Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kyllä meillä on pakko tärpätä ekalla kerralla"

Vierailija
17.03.2013 |

Hei!

Kuinka pian teillä tärppäsi, kun aloitte yrittämään lasta? Millaiset olivat taustanne ehkäisyn suhteen, entä elämäntapanne? (alkoholin käyttö, tupakointi...)

Olemme 2,5 vuotta avoliitossa elänyt pariskunta. Elämme terveellisesti, emme käytä päihteitä ja tähän asti ehkäisynä ollaan käytetty kumia. Olemme harkinneet jättää ehkäisyä pois ja nyt mietimme, kuinka suurella todennäiköisyydellä "ekalla kerralla" voi tärpätä??? Vai vaikuttaa asiaan em. asiat?

Kuinka kauan itse olette yrittäneet esikoista? 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! :) Sitä ei näemmä ollenkaan tiedä, kuinka nopeasti mahdollisesti voi tärpätä.. :)

Vierailija
42/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä.. (anteeksi, olen niin huono käyttämään tätä sivustoa vielä!)

.. oma kiertoni on sellainen, että noin 3-4 päivän tarkkuudella tiedän, milloin kuukautiset suunnilleen alkaa. Olen miettinyt tuota ovulaation laskemista, jos sen avulla mahdollisuus raskautua olisi suurempi. Toivoisin raskautuvani kesän aikana :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:16"]

Vielä.. (anteeksi, olen niin huono käyttämään tätä sivustoa vielä!)

.. oma kiertoni on sellainen, että noin 3-4 päivän tarkkuudella tiedän, milloin kuukautiset suunnilleen alkaa. Olen miettinyt tuota ovulaation laskemista, jos sen avulla mahdollisuus raskautua olisi suurempi. Toivoisin raskautuvani kesän aikana :)

[/quote]

Tämän perusteella sanoisin, että tärppäämisessä voi kestää. Et välttämättä ihan heti raskaudu, kun hormonitoimintasi ei ole kellontarkka.

Minulla myös samankaltaista heittelyä kuukautisissa, ja en saanut lasta silloin kun yritimme (n. puoli vuotta oli yritystä). Myöhemmin raskauduin puolivahingossa, kun emme enää yrittäneet.

Lähipiirin kavereissa ne, joilla kellontarkka kierto, ovat raskautuneet nopsaan.

Vierailija
44/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tärpännyt 4 x heti ekasta kierrosta. Vaikka kierto on pitkä ja epäsäännölllinen, noin 35-50 päivää.

Vierailija
45/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten perusteella ekasta kierrosta tärppäämisen todennäköisyys on teillä 20 %.

http://metku.net/~pesu/raskaudenalkaminen.php

Vierailija
46/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään, että ehkä voi ajatella, että teillä olisi hieman korkeampi todennäk., jos ette polta ja teillä on terveet elämäntavat ja sä et ole ylipainoinen (koska tuossa tilastossa on mukana niitäkin, jotka esim. polttaa). Mutta on mahdotonta sanoa, onko teillä oikeasti suurempi tn ja kuinka paljon.

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:25"]

Tutkimusten perusteella ekasta kierrosta tärppäämisen todennäköisyys on teillä 20 %.

http://metku.net/~pesu/raskaudenalkaminen.php

[/quote]

Vierailija
47/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon linkin kuvan alla lukee, että kierukan tai e-pillereiden jälkeen. Meillä on käytössä vain kumi.

Vierailija
48/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä olikin. Olen kuitenkin myös toisesta lähteestä lukenut saman todennäköisyyden, , että raskauden alkaminen yhdessä kierrossa silloin kun kaikki on "kunnossa" on 20-25 %, eli jos todennäköisyyksiä haluat niin tuo 20-25 on paras veikkaus.

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:31"]

Tuon linkin kuvan alla lukee, että kierukan tai e-pillereiden jälkeen. Meillä on käytössä vain kumi.

[/quote]

Vierailija
49/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tärppäsi n.6kk pillereiden lopettamisen jälkeen. Kuukautiset TODELLA epäsäännölliset. Tulivat 3kk pillereiden lopettamisen jälkeen normaalisti ja sitten loppuivat. Silti tulin raskaaksi..alkoholia käytimme molemmat n.4x/kk ja tupakkaa poltimme molemmat. 

Vierailija
50/59 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kertaa tärpännyt saman tien, tosin 2 näistä mennyt kesken. Äkkiä satunnaisesti, tupakkaa kummatkin.

Vierailija
51/59 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos tiedosta :)

Vierailija
52/59 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18v kun aloin yrittämään esikoistani 33v mieheni kanssa. Edeltävä ehkäisy oli kortsu. Mieheni poltti tupakkaa ja molemmat joimme silloin tällöin, joskus reippaastikin. Olimme todella aktiivisia "teimme lasta" joka päivä. Minulla kesti yli vuosi tulla raskaaksi. Mutta tiedän myös tupakoivia, alkoholia käyttäviä tyyppejä, jotka pamahtaa paksuksi yhden yön jutusta. Että erittäin vaikea sanoa. Jostain luin, että hedelmällisessä iässä olevalla naisella ois noin 20% mahis tulla raskaaks per kierto. Joten ei kannata olettaa että heti onnistuu.

Vierailija
53/59 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki neljä tärppäsivät heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Edes keskenmenoja ei ole ollut ja kaikki lapset ovat perusterveitä, joten meillä on ollut onni myötä.

Tuntuu siltä, että tämä on niitä asioita, joista on parempi olla puhumatta. Tietenkään lapsettomuudesta kärsiville ei kannata kertoa, miten helposti meillä kaikki on mennyt, mutta tuntuu siltä, että muillekaan asiaa ei kannata kertoa. En tarkoita, että pitäisi olla kehumassa, miten helppoa meillä kaikki on ollut, mutta tuntuu siltä, että ongelmattomuuden saa mainita vain äärimmäisen anteeksipyydelleen, vaikka vain vastaisi toisten kysymykseen.

Vierailija
54/59 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tärppäsi kolmannesta kierrosta. Ehkäisynä ennen e-pillerit, mies tupakoi, minä en ja alkoholin käyttö vain satunnaista. Toinen tärppäsi toisesta kierrosta, sitä ennen muistaakseni alkuraskauden km, kumin ehkäisynä ennen. Kolmas kolmannesta kierrosta, e- pillerit. Neljäs tärpäsi kerrasta, kumit ennen ehkäisynä, viides niin ikään tärppäsi ekasta kierrosta, hormonikierukka ehkäisynä ennen.

Nyt ei ole ollut viidennen jälkeen ehkäisyä lainkaan käytössä, 2,5 vuoten, mutta eipä ole tärpännytkään..

Vierailija
55/59 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tärppäsi kolmannesta kierrosta. Ehkäisynä ennen e-pillerit, mies tupakoi, minä en ja alkoholin käyttö vain satunnaista. Toinen tärppäsi toisesta kierrosta, sitä ennen muistaakseni alkuraskauden km, kumin ehkäisynä ennen. Kolmas kolmannesta kierrosta, e- pillerit. Neljäs tärpäsi kerrasta, kumit ennen ehkäisynä, viides niin ikään tärppäsi ekasta kierrosta, hormonikierukka ehkäisynä ennen.

Nyt ei ole ollut viidennen jälkeen ehkäisyä lainkaan käytössä, 2,5 vuoten, mutta eipä ole tärpännytkään..

Vierailija
56/59 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 lasta ja kaikki tärppäsi ensimmäisestä kierrosta. Tiedän olevani onnekas tässä suhteessa. Ystävillä on ollut rankkoja yrityksiä /pettymyksiä ja voin vain kuvitella mitä se on omalle kohdalle sattuessa. Uskomattomin juttu oli kun lääkäri oli ystävälleni todennut vieraissa käynnin olevan vanhin hoitomuoto lapsettomuuteen...ja kuinkas kävikään kuusi vuotta yritystä takana ja yksi syrjähyppy...se oli siinä.Kova hinta lapselle,kun siihen meni avioliitto.Mutta ystäväni ei kadu tekemäänsä. Mieskin sai myöhemmin tahollaan lapsia.

Vierailija
57/59 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen tärppäsi ekasta kierrosta, kuopus tokasta. (Kolmas varmaan tärppäis sit kolmannesta...). Meilläkin terveet elämäntavat ja perusterveet ihmiset. Tosin olin ekaa alulle pantaessa jo 35-vuotias.

Vierailija
58/59 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
59/59 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa meni 6kk. Normaalipaino, BMI 20, terveet elintavat kaikin puolin, pillerit edeltävästi, pitkät kierrot. Toisen kohdalla aivan sama tilanne.

Ja sitten... Antaisin sellaisen ystävällisen neuvon useampaa lapsettomuustaistelua lähietäisyydeltä seuranneena, ettei kannata suunnitella kalenterin kanssa. Suurimmalla osalla ei tärppää ihan heti. Lasten saaminen on todellakin lahja. Ja yli 30-v ei kannata odotella, jos elämäntilanne on tasainen ja hyvä kumppani rinnalla. Äitiysetuuksista on toki hyvä olla vähän jyvällä, mutta tuskin sinne Kelalle kannattaa aikaa varata jos ette vielä edes yritä. Tuntuu hieman naiivilta lukea tällaisista pakkohetitärpätä-jutuista, kun elämä harvoin menee millin tarkan suunnitelman mukaan. Keskenmenojakin valitettavasti joskus tulee, tai lapsi ei välttämättä ole terve. Joku onnekas puolestaan saa kerralla kaksoset.

Tsemppiä ja rentoutta yritykseen jos sellaiseen nyt olette alkamassa.