Kissaihmiset saisinko neuvoja kissan hankintaan?
Lapsi haluaa kissan, kinunnut sitä jo vuosia ja nyt ollaan siinä pisteessä että mieskin on pehmitetty asiaan. Okei, otetaan se sitten. Itse olen myös salaa aina toivonut kissaa, mutta mies on aina ollut vastaan. Tykkää kyllä kissoista, mutta on sitä mieltä että kissa ei kuulu kerrostaloon (asutaan viidennessä kerroksessa). Mutta nyt on väsynyt vinkumiseen ja myöntyi vihdoin. Mistä niitä kissoja hankitaan ja milloin olisi sopiva aika ottaa pentu? Miehen ehto oli, että sen pitää olla pentu jotta voi itse kasvattaa sen alusta asti. KAIKKI neuvot tervetulleita!
Kommentit (40)
Mulla oli 17 vuotta sisäkissa. Muistuttaisin kerrostalon ikkunoista Ja parvekkeista: ne pitää laittaa sellaisiksi että kissa ei pääse putoamaan. Oma kissa putosi kerran parvekkeelta onneksi eka kerros ja angervopuska, lapsi päästi partsille katin ja lasitus oli auki. Mutta olin kerran paikalla kun naapurin nuori siamkissa putosi vitosesta asfaltille. Kuoli silmieni eteen.
Kissan pennut ovat söpöjä, mutta vain hetken. Itse halusin nuoren ja leikatun kissan, joka osaa jo kaiken ihan siisteyden takia. Löytöeläinkodista suosittelen ostamaan, koska pelastat näin kissan hengen. No, yllätyksiä voi tulla matkan varrella esim. madot, sairaudet, allergia, merkkailut. Ruokaan kannattaa kiinnittää huomio: meillä ronkeli herkkävatsainen kissa, jolle syötän eläinlääkärin muonaa sekotettuna muihin kuivaruokiin. Kissan tavoille opettelussa kannattaa olla pitkäjänteinen; näin saat kissan, joka ei pureskele mitä tahansa eikä hypi pöydille tai sohvalle. Vaatii alkuun enempi huomiota. Siivous karvojen/kissanhiekan takia on kyllä lisääntynyt. Kotoa ei voi olla poissa kuin maksimissaan reilun vrk ettei kissa turhaudu ja keksi jotain tyhmää (tosin en ole testannut mitä miedän mirri tekisi). Ja sitten vielä kissat elävät pitkään, joten siihen on sitouduttava.
Suosittelen ottamaan kissan ammattikasvattajalta jolloin kissan saa yleensä leikattuna, rokotettuna ja madotettuna (sekä sirutettuna), tiedätte kissan taustat jne. Eri roduille on omat yhdistyksenä, löytyy netistä vaikkapa rotuhaulla, ja sieltä löytyy kasvattajien lista. Tosin tällainen rotukissa yleensä maksaa jonkin verran. Helppohoitoinen ja mukava luonne on esim. Pyhä Birma. Jos ette etsi näyttelytason lemmikkiä, sellaisen saa muutamalla satasella mutta näyttelylemmikit ovat tuhannen euron luokkaa. Hinnassa on tosiaan eläinlääkärin tarkistus, piikit ym mukana eli itse kissa ei maksa noin paljoa.
Jos maatiainen on ok, kesäaikaan niitä riittää. Ihan pentu oppii emoltaan siisteyskasvatuksen jne ja liian aikaisin vieroitettu pentu ei voi hyvin.
Kaupunkikissaakin voi ulkoiluttaa valjaissa. Muistakaa huolehtia rokotukset ja madotukset ja leikkaus kuntoon jos ette osta jo valmiiksi kissaa jolla ne on alta pois.
Ihan pentu tosiaan sitten pissii joka nurkan jos ei ole jo valmiiksi siisti, eli kissaa ei kasvateta kuten koiraa. Kissa on muutenkin niin itsenäinen että se ON, se ei seuraa, istu, ota vastaan komentoja jne.
