Kiitos vain "vapaaehtoisesti lapsettomat"
Kiitos, että kerrotte tekevänne ilmastoteon ja jätätte lapset hankkimatta. Sen jälkeen voittekin hyvällä omallatunnolla tsekata halpoja lentoja, shoppailla halpavaatteita netistä ja kiillottaa omaa kuvaanne hankkimalla kummilaaman tai -lapsen.
Kiitos vain, että kerrotte vihaavanne kurahaalareihin puettavaa lasta, vaikka teillä ei ole kokemusta siitä.
Kiitos vain, että kerrotte pelkäävänne raskautta, synnytystä, imetystä, maidonkorvikkeita, BPA-muovia, lisäaineita, rokotuksia ja kaikkea mahdollista, vaikka ette ole edes kokenut nälkävuosia, sotaa, todellista puutetta tai kurjuutta.
Kommentit (86)
Onko aloittaja itse sitten kokenut sodan, nälänhädän ja mitä siinä nyt oli? Vai onko lapsen hankkiminen jotenkin siihen verrannollista?
Ihmiseltä puuttuu realiteettien taju ja oma elämä, jos häiriintyy muiden parisuhteista/sinkkuudesta/lapsettomuudesta/homoudesta/painosta/pituudesta/ihonväristä/uskonnosta/elintasosta/koulutuksesta/murteesta/auton tai fillarin merkistä ja mallista, taatana.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ilman lasta ole elämää. Mitä teistä jää. Kukaan ei kaipaa, rakasta, välitä niin kuin oma lapsi.
Niin eikö se mene niin että paremminkin kukaan ei kaipaa, rakasta, välitä niin kuin äiti? Ja ihmisen sydän ei ole koskaan enää niin kevyt kun saa lapsen, raskas kivi aina povessaan miten lapset pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsettomuus ole mikään "ilmastoteko" eikä se millään tavalla kompensoi lapsettoman aiheuttamia päästöjä. Outo ajatuskin.
t. lapseton
Luetko koskaan sanomalehtiä? Se on yksittäisistä päätöksistä kaikkein suurin ympäristöteko tutkitusti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi että teen sen ilmastonmuutoksen takia? Teen sen sen takia etten jaksa paskavaipparallia tai mitään muutakaan lapsiin liittyvää. Lisäksi en halua luoda ihmistä kärsimään tänne hyväksikäyttäjien sekaan orjaksi. Lisäksi logiikkasi ontuu, jos en ole tänne ketään jälkeläisiä jättämässä, niin miksi minua kiinnostaisi miten kurjaa ihmisille tulevaisuudessa on, voin hyvällä omallatunnolla vaikka saastuttaa koko maapallon, en minä eivätkä jälkeläiseni tule kärsimään siitä.
Toinen lauseesi paljasti siis todellisen syysi. Ihmettelen, miten vaipparalli voi olla uuvuttavaa. Loppu nyt oli vain perinteistä "pelkään hyväksikäyttäjiä, lisäaineita" jne. Joo, jokin aika sitten lähistöllämme asui eräs tunnettu raiskaaja ja joku ihme itsensäpaljastelija. Silloin asioista pitää puhua lapsen kanssa. Mikään asia ei voi olla tabu. Silloin ollaan vastuullisia vanhempia, eikä vellit housuissa kulkevia teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomat, kunhan ovat akateemisesti koulutettuja, ovat luomakunnan onnellisimpia ihmisiä.
Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Itse "akateeminen koulutus" ei kerro mitään henkilöiden tulotasosta. Tuttavapiirissäni on arvoalueilla asuvia perheellisiä, paljon tienaavia ja toki korkeakoulutettuja. Kun on rahaa, taitoa kehittää osaamistaan ja tietoa, niin on kykyä siirtää näitä taitoja myös lapsille. Ja rohkenen myös väittää, että he ovat onnellisempia.
Läheskään kaikista akateemisten lapsista ei tule akateemisia itse.
Et näköjään ole lukenut aikuiskasvatustiedettä. Suomessakin vanhempien koulutustasolla on suuri vaikutus lasten koulutuspolkuun. Enough said.
