Olet ilmastotietoinen. Esitä looginen perustelu sille, miksi et ole vaihtanut riisiä kotimaiseen ohraan?
Kaiken lisäksi riisi on köyhimpien maiden pienituloisten ruokaa, ja kun ostat sitä niin samalla nostat riisinviljelymaiden paikallista hintatasoa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Koska en syö riisiä muutenkaan.
Olisit sitten sanonut että jos söisit riisiä niin vaihtaisit ohraan?
Tarkoitukseni ei ole syyttää ketään vaan että jos kerran haluaa vaikuttaa ilmastoasioissa ja ilmoittaa näin tekevänsä (suureen ääneen) niin toimii sitten tämän mukaan.
Olisit tukenut minun ilmastomyönteistä avaustani?
ap.
En ollut tajunnut vielä.
Eilen ostin eineksen töihin evääksi, joku HK bistro-juttu oli. Kanaa, kasviksia, kastiketta ja ohraa. Sitä syödessä mietin miksen ole tajunnut että ohra on hemmetisti parempaa kuin riisi ja sitä voi keittää samalla tavalla lisukkeeksi. Ja terveellisempää sekä kotimaista. Jatkossa keitellään ohraa riisin tilalla (paitsi itämaisten ruokien kanssa saa riisi pysyä).
Vierailija kirjoitti:
Koska nuoret on niin ilmastotietoisia ja oikein lakkoilevat ilmaston puolesta, niin miksi eivät vaadi kotimaista ohraa riisin tilalle?
ap.
Miksi nuorten pitäisi tehdä kaikki? Mikset sinä voi vaatia ohraa tai (kauraa!) riisin tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin just viime viikolla maidon kaurajuomaan. Ohrasta en välitä enkä riisiäkään paljon syö. Perunasta tykkään. Mitäs ap on tehnyt?
Perustelet ihan samoin kuin he jotka perustelevat että:"Meitä suomalaisia on niin vähän ja merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa mitätön".
ap.
Tuo lainaamasi on jo tehnyt enemmän kuin sinä, mutta silti v'ttuilet hänelle.
Itse olet vain vaihtanut riisin ohraan.
Maidon pois jättämisellä on suurempi vaikutus kuin sinun ohrallasi.
Ohra on epäterveellistä, riisi terveellistä. Maussa myös valtava ero ja riisi miljoona kertaa parempaa. Mä syön riisiä oikestaan aina. Kotimaisuus ei kiinnosta mua yhtään mä syön sitä mikä on mulle parasta. Ihan älyötn ajatus pilata oma elämä jonkun kotimaisuudenn takia.
En syö riisiä enkä ohraa.
Kauraa syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin just viime viikolla maidon kaurajuomaan. Ohrasta en välitä enkä riisiäkään paljon syö. Perunasta tykkään. Mitäs ap on tehnyt?
Perustelet ihan samoin kuin he jotka perustelevat että:"Meitä suomalaisia on niin vähän ja merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa mitätön".
ap.
Enhän. Nimenomaan pyrin luopumaan maitotuotteista, joita olen aiemmin käyttänyt paljon. Riisin korvaan perunalla, mutta muutos ei ole suuri, koska en ole koskaan syönyt paljon riisiä.
Ohran syöminen itsessään ei ilmastonmuutosta torju, niin kuin ei mikään ylimääräinen syöminen.
"Ohrasta en välitä enkä riisiäkään paljon syö".
Näin vastasit, ja tarkoittaa suomeksi sitä ettet näe näin pienestä ilmatoteosta olevan hyötyä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Syön riisiä kerran vuodessa, jouluna riisipuurona. Kai sitä ohrapuuroonkin voisi tottua, mutta tuskin siitä muodostuisi samanlainen herkku.
Ruuan kanssa lisukkeena oman pellon perunat. Tai pasta, uunijuurekset, salaatti. Pyrin kyllä ostamaan kotimaista mutta en esimerkiksi ala juomaan maitoa ruuan kanssa ihan vaan kansantaloudellisista syistä. Ilmostosyistä olen esimerkiksi luopunut omasta autosta ja koska täällä ei liiku paikallisbusseja, kuskaan lapset päiväkotiin pyörällä kesät talvet ja jatkan siitä itse töihin. Helpommin ja mukavammin sitä autolla olisi viime talvenkin kulkenut, lunta riitti ja auroja ei :D. Parhaimmillaan hanki ylettyi polkimiin asti, poljepa siinä sitten.
