"Kyllä meillä on pakko tärpätä ekalla kerralla"
Hei!
Kuinka pian teillä tärppäsi, kun aloitte yrittämään lasta? Millaiset olivat taustanne ehkäisyn suhteen, entä elämäntapanne? (alkoholin käyttö, tupakointi...)
Olemme 2,5 vuotta avoliitossa elänyt pariskunta. Elämme terveellisesti, emme käytä päihteitä ja tähän asti ehkäisynä ollaan käytetty kumia. Olemme harkinneet jättää ehkäisyä pois ja nyt mietimme, kuinka suurella todennäiköisyydellä "ekalla kerralla" voi tärpätä??? Vai vaikuttaa asiaan em. asiat?
Kuinka kauan itse olette yrittäneet esikoista?
Kommentit (59)
Kumpikin joi usein ja toisinaan isoja määriä. Minä poltin selvinpäin ollessani puoli askia päivässä, kännätessä meni aski. Oltiin työttömiä, pa., onnellisia ja vastarakastuneita. Heti tärppäsi (melkein puolivahingossa).
Pari vuotta myöhemmin oltiin töissä ja hoitovapaalla, ei enää röökiä eikä kaljaa (paitsi mies muutaman pullon n. 3 kk:n välein), okt & asuntovelkaa, vauva-arkea ja väsymystä. Taas tärppäsi heti.
Osaamme olla asiasta kiitollisia.
Ps. Oltiin 35 v ja yli, ei urheiltu. Ehkäisy oli ollut kumi, olin käyttänyt e-pillereitä ehkä 10 v aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:29"]
Kumpikin joi usein ja toisinaan isoja määriä. Minä poltin selvinpäin ollessani puoli askia päivässä, kännätessä meni aski. Oltiin työttömiä, pa., onnellisia ja vastarakastuneita. Heti tärppäsi (melkein puolivahingossa).
Pari vuotta myöhemmin oltiin töissä ja hoitovapaalla, ei enää röökiä eikä kaljaa (paitsi mies muutaman pullon n. 3 kk:n välein), okt & asuntovelkaa, vauva-arkea ja väsymystä. Taas tärppäsi heti.
Osaamme olla asiasta kiitollisia.
[/quote]
Olimme 30-vuotiaita, käytimme vähän alkoholia ja vähän tupakkaa, harvakseltaan. Raskaus alkoi ekalla yrityskiertolla mutta sain keskenmenon. Uusi raskaus alkoi taas ekalla, tämä lapsi syntyi terveenä. Käytimme ovulaatiotestejä ajoituksen avuksi.
Viisi vuotta. Sain lapsen kun minut oli tuomittu luomulapsettomuuteen aomieheni kanssa ja menin juhlissa avaamaan housunnappini ihan vieraalle miehelle.
Onko sinulla säännöllinen kierto? Jos on, niin raskautuminen on todennäköisesti helpompaa ja ovulaatio tapahtuu silloin yleensä joka kierrossa.
Kännipanosta tärppää heti, varsinkaan jos seurustelua ei ole takana kolmea kuukautta pidempään.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 16:54"]
Kaksi lasta, molemmat tärppäsi ekalla kerralla. Ennen esikoista ehkäisynä kierukka, ennen tokaa ehkäisynä kondomi. Emme ole absolutisteja, mutta emme myöskään juo viikoittain (tai lasten synnyttyä nykyään hyvin harvoin), toisinaan vedetään kännit ja toisinaan saunaolut. Mies käyttää nuuskaa epäsäännöllisen säännöllisesti ja itse poltan viihteellä ollessa. Harrastamme molemmat liikuntaa ja päivärytmi on hyvinkin säännöllinen ja normi "nukkumaanmenoaika" 22-23 aikaan.
Heh, musta taas kuulostaa siltä että te olette nimenomaan "saaneet" lapset kun ovat noin vähällä yrittämisellä tulleet. Ja me lapsettomuudsta kärsineet olemme todellakin tekemällä tehneet ja vääntämällä vääntäneet lapsemme, tai oikeammin ne ovat tehneet ja vääntäneet hedelmöityshoitolääkärit... Kiitos koko vääntämistiimille...
