Voiko olla turhempaa ammattia kuin valokuvaaja
Uskomatonta että tuo on ihan oikea ammatti josta maksetaan palkkaa. Pitävät itseään varmaan hyvinkin tärkeinä ihmisinä
Kommentit (471)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 08:02"]
Faktahan on, että valokuvaus on välineurheilua jossa parhaiten pärjää se jolla on kalleimmat laitteet. Eräs tuttuni on julistanut itsensä valokuvaajaksi ostettuaan kalliit vehkeet ja tätä kautta saaden kuvauskeikkoja. Ensin Facebook kavereiden kissanristiäisissä ja nyt laajemminkin. Eihän siinä mitään. Helppoa rahaa ja ihmiset saavat kuvia muistoksi. Mutta lahjakkuuden tai osaamisen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä saati sitten että se olisi ihka oikeaa työtä.
Haluatko valokuvaajaksi?
Osta mahdollisimman kallis ja hyvä kamera ja siihen objektiiveja.
Lue kameran ohjekirja
Kuvaa kavereita ja sukujuhlia ja laita kuvia Facebookkiin a muualle nettiin
Odota yhteydenottoja.
Ja turha sitten kommentoida "olet kateellinen". En nimittäin ole. Minulla on oikea työpaikka ja jos haluaisin voisin ostaa kameran ja lukea sen manuaalin. Olen vain sellainen tylsä ihminen jonka mielestä turhantoimittaminen (vaikkakin palkallinen) ei ole työtä ja on loppupeleissä noloa. Ennemmin olisin työtön kuin taivaanrannanmaalari (tai kuvaaja).
[/quote]
En usko, että olet kateellinen mutta vähän yksinkertaisemman puoleinen varmaan olet.
On toki olemassa valokuvaajia, jotka sopivat tuohon määritelmään sekä välinemasturboinnin että kissanristiäiskuvauksen myötä. Mutta kaikki ei ole sellaisia. Esimerkiksi valokuvauspalkintoja (no lasketaan se vuoden luontokuvaaja tästä pois) ei voiteta tekniikkarunkkauksella vaan sitten ihan näkemyksellä. Se, että osa valokuvaajista on huonoja töissään, ei tarkoita sitä, että valokuvaus ei olisi ammatti tai haastava työ. Ehkä se, että suurikin osa on huonoja, kertoo juuri siitä, että homma on vähän keskivertoa vaikeampaa.
Mut niin. Tietämättömyyden turvin on helppo kritisoida vaikka mitä. Sujuvasti siinä sitten nolaa myös itsensä.
Jos nämä kotiäidit, yms ajattelee että valokuvaajan ammatti on turha, niin sitten minun harrastus on varmaan turhaa heidän mielestä.. (?) Minä harrastan valokuvaamista ja olen vasta aloittelija, mutta haluaisin ammatikseni valokuvata. Häitä olisi ihana kuvata, mutten ole vielä niin itsevarma taidoistani, että sitä tekisin. Pysyttelen siis ns."tylsissä" luontokuvissa ja eläimissä. Itse näen valokuvauksen taiteenmuotona, mutta jokaisella on omat ajatuksensa..
Se on muuten äo. Joka ehkä kertoo sinusta jotain.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:15"]
Uskomatonta että tuo on ihan oikea ammatti josta maksetaan palkkaa. Pitävät itseään varmaan hyvinkin tärkeinä ihmisinä
[/quote]
jep, yhtä turha kuin kotiäiti
Tää on yks parhaimmista ketjuista av:lla koskaan! :D :D
Sanoisin, että kaikkein turhin ammatti on äitiys, heti Vauva.fi-kommentoijan jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:15"]Sun on pakko olla joku hihhuli uskis, muslimi tai lesta.
[/quote]sun on pakko olla joku känninen kiusaaja!!
Turhin ammatti on ehdottomasti siivooja. Pitää olla täydellisen uusavuton, jos ei osaa itse siivota.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 15:21"]
Turhin ammatti on ehdottomasti siivooja. Pitää olla täydellisen uusavuton, jos ei osaa itse siivota.
[/quote]
Joopa joo. Aletaan kaikki siivoamaan työpaikoillamme, loistavaa resurssien käyttöä.
turhin mistä ikinä kukaan saa rahaa on kotiäiti.
lässyttävät samoja juttujaan päivästä toiseen, käyvät "vaunukahveilla" ( helvetti mikä sana edes! ) ja ruotivat kaikkea haisevasta alapäästään homojen seksielämään.
tämä jos mikä on negatiivista kansantaloudelle ja niin turhaa,
maailmassa on jo riittävästi meitä paskantekokoneita!
Kyllä ihmiset haluaa, että esim. hääkuvat ottaa joku ammattilainen. Kato kun se ei ole kaikille aivan sama, jos joku sinunkaltainen ihminen ottaa niitä kuvia jollain kännykkäkameralla:D Sitä paitsi mitä helvettiä se sinun persettä kutittaa, jos joku tienaa elantonsa kuvilla ja on opiskellut itsensä ammattiin josta saa itselleenkin iloa?
Tämä keskustelu on varmaan korkealla kun jaetaan seuraavaa trolli-finlandiaa... ;)
Isännöitsijä on myös aika turha. Jokainen osaisi tehdä isännöitsijän hommat: maksaa laskut ja periä asukkailta tarvittava rahasumma. Voila - kyllä siitä 400 euron tuntipalkka pitää maksaa.
http://www.ttvehkalahti.blogspot.fi
Teuvon kuvat -Teuvo images: Palmusunnuntai oli keväinen malli päivä….Palm Sunday was a day of sprin
ttvehkalahti.blogspot.fi
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:59"]
Tämä keskustelu on varmaan korkealla kun jaetaan seuraavaa trolli-finlandiaa... ;)
[/quote]
Aika helpolla näköjään irtoaa trollaus, kun sopivan aiheen löytää.
Onpa uskomattoman hölmö otsikko tällä ketjulla. Juuri eilen seurasin ammattivalokuvaajan työtä. Sitä objektiivien, valotuksen ja kuvakulmien mietittyä vaihtelua, sitä mallin ohjaamisen taitoa ja mm. katseen suuntien viestin analysointia! Ei voinut kuin ihailla.
Myötähäveten olen lukenut näitä pöljiä, toisen ihmisen työtä väheksyviä kommentteja. Kirjoittajat ilmeisesti eivät näe mitään eroa omissa lomaotoksissaan ja ammattilaisen kädenjäljessä. Suru ja sääli.
Olipa ap trolli tai ei, niin tuollaisia ihmisiä ja mielipiteitä ON oikeasti olemassa. Eihän meidän tarvitse kuin katsoa sitä surullisen kuuluisaa Sauli Niinistön virallista pressakuvaa, josta näkee, että on jonkun harrastelijan, ei ammattilaisen ottama.
valokuvausta voi suomessa opiskella useammassakin oppilaitoksessa yliopistoon asti. mutta joo jokainen osaa painaa kamerasta nappia mutta kuvien sommittelut ja kameran tekniikan oppiminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Digi aika helpottanut tilannetta huomattavasti verrattuna filmiaikaan jolloin kuvan TÄYTYI olla ekalla kerralla hyvä.
Hehee... 35 vuotta on joku halunnut maksaa minulle 50-60 k€ vuodessa siitä, että otan valokuvia lehteen. Juuri tulin parin viikon omalta seikkailumatkalta, ja myin jutun hintaan 6600€ ja luultavasti tulee ajan mittaan vielä lisää myyntiä samoista kuvista (jotka on otettu "pienellä" kameralla). On tullut käytyä vuosien mittaan varsin omituisissa paikoissa ja tilanteissa ja tullut tavattua kaikenlaisia ihmisiä presidenteistä kerjäläisiin. Erinomaisen vaihtelevaa ja kiinnostavaa, ei minua huoleta se, tarvitaanko minua ja osaisiko toimittaja räppäistä samat kuvat ilmaiseksi, niistä asioista huolehtii joku isopalkkainen pomo, joka vissin edelleenkin laskee, että minulle palkan maksaminen on kannattavampaa kuin olla maksamatta.