Vauva ei viihdy ollenkaan lattialla. Miten oppii ryömimään ja konttaamaan?
Vauvallemme tulee ikää kohta 11 kk. Hän ei ole koskaan viihtynyt yhtään lattialla. Pidän kuitenkin joka päivä, mutta aina on pakko nostaa syliin, kun alkaa melkein heti itkemään ja protestoimaan. On terve. Ollaan käyty pari kertaa fysioterapiassakin pyytämässä neuvoja, ja fyssari neuvoi laittamaan kaikkea leluja lattialle ja makaamaan itse viereen jne, mutta sitä oltiin tehty ennenkin, joten eipä niistä neuvoista hyötyä sitten ollut. Fyssarin ja neuvolan mukaan vauva on muuten hyvin kehittynyt, mutta ongelma siis on että ei ryömi kun ei suostu olemaan lattialla. Mitä tehdä?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sinulla on muutaman vuoden kuluttua käsissäsi melkoinen riesa. Saatika murrosiässä.
Voisiko joku selventää, mitä tuossa viestissä oikein tarkoitetaan?
Niin että saattaa vielä viisivuotiaanakin maata lattialla huutamassa. Nimittäin kaupan lattialla kiljumassa karkkia. Murrosiässä sitten haluaa jo ihan kaikki tai muuten ei hyvä heilu.
Vierailija kirjoitti:
Hae apua vauvalle.
Et sitten lukenut aloitusta?
Vierailija kirjoitti:
Hae apua vauvalle.
Niin siis anteeksi mutta mistä? Olen asiasta puhunut neuvolassa, vauva on käynyt neuvolalääkärillä ja pari kertaa vauvafysioterapiassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sinulla on muutaman vuoden kuluttua käsissäsi melkoinen riesa. Saatika murrosiässä.
Niin että saattaa vielä viisivuotiaanakin maata lattialla huutamassa. Nimittäin kaupan lattialla kiljumassa karkkia. Murrosiässä sitten haluaa jo ihan kaikki tai muuten ei hyvä heilu.
Voisitko selittää, mikä on se logiikka tuon ajatuksen takana? En nimittäin ymmärrä ollenkaan. Esim. mun lapset imivät molemmat vauvana tissiä ja pissasivat vaippoihin. Nykyään syövät ruokaa ja pissaavat pönttöön. Eivät ole jääneet siis tekemään samaa kuin vauvana.
Minä olen kai itse lähempänä vuoden ikää vasta kääntynyt selältä vatsalleen :D
Riippuu varmaan hyvin paljon lapsen temperamentista. Pidä vaan sylissä ja jumppailkaa siinä sylissä ja sohvalla.
Kaverin vauva oli myös sellainen että viihtyi vaan sylissä mutta yks kaks lähti 10kk iässä kävelemään! Oma poikani taas on viihtynyt lattialla ja käveli vasta 1,2-vuotiaana.
Uskon että puolitoistavuotiaana sinunkin pienokainen kävelee.
Itse en stressaisi jos ei neuvolassa eikä fysioterapiassakaan oltu huolissaan. Minulla on neljä lasta ja toivoin oikein ettei kuopus lähtisi kovin aikaisin liikkelle ja tosiaan vasta 1,2-vuotiaana lähti kävelemään. Olikohan 11 kuukautta kun alkoi kontata?
Yks kaks nuo sitten tapahtuu.
Oletko muuten koittanut laittaa jonkun viltin lattialle ja lapsen siihen mahallaan ja sitten vetänyt hitaasti lasta viltin päällä? :D Tämmöinen vaan tuli äsken mieleen.
Mitä se fyssari on siis sanonut? Jatkatteko sitä vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jos terve 11kk ei osaa edes ryömiä niin herkkyyskausi ei ole mennyt?
Ei ole kyllä normaalia.
Ilmeisesti ap:n lapsi ei edes käänny lattialla selälleen ja sen suhteen on kyllä selkeästi myöhässä, siitä vääntelystä ja kääntymisestähän se kaikki liikkeen tavoittelu lähtee liikkeelle ja sen pitäisi astua kuvaan puolen vuoden tienoilla. Yksilöllisiä eroja on ja se on ihan ok mutta jos pian vuoden ikäinen ei edes käänny lattialla tai yritä eteenpäin niin kyllä se oudolle kuulostaa ja olisin huolissani.
Kääntyy. On kääntynyt 4 kk iästä alkaen mahalta selälleen ja selältä mahalleen. Sängyssä, ei lattialla. Lattialla ei suostu olemaan. Puhuukin jo muutamia sanoja ja selaa sujuvasti yksin kirjoja. Ap
No kysypä siltä sitten että miksi se lattialla oleminen ei huvita jos jo kommunikoikin :)
Vierailija kirjoitti:
Ei jatketa enää, koska fyssari sanoi että kaikki on ok eikä ole syytä käydä siellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko selittää, mikä on se logiikka tuon ajatuksen takana? En nimittäin ymmärrä ollenkaan. Esim. mun lapset imivät molemmat vauvana tissiä ja pissasivat vaippoihin. Nykyään syövät ruokaa ja pissaavat pönttöön. Eivät ole jääneet siis tekemään samaa kuin vauvana.
Jos passaa ja tekee kaiken, mitä jo vauva haluaa niin ei se muuksi muutu sen kasvettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatketa enää, koska fyssari sanoi että kaikki on ok eikä ole syytä käydä siellä. Ap
Miksi sitten kyselet; kaikki on ok.
Jos lapsi kerran suostuu sängyssä makoilemaan ja kääntyy omatoimisesti kumpaankin suuntaan niin järjestä sänky siten että lapsi ei pääse sieltä putoamaan ja anna olla siellä niin kauan kun viihtyy, useita kertoja päivässä. Sinne niitä leluja ja muita mielenkiinnon kohteita kurotteluasemiin. Anna siis olla selällään jos niinpäin viihtyy ja odota, liikkuminen on tuon ikäiselle lapselle jo luontaista ja hänen pitäisi pyrkiä löytämään siihen keinot.
Selvää on että joku ongelma teidän lattiassa silti on jos sängyssä voi olla selällään mutta lattialla ei. Siis ei mikään oikea ongelma välttämättä mutta lapsi pelkää tms.
Voisitko ap vähän selventää niitä teidän päiviä, mitä te siis teette? Onko vauva siinä syöttötuolissa vai sylissä vai missä?
Suostuuko olemaan esim. pehmeällä matolla, jos sänky on kuitenkin ok?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ap vähän selventää niitä teidän päiviä, mitä te siis teette? Onko vauva siinä syöttötuolissa vai sylissä vai missä?
Vauva on syöttötuolissa kun syö. Paljon sylissä, kannankin paljon sylissä eri asennoissa. Lisäksi pidän sängyllä kun luen kirjaa, leikitään leluilla ym, mutta haluaa vain olla siinä selällään tai kääntyillä, ei mahallaan. Sitterissä on kun teen kotityöt. Ulkoillaan kerran päivässä, silloin nukkuu. Välillä mennään autolla kauppaan jne. Välillä nukkuu päiväunet pinnasängyssään. Ja kaikkien noiden välissä laitan monta kertaa lattialle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Suostuuko olemaan esim. pehmeällä matolla, jos sänky on kuitenkin ok?
Ei. Ap
Näytätkö joka päivä mallia ryömimisestä ja konttaamisesta hänelle?
Tykkäisikö katsella jotain telkkarista ja unohtaisi ikävän lattian? Tai katsella vieressä, jos teet tabletilla jotain värikästä ja meluisaa (tyyliin candy crush peli). Tämä ei varmasti ole mikään optimi, mutta kyllä itse joskus laitan jonkun teletapin tms päälle, jos vauva vaan kitisee. Tai makaan lattialla ja pelaan pari tasoa ja huudatan musiikkia. Ja selvennöksenä, ei siis mitään jokapäiväistä vaan satunnaista, jos vauva on kiukkuinen ja itse liian väsynyt kanniskelemaan.
Omaan pinnikseen jalat ihan sinne toiseen päätyyn ja joku superpalkinto siihen toiseen päätyreunaan (esim puhelin jossa pyörii ohjelmaa niin ettei kuva ihan näy mutta ääni kuuluu tai ruokaorientoituneelle joku herkku)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva on syöttötuolissa kun syö. Paljon sylissä, kannankin paljon sylissä eri asennoissa. Lisäksi pidän sängyllä kun luen kirjaa, leikitään leluilla ym, mutta haluaa vain olla siinä selällään tai kääntyillä, ei mahallaan. Sitterissä on kun teen kotityöt. Ulkoillaan kerran päivässä, silloin nukkuu. Välillä mennään autolla kauppaan jne. Välillä nukkuu päiväunet pinnasängyssään. Ja kaikkien noiden välissä laitan monta kertaa lattialle. Ap
Etkö siis leiki ja oleskele itse lapsen kanssa lattialla ollenkaan?
Hae apua vauvalle.