Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flexi-hihna! Miksi? Koiramurinaa.

Vierailija
15.02.2013 |

En tiedä mitä tekisin tämän turhaumani kanssa, niin marmatanpa sitten tänne: Itse olen kouluttamassa omaa nuorta koiraani kävelemään nätisti hihnassa. Se ei saa säntäillä päättömästi minne sattuu. Koira on iso, ja turvalliseen liikkumiseen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että koira kertakaikkiaan kävelee nätisti. Kauhean vaikeaa tästä tekevät flexissä kulkevat pikkusesset, jotka sitten pämistelevät päättömästi minne sattuu. Voitteko ihmiset ihan oikeesti kysyä ennenkuin päästätte tervehtimään, että sopiiko tulla? Ja voitteko pitää ne omanne hanskassa, kuten minäkin pidän omani? Onko se tosiaan ihan mahdoton ajatus, että lenkillä omistaja päättää mihin mennään, ei koira? Meinasinpa viimeksi eilen päästä hengestäni, kun liukkaassa jyrkässä alamäessä joku edellä kulkeva täti-ihminen ei hiffannut, että ei ole kauhean kiva kun oma pikku mussukka säntää yhtäkkiä taaksepäin meitä kohti. Täti vaan jäi keskelle mäkeä odottamaan ja piti sitten ihan huutaa, että jospa nyt menisitte siitä niin ei satu kellekään mitään. Ehkä kammottavin tilanne tässä sarjassa oli takaa tullut pyörän kanssa vinttikoiraa ulkoiluttava mies, joka päästi koiransa fleksin löysälle ja veti lukkojarrutuksen meidän edessä. Kas kun koira on näköpiirissä, sitä pitää automaattisesti moikata. Huh. Siinä sitä sitten oltiin täysin varoittamatta nokakkain vieraan koiran kanssa. Viikon vinkkinä: Koirien ei tarvitse päästä tervehtimään jokaista näkemäänsä toista koiraa. Omistajat päättävät, koska tervehditään. Flexi-hihna ei välttämättä ole paras vaihtoehto, jos ei satu olemaan äärimmäisen kokenut ja jämäkkä koirankouluttaja. Ja jostain kumman syystä ne kokeneet eivät koskaan käytä flexiä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama, käyttääkö kokeneet koirankouluttajat fleksiä vai ei. Asun sellaisessa paikassa, että ihmisiä, saati koiria, tulee aika vähän vastaan. Kun menen vaunuilla koira hihnassa tai potkuttelen vaikka potkurilla, mulle on etua siitä, että koira saa haistella omat haistelunsa, eikä mun tarvitse pysähtyä. Eikä tarvitse myöskään antaa hihnan laahata maata, kun se keriytyy siististi fleksin sisään.

Mulle aivan yksi lysti, mitä joku koiraihminen ajatelee fleksistä,

Vierailija
2/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, kiitos tästä. Jospa nyt sitten tarkennan, että kommentteja ehkä kaipaan niiltä, joita asia jollain tavalla koskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä löysin nopeella silmäyksellä noin 50 keskustelua, jotka on mulle yksi lysti, käynpä jokaisessa niissä kertomassa myös, että tämä asia on mulle yksi lysti.

Vierailija
4/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, täällä sitten kohtalaisen kokenut koirankouluttaja joka KÄYTTÄÄ kaikilla neljällä koirallaan fleksiä :) Ja vieläpä annan koirien kulkea niissä varsin vapaasti, en toki autoteille tai sennäköisten ihmisten koirien luo jotka vaikuttaa siltä että haluavat kulkea rauhassa eivätkä antaa koirien tervehtiä. Täällä kyllä useimmat koirat saa tervehtiä toisiaan hihnoissa vapaasti ilman omistajien nipotusta. 

Itse en ole ikinä törmännyt mihinkään flekseihin liittyviin ongelmiin kuten ap kuvaa. Mutta minua ei haittaakaan yleensä jos koirat tulee meidän koiria moikkaamaan, ja silloin jos haittaa (esim. juoksuaika) osaan sen sanoa, ja kyllä ihan kaikki on ymmärtäneet eivätkä ole pästääneet iholle. Yleensä ei kyllä tarvi edes sanoa, vaan riittää että ottaa koirat viereensä, ja sanoo niille "ohi", niin kyllä se vastaantulija ymmärtää siitä jo että emme nyt halua moikata. 

Sen sijaan minua ärsyttää irtokoirat. Minulla tällä hetkellä polven ristiside poikki nuori koira josta oli hyvää vauhtia tulossa agilitykoira, mutta kun metsiköstä juoksi päälle mukava leikkisä irtokoira ilman omistajaa mailla halmeilla, ja sotki pienen koirani alleen niin että tältä meni ristiside. Tiedossa on mahdollisesti kallis ja työlään toipumisen vaativa leikkaus, ja agilityura on siltä koiralta ohi :( Jos se koira olisi ollut fleksissä edes niin omistaja olisi varmaan saanut estettyä moisen.

Vierailija
5/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:52"]

Mä löysin nopeella silmäyksellä noin 50 keskustelua, jotka on mulle yksi lysti, käynpä jokaisessa niissä kertomassa myös, että tämä asia on mulle yksi lysti.

[/quote]

No kun mua vituttaa, että tuota "kokeneet koirankouluttajat eivät käytä fleksiä" käytetään jonain muka-lyttäävänä argumenttina. "Kokeneet koirankouluttajat" ovat yleensä sellaisia rasittavan stereotyyppisiä Koiraihmisiä, jotka pukeutuvat koulutusliiviin, käskyttävät ihmisiäkin ja jaksavat vaahdota niistä sesseistään vaikka koko yön.

Koira menee osana perhettä vähemmälläkin kouluttamisella, jos valitsee rodun oikein. "Kokeneen koirankouluttajan" käytäntöjen seuraaminen ei ole lainkaan ainoa oikea tapa pitää koiraa.

Vierailija
6/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:43"]

En tiedä mitä tekisin tämän turhaumani kanssa, niin marmatanpa sitten tänne: Itse olen kouluttamassa omaa nuorta koiraani kävelemään nätisti hihnassa. Se ei saa säntäillä päättömästi minne sattuu. Koira on iso, ja turvalliseen liikkumiseen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että koira kertakaikkiaan kävelee nätisti. Kauhean vaikeaa tästä tekevät flexissä kulkevat pikkusesset, jotka sitten pämistelevät päättömästi minne sattuu. Voitteko ihmiset ihan oikeesti kysyä ennenkuin päästätte tervehtimään, että sopiiko tulla? Ja voitteko pitää ne omanne hanskassa, kuten minäkin pidän omani? Onko se tosiaan ihan mahdoton ajatus, että lenkillä omistaja päättää mihin mennään, ei koira? Meinasinpa viimeksi eilen päästä hengestäni, kun liukkaassa jyrkässä alamäessä joku edellä kulkeva täti-ihminen ei hiffannut, että ei ole kauhean kiva kun oma pikku mussukka säntää yhtäkkiä taaksepäin meitä kohti. Täti vaan jäi keskelle mäkeä odottamaan ja piti sitten ihan huutaa, että jospa nyt menisitte siitä niin ei satu kellekään mitään. Ehkä kammottavin tilanne tässä sarjassa oli takaa tullut pyörän kanssa vinttikoiraa ulkoiluttava mies, joka päästi koiransa fleksin löysälle ja veti lukkojarrutuksen meidän edessä. Kas kun koira on näköpiirissä, sitä pitää automaattisesti moikata. Huh. Siinä sitä sitten oltiin täysin varoittamatta nokakkain vieraan koiran kanssa. Viikon vinkkinä: Koirien ei tarvitse päästä tervehtimään jokaista näkemäänsä toista koiraa. Omistajat päättävät, koska tervehditään. Flexi-hihna ei välttämättä ole paras vaihtoehto, jos ei satu olemaan äärimmäisen kokenut ja jämäkkä koirankouluttaja. Ja jostain kumman syystä ne kokeneet eivät koskaan käytä flexiä.

[/quote]

Toivottavasti et koskaan tule vastaan! Inhoan suuria koirianne, joita oikein ehdoin tahdoin tuodaan ärisemään pikkukoirille, jotka ikävä kyllä sitten ärähtävät ja hypähtävät. Meillä ei mitään flexejä käytetä, mutta olisi tosi ihanaa jos malttaisitte pysyä meistä mahdollisimman kaukana. Ei tarvitse tulla siihen nokakkain elvistelemään! Emme todellakaan halua tulla tervehtimään koiraasi!

Vierailija
7/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa 5:lle: Musta tuntuu, että tää jotenkin vaihtelee eri puolilla Suomea. Mulla siis ei ole yhtään mitään flexiä vastaan, jos flexin toisessa päässä on tolkun ihminen. Omalla asuinalueellani flexi-ihmiset on järjestään pösilöitä, mutta ei varmaan niin ole joka paikassa. Ja koirathan on niin erilaisia. Omani on tosi innokas ja vaatii kovan kurin, ei tule mistään mitään jos saa päättömästi söheltää. Siksi toivoisin ihan hirmuisesti, että omistajat ottaisivat ensin kontaktia, ei niin, että koira päästetään flexin kantaman päähän tervehtimään ihan oma-aloitteisesti, ilman että mulla on edes mahdollisuutta kieltäytyä. Mun mielestä kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Miellä päin taas ne koirat, jotka ovat irti, ovat äärimmäisen hyvin koulutettuja, eivätkä koskaan tee mitään tuollaista kuin yllä kuvasit. Todella ikävältä kuulostaa. Itse teen joka päivä parhaani, että omastani ei koskaan tulisi tuollaista. Tarvitsen siihen apua muilta koiranomistajilta. Haluan, että voin kontrolloida koiraani, ja se pääse tervehtimään vain silloin kun minä annan siihen luvan.

Vierailija
8/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:56"]

No kun mua vituttaa, että tuota "kokeneet koirankouluttajat eivät käytä fleksiä" käytetään jonain muka-lyttäävänä argumenttina. "Kokeneet koirankouluttajat" ovat yleensä sellaisia rasittavan stereotyyppisiä Koiraihmisiä, jotka pukeutuvat koulutusliiviin, käskyttävät ihmisiäkin ja jaksavat vaahdota niistä sesseistään vaikka koko yön.

Koira menee osana perhettä vähemmälläkin kouluttamisella, jos valitsee rodun oikein. "Kokeneen koirankouluttajan" käytäntöjen seuraaminen ei ole lainkaan ainoa oikea tapa pitää koiraa.

[/quote]

Olen ihan samaaa mieltä. Paitsi että minusta nuo ei yleensä ole niitä OIKEASTI kokeneita nuo kuvaamasi, vaan ne on aika aloittelijoita, jotka on alkaneet oppia koirankoulutuksesta mutta ei ole vielä tarpeeksi kokemusta että tietäisivät että rennommallakin otteella pärjää yhtä hyvin ja paremminkin.

Itsekin olin nuorena melkoinen tiukkapipo, joka kuvittelin että koko oma koirankoulutusvaivani menee hukkaan jos ei kaikki muutkin ihmiset jotka on koirieni kanssa tekemisissä, tanssi sääntöjeni mukaan. Huusin vanhemmillenikin jos antoivat koirille namia kun ne kerjäsivät tai päästivät tervehtimään toista koiraa ilman lupaa. Nykyisin vaan katselisin hymyillen, tietäen että kyllä ne koirat ymmärtää että vanhempien kanssa voi toimia noin, minun kanssa taas ei. 

t. 5

Vierailija
9/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap 7:lle. Mun koira ei ole elämässään ärissyt yhtään kenellekään. Ei koskaan. Kysymys on enemmänkin siitä, että se haluaa leikkiä kaikkien kanssa, kun tykkää ihan kaikista koirista ja ihmisistä aivan valtavasti. Minä haluan nimenomaan kouluttaa koirani käyttäytymään hyvin. En missään tapauksessa hyväksy, että koirani lähtisi lähestymään toista koiraa, pientä tai isoa, niin että toisen tarvitsisi pelästyä. Noin 17 kertaa päivässä joku pikkukoira ärisee mun koiralle, ja se ei ahdista mua yhtään.

Vierailija
10/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä jatkaa: Taisinkin sohaista aikamoiseen muurahaispesään. Mutta vielä semmoista mietin, että kuuluuko teidän mielestä hyviin käytöstapohin, että kysytään toisen koiran omistajalta, että sopiiko tervehtiä ennenkuin päästetään koira tervehtimään?

Vierailija
11/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 10:08"]

Ap vielä jatkaa: Taisinkin sohaista aikamoiseen muurahaispesään. Mutta vielä semmoista mietin, että kuuluuko teidän mielestä hyviin käytöstapohin, että kysytään toisen koiran omistajalta, että sopiiko tervehtiä ennenkuin päästetään koira tervehtimään?

[/quote]

Jos kirjoittaa sellaisella ajatuksella, että joku - tässä fleksi - on tosi perseestä, niin ärsyttäähän se. Oikeastihan se hihna ei ole syypää vaan sen päässä oleva ihminen.

Vierailija
12/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: No taisin jo korjata höhlän ilmaisuni. Että ei se fleksi, se ihminen. Niinhän se käytännössä on, että pösilö jolla ei ole fleksiä, ei voi päästää koiraansa juoksemaan 15m taaksepäin.

Vierailija
13/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: No taisin jo korjata höhlän ilmaisuni. Että ei se fleksi, se ihminen. Niinhän se käytännössä on, että pösilö jolla ei ole fleksiä, ei voi päästää koiraansa juoksemaan 15m taaksepäin.

Vierailija
14/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 10:12"]

[/quote]

Paitsi jos se pitää sitä koiraa irti.

Vierailija
15/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 10:06"]

Ap 7:lle. Mun koira ei ole elämässään ärissyt yhtään kenellekään. Ei koskaan. Kysymys on enemmänkin siitä, että se haluaa leikkiä kaikkien kanssa, kun tykkää ihan kaikista koirista ja ihmisistä aivan valtavasti. Minä haluan nimenomaan kouluttaa koirani käyttäytymään hyvin. En missään tapauksessa hyväksy, että koirani lähtisi lähestymään toista koiraa, pientä tai isoa, niin että toisen tarvitsisi pelästyä. Noin 17 kertaa päivässä joku pikkukoira ärisee mun koiralle, ja se ei ahdista mua yhtään.

[/quote]

Minun koirani ärisevät, ja en pysty kouluttamaan siitä pois, Otin ne aikuisina, ja oppineet tuon tavan jo. Ovat semmosia n, 3 kg painoisia, ja me kaikki pelkäämme suuria koiria, minäkin. Joten emme halua olla tekemisissä muiden koirien kanssa, sorry. piste.

Vierailija
16/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap 15:lle: Niin :) Ja pösilö on pösilö aina. Ja siis jos jollain flexi toimii niin antaa palaa vaan. Mulle koiralla on 2 vaihdetta: hihnassa tai vapaana. Flexi on jotenkin siltä väliltä. JA HUOM HUOM!!! Toisilla voi toimia toisin! Miksi ihmeessä silti joka ikinen päivä lenkillä kohtaan flexi-pösilön? Miksi mä en saa itse päättää, koska mun koira tervehtii? Haluan, että omani käyttäytyy hyvin.

Vierailija
17/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 10:12"]

[/quote]

No eihän se 15 m taaksepäin päästäminen ole ollenkaan ainoa törttöilyn muoto! Just vähän aikaa sitten joku koiranomistaja päästi ison koiransa nuuhkimaan mun yksivuotiasta lasta tosi huolettomasti niin, että lapsi kaatui. Ei se nyt niin kauhea asia ole, mutta en ollenkaan tykkää siitä, että joku tuntematon iso koira tulee ihan kiinni pieneen lapseeni ilman erillistä asiasta sopimista. Ja tällä koiranomistajalla oli just sellainen nahkaremmi, jota ne tosi kokeneet koirankouluttajat käyttävät.

Vierailija
18/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 10:02"]

Ap vastaa 5:lle: Musta tuntuu, että tää jotenkin vaihtelee eri puolilla Suomea. Mulla siis ei ole yhtään mitään flexiä vastaan, jos flexin toisessa päässä on tolkun ihminen. Omalla asuinalueellani flexi-ihmiset on järjestään pösilöitä, mutta ei varmaan niin ole joka paikassa. Ja koirathan on niin erilaisia. Omani on tosi innokas ja vaatii kovan kurin, ei tule mistään mitään jos saa päättömästi söheltää. Siksi toivoisin ihan hirmuisesti, että omistajat ottaisivat ensin kontaktia, ei niin, että koira päästetään flexin kantaman päähän tervehtimään ihan oma-aloitteisesti, ilman että mulla on edes mahdollisuutta kieltäytyä. Mun mielestä kuuluu hyviin käytöstapoihin.

[/quote]

Joo tuossa tosiaan on varmaan paikallisia eroja. Täällä kyllä fleksi-ihmiset ottaa kontaktia ennen luo päästämistä yleensä.

Ainoastaan yksi lievästi ärsyttävä joissain varsinkin vanhemmissa naispuolisissa fleksi-ihmisissä on ne, jotka antavat koiransa maastoutua keskelle kävelytietä, ja odottavat siinä että tullaan kohdalle. Varsinkin kun mulla on fleksien päässä niitä koiria 4, niin hihnojen sotkeutumisen vaara on ilmeinen jos joku vilkas pikkukoira päästetään hallitsemattomasti loikkimaan siihen porukan sekaan, ja usein nämä koirat teke ejuuri niin että hyppää sekaan vaan ja pyörii siellä kunnes hihnat on totaalisen sotkussa. Lisäksi minulla uros helposti hermostuu jos joutuu hihnasotkulla pakotetuksi toisen lauman koiran iholle, pahimmassa tapauksessa tappelu tulee.

Vierailija
19/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 16: Juuri näin! Minä en koskaan tulisi ison koirani kanssa teidän koiria härkkimään jos ette halua! Samaahan minä tässä toivon toisten koirien omistajilta. Että ei tultaisi jos ei olla ensin varmistettu että sopii. Sinulla on omat syysi siihen miksi ei sovi tulla, minulla omani.

Vierailija
20/27 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap 18:lle: No nyt mä joudun taas pahoittelemaan tätä flexi-kommenttiani. Kuten jo aikaisemmin totesin, lienee sitten vaan tällä alueella jolla itse asun, kun typeryys = flexi. Joka tapauksessa se hihna nyt ei ollut se pointti vaan se että pitääkö koiran käyttäytyä. Teen koko ajan kovasti töitä, ettei omani KOSKAAN tekisi mitään tuollaista. Kauheen vaikeeta se on, jos toisten ei tarvitse käyttäytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi