Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitely kotitöistä!

Vierailija
20.03.2013 |

Kuinka monella teistä riidellään kotitöistä? Ja kellä ei riidellä niin onko tilanne kuitenkin ärsyttävä ja syö ihmistä sisältä?

Itse olin 15vuotta suhteessa ja riideltiin ihan käsittämätön määrä kotitöistä. Usein mietin, että elämässä on tärkeämpiäkin asioita joista voi riidellä ja ylipäätään tärkeämpiä asioita joihin energiaa pitäisi riittää...

Nyt olen uudessa parisuhteessa ja nään jo selvästi, että tässä alkaa käydä samalla tavalla. Vaikka suhde on tuore ja onnellinen ja vaaleanpunaisten lasien läpi kaikki näyttää ruusuiselta tajuan, että tulevaisuudessa olen samassa pisteessä kuin edellisessäkin suhteessa....

Kotitöistä riitely romuttaa kaiken. Siihen loppuu läheisyys, toisen kunnioittaminen ja toisen huomioon ottaminen.

MITÄ TEEN? Elänkö yksin loppu elämäni?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin riidellään. Kadehdin perheitä, joissa ei riidellä. Tosin riitelyn määräänkin voi vaikuttaa. Itselläni on paha tapa olla marttyyri valittaja. Jos en ota eroa, miksi jaksan mäkättää, kun toinen ei muutu... Ennemmin pitäisi vain nielaista asia ja sanoa asiallisesti aina, kun vain on mahdollisuus. Mäkättäminen saa toisen samantien takajaloilleen. Tässä asiassa todellakin mennään kehää, ja olen jo tajunnut, että voin tehdä avioliitostamme helvetin ihan kaikille (myös lapsille) tai purra hammasta ja kestää, kunnes mitta on lopullisesti täysi. Nyt opettelen puremaan hammasta. Ei suju vielä...

Toisaalta kaverillani ei riidellä kotitöistä, mutta tuntuu tosi pahalle, kun kaverin mies tekee kaiken. Kaveri sitten joskus isolla metelillä laittaa tiskit koneeseen ja muistaa sanoa miljoona kertaa, miten tämä homma kyllä olisi miehen. Kaveri itse on kotona kahden lapsen kanssa (4v ja 2v), mies tekee pitkää päivää, on työmatkoilla ja tekee ihan kaikki kotityöt. Mutta eivät kuulemma koskaan riitele.

Kadehdin toki tuota tilannetta mutta en haluaisi itse elää noin. Kun tiedän, miten pahalta tuntuu tehdä kaikki, en ikinä laittaisi toista siihen asemaan.

Vierailija
2/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin juuri... meillä oli sama homma, että mies teki suuren numeron siitä, että justiinhan hän imuroi... imuroi ehkä 4kertaa vuodessa. Vessaa ei pessyt koskaan, no sen haluan tehdä kyllä itse.

Olen uudessa suhteessa ilmoittanut "hempeästi" mitä kotitöitä toinen voisi tehdä automaattisesti. Alkaa jo vaan v*tuttaan vaikka yhdessä eloa takana 3kk, että tämä päätyy taas samaan riitelyyn. En jaksa riidellä enää kotitöistä, mutta en aio myöskään niellä sitä että teen kaiken.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riitely loppui siihen, kun otettiin siivooja. Halpa hinta kotirauhasta.

Vierailija
4/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi teillä riidellään sitten? Koetko että sinä teet kaiken ja mies ei mitään? Jos ette ole olleet vielä kauaa yhdessä, niin tuohon asiaan varmaakin voi vaikuttaa? Voitteko sopia, että teette vuorotellen? 

Meillä ei riidellä, mutta ei mies tee kotitöitä yhtä paljon kuin minä, vaikka kumpikin käymme töissä ja opiskelemme yhtä aikaa. Häntä ei vain haittaa epäsiisteys tai sotkuisuus yhtä paljon kuin minua, ja kokee kotityöt nimenomaan jotenkin aikaavievinä töinä, kun taas minä tiedän, että pyykkien laittaminen koneeseen tai tämän pienen asunnon imurointi ei vie kovin kauan. Minä siis useimmiten teen pikkujutut, petaan sängyn, laitan tiskikoneen päällle, kerään lehtiä ja papereita paperinkeräykseen jne., koska koen että se on helpompaa ja nopeampaa kuin alkaa valittaa siitä. Isommissa jutuissa pyydän apua eli ilmoitan hyvissä ajoin vaikka että torstaina illalla siivotaan, jolloin mies voi valmistautua siihen ja jos hän napisee jotakin, voidaan etukäteen sopia mitä kumpikin tekee. Jos miehellä on vapaapäivä ja itse lähden töihin, saatan jättää hänelle keittiöön muistilapun siitä, mitä kotitöitä pitäisi tehdä. Kyllä hän joskus tekee oma-aloitteisestikin jotain, mutta paljon harvemmin kuin olisi tarve.

Aluksi mua ärsytti suunnattomasti olla työnjohtaja ja organisoija kotitöiden suhteen, mutta lopulta tajusin että ei sille voi mitään. Olisi ihanaa jos mies olisi tässä suhteessa samanlainen kuin minä, mutta kun ei ole, niin turha ottaa siitä ongelmaa  ja kaikki on sujunut hyvin näin.

Vierailija
5/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei yleensä edes tajua tai nää mitä kotitöitä pitäisi tehdä ja milloin.

Meillä siis miehelle kuuluu pelkästään tiskit. Koska meillä ei ole tiskikonetta.

Mutta toisaalta, koska minä teen kotityöt, mies maksaa ravintolaillalliset, vie kylpylään ja leffaan ja maksaa ruuat, jotka siis minä käyn kaupasta hakemassa ja teen ne.

Olen kyllä tyytyväinen. Teen mielelläni nämä kotityöt kun tiedän että mies sitten hemmottelee minua.

Vierailija
6/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, Huoh. Juuri nytkin kiristelen täällä hampaita. Tein eilen 14-tuntisen työpäivän ja kun klo 22 tulin kotiin, oli vastassa kaaos. Ruuantähteet hellalla (olin tehnyt ruuan valmiiksi), tiskit altaassa, keittiön pöytä pyyhkimättä (muruja ja tippunutta ruokaa kuivuneena kiinni). Jääkaappi on kuin sikolätti ja pyysin miestä hakemaan leipää kaupasta; häntoi kyllä leipää mutta ei sitä voi enää syödä kun se on kivikova kuivunut limppu. No, meen tänään illaksi töihin enkä todellakaan siivoa tai käy kaupassa ennen sitä. Sanoin tytölle aamulla, että soita isille koulun jälkeen ettei ole leipää välipalaksi. 

Oma lukunsa on mm. ne nelivitoset keskellä pientä tuulikaappia vaikka kenkiä varten on oma hylly. Tai partavaahto lavuaarin reunalla ja sampoopullo suihkun lattialla vaikka niillekin on omat hyllyt ihan käden ulottuvilla.

sitten mies vielä ihmetteli miksi en antaudu hälle aamulla kesken unien.

Vierailija
7/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se vaan syö naista jos 15vuotta imuroi, pesee pyykit, laittaa tiskikoneen, pyyhkii keittiön tasot (käsillä jotka ei kestä vettä), yrittää keksiä tavaroille paikkoja, keräilee miehen tavaroita ympäri kämppää, vie roskat, vaihtaa vessapaperirullan... ja kun mies ei tee edes mitään miesten töitä tähän päälle vaan itse saan tankata, käydä kaupassa, tehdä ruuan, laittaa autoon öljyt, viedä auton huoltoon....

en halua että uudessa suhteessa päädytään samaan, kun kerta tämä mua katkeroittaa ja suututtaa...

Todellakin aion ottaa uudessa suhteessa tämän heti alkuun puheeksi, mutta ottaa päähän, että koko asiasta tarvii edes puhua.

ap

Vierailija
8/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei riidellä eikä ole koskaan riidelty.

Kun opiskelimme...teimme kotityöt yhdessä.Kerran viikossa oli siivouspäivä. Ja jos mies tiskasi niin minä pesin pyykit ym ym.

Kun olimme molemmat töissä niin yhä teimme kotihommat yhdessä.

Kun olin kotiäiti ja lapsia oli 2 niin tein kotihommat ja siivoukset yksin ja lapset auttoivat esim. keräsivät lelut, ripustivat pyykkiä ja puuhasivat keittiössä. Usein tein viikkosiivon niin, että mies lähti ulos lasten kanssa ja minä sain rauhassa puunata pari tuntia kotia.

Nyt olemme molemmat kotona ( rahat tienataan sijoittamalla) ja lapset ovat jo teinejä niin koko perhe osallistuu kotihommiin ja se on itsestäänselvyys niin ei tarvitse riidellä. Toki teinejä pitää välillä komentaa siivoamaan omat huoneet ym mutta homma kuitenkin hoituu.

Vierailija
9/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa mies joka tekee niitä kotitöitä. Ei tarvitse riidellä. Yleensä kotitöitä tekemättömässä miehessä on muutakin vikaa, laiskuus tai sovinismi, tyhmyys, välinpitämättömyys. En tajua mitä tuollaisessa miehessä muutenkaan näkee.

Mun mies on järkevä ihminen, joka haluaa elää siistissä kodissa. Sillä on silmät ja aivot, se näkee mitä pitää tehdä ja tekee sen koska se on luonnollista ja kuuluu asumiseen. Sille ei tulisi mieleenkään että omassa kodissa ei tekisi kotitöitä. Se ei myöskään kuvittele että penis estää jotenkin pyykkikoneen toimintamekanismin ymmärtämisen tai tiskiharjan käytön. Me tehdään kotona työt ihan neuvottelematta, se tekee joka ensimmäisenä huomaa jotain tehtävää.

Vierailija
10/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja/kodinhoitaja. Se pelasti liittomme. 

Vierailija
11/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jääkaapin ovessa lista, johon on kirjattu kaikki kotityöt. Kun jotain tekee, laittaa listaan rastin sen kotityön kohdalle (esim. tiskikoneen tyhjennys, olohuoneen imurointi). Tätä me molemmat täytämme emmekä riitele kotitöistä.

Listan täyttämisessä miestäni motivoi se, etten voi nalkuttaa hänelle kotitöistä: lista todistaa että hän on niitä tehnyt.

Hankalinta listassa on saada kotityöt suunnilleen "samanvahvuisiksi". Eli vastaako tiskikoneen tyhjennys olohuoneen imurointia jne. Listasta näkee hyvin mitä kumpikin tekee: minä siivoan ja pesen pyykit, mies tekee keittiöhommia, lumitöitä ja käy useammin kaupassa. Meidän listassa on myös sellainen homma kuin automatkat, eli mies saa rastin siitä kun ajaa mökkimatkat ja muut pitkät reissut.  

Rasteja on meillä suunnilleen yhtä paljon.

Vierailija
12/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap avoimesti puhua ja kertoa tuosta edellisen suhteen kokemuksista tälle uudelle miehelle. Meillä ainakin vähän helpotti (olen 5), kun mies ymmärsi miten tärkeä siisti koti on minulle. Että se oikeasti vaikuttaa muhun niin paljon, en stressaa kun on siistiä, olen paljon rentoutuneempi ja asuntokin pysyy paremmassa kunnossa kun siivoaa ja pyyhkii pinnat säännöllisesti eikä tule pinttynyttä likaa. Vaikkei miestä niinkään kiinnosta niitä kotitöitä tehdä, niin useimmiten tekee kuitenkin vain siksi että tietää kuinka paljon se mulle merkitsee ja haluaa pitää minut tyytyväisenä. Ja mä olen tosiaan yrittänyt olla nalkuttamatta, vain nätisti kertonut oman näkemykseni :)

Tässä tietysti varmaan vaikuttaa myös se, että suhteemme noin muuten on tosi hyvä, voidaan keskustella kaikesta ja arvostetaan ja kunnioitetaan toisiamma sekä ollaan aika tasavertaisia (enkä missään nimessä tarkoita ettei teillä olisi näin), joten kun kerron näkemykseni kotitöistä, mies yrittää ymmärtää ja kunnioittaa näkemystäni. Vastaavasti minä ymmärrän hänen näkemyksensä ja yritetään sitten löytää joku yhteinen kompromissi. Isojen asioiden suhteen siis, ne pikkujutut minä teen kuitenkin...

