Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitos vain "vapaaehtoisesti lapsettomat"

Vierailija
14.03.2019 |

Kiitos, että kerrotte tekevänne ilmastoteon ja jätätte lapset hankkimatta. Sen jälkeen voittekin hyvällä omallatunnolla tsekata halpoja lentoja, shoppailla halpavaatteita netistä ja kiillottaa omaa kuvaanne hankkimalla kummilaaman tai -lapsen.

Kiitos vain, että kerrotte vihaavanne kurahaalareihin puettavaa lasta, vaikka teillä ei ole kokemusta siitä.

Kiitos vain, että kerrotte pelkäävänne raskautta, synnytystä, imetystä, maidonkorvikkeita, BPA-muovia, lisäaineita, rokotuksia ja kaikkea mahdollista, vaikka ette ole edes kokenut nälkävuosia, sotaa, todellista puutetta tai kurjuutta.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapsettomat, kunhan ovat akateemisesti koulutettuja, ovat luomakunnan onnellisimpia ihmisiä.

Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Itse "akateeminen koulutus" ei kerro mitään henkilöiden tulotasosta. Tuttavapiirissäni on arvoalueilla asuvia perheellisiä, paljon tienaavia ja toki korkeakoulutettuja. Kun on rahaa, taitoa kehittää osaamistaan ja tietoa, niin on kykyä siirtää näitä taitoja myös lapsille. Ja rohkenen myös väittää, että he ovat onnellisempia.

Vierailija
22/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain on hirmu vaikeaa omassa elämässä omien valintojen kanssa.

En tajua, miten jonkun muun valinta voi sua noin pahasti häiritä ap. Nuppivikaa epäilen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap jatkaa sen verran, että aloitukseni on jatkoa HS:n kyselyyn.

"

Hyvin moni vastaaja sanoi yksinkertaisesti, ettei ole koskaan halunnut lasta. Jotkut olivat olleet pidemmän aikaa kahden vaiheilla, mutta päätyneet sitten valitsemaan lapsettomuuden.

Ulkoiset asiatkin saattoivat vaikuttaa valintaan. Eräs vastaaja muotoili asian näin: ”Nykyinen poliittinen ilmapiiri ja ilmastonmuutos vaikuttavat lapsettomuuteeni.”"

Poliittisen ilmapiirin vaikuttaminen lapsettomuuteen on kaksiteräinen miekka. Kun ette hanki lapsia, niin 2050 vuodesta lähtien myös eläkkeiden määrä laskee. Ja aivan sama mulle. Olen sijoittanut hajautetusti, enkä edes odota eläkettä.

Miten tämä lainaus liittyy sun avaukseen?? Eihän siinä kukaan sano vihaavansa lapsia tai lentävänsä koska on lapseton?

Vierailija
24/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsettomuus ole mikään "ilmastoteko" eikä se millään tavalla kompensoi lapsettoman aiheuttamia päästöjä. Outo ajatuskin.

t. lapseton

Miten niin ei? Kyllähän se on iso määrä yhteenlasketusta hiilijalanjäljestä pois, jos ei tee sitä yhtä ylimääräistä ihmistä aiheuttamaan omaa hiilijalanjälkeänsä. Niin, eihän lapsen hankkiminen tai hankkimatta jättäminen toki suoraan vaikuta ihmisen omiin päästöihin, mutta lapsen mukana tulisi kuitenkin se toinen, kokonaan oma hiilijalanjälkensä, mitä ilman lasta ei olisi ollenkaan. Ja ilmastoon vaikuttaa vain se, paljonko niitä päästöjä sinne ilmakehään menee kokonaisuutena. Ei se, että ovatko ne päästöt peräisin yhden, kahden tai vaikka kymmenen ihmisen toimesta. Kun ei se ilmasto sitä tiedä tai voi tietää.

Vierailija
25/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapsettomat, kunhan ovat akateemisesti koulutettuja, ovat luomakunnan onnellisimpia ihmisiä.

Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Itse "akateeminen koulutus" ei kerro mitään henkilöiden tulotasosta. Tuttavapiirissäni on arvoalueilla asuvia perheellisiä, paljon tienaavia ja toki korkeakoulutettuja. Kun on rahaa, taitoa kehittää osaamistaan ja tietoa, niin on kykyä siirtää näitä taitoja myös lapsille. Ja rohkenen myös väittää, että he ovat onnellisempia.

Läheskään kaikista akateemisten lapsista ei tule akateemisia itse.

Vierailija
26/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiittelet? Ei oikein avaudu.

Vierailija
27/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Hyvin moni vastaaja sanoi yksinkertaisesti, ettei ole koskaan halunnut lasta. Jotkut olivat olleet pidemmän aikaa kahden vaiheilla, mutta päätyneet sitten valitsemaan lapsettomuuden.

Ulkoiset asiatkin saattoivat vaikuttaa valintaan. Eräs vastaaja muotoili asian näin: ”Nykyinen poliittinen ilmapiiri ja ilmastonmuutos vaikuttavat lapsettomuuteeni.”"

Poliittisen ilmapiirin vaikuttaminen lapsettomuuteen on kaksiteräinen miekka. Kun ette hanki lapsia, niin 2050 vuodesta lähtien myös eläkkeiden määrä laskee. Ja aivan sama mulle. Olen sijoittanut hajautetusti, enkä edes odota eläkettä.

Miten tämä lainaus liittyy sun avaukseen?? Eihän siinä kukaan sano vihaavansa lapsia tai lentävänsä koska on lapseton?

Kyllä mä tulkitsen tämän keskustelun nyt niin, että lapsettomana mun velvollisuus on matkustella ja bilettää kiinnosti tai ei. Eihän se auttanut muu kuin varata matka Balille, viikonloppuna sitten baariin. Vtun rankkaa kun ei kiinnosta yhtään, mutta saan voimaa kun mietin miehiämme Kannaksella.

Vierailija
28/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen väkiluku on vuosikaudet pysynyt samana tai kasvanut, että ei se eläkkeiden maksu siitä voi olla kiinni. Eri juttu, jos ei ole työikäisille töitä, josta saada palkkaa, josta maksaa meidän eläkkeitä.

Vierailija
29/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Tämä ei kyllä selvennä aloitusta ollenkaan.

Vierailija
30/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi että teen sen ilmastonmuutoksen takia? Teen sen sen takia etten jaksa paskavaipparallia tai mitään muutakaan lapsiin liittyvää. Lisäksi en halua luoda ihmistä kärsimään tänne hyväksikäyttäjien sekaan orjaksi. Lisäksi logiikkasi ontuu, jos en ole tänne ketään jälkeläisiä jättämässä, niin miksi minua kiinnostaisi miten kurjaa ihmisille tulevaisuudessa on, voin hyvällä omallatunnolla vaikka saastuttaa koko maapallon, en minä eivätkä jälkeläiseni tule kärsimään siitä.

Vierailija
31/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, jopas on ap katkerana 😮

Vierailija
32/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämä ilman lasta ole elämää. Mitä teistä jää. Kukaan ei kaipaa, rakasta, välitä niin kuin oma lapsi.

Vierailija
33/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää ymmärtää, äitillä on vähän hermot kireällä, kun vanhemmuus ei ollutkaan pelkkiä kiireettömiä sunnuntaiaamuja, joina suloiset lapset halailevat ja kertovat rakastavansa.

Vierailija
34/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastoteolla leijuminen on ymmärrettävä pointti, mutta mitä merkitystä noilla muilla on?

Jos on autoton, lapseton ja velaton eikä harrasta ulkomaanmatkailua,  niin kaipa siitä hyvästä saa syödä kerran päivässä liha-aterian?

Vierailija
35/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä mä lentelisin ja shoppailisin, kun opintotukea saan 250e, ja loput vuokrasta ja muista kiinteistä menoista maksettava itse päiväopiskelujen ohella. Opintojen jälkeen pelottaa se, pääsekö tekemään pätkää vai vakituista työtä. 

Ja sisaruksillani on lapsia, joten olen nähnyt aika läheltä sen lapsiperheen arjen, ja en halua sellaista. En ole ikinä halunnutkaan, vaikka aina on sanottu että mieli muuttuu.

Minulla on vain käynyt tuuri, että nykyään velamaisuudesta uskalletaan puhua ääneen.

t. N25

Vierailija
36/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elämä ilman lasta ole elämää. Mitä teistä jää. Kukaan ei kaipaa, rakasta, välitä niin kuin oma lapsi.

Nämä velaprovot ovat niin kuluneita, älä yritä lietsoa tätä.

Vierailija
37/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ette hanki lapsia, niin 2050 vuodesta lähtien myös eläkkeiden määrä laskee. Ja aivan sama mulle. Olen sijoittanut hajautetusti, enkä edes odota eläkettä.

Niin mekin.

En tunne ketään ikäistäni, joka uskoisi saavansa eläkettä.

Tuo on ollut selvää teinistä asti, että vanhuus pitää hoitaa sijoittamalla, ja siihen jää enemmän varoja ilman lapsia.

Mä en jaksa uskoa siihen, että monikaan vauvalaisista on mistään teini-iästä lähtien tiennyt eläkeikäpommista. Ja vielä vähemmän sijoittamisesta. Mutta nice try.

Ja kyllä lapsille pystyy helposti sijoittamaan. Tällä hetkellä laitamme miehen kanssa kerran kolmessa vuodessa 4999 e, jotka sijoitamme. Vanhempani laittavat myös saman summan. 

Vierailija
38/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tänään paikallislehdestä, kuinka joku mummo valitteli yksinäisyyttään kun sanoi, ettei häntä käy lapset ja lapsenlapset katsomassa ollenkaan.

Vierailija
39/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastoteolla leijuminen on ymmärrettävä pointti, mutta mitä merkitystä noilla muilla on?

Jos on autoton, lapseton ja velaton eikä harrasta ulkomaanmatkailua,  niin kaipa siitä hyvästä saa syödä kerran päivässä liha-aterian?

Tietenkin saa. Mutta miksi ap kiittelee siitä, että joku kertoo pelkäävänsä synnytystä tai rokotuksia?

Vierailija
40/86 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilmeisesti aapee tajuaa tehneensä virheen hankittuaan jälkeläisiä. Se on kyllä ihan oma virhe, eikä korjaannu kadehtimalla toisin valinneita. Ongelma ei ole muiden lapsettomuus vaan jokin sinussa itsessäsi.