Ohrapuuro on parempaa kuin riisipuuro. Äitini on aina keittänyt jouluna ohrapuuron. Riisiä vanhempani eivät syö. Meilläkään ei syödä riisiä kuin joulupuurossa, en ole vielä saanut miestäni käännytettyä ohrapuuron kannalle.
Minulla ei olekaan riisiä kaapissa, ohraa löytyy kyllä. Ekologisuuden nimessä söin kyllä pari kuukautta sitten neljä vuotta aiemmin päiväyksen ohittaneen riisin loput. Se kertoo varmaan, kuinka paljon syön riisiä?
Koska syön spelttihelmiä, riisin tai ohran sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nuoret on niin ilmastotietoisia ja oikein lakkoilevat ilmaston puolesta, niin miksi eivät vaadi kotimaista ohraa riisin tilalle?
ap.
Miksi nuorten pitäisi tehdä kaikki? Mikset sinä voi vaatia ohraa tai (kauraa!) riisin tilalle?
Nuoret nyt marssii ilmaston vuoksi ja ihmettelevät ettei mitään tehdä. YLE lähettää suoraa kuvaa.
Voisivat itse tehdä ja vastata huutoonsa ja vaatia esim. kouluihin ohraa riisin tilalle.
Miksi nuorten pitäisi tehdä kaikki? Mitä he sitten ovat tehneet?
ap.
Siis syökö joku Suomessa riisiä ohran sijasta? Eihän meillä kasva riisiä lähimaillakaan. Juovatko cityvihreät riisioluttakin palavassa maaseutuvihassaan.
On niin miellyttävää kun ekologisuudessa perusmaalaisjamppa vs cityvirhe 6-0 kaikissa lajeissa ja painoluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Nyt tässä porukalla odotellaan sitä tietoa, mitä sinä olet tehnyt ja miten sen perustelet.
Olen huono kehumaan itseäni ja siksi en halua tuoda esille omia ilmastoratkaisujani. Lisäksi elämäntapani on/olisi pieni kulutuksinen ilmastosta huolimatta, niin vaikea laittaa sitä ilmastotekojen puolelle, vaikka ilmasto siitä kiittääkin.
Oikeastaan ilmastoteko on vasta juuri se että asettaa luonnon oman etunsa ja halunsa edelle. Se on ilmastiteko jos syö ohraa riisin sijaan vaikka ei pidä ohrasta. Ainakaan ei voi perustella sillä ettei pidä ohrasta.
ap.
Enpäs ole kovin ympäristötietoinen. Kuormittaako riisi enemmän ympäristöä kuin ohra. Juu, tuontitavaraa, mutta onhan joidenkin muidenkin ruokien kohdalla lopulta ekologisempaa ostaa se etelässä kasvatettu kuin kasvattaa täällä kasvihuoneissa ja muutenkin tehottomasti.
Amisjonne tykkää polttaa datsuninsa kumia ja rakastaa sitä. Joku toinen syö riisiä, eikä vaihda sitä ohraan koska ei tykkää ohrasta.
...tasapeli..kummatkin yhtä ilmasto-orientoituneita.
Vierailija kirjoitti:
Enpäs ole kovin ympäristötietoinen. Kuormittaako riisi enemmän ympäristöä kuin ohra. Juu, tuontitavaraa, mutta onhan joidenkin muidenkin ruokien kohdalla lopulta ekologisempaa ostaa se etelässä kasvatettu kuin kasvattaa täällä kasvihuoneissa ja muutenkin tehottomasti.
Riisi kuormittaa paljon muutenkin kuin kuljetuksen osalta.
https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/vastuullinen-ruoka/ekokokki/ymp…
Vierailija kirjoitti:
Ohra ei kyllä kasva kasvihuoneessa.
Riisi on melkoinen vesisyöppö.
En halua viedä leipää kehitysmaan ihmisen kädestä. Hyvä kun edes heille riisit riittää.
Enhän. Nimenomaan pyrin luopumaan maitotuotteista, joita olen aiemmin käyttänyt paljon. Riisin korvaan perunalla, mutta muutos ei ole suuri, koska en ole koskaan syönyt paljon riisiä.
Ohran syöminen itsessään ei ilmastonmuutosta torju, niin kuin ei mikään ylimääräinen syöminen.