Vierailija
13/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en edes vaadi mitään täydellistä puhtautta ja siisteyttä tai järjestystä, mutta jotkut asiat on vain tehtävä, pyykit pestävä ja tiskit tiskattava, roskat vietävä ja lattia imuroitava...

ap

Vierailija
14/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riidellä. Mä teen kaikki kotityöt käytännössä ...mies auttaa kyllä lasten kanssa esim iltapuuhissa ja aamupaloissa ym mutta ei imuroi tai pyykkää eikä pese vessaa tms. No, ei meillä järin siistiä ole - jos haluaisin pitää kaiken putsplankissa koko ajan niin ehkä mäkin sit alkaisin keuhkota työnjaosta. En vaan viitsijaksa.

Vierailija
15/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan työlistaa, joka oli käytössä palstalaisella. Erinomainen idea.

Vierailija
16/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja

Vierailija
17/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:23"]

Kannattaa ottaa mies joka tekee niitä kotitöitä. Ei tarvitse riidellä. Yleensä kotitöitä tekemättömässä miehessä on muutakin vikaa, laiskuus tai sovinismi, tyhmyys, välinpitämättömyys. En tajua mitä tuollaisessa miehessä muutenkaan näkee.

Mun mies on järkevä ihminen, joka haluaa elää siistissä kodissa. Sillä on silmät ja aivot, se näkee mitä pitää tehdä ja tekee sen koska se on luonnollista ja kuuluu asumiseen. Sille ei tulisi mieleenkään että omassa kodissa ei tekisi kotitöitä. Se ei myöskään kuvittele että penis estää jotenkin pyykkikoneen toimintamekanismin ymmärtämisen tai tiskiharjan käytön. Me tehdään kotona työt ihan neuvottelematta, se tekee joka ensimmäisenä huomaa jotain tehtävää.

[/quote]

Voi kun se olisikin näin helppoa :) Olen aiemmin ollut miesten kanssa, jotka on tehneet kotitöitä, mutta ovat vaan sitten muuten olleet vääriä mulle. Nyt olen löytänyt ihanan miehen, joka ei juurikaan tee kotitöitä. Ei tosin varmasti ole pahimmasta päästä jos vertaa vaikka ap:n ensimmäiseen mieheen, mutta ei kuitenkaan tee oma-aloitteisesti niin paljon kuin pitäisi. En todellakaan aio tuollaisen takia häntä jättää, koska kotitöistä päästään kyllä sopuun, mutta niistä pitää vain keskustella välillä. Kysymys on lähinnä siitä, että vanhempansa eivät ole koskaan vaatineet häntä tekemään juuri mitään, ehkä yksittäisiä pöydän kattamisia tai tiskikoneen täyttöjä lukuunottamatta, ja äitinsä on aina pessyt pyykin hänelle ja siivonnut koko talon. On siis oikeasti vain tottunut siihen, että koti pysyy siistinä vaikkei hän tee mitään. Ja jotenkin ei vaan huomaa niin helposti, vaikka koti olisikin vähän sekaisin.

Vierailija
18/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti! Miksette palkkaa siivojaa?

Vierailija
19/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mies, joka on jäänyt orvoksi 16 vuotiaana,  ei ole tottunut äidin passaukseen.  Tekee siis kotitöitä siinä kuin minäkin ja on aina ymmärtänyt, että jos ei tee, ei ne itselläänkään valmistu.  Eli varmaan on hiukan asennevammaakin ap:n miehellä tai sit ap:lla itsellään.

Vierailija
20/29 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siivooja sitten tekee teillä? En ole koskaan sellaista tilannut? Kuinka usein teillä käy ja mitä hän tekee?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän