Kiitos vain "vapaaehtoisesti lapsettomat"
Kiitos, että kerrotte tekevänne ilmastoteon ja jätätte lapset hankkimatta. Sen jälkeen voittekin hyvällä omallatunnolla tsekata halpoja lentoja, shoppailla halpavaatteita netistä ja kiillottaa omaa kuvaanne hankkimalla kummilaaman tai -lapsen.
Kiitos vain, että kerrotte vihaavanne kurahaalareihin puettavaa lasta, vaikka teillä ei ole kokemusta siitä.
Kiitos vain, että kerrotte pelkäävänne raskautta, synnytystä, imetystä, maidonkorvikkeita, BPA-muovia, lisäaineita, rokotuksia ja kaikkea mahdollista, vaikka ette ole edes kokenut nälkävuosia, sotaa, todellista puutetta tai kurjuutta.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleppas hyvä vain, en kyllä käsitä miksi nuo perustelut niin ärsyttävät sinua? Jokainen ilmastosta kiinnostunut valitsee itse ne keinot joilla haluaa pienentää aiheuttamiaan tuhoja, toisille se on lasten tekemättä jättäminen. Kaikki tai ei mitään -asenne johtaa yleensä siihen ei mitään -lopputulokseen. Koko aloitus oli vähän kummallinen ja katkera, lapsista on pakko pitää ja mitään nykymaailman inhottavuuksia ei saa pelätä tai vältellä jos ei ole ensin käynyt kokeilemassa nälkävuosia ja todellista kurjuutta? Älä lue keskusteluja joissa lapsettomuutta perustellaan jos se noin kohottaa verenpainetta.
Eli et ymmärtänyt aloituksen pointtia. Aiemmin lapset olivat luonnollinen, iloinen asia. Nykyään aiheuttavat suurinpiirtein maailmanlopun. Miltä teistä tuntuisi lapsina kuunnella tällaista keskustelua? Lapseni kyselivät iltauutisten aikaan, että "onko lapsen kasvattaminen rankkaa?" kun kuuntelivat näitä mielipiteiden tulvaa uutisista.
Meille lapset ovat edelleen iloinen asia. Olemme saaneet matkustella, viettää vapaa-aikaa ja käydä hyvin syömässä-sekä lasten kanssa että ilman. Ja erityisesti lasten sosiaalistaminen eri tilanteissa, on sitten kyseessä fine dining -ravintola tai hautajaiset on todella tärkeää pelisääntöihin tutustumista.
Minä voin kertoa, miltä tuntuu kuunnella keskustelua, jossa olen maailmanloppu. Äitini nimittäin kertoi ahkerasti, kuinka minua ei olisi koskaan pitänyt saada. Ja että ei todellakaan rakasta minua.
Minusta tuli jokseenkin hauras mielenterveydeltäni eikä tulisi mieleenikään kokeilla, miten pää kestäisi omia lapsia. Välitän suuresti lähilapsista ja sitä hirveämmältä tuntui, että oma vanhempi toimi niin kuin toimi. Sellainen vuosia kestävä alaspainaminen, mitä hän ei koskaan katunut eikä pyytänyt anteeksi, ei ollut mikään väsymyksen aikaansaama hetkellinen sekoaminen. Mikä tekee siitä vielä pahempaa.
En ole ainoa laatuani, kaikkea muuta. Sitä tragikoomisemmalta tuntuu lukea näitä "vain vanhempi on tuntenut todellista rakkautta". No, minä lapsena toki rakastin äitiäni kovasti, toiseen suuntaan homma ei sitten toiminut.
Jos synnyttäminen tekisi ihmisestä sillä tavalla paremman kun näissä kirjoituksissa maalaillaan, varmaankaan ei olisi kaltoinkohtelua. Ei tarvittaisi lastensuojelua. Jokaisessa sukupolvessa ei olisi aina uusia vaurioitettuja ihmisiä, jotka käyttävät loppuelämänsä selviytymiseen.
Raadoin nuoruuteni sisarusteni eteen siinämäärin että lapsiperheen arki ja kurjuus tuli selväksi. Siitäpä päätös olla vapaaehtoisesti lapseton.
Paljon näyttää ap:ta hiertävän, että ihmiset käyttävät lain heille suomia vapauksia.
