Kuuluuko "nyky-yleissivistykseen" että on asunut ulkomailla?
Voiko olettaa jo jokaisen nuoren akateemisen asuneen ulkomailla?
Kommentit (29)
"Aina se on kuulunut. Ei ihminen oikeastaan voi olla aidosti sivistynyt, ellei hän ole asunut ulkomailla ainakin vuoden tai pari. Joka tapauksessa niin pitkään pitää olla poissa Suomesta, että näkee maan uudessa valossa."
Tämä on juuri sitä itsensä ylensämistä, mihin osa ulkomailla asuneista/asuvista syyllistyy. Se että ulkomailla asuminen on varmasti avartavaa ja ehkä sivistävääkin (vain ehkä), ei tee siitä kuitenkaan yleissivistykseen verrattavaa kokemusta.
Yleissivistyksen merkitystä kannattaa katsoa vaikkapa sanakirjasta, jos siltä osin ei vielä ulkomaillakaan ole itseään osannut sivistää.
olen asunut 13 vuotta ulkomailla ja matkoilla viettänyt pajon aikaa ulkomailla, pidän tätä korvaamattomana lisänä kasitykseeni maailmasta, kait se on sitten osa yleissivistystäkin.
riippuu oppialasta ja siitä mitä haluaa "isona" tehdä :). itse olen asunut 1v.3kk ulkomailla ja koen olevani yliopistolla vielä aika harvinainen tapaus. karkeasti ottaen 10% on asunut ulkomailla yli 3kk.
En vaan jaksa ymmärtää, miten joku tarvitsee välttämättä ulkomailla oleskelua sivistyäkseen. Siis ei sivistys nyt hyvänen aika ole mitään "olen nähnyt Berliinin muurin, nyt vasta voin ymmärtää Euroopan historiaa". Täytyy olla tosi daiju, jollei muuten pysty ymmärtämään. Tai "tutustuin ulkomaalaisiin, vasta nyt ymmärrän, että hekin rakastavat, käyvät töissä, saavat lapsia, harjoittavat omaa uskontoaan ja tekevät perheelleen iltaruokaa" Ta-ta-da-daa, olen globe trotter ja nero :)
sitten suurin osa tästä maailman kiertelystä on järjetöntä erasmus-touhua, jossa ei edes yritetä tutustua mihinkään paikalliseen tai kehenkään paikalliseen, vaan juodaan sitä bisseä erasmusporukalla ja ollaan so international. Eikä siinä ole mitään pahaa, se ON KIVAA, siinä on elämänmakua, mutta ei sitä yleissivistykseen tarvitse.
Mä en laskisi jotain 3-12 kk kestänyttä opiskelijavaihtoa ulkomailla asumiseksi. Se opiskelijan elinpiiri noissa vaihdoissa on usein tosi pieni. Sama usein au paireillakin. Vasta kun on "oikeissa töissä", niin kokee todellista asumista etenkin jos on tekemisissä paikallisten kanssa. Monet expantit on aika tiiviisti muiden ulkomaalaisten kanssa.
Eikä ulkomailla asuminen ole mielestäni mikään nykysivistykseen kuuluva juttu. Riippuu niin monesta asiasta ulkomaille lähtö.
Itse olen ollut opiskelijana ulkomailla ja miehen työn vuoksi.
Yleensä ne jotka ovat asuneet pidempään ulkomailla pitävät sitä tärkeänä yleissivistykselle, ja ikänsä kotimaassa asuneet taas eivät.
Useimmat tähän ketjuun vastanneet pitävät sitä osana yleissivistystä, joten useimmille se sitä varmaan on.
Ei, kaikilla tuskin koskaan on varaa siihen mutta niillä joilla on mahdollisuus suosittelen ehdottomasti.
Itse olen asunut vain kausittain tehdessäni Sveitsissä "keikkatyötä", oma lapseni tekee muutaman kuukauden keikkoja ympäri maailmaa ja toinen on lähdössä opiskelemaan maailmalle.
Nuo on toki lyhyitä jaksoja mutta silti eri asia kuin lomailu. Itse haaveilen muutaman vuoden kuluttua töiden lopettamisesta ja muutosta miehen kanssa etelä-eurooppaan lopullisesti.
Aina se on kuulunut. Ei ihminen oikeastaan voi olla aidosti sivistynyt, ellei hän ole asunut ulkomailla ainakin vuoden tai pari. Joka tapauksessa niin pitkään pitää olla poissa Suomesta, että näkee maan uudessa valossa.