Onkohan tästä aiheesta joskus mahdollista käydä asiallista keskustelua jossa ei haukuta veloja mt-ongelmaisiksi tai toisten lapsia p*rshedelmiksi..?
Ei varmaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ilman lasta ole elämää. Mitä teistä jää. Kukaan ei kaipaa, rakasta, välitä niin kuin oma lapsi.
Luin tänään paikallislehdestä, kuinka joku mummo valitteli yksinäisyyttään kun sanoi, ettei häntä käy lapset ja lapsenlapset katsomassa ollenkaan.
Oiskohan ihan mummon oma vika? ( Ehkä sisimmältään vela, kyllä lapset vaistoaa.)
Vierailija kirjoitti:
Oleppas hyvä vain, en kyllä käsitä miksi nuo perustelut niin ärsyttävät sinua? Jokainen ilmastosta kiinnostunut valitsee itse ne keinot joilla haluaa pienentää aiheuttamiaan tuhoja, toisille se on lasten tekemättä jättäminen. Kaikki tai ei mitään -asenne johtaa yleensä siihen ei mitään -lopputulokseen. Koko aloitus oli vähän kummallinen ja katkera, lapsista on pakko pitää ja mitään nykymaailman inhottavuuksia ei saa pelätä tai vältellä jos ei ole ensin käynyt kokeilemassa nälkävuosia ja todellista kurjuutta? Älä lue keskusteluja joissa lapsettomuutta perustellaan jos se noin kohottaa verenpainetta.
Eli et ymmärtänyt aloituksen pointtia. Aiemmin lapset olivat luonnollinen, iloinen asia. Nykyään aiheuttavat suurinpiirtein maailmanlopun. Miltä teistä tuntuisi lapsina kuunnella tällaista keskustelua? Lapseni kyselivät iltauutisten aikaan, että "onko lapsen kasvattaminen rankkaa?" kun kuuntelivat näitä mielipiteiden tulvaa uutisista.
Meille lapset ovat edelleen iloinen asia. Olemme saaneet matkustella, viettää vapaa-aikaa ja käydä hyvin syömässä-sekä lasten kanssa että ilman. Ja erityisesti lasten sosiaalistaminen eri tilanteissa, on sitten kyseessä fine dining -ravintola tai hautajaiset on todella tärkeää pelisääntöihin tutustumista.
Ap hyvä
- En tee ilmastotekoja, enkä sellaisen takia jättäisi ikinä lasta hankkimatta, jos lapsen haluaisin.
- Ei ole kummilaamaa tai lasta, mutta kummilapsen voisin hankkia kyllä. En mitenkään "kiillottaakseni" jotain, vaan aidosta halusta auttaa.
- En ole ikinä lentänyt enkä ostanut vaatteita netistä.
- En vihaa kurahaalareihin puettavia lapsia, enkä muitakaan lapsia. Jokainen kyllä on ollut lapsi, ja monella vapaaehtoisesti lapsettomalla on kokemusta lasten hoidosta.
- En pelkää lisäaineita tai rokotuksia, rokotutan itseni säännöllisesti. Synnytyksestäkin kai selviäisin jos tahtoisin, mutten tahdo.
En ole kokenut nälkävuosia (eipä ole enää ihmisiä elossa niiltä ajoilta...), enkä hirveää puutetta ja kurjuutta. Mutta sodan nähneiden vanhempieni lapsuusmuistot ovat tuttuja.
"Kiitos, että kerrotte tekevänne ilmastoteon ja jätätte lapset hankkimatta. Sen jälkeen voittekin hyvällä omallatunnolla tsekata halpoja lentoja, shoppailla halpavaatteita netistä ja kiillottaa omaa kuvaanne hankkimalla kummilaaman tai -lapsen."
Enpä kyllä matkustele enkä juuri shoppaile. Matkustelu ja vaatteiden shoppailu itselle on huomattavasti ekologisempaa kuin uusien ihmisten tuominen maailmaan. Vaikka se sinun pim.ppiäsi nyt lipluttaakin, niin yritä elää sen asian kanssa, että lapsia tehneenä olet epäekologisempi kuin lapseton vaikka kuinka kestovaippailisit ;)
"Kiitos vain, että kerrotte vihaavanne kurahaalareihin puettavaa lasta, vaikka teillä ei ole kokemusta siitä."
En kyllä vihaa, enkä ole väittänyt niin, mutta aika paljon olen lapsia kurahaalareihin pukenut ja riisunut. Miksi lapseton ei muka voisi pukea lasta kurahaalariin? Aika moni tyrkkää lapsensa toisten hoidettavaksi suurimmaksi osaksi lapsen hereilläoloajasta, ja moni näistä lasta hoitavista ja kasvattavista on lapsettomia. En kylläkään työskentele lastenhoitajana, mutta lapsenvahtina olen aika paljon, kun lasten vanhemmat eivät itse jaksa lapsiaan hoitaa, vaan heidän on pakko saada vapaata, omaa aikaa, ja päästä tuulettumaan, kun lapsiperhe-elämä on vaan niin pas.kaa. Taasko se pim.ppisi lipluttaa?
"Kiitos vain, että kerrotte pelkäävänne raskautta, synnytystä, imetystä, maidonkorvikkeita, BPA-muovia, lisäaineita, rokotuksia ja kaikkea mahdollista, vaikka ette ole edes kokenut nälkävuosia, sotaa, todellista puutetta tai kurjuutta."
En kyllä ole väittänyt mitään noistakaan. Ja minut on rokotettu. Ja oletko itse kokenut nälkävuosia, sotaa, todellista puutetta tai kurjuutta? No, millaista oli? Lipluttiko pim.ppisi?
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä
- En tee ilmastotekoja, enkä sellaisen takia jättäisi ikinä lasta hankkimatta, jos lapsen haluaisin.
- Ei ole kummilaamaa tai lasta, mutta kummilapsen voisin hankkia kyllä. En mitenkään "kiillottaakseni" jotain, vaan aidosta halusta auttaa.
- En ole ikinä lentänyt enkä ostanut vaatteita netistä.
- En vihaa kurahaalareihin puettavia lapsia, enkä muitakaan lapsia. Jokainen kyllä on ollut lapsi, ja monella vapaaehtoisesti lapsettomalla on kokemusta lasten hoidosta.
- En pelkää lisäaineita tai rokotuksia, rokotutan itseni säännöllisesti. Synnytyksestäkin kai selviäisin jos tahtoisin, mutten tahdo.
En ole kokenut nälkävuosia (eipä ole enää ihmisiä elossa niiltä ajoilta...), enkä hirveää puutetta ja kurjuutta. Mutta sodan nähneiden vanhempieni lapsuusmuistot ovat tuttuja.
Vaikutat järki-ihmiseltä. Mulle muiden valinnat ovat ihan ok. Tarkoitukseni ei ollut provosoida aloituksella, mutta jonkin verran sieppaa nämä lapsivastaiset kirjoitukset, joita Hesarikin viljelee YLE:n ja muiden valtamedioiden lisäksi.
Ne ovat tulleet kuin hiipien ja antavat kuvan siitä, että kukaan ihminen ei voisi harrastaa mitään tai tällä ei olisi lasten saamisen jälkeen enää omaa elämää. Lapsi näyttäytyy näissä keskusteluissa peikkona, joka on huonosti käyttäytyvä, vastuuton, rahat vievä hirviö.
Joo, ei haittaa vapaaehtoisesti lapsettomat. Aiomme huomioida tämän perheemme verosuunnittelussa siten, että maksamme entistä vähemmän veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tänään paikallislehdestä, kuinka joku mummo valitteli yksinäisyyttään kun sanoi, ettei häntä käy lapset ja lapsenlapset katsomassa ollenkaan.
Oiskohan ihan mummon oma vika? ( Ehkä sisimmältään vela, kyllä lapset vaistoaa.)
Ja tämä oli vain yksi niistä lukuisista vanhuksista jotka valittelevat yksinäisyyttä.
Entä mitä oli tehnyt se pappa jonka oma lapsi löysi juuri kuolleena palvelutalosta? Vanhus oli ollut kuolleena useita viikkoja. Lapsilla oli suuri mielipaha isästään, mutta silti ei ollut tarvetta ottaa viikkoihin yhteyttä.
