Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkejärjestelmä kaatuu käsiin - nuorisolle tiedossa vain alati suureneva maksajan osa

Vierailija
15.03.2019 |

"Kolmekymppisten eläketilanne näyttää kamalalta – näin taakkaa hoidetaan" - Iltasanomien artikkeli aiheesta:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006036024.html

"Syntyvyyden lasku alkaa vähitellen vaikuttaa eläkkeisiin, ja ilmiöön on syytä alkaa varautua hyvissä ajoin. Vaikutus näkyy 2050-luvulta, kun aiemmin ennustettua rajummin vähenevä väestö alkaa koetella eläkejärjestelmän kantokykyä."

Huvittava arvio, että vaikutus näkyisi vasta 2050 luvulta, kun eläkemaksuja on toistuvasti korotettu ja painetta eläkemaksujen korottamiselle on jo lähivuosina on suuressa määrin. Mikäli nykyinen työssäkäyvä nuoriso ja kolmekymppiset tietäisivät kuinka pahasti heitä viilataan linssiin tällä järjestelmällä, niin voisi aikamoinen haloo ja lakkomentaliteetti asiasta aiheestakin nousta. Vuodesta toiseen on varoiteltu, että nykynuorisolle nykyinen eläkejärjestelmä ei ole kuin massiivinen Ponzi-huijaus, mutta nyt sen merkit alkavat hiljalleen tulla ilmi karmealla tavalla.

IS:n kommenttipalstalla nimimerkki "Tutkija Punavuoressa" kiteytti asian aika hyvin

"Nykymuotoinen eläkejärjestelmä on kuin kaupan kassajono, jossa seuraava asiakas maksaa edellisen asiakkaan ostokset. Jonon jatkoksi liittyy yhä köyhempiä ihmisiä, kun jonon alkupäässä hihnalle lapataan yhä kalliimpia ostoksia.

Työurien pidentyminen on eläkejärjestelmän kestävyyden elinehto. Suurilla ikäluokilla "superkarttumat" tekivät ylimääräisestä työvuodesta yli kuusikymppisenä kannustavia. Nykyisillä 30-vuotiailla tilanne on toinen: töissä pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi, ja monella eläke jää joka tapauksessa vaatimattomaksi.

Tulemmeko näkemään yhä enemmän 50-vuotiaita "oravanpyörästä ulos hypänneitä", työvoiman ulkopuolelle jättäytyneitä ihmisiä? Ja mitä tämä tarkoittaa eläkeläisten kassajonolle, josta yhtäkkiä loppuvatkin edellisten ostosten maksajat? "

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää aiheesta:

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006041454.html

"Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen"

Vierailija
2/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista ja myös pelottavaa nähdä, miten asiat meneen. Toisaalta, mitäpä sitä etukäteen stressaamaan, se nyt ei ainakaan auta asiaa. 

Minun vanhempani saavat hyvää eläkettä, toivoni on siis perinnössä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siltikin eläkekertymä on se, josta ollaan aina huolissaan. Kannattaisko tehdä muita suunnitelmia vanhuuden päiviksi...

Vierailija
4/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jo nuorena surra tulevaa eläkettä? Saisi nyt edes kunnollisen työpaikan ensin.

Vierailija
5/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista ja myös pelottavaa nähdä, miten asiat meneen. Toisaalta, mitäpä sitä etukäteen stressaamaan, se nyt ei ainakaan auta asiaa. 

Perintöihin ei kannata tukeutua, yksityiset hoivapalvelufirmat pumppaavat vielä moneen kertaan perintösi veroparatiisisaarille.

Vierailija
6/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksimieläkkeille ei pistetä jotain kohtuullista rajaa? 

Vierailija
7/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintöihin ei kannata tukeutua, yksityiset hoivapalvelufirmat pumppaavat vielä moneen kertaan perintösi veroparatiisisaarille.