Mutta mikään noista faktoista ei kerro hedelmällisyydestä tai helposta raskautumisesta. Tosilla lapset oikeasti tehdään ja toiset niitä saavat. Me on todellakin tehty lapset ja ovat syntyneet kuukauden tarkkuudella silloin, kun on ajateltu lapsen olevan sopiva tulla. Kuulostaa karulta noin ilmaistuna, mutta niin se vain meillä on mennyt.
[/quote]
Aloimme yrittää esikoista, kun olin 24v. Käytin alkoholia muutaman annoksen kuussa, en tupakoinut, olin hoikka ja liikunnallinen, söin terveellisesti, en stressannut. Miehellä sama. Ehkäisynä oli ollut e-pillerit kahden vuoden ajan. Vauva saatiin lopulta neljä vuotta yrittämisen aloittamisesta, kymmenennen lapsettomuushoidon tuloksena. Selittämätön lapsettomuus eli tutkimuksissa ei mitään syytä löydetty.
3 kk pillereiden lopetuksesta, sitten tasan vuosi keskenmenon jälkeen.
Älä Mene kelaan, siellä ne aputyöllistetyt ei tiedä yhtään mitään. Ota selvää itse niin paljon kuin voit, ja mene vasta kelaan kun osaat itse neuvoa niitä virkailijoita.
Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus, että ekalla kerralla.
Kaksi lasta, molemmista tärppäsi heti, olin 25-30-v. Ennen sitä ehkäisynä varmat päivät/keskeytetty yhdyntä, ja ennen esikoista myös pillerit monta vuotta, mutta lopetettu noin vuosi ennen yritystä. Ei alkoa, ei tupakkaa.
Eka kerta suojaamatonta seksiä ovulaation aikoihin ja tulin raskaaksi. Olimme 25, käytimme alkoholia kohtuudella, mies tupakoi (lopetti lapsen synnyttyä), muuten elintavat tavalliset eli ei tosi terveelliset mutteivät tosi huonotkaan.
Meillä tärppäsi heti ensimmäisellä kerralla. Käytin e-pillereitä. Tupakkaa en polta, mutta alkoholia tuli käytettyä aika reippaasti.
Kaikki on mennyt hyvin. Viikkoja on nyt kasassa 35.
Mä lopetin pillerit ja sitten tuli kuukautiset ja seuraavasta kierrosta odotin esikoista. Kaikki neljä raskautta vastaavasti onnistuneet. Kaksi rankkaa keskenmenoa ja kaksi ihanaa lasta!
Ikää meillä oli 25 ja 27 vuotta ensimmäisen raskauden alussa. Molemmat reilusti ylipainoisia, ei aktiivista liikuntaa, epäsäännöllinen rytmi (3-vuorotyö), ei tupakointia, ei alkoholia. Ehkäisynä kondomi ja e-pillerit (tuplaehkäisy).
Tärppäsi ensimmäisestä kierrosta. Samoin kävi toisen lapsen kohdalla, vaikka paino oli entistä suurempi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:16"]
Vielä.. (anteeksi, olen niin huono käyttämään tätä sivustoa vielä!)
.. oma kiertoni on sellainen, että noin 3-4 päivän tarkkuudella tiedän, milloin kuukautiset suunnilleen alkaa. Olen miettinyt tuota ovulaation laskemista, jos sen avulla mahdollisuus raskautua olisi suurempi. Toivoisin raskautuvani kesän aikana :)
[/quote]
Tämän perusteella sanoisin, että tärppäämisessä voi kestää. Et välttämättä ihan heti raskaudu, kun hormonitoimintasi ei ole kellontarkka.
Minulla myös samankaltaista heittelyä kuukautisissa, ja en saanut lasta silloin kun yritimme (n. puoli vuotta oli yritystä). Myöhemmin raskauduin puolivahingossa, kun emme enää yrittäneet.
Lähipiirin kavereissa ne, joilla kellontarkka kierto, ovat raskautuneet nopsaan.
[/quote]
Mulla epäsäännöllinen kierto ja kaksi lasta ensimmäisistä yrityksistä tärpänneinä. (Kommentoija nro 50.)
Mitäpä jos ensin yrittäisitte sitä lasta? Mietit pennejä sitten jos tärppää. Ei kannata vielä suunnitella hoitovapaalle asti. Koskaan ei tiedä, saako lasta ollenkaan. Onnea yritykseen.