Voiko olla turhempaa ammattia kuin valokuvaaja
Uskomatonta että tuo on ihan oikea ammatti josta maksetaan palkkaa. Pitävät itseään varmaan hyvinkin tärkeinä ihmisinä
Kommentit (471)
rupea kuvaajaksi
Jos katson vuoden lehtikuvakilpailun tuloksia, vastaan alkuperäiseen kysymykseen: KYLLÄ.
Lukijat haluavat nähdä oikeita lehtikuvia, eikä käsitetaidetta.
Joopa-joo. 40 vuotta ammattivalookuvaajana ja tämän mukaan täysin turhaan ! ?
Jos asiaa alkaa miettimään, niin totta, valokuvaaja on kyllä turha ammatti. Siis ottaa työkseen valokuvia?! Täällä tainnut joku herkkä hipsterikuvaaja loukkaantua liian herkästä...
En ole kotiäiti, minulla ei ole lapsia, enkä saa, joten eipä päde ainakaan minuun tuo kotiäiti jankutus (itse arvostan heitä)
Ovatkohan nämä laajahkon luokan valittajat ajatelleet (he joille on siunaantunut on lapsia (onnitteluni tästä, se on riemuisa asia)) että miltähän heidän pilttiensä vuosikuvat näyttäisivät ilman osaavan valokuvaajan kädenjälkeä.
Ja mites sitten hääkuvat? Joskus lukee joistain henkilöistä, jotka ovat saaneet homman hoidettavakseen ja ovat ummikkoina asiassa ilman kelvollisia varusteita / ammattitaitoa niin tulee hymyn lisäksi myötähäpeä, kun ajattelee vaikkapa morsiamen reaktiota, jos hän on kaikken muuhun panostanut mutta kuvauksesta tinkinyt.
Suomessa on varmasti paljon osaavia harrastajia (ammattikuvaajien lisäksi), mutta sekin on hauskaa, jos joku luulee heidän käyttävän viikonloppujaan ja tuhansien eurojen varusteitaan ilmaiseksi, sekä viettävän tunteja koneella kuvia editoiden. Se onkin aina helppoa (ja varmasti halpaa) pyytää ystävää ottamaan kuvia. Jos ystävä on kuvaajan ammattiin liiemmin vihkiytymätön, niin jälki yleensä on sen mukaista. Jos taas tiedät ystäväsi olevan vaikka ammattikuvaajana, niin kannattaa vakavasti miettiä, voiko tältä pyytää vaikka hääkuvausta mainitsematta palkkiosta, joka hänellä on yleensä tuhansia euroja.
Yhdyn kaikkiin aikaisempiin ketjun aihetta kritisoineisiin henkilöihin. Saahan toki oman mielipiteensä ilmaista, mutta c`moon hei, oikeasti. En halua olla yhtään töykeä, mutta voisinhan itse vaikka väittää, että kotiäidin työ olisi helppoa; vain koska en itse sitä ole kokenut (tiedän kuitenkin että se on kaukana helposta).
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:18"]
puhelinmyyjä tuli ekana mieleen.
kyllä mun mielestä esim. valokuvaajien otokset kriisialueilta ovat ihan aiheellisia ja tarpeellisia.
[/quote]Toimittaja voi ottaa ne kuvat
[/quote]
tai sitten valokuvaaja voisi kirjoittaa sen jutun? Kuka tahansa osaa kirjoittaa, viimeistään tää av-palsta todistaa sen...
[/quote]Kuka tahansa osaa sen lehtikuvan ottaa. Aivan turhia elättejä lennättää ympäri maailmaa. Ovat niin olevinaankin parempaa väkeä vaikka oikeasti ovat pelkkää paskaa, äö nolla
[/quote]
Tottahan toki kaikessa viisaudessasi oikeasti tiedät, että ÄlykkyysOsamäärä lyhennetään ÄO, ei ÄÖ. Tuli mieleen Wagner - possu, joka teki ÄO - testin ja sai vastauksen: olet yhtä älykäs kuin voikukka. :-)
Aloittaja on sosiaalipummi joka luulee toisten ostavan kameroita vain siksi jotta itse saisi ilmaiseksi kaiken. Tommoset kerjäläiset on verrattavissa varkaisiin jotka eivät maksa vaan ottavat ahneuksissaan itselle asioita joita eivät ole oikeutettu saamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 20:19"]
Vauva.fissä ja Kaksplussassa roikkuvat kotiäidit on myös varsin turha ammattiryhmä. Kuka tahansa osaa kirjoittaa miten rankkaa kotiäityis on, perustellen sen sitten jotenkin tyyliin "pesen pyykkiä ja laitan lapset nukkumaan, jonka jälkeen teen pikapuuroa". Niin ja sitten tämä pitää raportoida Facebookissa.
[/quote]
No voi kyynel. Kai sä reppana tajuat, että tämän(kään) ketjun aloittaja oli mikään kotiäiti, vaan satunnainen trolli, joka nyt jossain onnellisena hieroo karvaisia käsiään, kun te kaikki butthurt-valokuvaajat ja niiden lähisukulaiset nielaisitte syötin täkyineen. Oikeasti, en saa tämän ketjun perusteella kaksista kuvaa valokuvaajien älykkyydestä tai medialukutaidosta.
Oisko hienoa jos ei ois valokuvaajia? Ihmiset kuvais kaikki juhlat yms. ilman minkäänlaista hajua valokuvauksesta. Kuten Kultainen leikkaus, salamanvalo, varjot ja valot. Kuvien muokkauskaan ei ole mikään helppo homma. Joten Tän jtuun alottaja vois ensin kokeilla ottaa kuvan ennenku tekee näinki turhan aiheen. Amen.
