Vaimon mielialan vaihtelut aiheuttavat rajuja riitoja parisuhteessa. Onko mitään tehtävissä?
Lopullinen ero ei ole vaihtoehto. Eilen riitamme kärjistyi taas niin pahaksi, että siirryin toiselle puolelle taloa nukkumaan, asumme siis isossa omakotitalossa kahdestaan, ei (vielä) lapsia. Meillä on kerran kuussa todella pahoja riitoja, jotka kärjistyvät niin että emme voi sietää toisiamme. Riidat alkavat aina viikkoa ennen vaimon kuukautisia ja vaikka en haluaisi sanoa tätä niin vaimosta tulee kauhea raivoaja. Masentunut hän ei ole eikä myöskään ole raskaana, mutta mielialat saattavat vaihdella vuorokauden ajasta riippumatta vihaan ja suruun, tälläkin hetkellä itkee yksin makuuhuoneessa. TÄMÄ EI OLE NORMAALIA! Hormonaalista ehkäisyä emme ole koskaan käyttäneet, joten siitä tämä ei aiheudu vaan pms:stä. Voinko auttaa vaimoani mitenkään? Mietin eilen jopa sitökin, että hankkisin vara-asunnon, jossa asuisin yksin viikon ajan kuukaudessa. Vaimo on ollut nyt pari päivää kotona rajun flunssan takia ja itse olen tehnyt etäpäiviä kotona ja eilen riita kärjistyi niin pahaksi etten uskalla mennä katsomaan vaimoa mutta kävin oven takana kuuntelemassa itkua. Eilen vaimo sanoi, että vihaa minua, uhkaili erolla ja heitti tavaroilla, jotka ehdin väistää. Myöhään illalla sitten itki taas ja valvoi aamuyöhön. Olin ajatellut keittää kamomillateetä ja viedä sen vaimolleni mutta en uskaltanut aiemman yhteenoton takia, joten googlailin vahtoehtoja. Viikko on aina pahin, mutta muuten suhteemme on onnellinen ja tasapainoinen. Jokin apu tähän on saatava, koska tätä on jatkunut joka kuukausi kohta viiden vuoden ajan. Huutamiset ja erolla uhkailut sattuvat, vaikka tiedän ettei vaimo tarkoita sanomisiaan ja kuukautisten jälkeen pyytää aina anteeksi ja minähän annan, vaikka sisällä sattuu. Ajattelin ehdottaa vaimolle pientä annosta mieliala- tai masennuslääkkeitä kuukautisten ajaksi jos niillä saisi taltutettua mielipuolen. Onko vaimoni laatuaan ainoa, jonka pms on näinkin raju? Onko muita keinoja auttaa?
Kommentit (82)
Ajattelit ehdottaa mielialalääkkeitä? Ei niitä taideta sinun ehdotuksestasi aloittaa, kyllä se on lääkäri joka ne kirjoittaa, eikä niitä kirjoiteta vain muutamaksi päiväksi kuukaudessa.
Itselläni on hirveä PMS, on aina ollut, mutta puolisoni on tehnyt selväksi että hän ei ole siihen syyllinen ja jos häneen sen puran niin suhteemme loppuu siihen. PMS ei oikeuta väkivaltaan, ei henkiseen eikä fyysiseen.
Erillinen asunto on ihan hyvä vaihtoehto.
Voisiko sen naisen jotenkin doupata rauhalliseksi?
M
Miksi vaimo ei ole mennyt selittämään tilannettaan lääkärille? Sieltä voisi löytyä helpotusta ongelmaan. Tai eroa. Ei kukaan normaali raivoa kuukautisten aikana. Tottakai useimmat naiset ovat juuri kuukautisten aikaan vähän äkäsiä, kotka ovat kivuissa 24/3-7, mutta ei se tarkoita, että tavaroiden paiskominen, uhkailu ja ynnämuut ovat oikein. Ettei vain käytä kuukautisia tekosyynä, että saa raivota?
Kannattaisi katsoa peiliin. Sieltä se syy löytyy.
Kyllä se hormonaalisen ehkäisy olisi paikallaan. Itse olen kanssa jäätävä menkkamosteri, mutta e-pillerit vie onneksi sen pahimman kärjen pms oireista pois.
Mikäli ei nainen rauhoitu niin sitten on jo päässä vikaa. Ei erolla uhkailu ja tavaroiden heittely edes hormoonihuurussa okei. Eli kytkin ylös pois tuosta suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit ehdottaa mielialalääkkeitä? Ei niitä taideta sinun ehdotuksestasi aloittaa, kyllä se on lääkäri joka ne kirjoittaa, eikä niitä kirjoiteta vain muutamaksi päiväksi kuukaudessa.
Itselläni on hirveä PMS, on aina ollut, mutta puolisoni on tehnyt selväksi että hän ei ole siihen syyllinen ja jos häneen sen puran niin suhteemme loppuu siihen. PMS ei oikeuta väkivaltaan, ei henkiseen eikä fyysiseen.
Kyllä kannattaisi ap:takin kuunnella, hän tuosta kärsii. Vaimolla PMS:n pahin muoto, joka estää sosiaalisen kanssakäymisen ja vammauttaa suorastaan. Ja jonkun mielestä ei olisi mielialalääkkeen paikka?! Kyllä todellakin on. Vaimo kärsii itsekin. Ihme ettei hae apua.
Vierailija kirjoitti:
M
En lähde huumaamaan vaimoani enkä väkivallalla uhkailemaan, vaikka hän on tehnyt niin minua kohtaan.
No mitä hemmettiä sä sen vaimosi kanssa riitelet? Anna sen raivota ja pysy poissa tieltä. Vai alkaako riidat siitä, että vaimosi nostaa esille kaikki teidän suhteen epäkohdat ja tunnet syyllisyyttä? Oisko se ero kuitenkin hyvä ratkaisu? Pms oireisiin saa apua lääkäristä, mutta helpoin apu on kumppanin vaihtaminen sopivampaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaisi ap:takin kuunnella, hän tuosta kärsii. Vaimolla PMS:n pahin muoto, joka estää sosiaalisen kanssakäymisen ja vammauttaa suorastaan. Ja jonkun mielestä ei olisi mielialalääkkeen paikka?! Kyllä todellakin on. Vaimo kärsii itsekin. Ihme ettei hae apua.
Eivät ne menkat ole niin rajuja, että laittaisivat naisen noin sekaisin. Ettei ole muutenkin vähän heilahtelevainen ja kuukautiset sitten vain saa heilahtelemaan lisää. Ehkä jotkut todella nuoret tytöt ensimmäisten menkkojen aikaan voivat olla äkkipikaisempia, koska heillä ei ole aivot vielä kehittynyt kokonaan, mutta aikuiset naiset , siis mieleltään ihan terveet osaavat käyttäytyä menkoista huolimatta.
Vähät vaimostasi. Miksi ihmeessä olet yhdessä ihmisen kanssa, joka yrittää heitellä sinua tavaroilla? Lähde pois suhteesta. Tuollainen ihminen tulee hakkaamaan lapsianne heti kun silmä välttää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ero ei ole vaihtoehto?
Rakkaus on sokea. Ilman näitä kohtauksia suhteemme on tasapainoinen ja onnellinen ja rakastan vaimoani todella paljon. Olemme lujatahtoisia emmekä halua luovuttaa ja johan tässä on yhteistä taivalta kuljettu aika kauan.
M31 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkaus on sokea. Ilman näitä kohtauksia suhteemme on tasapainoinen ja onnellinen ja rakastan vaimoani todella paljon. Olemme lujatahtoisia emmekä halua luovuttaa ja johan tässä on yhteistä taivalta kuljettu aika kauan.
Isäni sanoi ajatelleensa noin nuorena. Myöhemmin hän sanoi katuvansa elämää väkivaltaisen vaimon kanssa. Ja minä olin surullinen lapsuudestani, jossa äiti pahoinpiteli meitä lapsia.
No aika pölkky on jos ei itse tajua hakea apua vaivaansa. Jos kuitenkin pyytelee anteeksi jälkeen päin. Kyllä joskus saa riidellä ja kiljua pahaa oloaan, mutta tavaroiden heittely on jo väkivaltaa ja kaipaa hoitoa.
Ero on ainoa ratkaisu. Ajattele itseäsi. Tuo ei tule tuosta muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kamomillateetä :D
Niin? Kamomillatee rauhoittaa mieltä ja kehoa, mutta en uskaltanut viedä kiehuvan kuumaa teetä vaimolle.
Vierailija kirjoitti:
M
Jos vaikka tuuppais sen rauhalliseksi.
Täällä oli juuri ketju, jossa vaikeasta pms:stä kärsivät naiset kertoivat, mitkä lääkkeet ja vitamiinit olivat helpottaneet vaivaa. Kuka muistaisi ketjun nimen? Kyllä nuo oireet ovat joillekin naisille todellisia, ja niihin on saatavilla apua.