Siis eikö yksityisellä puolella ole subjektiivista päivähoito-oikeutta?
Kaupungin sivujen mukaan yksityiseen päiväkotiin tai pph:lle ei pääse, ellei molemmilla vanhemmilla ole työ- tai opiskelupaikkaa. Entä jos on keikkatöitä, pääseekö sitten? Tai jos on vaihtelevaa osa-aikatyötä, niin voiko silloin saada lapselle kokopäivähoitopaikan vai onko otettava osa-aikainen?
Selvennykseksi, että täällä kaupunki maksaa yksityisille palvelurahaa, eli rahaliikenne ei kulje yksin hoitajan ja asiakkaan välillä.
Kommentit (24)
Meillä on yksityisessä päiväkodissamme lapsia, joiden vanhemmat tekevät osa-aikatyötä ja he ilmoittavat hoitopäivät kuukaudeksi eteen päin (tietäessään, ja yleensä tietävätkin, tästä lienee jokin laki). Kaupungissamme on se linjaus, että mikäli vanhemmat tai toinen vanhempi on kotona, ei palveluseteliä saa koko kuukaudeksi, vaan osapäiväisesti. Tällöin lapset ovat hoidossa ti, ke, to.
Ei kunta voi asettaa vanhempia tulojen tai työolosuhteiden mukaan eriarvoiseen asemaan. Tottakai jos viet itse, saat sen tuen yksityisestä hoidosta mihin olet oikeutettu. Jos kunta järjestää paikkoja, sen on asetettava kaikki tarvitaijat yhdenveroiseen asemaan. Yksityinen saa päättää, kenelle tarjoaa paikan, kunhan se ei syrji.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:02"]
Ei kunta voi asettaa vanhempia tulojen tai työolosuhteiden mukaan eriarvoiseen asemaan. Tottakai jos viet itse, saat sen tuen yksityisestä hoidosta mihin olet oikeutettu. Jos kunta järjestää paikkoja, sen on asetettava kaikki tarvitaijat yhdenveroiseen asemaan. Yksityinen saa päättää, kenelle tarjoaa paikan, kunhan se ei syrji.
[/quote]
Kyllä voi kun kyse on YKSITYISESTÄ päivähoidosta ja sen tukemisesta joka on kunnille täysin vapaaehtoinen palvelu. Riittää kun rinnalla on kunnallinen päivähoito jota on tarjota kaikille. Kunta voi täysin itsenäisesti päättää ehdot miten ja millä tavoin se tukee ykstyistä päivähoitoa. Eli, on laillista asettaa yksityisen hoidon ehdoksi molempien vanhempien työ. Työttömien muksut pääsee kyllä sinne kunnalliseen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:56"]
Työtilanne vaihtelee. Välillä olen töissä 5 pv/vko ja välillä voi tulla viikon, parinkin taukoja. Joustomahdollisuuden vuoksi haluan kokopäiväpaikan (tai siis olen siitä valmis maksamaan, lapsi on toki kotona vapaapäivinäni).
ap
[/quote]
Miksi haluat yksityiselle? Toki saat paikan jos maksat sen erotuksen. Eli esim. jos sinulla menisi kallein maksuluokka kunnan päivähoidossa 260 eur / kk, yksityisessä päivähoidossa maksu palveluseteleiden jälkeen on n. 330 eur.
Ainakin kunnallisessa päivähoidossa voi valita ne vapaapäivät / kk 4-12, eli yleensähän äidit tekevät itse lyhennettyä työviikkoa ja ovat poissa aina esim pe tai ma... Mutta tämän voi siis tehdä myös niin että jos on ilmoittanut sen 4 pvä vapaata / kk, voi ne pitää yhdellä viikolla. Vapaita tarkastellaan 3 kk syklissä.
[/quote]
en ole ap, mutta halu yksityiselle voi johtua vaikka niinkin yksinkertaisesta asiasta, että lähin päiväkoti on yksityinen. Meillä oli näin ennen kuin alueelle tuli kunnallinen päiväkoti, silloin lähin kunnallinen oli 3 km päässä.