Muista, että jokainen vapaaehtoisesti lapseton on olemassa vain ja ainoastaan siksi, että jotkut ovat päättäneet lisääntyä. Ilman lisääntyjiä ei ole veloja!
Hedelmällisyysluku on vain hieman alempi kuin 1970-luvulla. Se on ollut alle 2 jo vuosikymmeniä ja yllättäen nykyisten nuorten aikuisten pitäisi sekin korjata. Nuoria aikuisia perseraiskataan jo tarpeeksi nykysysteemissä, siksi se ei onnistu että he lisääntyisivät enemmän kuin edelliset sukupolvet.
Ole hyvä. Mä en kyllä ajatellut kuin itseäni kun tuumasin että en hanki lapsia :D
Aapeeko on kokenut sotaa, nälkävuosia ja todellista kurjuutta ja puutetta, kun on oikeutettu noilla tuomitsemaan muiden elämänvalintoja?
Vierailija kirjoitti:
Oho, jopas on ap katkerana 😮
Aloituksesta paistaa kilometrin päähän aloittajan oma vitutus lapsiperhehelvettiään kohtaan xx
Lapset on elämän suola. Sitä ei voi tietää kun itsellä on. Paljosta olisin jäänyt paitsi jos ei olisi lasta. Onneksi viime hetkillä sain. tietysti joku olisi voinut kertoa kuinka antoisaa on olla äiti mutta hyvin vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsettomuus ole mikään "ilmastoteko" eikä se millään tavalla kompensoi lapsettoman aiheuttamia päästöjä. Outo ajatuskin.
t. lapseton
MInua huvittavaa se joku monilapsinen perhe alkaa jeesustelemaan vegaanilla elämäntavalla pelastakseen maapallon ja tarvitsee samalla mm. vähintään yhden henkilöauton liikkuakseen helposti paikasta toiseen. Jokainen lapsi on uusi kuluttaja ja ratkaisevaa ei ole vain hiilijalanjäljen suuruus vaan myös niiden hiilijalanjälkien määrä. Etenkin monien kehitysmaiden suurin ongelma on liika väestönkasvu, joka estää samalla elintason nousun noissa maissa ja luo yhteiskunnallisia ja poliittisia levottomuuksia.
Vaikka itsellään olisi ollutkin onnellinen lapsuus ja hyvät vanhemmat, niin ei silti ole mikään pakko seurata mitään ikivanhoja sosiaalisia kuvioita. Ihmisen pitää ainakin etukäteen harkita mihin hän ryhtyy eikä vain ajautua tilanteesta toiseen kuten tulla isäksi tai äidiksi.
Kasvissyöjäksi en halua ryhtyä mutta korvaan osan reseptieni lihasta tofulla tai vastaavalla.
Tofu ei ole ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on elämän suola. Sitä ei voi tietää kun itsellä on. Paljosta olisin jäänyt paitsi jos ei olisi lasta. Onneksi viime hetkillä sain. tietysti joku olisi voinut kertoa kuinka antoisaa on olla äiti mutta hyvin vaativaa.
Toisin päin. Kuten tästäkin ketjusta näkee, moni monilapsiseen perheeseen syntynyt jättää lapset hankkimatta, koska tietää, mitä lastenhoito on. Jos ihmiset tietäisivät, kukaan ei hankkisi lapsia.
Kjäh kjäh kjäh! Siitäs saatta senkin itsekkäät velat kun elätte sellaista elämää kuin haluatte, vanhoina mummoina saatte rangaistuksen kun lapset (joita ette halunneet) eivät tule kerran kuussa pitelemään kädestä vanhainkodissa!
MIksi pitäisi hankkia lapsia vain tulevien eläkkeen maksajien vuoksi? Mitä, jos ei jaksa kasvattaa väkisin hankituista lapsista kunnollisia ja työteliäitä kansalaisia vaan niistä tuleekin sossupummeja? Olisiko silläkin uhalla vaan parempi vääntää niitä kersoja maailmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto kiinnostaa minua, mutta en ihan kaikesta elämänlaadusta halua luopua sen eteen. Minun ilmastotekojani ovat lapsettomuus ja matkailematta jättäminen. Kasvissyöjäksi en halua ryhtyä mutta korvaan osan reseptieni lihasta tofulla tai vastaavalla. Vaatteeni ostan kirpputorilta, mutta kosmetiikkaa ostan paljon. Maksaa hieman enemmän uusiutuvasta sähköstä. Jokainen tekee sen verran ilmastotekoja mikä hyvältä tuntuu, ja miten paljon jaksaa. Itse en jaksaisi enempää. Jokaisella teolla on merkitystä, vaikka henkilö ei täysin askeettisesti haluaisikaan elää. Siksi ei ole ristiriitaista olla lapseton ilmastosyistä ja silti shoppailla joka viikonloppu.
Olet varmasti lapseton ensisijaisesti siitä syystä, ettet halua lapsia. Erittäin toissijaisesti ilmastosyistä. Eikä siinä ole mitään vikaa. Monesta kuulostaa vaan ehkä hassulta, että ihminen, jonka ilmastoahdistus on suurta, luopuisi lapsihaaveesta (josta on todella vaikea luopua jos lapsista oikeasti edes haaveilisi), mutta silti shoppailee. Joten on ilmiselvää, että ihminen joka shoppailee jne., on vela koska ei ensisijaisesti edes halua lapsia. Ekologisuus on plussa.
Totta, minulla ei ole suurta paloa hankkia lapsia. Olin pitkään suhteellisen neutraali asian suhteen, lopullinen päätös on aina monen asian summa. Olin kyllä jo pitkään tiedostanut, että ilmaston kannalta lasta ei missään tapauksessa pidä hankkia. Toisaalta olin monesti leikkinyt ajatuksella omasta perheestä, käynyt katsomassa millaiset vaunut hankkisin lapselle, ja miettinyt mikä sen nimi olisi. Ehkä tällaista hyvin lievää vauvakuumetta. Lopullinen päätös lapsettomuudesta vahvistui kun tapasin mieheni joka ei halunnut lapsia. Toki olen vasta kaksvitonen, että mitä vain voi tapahtua, mutta tähän asti päätös on tuntunut helpolta. Lasta ei enää tule ajateltua, ja jos tulee niin ajatus tuntuu myös koko ajan vastenmielisemmältä kun lukee tarinoita helvettiarjesta ja siitä miten jotkut katuvat lasten hankkimista.
Ilmasto kyllä ahdistaa itseäni, siitä ei pääse mihinkään. Olen kuitekin käynyt läpi myös täyden asketian vaiheen, vegaaniuden ja niin edes päin, mutta se poltti minut niin loppuun etten jaksanut enää tehdä mitään. Sitten olin vain kahta ahdistuneempi kun en tehnyt mitään. Siksi omaksuin armollisen ilmastoideologian.
On kyllä varmasti totta, että jos olisin halunnut lasta erittäin kovasti, niin siitä olisi ollut vaikea luopua vaikka järjellä ajateltuna on aivan selvää että lapsettomuus on planeetan tulevaisuuden kannalta järkevin vaihtoehto.
Luin vastikään kommentin, jossa todettiin hyvin, että eläkejärjestelmässä itsessään on vikaa, jos se perustuu siihen, että tulevat sukupolvet ovat edellisiä suurempia. Tällaista mallia kutsutaan muissa yhteyksissä pyramidihuijaukseksi.
Katukuvasta päätellen aika harva suomalainen on kokenut nälkävuodet.
Vierailija kirjoitti:
Kjäh kjäh kjäh! Siitäs saatta senkin itsekkäät velat kun elätte sellaista elämää kuin haluatte, vanhoina mummoina saatte rangaistuksen kun lapset (joita ette halunneet) eivät tule kerran kuussa pitelemään kädestä vanhainkodissa!
Aika itsekästä odottaa, että lapset tulevat kerran kuussa pitelemään kädestä vanhainkodissa.
AP on kateellinen lapsivapaille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
"Ei voi tietää ennen kuin on itse" argumentti on niin kulunut ja höpsö, mutta väännetään nyt kuitenkin rautalangasta:
Erittäin monta asiaa voi tietää, vaikka ei sitä henk.koht. ole kokenut. Ei tarvitse olla lentokonelentäjä tietääkseen että lentokoneesta putoaminen on ikävää. Ei tarvitse olla itsellä syöpää, koska riittää että keskustelee sellaisen kanssa jolla on/oli syöpä ja lukee aiheesta tutkimuksia.
Sisimmiltään vela mummo?!??! 😂