Mitä te sekoilette? Toki kuka tahansa osaa painaa napppia kamerasta, mutta valokuvaamiseen liittyy olennaisesti komposition hallinta ja tilannetajum sekä laaja tekninen tietämys.
Se että osaa tuottaa valokuvan ei ole sama asia kuin että osaa ottaa HYVÄN valokuvan.
Äitiys on maailman turhin "ammatti".
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 10:09"]
Jos asiaa alkaa miettimään, niin totta, valokuvaaja on kyllä turha ammatti. Siis ottaa työkseen valokuvia?! Täällä tainnut joku herkkä hipsterikuvaaja loukkaantua liian herkästä...
En ole kotiäiti, minulla ei ole lapsia, enkä saa, joten eipä päde ainakaan minuun tuo kotiäiti jankutus (itse arvostan heitä)
[/quote]
Onko mielestäsi taide tai historillinen dokumentaatio turhaa? Mitä vittua?
Pahus, pitää lopettaa valokuvaaminen ;) Kun se kerta on turhaa...
Keskusteleeko tässä ketjussa enää ketkään muut kuin valokuvaajat? Ihme että ovat alentuneet tänne kommentoimaan, kun ovat niin tärkeitä olevinaan (kun ketjua lukee).
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 12:12"]
Keskusteleeko tässä ketjussa enää ketkään muut kuin valokuvaajat? Ihme että ovat alentuneet tänne kommentoimaan, kun ovat niin tärkeitä olevinaan (kun ketjua lukee).
[/quote]
Sanopa muuta. Niin säälittävää vikinää, että naurattaa. Ettekö te turhakkeet ole ennen trolleista kuulleet? :D Butthurt, kuten joku yllä kirjoitti. Ihan oikeasti alan epäillä, että aloitus taisi sittenkin osua arkaan paikkaan, kun ottaa näin tuulta alleen.
Ja noille valopäille, jotka huutelevat äitien olevan turhia: Ei, tämä palsta ei ole mikään "kotiäitipalsta". Täällä pyörii kaikenikäisiä miehiä ja naisia, osalla on lapsia ja toisilla ei.
Joo, kallis kamera ja tonnin objektiivi. Kyllä alkaa kuvia syntyä, ihan automaattisesti.
Näillä puheilla ostan seuraavaksi todella kalliin kirjoituskoneen ja alan kirjoittamaan hyviä kirjoja.
Siinähän se juju just piilee, mutta kaikki ei osaa ottaa HYVIÄ kuvia. Se on taide/tekniikkalaji. Kauniita kuvia on ihana katsella
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 14:20"]
Joo, kallis kamera ja tonnin objektiivi. Kyllä alkaa kuvia syntyä, ihan automaattisesti.
Näillä puheilla ostan seuraavaksi todella kalliin kirjoituskoneen ja alan kirjoittamaan hyviä kirjoja.
[/quote]
mä olen laittanut runkoon 2700,- nikon d-800 ja objektiiveihin yht. noin 16,000,-, ja syy on se että musta ne on kivoja, niillä on kiva kuvata välillä, kamerassa on 36 miljoonaa pixeliä ja kuvan laatu on ihan toista kun jollain muutaman satasen lelu järkkärillä. olen huomannut että mitä vanhempia kuvat olevat sitä kivempi kun ovat huippulaatuisia, kuvassa on niin paljon yksityiskohtia että tuntuu kuin olisi kuvan sisällä. mua kyllä säälittää kun ihmiset kuvaa tärkeitä tapahtumia ihan roskakameroilla.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:15"]
Siinähän se juju just piilee, mutta kaikki ei osaa ottaa HYVIÄ kuvia. Se on taide/tekniikkalaji. Kauniita kuvia on ihana katsella
[/quote]
hyviä kuvia osaa ottaa vain huippuammattilaiset ja siksi tienaavatkin miljoonia, tosin yhden kuvan ottamisen valmisteluun voi mennä kuukausia ja satoja tuhansia euroja, netti on täynnä kaiken maailman kuvapankkeja mitkä on täynna normiammattilaisten ottamia keskiverto kuvia, tuohon tasoon pystyy ämatöörikin jos on tilanteeseen sopiva kalusto ja vähän ideaa aiheen valinnassa. hyvä valokuva on valloittava ja kiehtova, ei sellainen kuin palkittu suomalainen lehtikuva, mikä on keskinkertainen tekele.
katsokaa:
http://www.bitrebels.com/design/20-captivating-photos-shot-at-exactly-the-right-moment/
Piti oikein tulla kattoon millasia lahopäitä tälläkin saitilla luuraa. Ilta-sanomat uutisoi kiinostavaa tekstiä kuvaamisesta ja kyllä olen juuri sitä mieltä ettei tämänkään ketjun aloittaja ole älyllä valaistu vaan jatkan siihen että olen kuvaamalla hankkinut autot ja kalliit kalustot mutta jos tämä valokuvaajista kirjoittava laitettaisiin käyttämään ammattiin erikoistuneella kalustolla, jäisi kuvat ottamatta, sillä kun laitteista ensinkään ei löydy sitä automaatti tilaa ja toiseksi sitä mistä tiirataan ja soomataan..naurettavaan luettavaa ja tämänkin takana joku älyvapaa vauva.fi sisäsiittoinen "elämässä ei mitään" tyyppi joka yrittää päteä!