En mä oikeasti tukeudukaan, kunhan vitsailin ;)

Oikeasti turvani on Jumalassa, mul ei ole mitään hätää ollut tähän saakka, enkä usko että tulevaisuudessakaan. Hän on oikea ja todellinen turva, kuolemanrajan tuolla puolellakin <3

Vierailija
8/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia kannattaa ostaa se omistusasunto ja pitää huoli että se on velaton siihen mennessä kun jää eläkkeelle. 

Vierailija
9/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmat aikovat estää tämän myymällä asuntonsa, muuttamalla puolet edullisempaan ja antamalla välisumman lapsille ennakkoperintönä. Heidän mielestään ei ole reilua, että heidän ikäpolvensa saa suuren eläkkeen pienillä maksuilla, ja minun ikäluokkani taas pienen eläkkeen suurilla maksuilla. Kyllä täytyy kiittää onneani siitä, että minulla on näin fiksut vanhemmat. Tavoitteena on, että hoitokotiin mennessä tulot ovat pienet ja omaisuutta vain vähän. 

Vierailija
10/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiesin jo 20 vuotta sitten ettei mitään eläkkeitä tule, joten olen varautunut eri tavalla. Olen yli nelikymppinen nyt.

Vierailija
11/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokoomus, kiitos keskusta ja kiitos perussuomalaiset. Äänestyskopissa tavataan.

Vierailija
12/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno, kannattaisiko vaan tehdä niitä vauvoja?

Vierailija
13/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kokoomus, kiitos keskusta ja kiitos perussuomalaiset. Äänestyskopissa tavataan.

Tämä nyt on hieman kauempaa peruja oleva ongelma kuin minkään yksittäisen hallituksen..

Vierailija
14/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinno, kannattaisiko vaan tehdä niitä vauvoja?

En todellakaan ole tekemässä. Nautin elämästä ja vanhempana elelen säästöilläni. 

Vierailija
15/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset kolmekymppiset on seuraava suuri ikäluokka, kirjoitettiin eilen

Jos emme tee lapsia, meitä nuoremmat pienet ikäluokat teilaavat meidät, koska joutuvat maksamaan meidän eläkkeet 30-40 vuoden päästä.

Vierailija
16/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina s jankutetaan lapsien tekemisestä vaikka ongelma on huonosti suunniteltu eläkejärjestelmä?

Vierailija
17/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä Ei tule olemaan ,samassa suhteessa,kuin "Suuretikäpolvet".Eikä lapsia voi hankkia,kun EI ole varaa.

Vierailija
18/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina s jankutetaan lapsien tekemisestä vaikka ongelma on huonosti suunniteltu eläkejärjestelmä?

Vaikka olisi kuinka hyvä systeemi, tarvitaan uusi suurinpiirtein samankokoinen sukupolvi uudestaan ja uudestaan, jotta homma toimisi. Ongelmia tulee, kun sukupolvet eivät ole tasapainossa.

Vierailija
19/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu säkkiä myöten:Aloitetaan eläkkeiden säästäminen sos.etuja karsimalla. Vuositolkulla kotona loisimisesta on tehtävä vastikkeellista,siitä ne eläkkeetkin karttuu

tai

Maksetaan työntekijälle koko palkka,jolloin eläkemaksut jäävät itsensä hoidettaviksi. Jos ei hoida,niin voi voi.

Vierailija
20/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suu säkkiä myöten:Aloitetaan eläkkeiden säästäminen sos.etuja karsimalla. Vuositolkulla kotona loisimisesta on tehtävä vastikkeellista,siitä ne eläkkeetkin karttuu

tai

Maksetaan työntekijälle koko palkka,jolloin eläkemaksut jäävät itsensä hoidettaviksi. Jos ei hoida,niin voi voi.

Tuo jälkimmäinen sopisi paremmin kuin hyvin. Aika paljon paremman tuoton saisin itse eläkemaksuilleni kuin tuo noin 40e/työssäolovuosi mikä nyt kertyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä