Huoli omasta lapsesta
Meidän kunnassa on aivan surkea koululääkäri tilanne ja tuntuu että lapseni on tippumassa pois tuen piiristä.
Hän on nyt 15-vuotias eli päättää nyt keväällä peruskoulun. Jos päättää.
Hän on saanut nyt pelkkiä nelosia kokeista. Opiskelu ei kiinnosta koska ilmeisesti liian vaikeaa. Hänellä adhd ja autismi. Lääkitys on muttei siitä tunnu olevan enää mitään apua. Nuoren kasvaessa ylivilkkaus on hävinnyt eli juurikin se mihin lääke parhaiten auttaa. Tarkkaavuuteen ei ole lääkkeistä oikein apua.
Hän on ollut tuen piirissä ja saanut todella hyvää ja laadukasta kuntoutusta.
Nyt kun sitä tukea eniten tarvitsisi niin jätetään oman onnen nojaan.
Itsekin olen vähän hukassa kun en tiedä mihin olen yhteydessä?
Lasuunko? Vai ihan tk-lääkäriin?
Päihteitä ei ole kuvassa mukana eikä mitään epämääräisiä menoja. On oaljon kotona tai treenaa kavereiden kanssa salilla. Siellä käy useita kertoja viikossa. Käynyt vuosia.
Teini on hyväntuulinen ja iloinen ja vaikuttaa näin muuten tasapainoiselta mutta koulu ei vaan suju. Ei häntä ole ikinä opiskelut kiinnostaneet eli mimimin tehnyt mutta nyt ei enää sitäkään.
Opettajat vaihtuu koulussa. Välillä ei ollut opettajaa ollenkaan viime vuonna! On siis pienryhmässä mutta iso osa tunneista integroituna yleisopetukseen.
Opettajat eivät ole ottaneet minuun yhteyttä mistä olen ollut ihmeissäni.
Nyt ajattelin itse laittaa viestiä taas kerran. Tuskin siitä mitään hyötyä kuitenkaan on.
Se mistä olen huolissani on juurikin tuo opiskelun vaikeus ja tulevat jatko-opinnot. Pääseekö kohta mihinkään jos tuommoisia numeroita tulee?
Nyt riittää pisteet sinne minne hakee muttei ne riitä jos numerot laskee vaan.
Teinillä itsellään "pää pilvissä" tulevaisuuden suhteen eli kuvittelee rikastuvansa tuosta noin vaan.
Eilen olin hänelle todella kiukkuinen ja hän vaan huokaili välillä teatraalisesti typerälle äidille joka ei ymmärrä nykymaailmasta ja rikastumismahdollisuuksista mitään.
Eli todellakin tarvittaisiin nyt apua siihen että jotain tolkkua saisi teinin päähän ja herätyksen sii ettei sitä rahaa vain ole aikuisena jos ei mitään sen eteen tee.
Minua eikä isäänsä usko. Tubettajat ja tiktokkaajat tietää paremmin nämä jutut ja heitä mieluummin kuuntelee.
Eilen sanoinkin että puhelimet sun muut lähtee kunnes oppii medialukutaidon.
Kommentit (25)
Älä ole mihinkään yhteydessä. 15v on ihan ok pitää taukoa ja nauttiakin elämästä, on koko elämänsä ollut jo koulussa, sitä ennen tarhassa. Amikseen ehtii myöhemmin, vaikka aikuispuolelle. On normaalia että nuorilla on mielikuvitusta ja rikastumishaaveita, anna olla. Hänet on varmaan jo ylidiagnosoitu ja pumpattu lääkkeitä täyteen(?), miksi kiusata edelleen lasta lisää lääkäreillä ja kontrollihoitajilla. Se on pääasia että on tasapainoinen ja iloinen. Normaaleja teinejä ei kiinnosta koulu enää ysillä vaan se tulee uuvuttavaksi, jotkut menevät ylimääräiselle luokalle korottamaan arvosanoja tai ysi uudelleen. Mikä ei ole silti hyvä että kiusataan nuoria sillä. Miksi oppilaita arvioidaan numeroilla pelkästään?
Nyt 15 vuotias ja käynyt vuosia salilla.
Vierailija kirjoitti:
JSSAP
Tiedätkö mitä toi edes tarkoittaa?
Vai oletko nyt vasta lukenut uuden kirjainyhdistelmän ja luulet olevasi hauska?
Vierailija kirjoitti:
Nyt 15 vuotias ja käynyt vuosia salilla.
Kyllä. Kutosella aloitti jo kotona nostelemaan kevyitä käsipainoja ja vetämään leukoja ym ja sinä kesänä kun meni kahdeksannelle luokalle alkoi minun luvallani käydä salilla. Ihan koulun salilla käy ja se on tuossa ihan vieressä. Kaveritkin ovat nyt innostuneet ja veljensä (18v) sai reilu vuosi sitten mukaan ja veljenkin kaverit 🙂
Vierailija kirjoitti:
Älä ole mihinkään yhteydessä. 15v on ihan ok pitää taukoa ja nauttiakin elämästä, on koko elämänsä ollut jo koulussa, sitä ennen tarhassa. Amikseen ehtii myöhemmin, vaikka aikuispuolelle. On normaalia että nuorilla on mielikuvitusta ja rikastumishaaveita, anna olla. Hänet on varmaan jo ylidiagnosoitu ja pumpattu lääkkeitä täyteen(?), miksi kiusata edelleen lasta lisää lääkäreillä ja kontrollihoitajilla. Se on pääasia että on tasapainoinen ja iloinen. Normaaleja teinejä ei kiinnosta koulu enää ysillä vaan se tulee uuvuttavaksi, jotkut menevät ylimääräiselle luokalle korottamaan arvosanoja tai ysi uudelleen. Mikä ei ole silti hyvä että kiusataan nuoria sillä. Miksi oppilaita arvioidaan numeroilla pelkästään?
Kehotamallasi talvaala toimi äiti vastaavan lapsen kanssa diakonosit ymm. Mitäs lapsi tehnyt makanut kotona kelan tukividakossa kaljaa juoden ja roikuen netissä.Vuorkausrytmi sekasin,jatkunut koko ajan ja on jo 21v. Lapsen äiti totesi kai se joskus kasvaa aikuiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehotamallasi talvaala toimi äiti vastaavan lapsen kanssa diakonosit ymm. Mitäs lapsi tehnyt makanut kotona kelan tukividakossa kaljaa juoden ja roikuen netissä.Vuorkausrytmi sekasin,jatkunut koko ajan ja on jo 21v. Lapsen äiti totesi kai se joskus kasvaa aikuiseksi?
Sukulaispoika syntynyt -68, vieläkö on toivoa
Opo olisi varmaan oikea henkilö, johon ottaa yhteyttä.
Mikä opiskeluissa siis tökkii tarkalleen(hälinä, keskittymisvaikeudet, liian paljon tehtäviä kerralla?), menee kuitenkin joka päivä ilmeisesti kouluun?
En tietystikään tunne nuortasi, itse olet varmasti paras asiantuntija, ja voi olla että lapsesi osaa itsekin jotain ratkaisua ehdottaa, edes pientä? Pienillä muutoksilla koulussakin voi saada hyviä tuloksia.
Sosiaalitoimeen toki voi olla yhteyksissä, ainakin viimeistään heidän kanssa saat palaverin järjestettyä. Voisiko tyttäresi hyötyä tukihenkilöstä?
Vierailija kirjoitti:
Opo olisi varmaan oikea henkilö, johon ottaa yhteyttä.
Itse asiassa meillä onkin nyt tapaaminen hiihtoloman jälkeen hänen kanssaan.
Tavattiin jo joku aika sitten ja hän järjesti tutustumisköyntejä eri ammattikouluihin joista poika löysikin mieluusan alan joka hänelle kieltämättä sopiikin.
Sovittiin että täytetään yhdessä yhteishakulomakkeet ja samalla siinä sitten jutellaan.
Mutta kiitos hyvästä neuvosta ja tuolla nyt varmaan päästään edes jotenkin alkuun.
Unohdin aloituksessa mainita että psykologin testit tehtiin juuri pyynnöstäni.
Siinä kartoitetaan juurikin oppimisvaikeuksia ja lukihäiriötä ja muuta ymmärrys- ja päättelykykyä.
Testit on tehty joskus kutosella muistaakseni viimeksi ja siloin ei oppimisvaikeuksia diagnosoitu.
Nyt en yllättyisi vaikka jotakin löytyisikin.
Tulokset eivät ole vielä tulleet.
Mutta nämä tukitoimet ei nyt vielä riitä ja kaikki toimii niin hitaasti niin pelkään että pääsee tuen piiriin takaisin liian myöhään.
Täyttää kuitenkin 16 tänä vuonna niin ei ole pitkä aika siihen että on täysi-ikäinen enkä voi enää juurikaan vaikuttaa mihinkään.
Ap
Kuinka paljon poika viettää aikaa puhelimella/tietokoneella/pelien ääressä?
Sossu kirjoitti:
Mikä opiskeluissa siis tökkii tarkalleen(hälinä, keskittymisvaikeudet, liian paljon tehtäviä kerralla?), menee kuitenkin joka päivä ilmeisesti kouluun?
En tietystikään tunne nuortasi, itse olet varmasti paras asiantuntija, ja voi olla että lapsesi osaa itsekin jotain ratkaisua ehdottaa, edes pientä? Pienillä muutoksilla koulussakin voi saada hyviä tuloksia.
Sosiaalitoimeen toki voi olla yhteyksissä, ainakin viimeistään heidän kanssa saat palaverin järjestettyä. Voisiko tyttäresi hyötyä tukihenkilöstä?
Jotain tukihenkilöä mietin itsekin. Jos kuuntelisi häntä paremmin mutta täytyy olla nepsyosaamista hänellä että saisi parhaan avun. Lapseni on muuten poika 😊
Käy koulussa kyllä. Ilmeisesti tulee opettajienkin kanssa hyvin toimeen. Kemianopen kanssa pelaavat shakkiakin välitunneilla kun poikani on siinä hyvä.
Nyt on muutaman kerran tullut poissaolomerkintä jotka huomasin nyt vasta. Ei kuulemma vaan jaksanut mennä tunnille mutta näitä ei ollut onneksi montaa ja olin eilen sen verran kiukkuinen mitä en yleensä ole niin uskon ettei merkintöjä enää tule.
Mutta ei hän itse osaa mitään ratkaisua antaa kun hänen mielestään ongelma on vain minulla kun en ymmärrä. Siis en ymmärrä sitä kuinka helpoa on rikastua ja kuulemma nuo somettajatkaan mitään kouluja ole käynyt ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista 🤦🏼
Ap
Vierailija kirjoitti:
Liikaa johon nyt on tultava muutos.
Peliongelmaa ei ole niin sillä en ollut huolissani siitä että katsoo telkkaa ja sitä kautta nettiä (yotube jne) tai on puhelimella.
Hän pelaa kyllä mutta noudattaa peliaikoja ja lopettaa monesti ennen kuin peliaika päättyy ja lähtee salille tai näkee kavereita esim ulkojäällä.
Hänellä on onneksi hyvä kaveriporukka jossa fiksuja nuoria.
Ap
Kyllä sitä aina jotenkin pärjää. Itse olen koulussa pärjäämätön viisikymppinen nainen ja pelailen huvikseni päivät. Ei kaikki pääse työelämään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peliongelmaa ei ole niin sillä en ollut huolissani siitä että katsoo telkkaa ja sitä kautta nettiä (yotube jne) tai on puhelimella.
Hän pelaa kyllä mutta noudattaa peliaikoja ja lopettaa monesti ennen kuin peliaika päättyy ja lähtee salille tai näkee kavereita esim ulkojäällä.
Ap
Tuohan kertoo jo kaiken.
Miksi hänen pitäisi keskittyä kouluun, kun te olette antaneet hänen olla opiskelematta ja antaneet hänen tuoda huonoja numeroita koulusta. Tätä käyttäytymistä on sitten palkittu antamalla hänen ihan vapaasti pelata, katsoa telkkaa, youtubea ja puhelinta niin kuin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä aina jotenkin pärjää. Itse olen koulussa pärjäämätön viisikymppinen nainen ja pelailen huvikseni päivät. Ei kaikki pääse työelämään mukaan.
Ei tuo silti tavoiteltava tilanne ole johon nuorta kannustaa.
Nyt ehkä suurin syy on tarkkaavaisuuden ja mielenkiinnon puute ja ehkä liian omatoimista opiskelua kun tarvitsisi enemmän tukea siihen että tehtävät tulee tehtyä.
Toivoisin koulusta enemmän tukea opiskeluun eikä luoteta siihen että kyllä se osaa. Kyllä hän osaa mutta rarvitsee enemmän tukea mitä muut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo silti tavoiteltava tilanne ole johon nuorta kannustaa.
Nyt ehkä suurin syy on tarkkaavaisuuden ja mielenkiinnon puute ja ehkä liian omatoimista opiskelua kun tarvitsisi enemmän tukea siihen että tehtävät tulee tehtyä.
Toivoisin koulusta enemmän tukea opiskeluun eikä luoteta siihen että kyllä se osaa. Kyllä hän osaa mutta rarvitsee enemmän tukea mitä muut.Ap
Kuinka monta kertaa AP sinä olet istunut pojan kanssa alas ja auttanut häntä opiskelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTuohan kertoo jo kaiken.
Miksi hänen pitäisi keskittyä kouluun, kun te olette antaneet hänen olla opiskelematta ja antaneet hänen tuoda huonoja numeroita koulusta. Tätä käyttäytymistä on sitten palkittu antamalla hänen ihan vapaasti pelata, katsoa telkkaa, youtubea ja puhelinta niin kuin normaalisti.
Kuten sanoin niin tähän tulee muutos.
Minulla itsellänikin on ollut vähän turhan kiirettä töissä ja muussa arjessa enkä ole Wilmaa kovin tarkasti syynännyt. Vain viestit nopsaa lukenut.
Nyt vasta katsoin koenumeroita ja järkytyin. Ihan nelosiakin oli monta ja osa nelosista siitä ettei tehtäviä oltu palautettu mutta ihan kokeistakin nelosia mm maantieto ja terveystieto.
Sillä jäinkin ihmettelemään ettei kukaan opettajista ole ollut minuun yhteydessä.
Poika on kyllä näyttänyt kokeiden numeroita mutta vain seiskasta ylöspäin ja ysejäkin tullut. Ei hän niitä nelosia ole näytellyt. Sillä olenkin ollut siinä uskossa että koulu sujuu kun ei kukaan opettaja ole ollut huolissaan.
Ap
Ihan niinkuin mun 15 v adhd poika. Haaveilee muuttavansa Amerikkoihin ja hänestä tulee räppäri, välillä taas uskoo, että hän lähtee tutkimaan jotain tuntemattomia alkuasukkaita, joita ei vaan tähän päivään ole vielä löydetty.
Silti ei saa tätä ysiluokkaa käytyä. Ei kiinnosta, kun kuulema osaa jo niin hyvin kaiken. No englannissa ja matikassa on loistava, mutta en usko että sentään ihan täydellisesti niitäkään osaa. Puhumattakaan muista aineista.
Yksin asumaan en näillä näkymin uskaltais päästää.
Toisin kuin siskonsa muutti 16 v ihan yksin asumaan toiselle puolen Suomea. Hyvin pärjää ja opiskelut sujuu.