Uskallatko lentää Norwegianin Max koneilla, jos ne palautetaan käyttöön?
Itse olen miettinyt, että uskaltaako varata lippuja Norwegianille enää, kun ei tiedä, josko esimerkiksi kesällä Norwegian taas käyttääkin nyt käyttökiellossa olleita Max koneita.
En usko, että koneiden turvallisuus paranee sillä, että ohjekirjaan lisätää muutama rivi.
Lisäkoulutus maksaa paljon, ja se kaikki lisäkoulutus on poissa reittiliikenteestä, kun pilotit ovat koulutuksessa.
Kommentit (55)
Ongelmahan on, että kyseisiä konetyyppejä ei voi lentää täysin manuaalista, vaan aina korkeusperäsin heiluu ja se saattaa sakkauttaa koneen.
Monissa muissa konetyypeissä voi ohjaaja lentää täysin manuaalisesti konetta ilman automaattiohjausta.
Ongelmahan on että koneita ei muuteta mitenkään, vaan ohjekirjaan lisätään joku ohje.
Tippuihan se air francen konekin anturivian vuoksi, että tapahtuu noitakin euro koneillakin
Kyllä. Otan kyllä muutaman snapsin ennen lentoa
Norwegian on konkurssissa ennen kesää.
Vierailija kirjoitti:
Norwegian on konkurssissa ennen kesää.
Pahalta näyttää. Ihmiset eivät nyt uskalla varata lentoja kun eivät voi luottaa siihen että ne koneet lentävät kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Tippuihan se air francen konekin anturivian vuoksi, että tapahtuu noitakin euro koneillakin
Mutta jos koneessa on tyyppivika, eikä tyyppivialle voida tehdä mitään, vaan lisätään vaan ohjekirjaan ohje, niin onhan riski aika suuri.
Tuon konkurssipelon vuoksi en uskalla varata lippuja. Muuten menee loma pilalle.
Sattuneesta syystä Finnairin osakekurssi ollut nousussa.
En lennä enää norwegianilla. Finnair on ainut, millä lennän tästä lähtien. Ja Airbuss lentokonemerkki.
Voin harkita myös astumista sas tai lufthansan koneisiin, ehkä.
Finnair on ehdottomasti ykkösvalinta jatkossa, vaikka liput ovat kalliimmat kuin norwegianilla.
Suomessa on turvallisuus aina ehdoton ykkös asia. Näin olen ymmärtänyt ja tähän luotan.
Nyt todennäköisesti norwegianin lippumme jäävät käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippuihan se air francen konekin anturivian vuoksi, että tapahtuu noitakin euro koneillakin
Mutta jos koneessa on tyyppivika, eikä tyyppivialle voida tehdä mitään, vaan lisätään vaan ohjekirjaan ohje, niin onhan riski aika suuri.
Kyllä ohjelmistopäivityksellä voidaan hoitaa nimenomaan tuollainen vika, ja päivitys on ollut tekeillä jo edellisen onnettomuuden jälkeen.
Lennän paljon vaarallisimmillakin koneilla. En pelkää koneen tippumista enkä kuolemaa. Jos niin käy niin se on moro sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on, että kyseisiä konetyyppejä ei voi lentää täysin manuaalista, vaan aina korkeusperäsin heiluu ja se saattaa sakkauttaa koneen.
Mikä estää automatiikan sammuttamisen vain silloin, kun se toimii virheellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippuihan se air francen konekin anturivian vuoksi, että tapahtuu noitakin euro koneillakin
Mutta jos koneessa on tyyppivika, eikä tyyppivialle voida tehdä mitään, vaan lisätään vaan ohjekirjaan ohje, niin onhan riski aika suuri.
Kyllä ohjelmistopäivityksellä voidaan hoitaa nimenomaan tuollainen vika, ja päivitys on ollut tekeillä jo edellisen onnettomuuden jälkeen.
Koneen rakenne on sellainen, että moottori on niin edessä, että se meinaa vetää koneen nokkaa alaspäin koko ajan ja siksi automaattinen järjestelmä joutuu korjaamaan nousukulmaa, ettei kone sakkaa.
Millään ohjelmistolla ei moottoria siirretä taaksepäin. Moottorit max koneissa on niin suurikokoisia (tarkoitettu lentämään atlantin yli) että ne ei mahdu siiven alle, koska muuten osuu maahan.
Eli automatiikkaa ei saada millään ohjelmistolla pois.
Missään olosuhteissa konetta ei voida ohjata täysin pilotin käskyjen mukaan vaan korkeusperäsin elää omaa elämäänsä.
Se on ei kiitos kyllä meidän perheessä nyt Norwegianille. Harmi. Paljon käytettiin Norwegiania aikaisemmin.
Vain yksi lento jää nyt käyttämättä.
Kyllä mä uskallan jos noi viat korjataan. Ja jotenkin mä oletan että niillä saa lentää vasta kun kaikki nykyiset ongelmat on korjattu, mutta sen näkee sitten.
En uskalla lentää. Minulla ei ole lupakirjaa.
Tosin pakko lisätä, että hyvä mun on uskaltaa, kun ei mulla ole tänä vuonna aikaa eikä rahaa lähteä mihinkään. t. 17
Uskallan ja olisin uskaltanut lentää tänäänkin, mutta lento peruttiin.
En missään nimessä. Varaan vain finnairilta lippuja.