Miten ei-kainuulainen kotiutuu Kajaaniin?
Oisko kokemuksia siitä, millaista on elää Kajaanissa, jos ei aiemmin tunne sieltä ketään eikä ole Kainuusta päin kotoisin? Kuinka helposti sait ystäviä, ja mitkä muuten on fiilikset? Asutko vielä Kajaanissa, vai kävitkö vain kääntymässä? Erityisesti kiinnostaisi niiden kokemukset, jotka muuttivat miehen työ perässä ja olivat kotona pienten lasten kanssa - oliko helppo löytää lapselle leikkikavereita ja itselle seuraa?
Kommentit (62)
Kajaanissa on hyvä kansalaisopisto. Harrastusten myötä varmasti saa tuttuja. Minusta kainuulaiset ovat olleet helposti lähestyttäviä. Hyvin helposti syntyy keskusteluja vaikka torikahvilassa, hiihtoretkellä nuotiopaikalla tai leikkipuistossa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:42"]
Minun mieleästäni nämä piirteet löytyvät myös pohjalaisista: ei kiitetä ketään, haukutaan muita, lapsia ei kehuta.
[/quote]
Samoin karjalassa. Eli ollaankohan kaikki ihan samaa taustaa riippumatta siitä, miltä alueelta tarkemmin tullaan? Itsesääliä, kateutta, vähättelyä, juoruilua ja yrittämättömyyden puutetta on ihan kaikkialla Suomessa.
Kainuulaiset ovat hulluina marjanpoimintaan!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 12:47"]
Kainuulaiset ovat hulluina marjanpoimintaan!
[/quote]
Totta, suolle tai metsään on pakko mennä vaikka rollaattorilla..
Savolainen on naapurina tosi ikävä. Lupsakkuuden verholla tutustutaan kyllä helposti mutta semmosta takinkääntäjää kuin savolainen ei olekaan. Kaikki mistä joutuu maksamaan lupaa maksaa mutta sitten se vääntö alkaa eikä maksujaan maksa. Ilkeävät kulkea toisten rakentamia teitä ja ovat niin lipeviä kuin olla ja voi mutta naapureina todella ikäviä. Juu, pysyvät kyllä tontillaan, sen lisäksi liikkuvat sujuvasti myös toisten mailla. Ne kun ilkeää, todella röyhkeää ja omahyväistä sakkia.
En suosittele menemään, hulluja ja karhuja täynnä.
Aloittajaa ei pelota karhut eikä hullut. :) Se pelottaa, että tulen siellä yksinäiseksi, koska kaikilla on jo vakiintuneet kaveripiirit pienellä paikkakunnalla, tai että en vaan sopeudu kainuulaiseen kulttuuriin. Parille kaverille on käynyt näin, ja he ovat palanneet sieltä nopeasti pois, ihan vaan koska heistä on tuntunut että ne piirit siellä ovat niin pienet ettei niissä ole tilaa muualta tulleelle, ei työelämässä eikä yksityiselämässä. Olisi kiva kuulla rohkaisevampiakin kokemuksia, ja täältä niitä varmasti löytyy...
ap.
Ihan sama asia kuin missä tahansa muualla: hankkiudu ihmisten seuraan. Vie lapsesi johonkin kerhoon tai johonkin harrastukseen, ja istahda itse juttelemaan muiden vanhempien kanssa sillä aikaa. Ja mene itsekin harrastamaan jotain, ihan sama, onko se zumbaa vai teologiaa, kunhan tapaat siellä samanhenkisiä ihmiä kuin itsekin olet.
Jos totut kainuulaisiin, niin siinä kai se menee kuin kaikki muutkin paikat. Kainuulaiset ovat todella - siis todella äärimmäisen hitaita. Joka sanoo hämäläisiä hitaiksi, ei ole koskaan tavannut kainuulaista. Jos jotain on sovittu tehtäväksi kello 18, kainuulaiset taivastelevat vielä 18.30, että "mitteepä tuota tehtäis". Jos yleinen sovituista ajoista lipsuminen ja kaiken venyminen ei haittaa, siitä vain. Ai niin, ja liikenneministerinkin mainitsema kainuulainen kateus on perseestä. Kun pohjalainen näkee naapurin uuden ison talon, hän alkaa heti miettiä, miten tienaisi enemmän että saisi isomman. Kun kainuulainen näkee naapurin uuden ison talon, hän alkaa heti miettiä, miten sen saisi poltettua.
Miksihän ne kainuulaiset taivastelee savon murteella?
Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia, en tosin pitkään asunut, kun lähdin opiskelemaan etelään. Mutta tuona aikana tutustuin moniin mukaviin ihmisiin, ja mielestäni oli ihan helppo tutustua uusiin ympyröihin ja otettiin ihan mukavasti vastaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 19:40"]
Jos totut kainuulaisiin, niin siinä kai se menee kuin kaikki muutkin paikat. Kainuulaiset ovat todella - siis todella äärimmäisen hitaita. Joka sanoo hämäläisiä hitaiksi, ei ole koskaan tavannut kainuulaista. Jos jotain on sovittu tehtäväksi kello 18, kainuulaiset taivastelevat vielä 18.30, että "mitteepä tuota tehtäis". Jos yleinen sovituista ajoista lipsuminen ja kaiken venyminen ei haittaa, siitä vain. Ai niin, ja liikenneministerinkin mainitsema kainuulainen kateus on perseestä. Kun pohjalainen näkee naapurin uuden ison talon, hän alkaa heti miettiä, miten tienaisi enemmän että saisi isomman. Kun kainuulainen näkee naapurin uuden ison talon, hän alkaa heti miettiä, miten sen saisi poltettua.
[/quote]
Totta. Kainuulaiset pitävät itseään ahkerana, mutta minä olen toista mieltä. On ihan normaalia jopa esimiehen nähden aloittaa aamu sillä, että kahviin asti valitetaan miten paljon töitä, mitä ei ehdi tekemään. Ennen kahvitaukoa työt pysäytetään vartiksi, jotta voitasiin selvittää, miten ei taaskaan ehdi pitää kahvitaukoa kun on niin kiire ja sitten haetaan se kahvi huoneeseen.
Asuin vähän vajaa 20 vuotta enkä oikein koskaan oppinut viihtymään. Mielestäni on paljolti itsestäkin asiat kiinni, mutta siitä huolimatta. Olin koko ajan yksinäinen ja sain hyvän päivän tuttuja, ystäviä en yhtäkään. Ne joiden kanssa kaveerasin, olivat muualta tulleita jotka kaipasivat takaisin. Erityisesti Savosta ja Karjalasta muuttaneet tuntuivat viihtyvän erittäin huonosti. Mutta se on tuurista ja itsestä kiinni, miten sopeutuu. Työssä ei kainuussa saa olla liian hidas, mutta ei liian ahkeraakaan ja sitten pärjää hyvin. "Eipä se meikäläinen" on kainuussa kuulu sanonta. Ihan tositarina: Kun kainuussa voitti yksi tuttu ihminen lotossa vähän reilumman summan, totesi kainuulainen anoppini "en se minä kyllä koskaan mitään voita, no enpä tuota ole veikannutkaan..."
Kajaani komeilee melkein joka viikko Iltalehden sivuilla. Milloin on hakattu junasiivoojaa, milloin päräytetty autolla ovista läpi suoraan terveyskeskukseen, milloin puukotettu ja milloin ammuskeltu. Actionia ilmeisesti piisaa.
Olen asunut täällä nyt öö..kymmenisen vuotta, enkä vieläkään osaa pitää itseäni kainuulaisena tai kajaanilaisena.
Toki tuttuja täältä on löytynyt, mutta koen olevani jotenkin "eri rotua" näiden kanssa, enkä ihan tunne kuuluvani joukkoon tai koko kainuuseen. En vieläkään.
t. alunperin savolainen
En pelkäisi muuttaa. Olen itse asunut Kajaanin lähipitäjässä 30 vuotta.Tavallisia ihmisiä täällä on. Ole itse ystävällinen ja avoin. Kohtaat varmasti ainakin jossain vaiheessa vastakaikua ja saat ystäviä
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:24"]
Olen asunut täällä nyt öö..kymmenisen vuotta, enkä vieläkään osaa pitää itseäni kainuulaisena tai kajaanilaisena.
Toki tuttuja täältä on löytynyt, mutta koen olevani jotenkin "eri rotua" näiden kanssa, enkä ihan tunne kuuluvani joukkoon tai koko kainuuseen. En vieläkään.
t. alunperin savolainen
[/quote]
Itse asuin lähes 20 v. savossa ja täytyy sanoa etten kotiutunut. Kun porukkaan paremmin tutustuu niin huomaa ettei ne vitsit ja oletukset savolaisuudesta suinkaan ole liioittelua, pikemminkin kaunisteltu totuus. Sinne ei ainakaan kotiudu ellei synny savoon savolaisille vanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:43"]
Miksihän ne kainuulaiset taivastelee savon murteella?
Se on kyllä kainuun murretta, jonka paljasjalkalainen erottaa savon murteesta. Yhtä kaamean kuuloisia molemmat, vaikka toista puhunkin vielä vähän.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 07:11"]
Kajaani on ehkä viimeisin paikka minne muuttaisin. Siellä on kauhea ilmapiiri, ihmiset on ilkeitä ja pahantahtoisia, ja juurikin kateellisia. Joku siellä on pahasti vialla.
[/quote]
Aivan. Tämän lisäksi ovat juroja ja ujoja. Vähän sellaisia kotihiiriä ja tuhahtelijoita. Erittäin hitaasti lämpeneviä ja sisäänpäinkääntyviä.
Sieltä jos saat ystäviä, niin onnea!
Minun mieleästäni nämä piirteet löytyvät myös pohjalaisista: ei kiitetä ketään, haukutaan muita, lapsia ei kehuta.