Kuinka kauan juoksulenkkarit kestävät?
Kommentit (9)
Painan noin 70kg. Kuinka paljon juoksukilometrejä arvioisit n.100euron lenkkarien kestävän? Juoksen lähinnä kovilla hiekkateillä, kuntoradalla ja joskus harvoin pakon edessä asfaltilla.
en osaa sanoa. en usko ainakaan että noi alustat tekisivät mitään eroa kestoon. veikkaisin, että enemmän vaikuttaa esim juoksut keväällä/syksyllä kun on märkää. ja tuskin tuokaan tekee valtavaa eroa. mä olen joskus nähnyt noita lukemia miten paljon tossut on suunniteltu kestämään. en tosin muista yhtään niitä lukemia, mutta eivät olleet järin isoja. siis sellasia, että osivat tehneet vaikutusta. parhaiten varmaat saat noita selville mailaamalla maahantuojille ja kysymällä. toinen mistä saa varmasti tietoa on jotkut juoksuun keskittyneet keskustelupalstat.
Mulla kestää paljon kauemmin kuin miehelläni, vaikka juostaan yhdessä. Mies painaa enemmän... mutta sen tyyli on jotenkin niin "raskas", lenkkareita menee 2 x enemmän kuin mulla.
joo, juoksutyyli vaikuttaa varmasti niin kun alussa jo totesin. mutta siitä on vaikea sanoa mitään, koska se on aina aika yksilöllinen. ja sellanen mikä vaikuttaa myös on teidän jalkaterät. tossut kun on tehty 'normaalijalkaselle' ja jos teidän koivet ei ole tollaset, niin varmasti kuluvat suht nopeasti etenkin jos tulee km paljon. tollon paino voi keskittyä liikaa esim ulko/sisäreunaan ja toi sitten aiheuttaa nopeemman kulumisen siinä osassa tossua.
vielä jatkoa hieman asian vierestä. kun aikusella iällä innostutaan kuntoilemaan, niin itse suosittelisin paria asiaa siihen alkuun. ensinnä, fysioterapeutilla käyntiä. sellanen maksaa vähemmän kuin pari lenkkareita ja voi olla todella paljon hintaansa arvokkaampi. toinen on sitten jotian osaavaa opastamaan miten esim tässä tapauksessa juostaan. vaikka tuo kuulostaakin aikuisista typerältä, koska kaikki kakaratkin osaa tuon, niin asia ei ole näin. kaikilla oikeilla urheilijoillakin seurataan tekniikkaan koko ajan ja tuota ei pysty tekemään itse. sen takia siihen tarvitaan joku ulkopuolinen ja osaava hlö. tekniikkavirheet ja esim virheet jalkaterän asennossa voivat eiheuttaa huonoimmillaan isoja ongelmia. eivät ainoastaan aiheuta lenkkarien hajoamista vaan voivat hajottaa paikkoja. lapsena tekniikkavirheet eivät ole iso asia, koska painoa on niin vähän ja niiden paikat joustavia toisin kuin aikusilla.
Tuo 1000km taitaa tosiaan olla aika hyvä nyrkkisääntö. Kolme kertaa 7km lenkki viikossa vuoden ajan, niin tulee 1000km täyteen. Ja vuosittain olen uudet lenkkarit ostanut.
Keskimäärin asics ds trainers 700km, muuta asicsit 1000km. Niken kengät 1500. Pumat ja brooksit myös kestävät eli toista tonnia menee.
Se, että juoksutossu maksaa 100 euroa, ei meinaa yhtään mitään. Merkki, onko neutraali, vai pronaatiotuettu, Millaisella vaimennuksella, kiertolöysä, vai jäykkä. Mutta tuossa noin pääpiirteittäin, mitä kestävät.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:27"]
Painan noin 70kg. Kuinka paljon juoksukilometrejä arvioisit n.100euron lenkkarien kestävän? Juoksen lähinnä kovilla hiekkateillä, kuntoradalla ja joskus harvoin pakon edessä asfaltilla.
[/quote]
veikkaan, että eniten vaikuttaa kilometrit, sun painosi ja mahdollisesti juoksutyyli. etenkin jos se on väärä jollain tavalla. eli se voi rasittaa lenkkaria väärällä tavalla. ja varmaan se miten sä huolehdit niistä vaikka toi tuskin on tärkeä jos kilometrejä tulee todella paljon. voi tuoda muutaman lenkin lisää elinaikaa. niin ja lenkkarien laatu on varmasti yksi. etenkin halvimpien kohdalla.