Omat isovanhemmat kun olivat aikoinaan vanhainkodissa, niin siskoni kanssa oltiin ainoita ahkeria vierailijoita. Kyllä se talo oli täynnä yksinäisiä vanhuksia. Varmaan oli sitten heidän oma syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomat, kunhan ovat akateemisesti koulutettuja, ovat luomakunnan onnellisimpia ihmisiä.
Se nyt ei varmasti pidä paikkaansa, varsinkaan yksilötasolla. Moni palstavela kertoo valintansa taustoiksi esim. vakavat mielenterveys- ja elämänhallintaongelmat. Että tuskin ovat jokaista äitiä ja isää onnellisempia. Mutta tekevät ehdottomasti oikein jäädessään vapaaehtoisesti lapsettomiksi.
Mustavalkoinen ajattelu on tietenkin parasta. On vain veloja ja lapsiperheitä eikä yksilöitä ollenkaan. -tappelu jatkukoon!
Ilmasto kiinnostaa minua, mutta en ihan kaikesta elämänlaadusta halua luopua sen eteen. Minun ilmastotekojani ovat lapsettomuus ja matkailematta jättäminen. Kasvissyöjäksi en halua ryhtyä mutta korvaan osan reseptieni lihasta tofulla tai vastaavalla. Vaatteeni ostan kirpputorilta, mutta kosmetiikkaa ostan paljon. Maksaa hieman enemmän uusiutuvasta sähköstä. Jokainen tekee sen verran ilmastotekoja mikä hyvältä tuntuu, ja miten paljon jaksaa. Itse en jaksaisi enempää. Jokaisella teolla on merkitystä, vaikka henkilö ei täysin askeettisesti haluaisikaan elää. Siksi ei ole ristiriitaista olla lapseton ilmastosyistä ja silti shoppailla joka viikonloppu.
ei ole lapsia,
ei autoa,
en lentele.
punaista lihaa
hieman syön.
ja kierrätän,
kirpputoreilla käyn.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto kiinnostaa minua, mutta en ihan kaikesta elämänlaadusta halua luopua sen eteen. Minun ilmastotekojani ovat lapsettomuus ja matkailematta jättäminen. Kasvissyöjäksi en halua ryhtyä mutta korvaan osan reseptieni lihasta tofulla tai vastaavalla. Vaatteeni ostan kirpputorilta, mutta kosmetiikkaa ostan paljon. Maksaa hieman enemmän uusiutuvasta sähköstä. Jokainen tekee sen verran ilmastotekoja mikä hyvältä tuntuu, ja miten paljon jaksaa. Itse en jaksaisi enempää. Jokaisella teolla on merkitystä, vaikka henkilö ei täysin askeettisesti haluaisikaan elää. Siksi ei ole ristiriitaista olla lapseton ilmastosyistä ja silti shoppailla joka viikonloppu.
Olet varmasti lapseton ensisijaisesti siitä syystä, ettet halua lapsia. Erittäin toissijaisesti ilmastosyistä. Eikä siinä ole mitään vikaa. Monesta kuulostaa vaan ehkä hassulta, että ihminen, jonka ilmastoahdistus on suurta, luopuisi lapsihaaveesta (josta on todella vaikea luopua jos lapsista oikeasti edes haaveilisi), mutta silti shoppailee. Joten on ilmiselvää, että ihminen joka shoppailee jne., on vela koska ei ensisijaisesti edes halua lapsia. Ekologisuus on plussa.
Minusta tuntuu, että useat sanovat ilmastosyyt sen takia, että se on "hyväksyttävä" syy. Lapsettomilta kun edelleen vaaditaan perusteluita valinnalleen. Lapsen hankkineidenhan on ok perustella valintaansa toteamalla, että "tuntui vain siltä" tai "aika oli sopiva". Lapseton tarvitsee kunnon syyn lapsettomuuteen.
Uskon, että vastaajille ilmastoasiat ovat oikeasti tärkeitä, mutta uskon myös, että harva jättää vain sen takia hankkimatta lapsen, jos sellaisen tahtoo.
Väittikö joku, ettei lapsille pystyisi sijoittamaan?