Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitely kotitöistä!

Vierailija
20.03.2013 |

Kuinka monella teistä riidellään kotitöistä? Ja kellä ei riidellä niin onko tilanne kuitenkin ärsyttävä ja syö ihmistä sisältä?

Itse olin 15vuotta suhteessa ja riideltiin ihan käsittämätön määrä kotitöistä. Usein mietin, että elämässä on tärkeämpiäkin asioita joista voi riidellä ja ylipäätään tärkeämpiä asioita joihin energiaa pitäisi riittää...

Nyt olen uudessa parisuhteessa ja nään jo selvästi, että tässä alkaa käydä samalla tavalla. Vaikka suhde on tuore ja onnellinen ja vaaleanpunaisten lasien läpi kaikki näyttää ruusuiselta tajuan, että tulevaisuudessa olen samassa pisteessä kuin edellisessäkin suhteessa....

Kotitöistä riitely romuttaa kaiken. Siihen loppuu läheisyys, toisen kunnioittaminen ja toisen huomioon ottaminen.

MITÄ TEEN? Elänkö yksin loppu elämäni?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä on jo useampi ehdottanut siivooja - miksi ette ole siihen päätyneet? Ei kai vain mikään periaatteellinen "me emme maksa työstä minkä voi itse tehdä"? 

Vierailija
22/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siivojakaan ole välttämättä ratkaisu. Meillä kävi siivooja, josta piti reklamoida joka kerta. Oli sovittu, että kaksi siivoojaa tulee klo 8-9.30; saattoivat tulla 8.15 ja lähteä 9.15 ja jälki ei ollut kummoista. Mies aina naljaili, että on se hyvä puoli siinä siivoojassa etten minä nalkuta hänelle vaan sinne siivousfirman esimiehelle. Tämä taas kiristi mun hermoja kun koin kuitenkin, että mies sälyttää vastuun mulle. Olis kai hänkin voinut joskus soittaa sinne firmaan ja reklamoida kun kuitenkin oli sama mieltä mun kanssa ettei saatu rahoille vastinetta. Eikä ne siivoojat pese pyykkiä, käy kaupassa, hoida lasten asioita jne. Kyllä mun mielestä esim. Lasten kouluasioissa perillä pysymisen vo rinnastaa siihen, että toinen imuroi jos toinen huolehtii lapselle eväät ja varusteet kouluretkeä varten (noin niinkuin esimerkkinä). Ja jos ollaan lähdössä esim. Uimaan, odottaa mies että mä kerään kaikkien uimakamppeet (myös miehen), teen lasten eväät (pienille pitää olla antaa leipä käteen pukkarissa uinnin jälkeen) jne. Sitten se kehtaa kiukutella mulle jos esim. Pukukaapin panttirahat (50 senttiset) unohtuu. Hankalaa on elämä kun ei arki suju. T. 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällähetkellä kotiäitinä automaattisesti hoidan oikeastaan kaiken kotona. Kyllä mies joskus laittaa tiskit koneeseen. Tykkään siivoamisesta ja olen vähän semmonen, että teen mieluummin itse, että varmasti tulee hyvää jälkeä, (olen vähän liiankin pikkutarkka...) 

Saa nähä mitä sitten tulee kun menen töihin..

Vierailija
24/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei riidellä. Aikani selitin miehelle, että tämä on yhteinen koti jne., mutta hän onnistui luistamaan töistä vetoamalla siihen, että ei yksin aiheuta sotkuja jne. Syyllisti minut joka kerta jostain, mitä en itse täydellisesti tehnyt (esim. selitti pokkana, että koska nainen ei vaihda autoonsa renkaita vaan vie auton rengasliikkeeseen, ei miehen tarvitse laittaa tiskejään koneeseen).

Lopulta tarkastelin elämääni ulkopuolisen silmin ja tajusin, että olin pelkkä piika. Siispä sisustin työhuoneesta itselleni makuuhuoneen ja ryhdyin elämään kuin osa-aikainen kotiapulainen. Päivät olen töissä, kotitöihin käytän illassa max 2 tuntia, muu aika on omaani, myös yöt! Palkkaamani siivooja hoitaa siivoamiset. Koko palkkani pidän omanani, mies maksakoot perheen muut kulut.

Mies on tietty ihmeissään. Selitin hänelle, että koska hän olettaa minun nauttivan silittämisestä, roskapussien viemisestä jne., niin olet opetellut niistä nauttimaan. Jos vuosien puhe ja sopimisyritykset ei auta, on syytä ratkaista asia toisin.

Vierailija
25/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Individualismiin perustuvassa nykyajassa syntyy väistämättä ristiriitoja, koska pyrkimyshän ei ole toisen palveleminen ja toisen sukupuolen piirteiden hyväksyminen.

Nykyisen parisuhteen ajatus on omien oikeutettujen tarpeiden tyydyttäminen ja toisen muokkaaminen oman ihanteen mukaiseksi. Kun molemmat sukupuolet toteuttavat itseään parisuhteessa, jossa ei ole kuin oikeuksia, ei tuloksena voi olla kuin vastakkainasettelua.

Näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea. Joudumme tekemään arvovalintoja. Näyttää myös siltä, että rakentamamme uusi parisuhdefilosofia ei ole tuonut onnellisuutta, jos puolison sukkien peseminen on alistamista nyrkin ja hellan väliin kotiarestiin, silloinhan se arvovalinta on kiukutella yksinään loppuelämä.

Vierailija
26/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:51"]

Mitä siivooja sitten tekee teillä? En ole koskaan sellaista tilannut? Kuinka usein teillä käy ja mitä hän tekee?

Ap

[/quote]

Meillä käy kodinhoitaja eikä siivooja. Käy kerran viikossa, josko pari kertaa kuussa. Pesevät pyykitkin jos tarpeen ja käyvät vaikka pesulassa tai lenkittävät koirat. Tietenkin laittelen itse tavaroita paikoilleen, mutta ne pahimmat riidat ovat todella jääneet löydettyämme meille oikean firman. 

Ei siis pidä lannistua heti jos oikeaa ei löydy. Missä päin asutte?

Vierailija
27/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei riidellä, ja se johtuu 99% siitä, että mies on todella ahkera ja oma-aloitteinen tekemään kotitöitä, enemmän kuin minä, eikä tee siitä mitään numeroa. Häpeän joskus kun jään makaamaan sohvalle vaikka pesukone piippaa ja mies lähtee sitä tyhjentämään. En vaan saa itseäni yhtä nopeasti liikkeelle. No, oikeasti teen kyllä puolet hommista kun kokonaisuutta katsoo.

En mitenkään selviytyisi toisenlaisessa suhteessa. Olen hemmoteltu. Mulla on 2 siskoa, ja meillä kaikilla on tällaiset miehet - olisi kiva tietää, oliko lapsuudessamme jotain, joka vaikutti tähän :D

Vierailija
28/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan omakotitalossa ja kotihommat menee jokseenkin näin. Minä hoidan ruuanlaiton, pyykkihuollon, lasten neuvolat ja hammaslääkärit, kissan eläinlääkärikäynnit, siivoukset johon viikottain kuuluu imurointi, pölyjen pyyhkiminen, vessojen pesu. silloin tällöin pesen kunnolla saunan ja kosteat tilat, keväisin pesen ikkunat.

Mies hoitaa leivinuuniin puut sisälle ja talvikuukausina lämmittää uunia, meillä myös sauna lämpiää puulla, joten mies hoitaa saunapuut ja lämmittää saunan, kääntää keväisin kasvimaan, hoitaa remonttiasiat, vaihtaa autoihin renkaat ja huollattaa ne määräajoin. Kesäisin leikkaanurmikon ja talvisin suurin osa lumitöistä on miehen hommia. 

Ruuan jälkeen pöytä raivataan yhdessä, kaupassa käydään yleensä koko perhe yhdessä. Kun roskapussit täyttyy, niin jompikumpi ne vie ulos. Kissaa ruokkii molemmat. Musta ihan hyvä näin. Jos jostain tulee joskus sanomista, niin miestä täytyy joskus muistutella että raivaa omat jälkensä. Siihen mä en lähde että keräilen aikuisen miehen pyykkejä lattioilta tai raivaan paskaisia astioita miehen jäljiltä jostain olohuoneesta. 

Vierailija
29/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:28"]

Meillä on jääkaapin ovessa lista, johon on kirjattu kaikki kotityöt. Kun jotain tekee, laittaa listaan rastin sen kotityön kohdalle (esim. tiskikoneen tyhjennys, olohuoneen imurointi). Tätä me molemmat täytämme emmekä riitele kotitöistä.

Listan täyttämisessä miestäni motivoi se, etten voi nalkuttaa hänelle kotitöistä: lista todistaa että hän on niitä tehnyt.

Hankalinta listassa on saada kotityöt suunnilleen "samanvahvuisiksi". Eli vastaako tiskikoneen tyhjennys olohuoneen imurointia jne. Listasta näkee hyvin mitä kumpikin tekee: minä siivoan ja pesen pyykit, mies tekee keittiöhommia, lumitöitä ja käy useammin kaupassa. Meidän listassa on myös sellainen homma kuin automatkat, eli mies saa rastin siitä kun ajaa mökkimatkat ja muut pitkät reissut.  

Rasteja on meillä suunnilleen yhtä paljon.

[/quote] Ah, ihan että mikä vastaa imurointia tai pyykinpesua. Minulla oli mies joka teki kotitöitä paljon, oli hoitovapaallakin vuoden. Mutta koska hän teki niistä numeron, en jaksanut tuota liittoa elämäni loppuun asti. Nyt olen yh ja teen hyvin mielelläni kaikki kotityöt lasten kanssa koska siinä ei ole ketään miestä, jonka työmäärään pitäisi omia töitä vertailla. Eli kotitöiden "rasittavuus" ja työläys ovat kokonaan menettäneet merkityksensä. Nyt ne ovat vain hommia jotka kannattaa tehdä. Ja minulla on mahtavan oma-aloiteinen miesystävä, joka asuu omassa kodissaan ja hoitaa siellä kaikki hommat. En edelleenkään ole tottunut siihen että kun mies on meillä hän saattaa yhtäkkiä tehdä lapsille lättyjä iltapalaksi tai menee kauppaan kysymättä minulta listaa, hän tietää mitä puuttuu. Aviomieheni ei koskaan tehnyt niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi