se ole auttanut tykkäämään lattiasta. Ei osaa kunnolla vielä ottaa niitä askelia. Ap

Vierailija
14/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, mitä sitä ryömimään kun palvelu pelaa ja nostetaan syliin kun ääntään nostaa? Ei meidänkään pieni ollut heti into pinkeänä yrittämässä mutta kun huomasi että äiskä ei aina palvele vaikka märisee niin lopulta huomasi että pakko kai tässä on opetella liikkumaan itse jos aikoo jonnekin päästä...

Mikä ihmeellinen ajatus tässä oikein on? Että vauva oppii liikkumaan vain, jos vauvan kommunikointiin ei vastaa? Ei ole kyllä meillä tarvinnut lapsia huudattaa, että oppisivat liikkumaan. Esikoinen ei viihtynyt pitkään aikaan lattialla, sitten kun alkoi se liikkuminen kiinnostaa, alkoi lattialla oleminen motivoida. Kuopus taas viihtyi pienestä asti lattialla. Mutta ei ole kyllä huudattamalla tarvinnut opettaa yhtään mitään.

Vierailija
15/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi?

Jos tämä on totta niin tuota asiaa olisi pitänyt miettiä jo viimeistään puoli vuotta sitten.

Vähän sama asia kuin että annetaan vaan tissiä taaperolle ja ihmetellään kun se ei syö kiinteitä ja ei nuku öisin. Herkkyyskausi menee ohi ja sitten onkin vaikeaa normaalitkin asiat.

Koskee myös yli 3v. lapsia jotka käyttää vaippoja eikä edes yritä käydä potalla/pytyllä ja lutkuttaa tuttia 24/7. 

Vierailija
16/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet jotain muuta paikkaa? Jos kyse olisi kuitenkin teidän lattiastanne?

Vierailija
17/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi?

Jos tämä on totta niin tuota asiaa olisi pitänyt miettiä jo viimeistään puoli vuotta sitten.

Vähän sama asia kuin että annetaan vaan tissiä taaperolle ja ihmetellään kun se ei syö kiinteitä ja ei nuku öisin. Herkkyyskausi menee ohi ja sitten onkin vaikeaa normaalitkin asiat.

Koskee myös yli 3v. lapsia jotka käyttää vaippoja eikä edes yritä käydä potalla/pytyllä ja lutkuttaa tuttia 24/7. 

No höpö höpö. Kyllä ne lapset tuppaavat oppimaan ne asiat, ja jos eivät opi, niin sitten on jotain häikkää. Nämä ihmiset, jotka kuvittelevat, että kaikki lapset tekevät vauvana asiat samalla tavalla ja sitten stressaavat, jos jotain ei tapahdu...

Vierailija
18/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi?

En ymmärrä kommenttiasi. Kirjoitin, että olemme käyneet fysioterapiassa pari kertaa ja tietenkin neuvolassa koko ajan. Molemmissa ovat ottaneet kantaa tuohon lattialla olemisen asiaan, sehän oli se syy sinne fyssaankin mennä. Tänne palstalle kirjoitan vasta nyt, mutta ei tämä ole koskaan se ensimmäinen paikka, josta haen apua :O . Ap

Vierailija
19/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli samanlainen vauva. Piti kantaa sylissä, ei viihtynyt itsekseen kuin sitterissä. Lattialla ei koskaan, alkoi huutaa. Ryömimään oppi, kun itse näytin mallia :) muttei ryöminyt mitenkään innokkaasti eikä lujaa. Istua osasi, kun laitettiin, mutta ei pyrkinyt itse lattialta istuma-asentoon koskaan.

Neuvola passitti meidät fysioterapiaan, kun vauva ei alkanut vuoden iässä konttaamaan, vaan pyrki seisomaan puuta vasten. Konttaus on kuulemma tärkeä vaihe aivojen kehitykselle. Lapsi konttaili, kun oppi sen, mutta alkoi aika nopeasti kävellä 1 v 4 kk.

Nyt on jo 10v. muttei koskaan ole ollut mikään huippuketterä ja kaikessa liikunnallisessa kehityksessä ollut aina hitaanlainen. Edelleen kömpelö ja inhoaa koulun liikuntaa. Olen sanonut, ettei kaikessa voi olla hyvä, pääasia, että perusjutut osaa.

Vierailija
20/103 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi?

No ei ole todellakaan alle vuoden ikäisellä mennyt vielä mikään herkkyyskausi asian suhteen. On normaalia että oppii kävelemään esim vasta 15 kk ikäisenä.

Oletko ap kokeillut laittaa monta peittoa ja vilttiä päällekäin lattialle?