Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenellä on yhteinen sukunimi, miten päätitte kumman sukunimi valitaan?

Vierailija
08.08.2023 |

Vai valitsitteko ehkä kokonaan uuden nimen?

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tykätty kumpikaan mun sukunimestäni ja kumpikin tykkäsi miehen nimestä, joten valinta oli helppo.

Jos oltaisiin molemmat pidetty omistamme, oltaisiin varmasti pidetty molemmat omamme.

Vierailija
2/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin sen mukaan kummalla harvinaisempi ja kauniimpi sukunimi. Oli helppo valinta ettei alettu molemmat tyyliin Möttösiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me arvottiin arvalla kumman nimi tulee molemmille

Vierailija
4/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku on avoimen rasistinen ja muutenkin ällöttävä. En halunnut, että puolisolla on mitään tekemistä mun suvun kanssa.

Vierailija
5/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo valinta. Mulla oli tulevan puolison kanssa etunimeltään saman niminen serkku "Ananias Kähönen" (nimi keksitty), joten mun puolen sukunimi ei tullut kysymykseen sekoittamisriskin vuoksi ja halusin siitä muutenkin eroon. Reissaan ulkomailla paljon ja ääkköset tuottaa ongelmia " Kähönen" muuttuu muotoon Kahonen. Puolison sukunimellä mennään ilman ääkkösiä ja muutenkin lyhyt helppo nimi lausua ja kirjoittaa.

Vierailija
6/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin harvinaisemman mukaan. Toisia oli yli 18.000 toisia alle 200.

Vierailija
7/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei ole vielä samaa, mutta meidän lapsella on minun sukunimi ja mieskin ottaa saman nimen käyttöön kun mennään keväällä naimisiin. Miehellä on sukunimi joka on hänen kotimaassaan yksi yleisimmistä. Minun sukunimeni on harvinainen sekä täällä että muualla.

Vierailija
8/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se perinteisesti 90% ole miehen nimi joka otetaan. Muussa tapauksessa mies on nössö ja tossun alla.

Vierailija
9/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi kysyi miten suku nimi laitetaan ja minä sanoin että minun nimi tulee kummallekin. Vaimo pysyi hiljaa.

Vierailija
10/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhanaikainen ja miehen sukunimi valittiin. Harmitti tietysti jonkunverran, kun minullakin tosi harvinainen sukunimi. Mutta empä olisi yhdyssukunimeäkään viitsinyt ottaa, koska olisi ollut ehkä hankala, kun molemmilla suht pitkät sukunimet. Yksi nimi riittää ja kuitenkin kaikki ketkä minut tuntevat, niin tietävät minun oman sukunimeni.

Vierailija
11/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitäis lailla säätää että aina tulee miehen sukunimi.

Vierailija
12/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän se perinteisesti 90% ole miehen nimi joka otetaan. Muussa tapauksessa mies on nössö ja tossun alla.

En ottaisi sellaista miestä, joka ajattelee tuolla tavalla.

Vierailija
13/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsimme suvusta vanhan nimen.

Vierailija
14/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukunimi on Mähönen.

Mieheni sukunimi oli Mannerheim.

Olemme molemmat rauhaa rakastavia, ovet avoinna maailmalle, mistä johtuen olemme nykyään Hra ja Rva Mähönen.

Vierailija
15/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kummallakin omat nimet, lapsilla minun. Tutuilla niillä joilla yhteinen nimi on suurimmalla osalla jokin suvusta otettu nimi eli ei kummankaan.

Vierailija
16/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut minkäänlaista tunnesidettä sukunimeeni, kun naimisiin menimme, olin jo ripille pääsyn yhteydessä nimen kerran vaihtanut muutenkin, biologisen isäni nimestä isäpuoleni nimeen.

Toisekseen mieheni sukunimi oli/on varsin harvinainen ja aatelisperäinen, omani oli tylsä -nen- päätteinen.

Vierailija
17/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tietenkin

Vierailija
18/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päädyttiin mun (rouvan) sukunimeen samoista syistä kuin moni edellä kirjoittanut: mun suvun nimi kaunis ja harvinainen (mutta kuitenkin suomalaiselle helposti hahmotettavissa), miehen suvun perus -nen ja suht yleinen (joskaan ei mikään Virtanen). Mulle oli seurustelun alusta asti selvää, että mikäli naimisiin päädytään, niin haluan pitää oman nimeni ja mies saa sen halutessaan ottaa myös tai sitten pitää omansa. Mutta en vaihda nen-nimeen, enkä halua myöskään yhdysnimeä, koska etunimeni on jo väliviivallinen. Mies sitten tykästyi mun sukunimeen ja otimme sen yhteiseksi. Nimi on suomenkielen sana jolla on merkitys, ja sen merkityksestä on tullut meille yhteinen "juttu" joka näkyy jopa meidän sisustuksessa.

Vierailija
19/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sukunimi, olemme perinteisen vanhanaikaisia. Se oli itsestäänselvyys meillä. Meillä kaikilla siskoksilla on miehen sukunimi.

Vierailija
20/119 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaan syyksi mikä tahansa, jännästi se on kuitenkin melkein aina miehen nimi mikä yhteiseksi valitaan.

Kunhan sanon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme