Sukupuolineutraali avioliitto koskee myös HETEROITA
Ehdotus sukupuolineutraalista avioliittolaista ei kosketa vain homoseksuaaleja, vaan myös heteropareja.
Nykyisen lain mukaan jokaisella on oikeus mennä naimisiin vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa. Sukupuolineutraalin avioliiton myötä poistetaan siis määrittelyt sama ja vastakkainen sukupuoli.
Tässä on kyse siis maallisesta lainsäädännöstä. Kirkon ei edelleenkään tarvitsisi vihkiä ihmisiä sukupuolineutraaliin avioliittoon, vaan se todennäköisesti saisi edelleen käyttää termejä mies ja nainen sekä AVIOMIES ja VAIMO.
Kommentit (6)
Minä en aio elää sukupuolineutraalissa avioliitossa vaan ihan tavallisessa avioliitossa, jossa toinen on mies ja toinen on vaimo.
Joo ihan sama. Mä en kyllä ryhdy kutsumaan miestäni kumppaniksi enkä partneriksi. Se on aviomies ja mä olen sen vaimo.
Mä olen kyllä aloitteen puolesta -mulle on ihan sama, mitä muut tekee ja kenenkään liitot ei mulle kuulu ja mulla ei siten ole myöskään oikeutta niistä päättää. Mutta sitten ollaan liian pitkällä jos vaimosta tulee "partneri" vaan sen takia että homot niin haluaa. Homot on kuitenkin vähemmistö. Ja korostan vielä että mä siis en vastusta tätä aloitetta.
Aviomies ja vaimo voitaisiin korvata sanoilla top ja bottom sillä suhteessa kumpikin voi olla kumpivaan.
Nykyään käytetään myös sukupuolineutraalia nimitystä "puoliso".
Tosin sitten kun muutaman vuoden kuluttua tulee lukumääräneutraali avioliitto, niin tuokin on vähän huono sana. Puoliso kun viittaa kahteen puoleen eli parisuhteeseen. Olisiko avio-osakas parempi termi?
Voihan nyt homomies kutsuu puolisoaan aviomieheksi,vai miksi ei voisi?
Valitttavasti joo, mutta eiköhän kirkkokin ryhdy toimenpiteisiin ja saadaan jotain muuta tilalle.