ELINKAUTINEN LAAMASELLE JA TARKILLE!!
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 14:06"]
59. Et ole juristi. Ei ole ammattilaisen kirjoittama.
[/quote]
No viimeksi kun duunia hain ja todistuksiani katselin, niin yliopistosta saatu todistus oli oikeustieteen maisterin. Ehkä se ja juristi sitten tosiaan ovat eri asiat :-)
terv. 59
Mä olen nron 60 kanssa samoilla linjoilla... mieheni on juristi, eikä ikinä sanoisi tuollaista juristina, vaikka onkin liike-elämän palveluksessa, eikä "puolustustehtävissä".
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 14:09"]
Mä olen nron 60 kanssa samoilla linjoilla... mieheni on juristi, eikä ikinä sanoisi tuollaista juristina, vaikka onkin liike-elämän palveluksessa, eikä "puolustustehtävissä".
[/quote]
Eihän juristi ole tunteeton, minä olen täysin samaa mieltä naisjuristin kanssa.
Olenkin miettinyt että miten oikeasti puolustavan juristin OMAT ARVOT sallii tämmöistä? Haluaisin nähdä kuka tämmösiä sairaita eläimiä puolustaa, ne ois saatu tirvasta selliin ilman sen kummempia oikeudenkäyntejä ja mädäntyä siellä hengiltä,
[/quote]
Ai ei sanoisi mitä? Että kunpa tuomio pysyisi hovissa? Vai että ei arvostaisi ja ymmärtäisi tämänkaltaisten rikollisten puolustajia?
Ihan vain tiedoksi, että lakimiehet eivät todellakaan ole homogeeninen ryhmä (käytä sivistyssanakirjaa, jos et tunne sanaa). Tässä ryhmässä on monella tavalla ajattelevia ihmisiä, ihan samoin kuin muissakin ammattiryhmittymissä. MINUN moraalini ei antaisi periksi olla puolustusasianajaja tällaisissa tapauksissa. Kumma juttu jos se tekee minusta "vähemmän" juristin..
59
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 14:17"]
Olenkin miettinyt että miten oikeasti puolustavan juristin OMAT ARVOT sallii tämmöistä? Haluaisin nähdä kuka tämmösiä sairaita eläimiä puolustaa, ne ois saatu tirvasta selliin ilman sen kummempia oikeudenkäyntejä ja mädäntyä siellä hengiltä,
[/quote]
Samaa ihmettelen, kuinka moraali ja omatunto sallii.
Lopettakaa tämä typerä kirjoittelu ammatinharjoittajan kirjoitustyylistä tai tuomioiden pituuksista. Viaton lapsi on kuollut näiden kahden hirviön vuoksi. Ehdotan, että kukin kirjoittaa pelkästään osanottovalittelun lapsen äidille ja veljelle.
Otan osaa.
Kyllä, samaa mieltä. Erinimet eivät taivu välttämättä kuten normaalit sanat.
Satu - Satun (tai voi myös käyttää Sadun, molemmat oikein)
satu - sadun
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:26"]
Nimet taipuvat eri tavalla kuin muut sanat. Esim. Lumi -> Lumin, kun taas lumi -> lumen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:32"]
Minä taas ihmettelen sitä, että joku ihmettelee ihmisten primitiivisiä reaktioita (silmä silmästä...) tällaisessa asiassa. Minusta se on nimenomaan ihmisyyttä ja inhimillisyyttä tuntea, ettei mikään rangaistus riitä tällaisessa tapauksessa. Enemmän ihmettelen sellaisia ihmisiä jotka ymmärtävät ja antaisivat armon käydä oikeudesta kun kyse on ihmissaastasta.
[/quote]
Tappajilla on aina jokin syy ottaa henki ihmisestä. Tuomituilla murhaajilla se syy on vain eri kuin niillä, jotka haluaisivat tappaa tappajan. Kyllä tappajan tappaja on ihan yhtä paha kuin se alkuperäinen tappajakin. Ei se eri syy muuta sitä oksettavaa eläimellisyyttä, joka saa tappamaan.
[/quote]
Jos näin on niin silloin Suomen kansasta on suurin osa oksettavia eläimellisiä, veikkaan. Nopea gallup antaisi varmaan aikamoiset prosentit teloitustuomioon.
Ja nämä ovat niitä isiä ja äitejä, jotka kasvattavat tulevia suomalaisia.
Minua taas ällöttää ja oksettaa tällainen tunteiden yläpuolelle meno ja sievistely.
Jos lapsen kidutus ja raaka murha ei saa tunteita irti niin ihminen kuollut..Kuollut menee sivistysvaltion taakse ettei tarvitsisi tuntea kuin ihminen...suunnatonta vihaa, eläimellistä raivoa ja murhanhimoa tällaisia saastoja kohtaan.. ja uskaltaa sanoa sen ääneen.
Terkuin akateeminen , sivistynyt nainen
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:37"]
Minua hirvittää ajatella, että nämä henkirikosten tekijät ovat joskus jälleen vapaalla jalalla. Siksi kai jotkut täällä ovat kuolemantuomion kannalla. Toisaalta sellainen siperia opettaa -tyylinen siirtokunta kaukana kaikesta voisi olla ihan hyvä.
[/quote]
Mun mielestä näille sopis sellainen yhdistetty elinkautis-kuolemantuomiorangaistus. Eli elinkautisen jälkeen kun olisivat anoneet vankilasta poispääsyä, niin sitten tapettaisiin. Ja totta kai vankilassa vielä pakkosyöttämällä ruokinta ja ainoa aktiviteetti pakkojuoksu silloin tällöin ( ettei kunto kehity) kahden-kolmen tunnin verran putkeensa. Muun ajan sidottuna tuoliin.
Ja kuolemantuomi pidettäisiin salassa, etteivät älyä lähteä oman käden kautta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 14:19"]
[/quote]
Ai ei sanoisi mitä? Että kunpa tuomio pysyisi hovissa? Vai että ei arvostaisi ja ymmärtäisi tämänkaltaisten rikollisten puolustajia?
Ihan vain tiedoksi, että lakimiehet eivät todellakaan ole homogeeninen ryhmä (käytä sivistyssanakirjaa, jos et tunne sanaa). Tässä ryhmässä on monella tavalla ajattelevia ihmisiä, ihan samoin kuin muissakin ammattiryhmittymissä. MINUN moraalini ei antaisi periksi olla puolustusasianajaja tällaisissa tapauksissa. Kumma juttu jos se tekee minusta "vähemmän" juristin..
59
[/quote]
Minä olen kanssasi täysin samoilla linjoilla -olen itse myös juristi, tosin valmistumisvaiheessa oleva. Kyllä kai meilläkin on oikeus samanlaiseen sananvapauten kuin muillakin kansalaisilla? Päämiestään puolustavan asianajajan kohdalla tilanne on sitten hieman toisenlainen, ammattieettisistä säännöistä johtuen.
Ja en itsekään suostuisi puolustamaan tuollaisen rikoksen tehnyttä, olkoon sitten epäammattimaista, ihan sama! Onneksi voi valita tehtävänsä siten, ettei joudu rikollisten kanssa tekemisiin. Kyllä juristillakin on lupa toimia oman omantuntonsa ja moraalinsa mukaisesti.
Juristillakin voi olla tunteita. Täällä joku puolustaa juristien lakonista tyyliä, jossa asiat on vain jonkun pilkun mukaan. Onneksi on maailma pullollaan vielä juristeja, joilla on sydäntä. Kaikilla sitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:37"]
Minua hirvittää ajatella, että nämä henkirikosten tekijät ovat joskus jälleen vapaalla jalalla. Siksi kai jotkut täällä ovat kuolemantuomion kannalla. Toisaalta sellainen siperia opettaa -tyylinen siirtokunta kaukana kaikesta voisi olla ihan hyvä.
[/quote]
Mun mielestä näille sopis sellainen yhdistetty elinkautis-kuolemantuomiorangaistus. Eli elinkautisen jälkeen kun olisivat anoneet vankilasta poispääsyä, niin sitten tapettaisiin. Ja totta kai vankilassa vielä pakkosyöttämällä ruokinta ja ainoa aktiviteetti pakkojuoksu silloin tällöin ( ettei kunto kehity) kahden-kolmen tunnin verran putkeensa. Muun ajan sidottuna tuoliin.
Ja kuolemantuomi pidettäisiin salassa, etteivät älyä lähteä oman käden kautta.
[/quote]
Kannatan, kuulostaa hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:13"]
Hah sirva? Repesin tuolle nimelle ekaa kertaa..
[/quote]
taivutetaan ihan oikein Sirpa - Sirvan
samaan tyyliin kuin kyrpä - kyrvän
[/quote]
Itse ihmettelen kanssa noita taivutusongelmia. Vähän kuin Anneli Auer. Miksi se muka on Auerin, kun jokainen tajuaa, että manner - manteren, auer - auteren.
[/quote]
Ne Mannerit, joita olen elämäni varrella tuntenut, taivutetaan kyllä Manner, Mannerin, Mannerille. Ja enpä ennen tätä ketjua ole kuullut kenenkään taivuttavan nimeäni Sirvan jne. Sentään useampi kymmenen vuotta tämän nimen kanssa eletty...
[/quote]
59
[/quote]
Yleensä juristiksi ei hakeudu ihmisiä, joiden mielestä kaikki eivät ole tasavertaisia lain edessä, koska sehän on oikeuskäytäntömme perusmoraliteetti. Mutta ilmeisesti olen pahasti hakoteillä...
[/quote]
59
[/quote]
Juristina varmaan tiedät, että puolustuksen itsetarkoitus ei ole saada syyllisille vapauttavaa tai mahdollisimman pientä tuomiota, vaan pitää huolta, että tuomio on "oikeudenmukainen" sikäli, kun lait ovat oikeudenmukaisiksi eduskunta säätänyt.
Mutta joo, onhan sitä valitettavasti olemassa lääkäreitäkin, joiden mielestä hoito ei kuulu kaikille.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:54"]
Juristin-roolissa olen sitä mieltä että tuomio oli oikea, kovempaan rangaistukseen ei ollu mahdollisuutta. Onneksi eivät saaneet ns. varttihullun papereita, koska silloin tuomio oli keventynyt.
Äitinä ja ihmisenä sanon, että kidutuksen olisivat ansainneet ja toivottavasti vankila-ajasta tulee heille mahdollisimman tuskainen: väkivallan pelkoa, eristystä, tylsyyttä - päivästä toiseen. Mitä todennäköisemmin se ei mitään herkkua heille tulekaan olemaan, rikospuolen kollegoilta olen ymmärtänyt, että kyllä vankiloissakin noudatetaan tiettyä arvoasteikkoa ja tietyt rikolliset ovat erityisen halveksuttuja ja saavat sen myös tuntea.
Okei, nyt saa haukkua ammattitaidottomaksi ja idiootiksi ja vaikka miksi :-)
[/quote]
Pakko sanoa, että kamalalta kuulostaa äiti-ihminen, jonka mielestä ihmisiä pitäisi voida kiduttaa. Kai ymmärrät, ettei maailma sillä tavalla parane.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:48"]
Nyt menee aiheen sivusta, mutta tuli mieleen noista kuvista, että MITÄ toi jätkä on ajatellu alkaessaan seurustella tuon näköisen kääkän kanssa?! Kai nyt "muusikko" sais pesää edes oman ikäisiltään...
[/quote]
Ehkä hänelle oli jäänyt joku trauma siitä, kun oli joskus vahingossa lähtenyt baarista jatkoille alaikäisen kanssa ja sai siitä hyväksikäyttötuomion.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 13:48"]
Nyt menee aiheen sivusta, mutta tuli mieleen noista kuvista, että MITÄ toi jätkä on ajatellu alkaessaan seurustella tuon näköisen kääkän kanssa?! Kai nyt "muusikko" sais pesää edes oman ikäisiltään...
[/quote]
:D
Eli nyt sit otettiin ainakin ns varman päälle.. Näinpä.
Ehkä hänelle oli jäänyt joku trauma siitä, kun oli joskus vahingossa lähtenyt baarista jatkoille alaikäisen kanssa ja sai siitä hyväksikäyttötuomion.
[/quote]
59. Et ole juristi. Ei ole ammattilaisen kirjoittama.