Kissa tarvii oman paikan (tosin se valtaa kodissa mahdollisesti muutaman muunkin paikan), juoma- ja ruoka-astiat, turkista riippuen harjan, valjaat, kunnon ruokaa (kuivamuonaa ja sitä toista), raikasta vettä joka päivä, hiekkalaatikon ja hiekkaa. Kantokoppa jos kuljetatte sitä mukana. Kiipeilypuu. Eli hankinnatkin maksavat jonkin verran, kiipeilypuita on satasen molemmin puolin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:43"]
ihan tavallista maatiaiskissaa ollaan ottamassa. AP
[/quote]
tähän vuodenaikaan niitä ei vielä ole, odotelkaa kesään :) Kauppojen ilmoitustauluilta löytyy ja valitettavasti niitä päätyy myös eläinsuojeluyhdistykselle. Sieltä muuten saa myös emoja poikasineen.
http://personal.inet.fi/koti/maaru/ Lue Maarun nettisivuilta kuinka kissa ruokitaan oikeaoppisesti. Tuskin haluat kilpirauhasvaivaista diabeetikkoa (markettiruuilla saat sellaisen)
Meidän kissat on kanssa hesystä. Ja ihania kissoja ovat. Hesyhän on kuin adoptiotoimisto, ei huutolaishommaa. Ne yrittävät löytää sopivan kodin kissella, ei tosin päin. Kissat oli terveitä, leikattu ja rokotettu, mikrosirutettu ja tutkittu kaiken tavoin. Meisän kissat ainakin on tosi lempeitä, mutta aktiivisia, leikkisä ja seuraa rakastavia. Saa nostaa, kammata, leikata kynsiä, eivät raavi, eivätkä sähise. Kyllä ne kertoo rehellisesti, jos jotkut kissat on äänekkäitä, sairaita, arkoja, tai ei pidä lapsista. Mutta kannatta lukea myös sopimus hesyn sivulta, sillä siinä lupautuu hoitamaan kissoja hyvin, eikä niitä esim. saa loperttaa kuin terveydellisistä syistä.
Minä suosittelen rotukissaa, jos löytökissoista ei löydy mieleistä. Lyhytkarvainen kissat ovat usein seurallisempia ja aktiivisempia kuin pidempikarvaiset. Parvekkeen pitää olla verkotettu tai lasitettu ja ikkunoiden turvallisesti suljetut, muuten kissa viihtyy hyvin kerrostalossa.
Oma suosikkirotuni on brittiläinen lyhytkarva.
Me otimme maatiaiskissan ihan Keltaisen pörssin kautta ja saimme oikean unelmakissan. Se on uros ja ulkoilee. Kissa oli 12 viikkoa kun se luovutettiin ja syönyt kotiruokaa ja markettimuonia. Kun kissa tuli meille, aloin ostaa zooplus.fi stä laaturuokia (tosi edullinen paikka kaikille lemmikkieläintarvikkeille! Suosittelen!) mutta oli helppoa totuttaa kissaa uusiin ruokiin kun se oli "kaikkiruokainen".
samoin suosittelen pellettiä vessamateriaalina. Se ei haise ja voi laittaa biojätteeseen ja osin pönttöönkin (kakan mukana mitä joutuu).
Apula-nimiseltä palstalta katselin myös kissaa, mutta sattumalta ihastuin keltaisen pörssin ilmoituksessa olleeseen kuvaan :) Olihan se pieni riski, kissa haettiin vielä 200km päästä, mutta kunhan myyjä ei vaikuta (eikä ole!) pentutehtailijalta, niin voi olettaa saavansa terveen kissan. Koska eihän perusrehellinen ihminen ihan vaan sairasta pentua myisi, kun tietää, että saa kuulla siitä vielä.
ruokaan suosittelen myös panostamaan, koska se on kissan terveyden perusta. Eli kissan ruoassa saisi olla hiilihydraattia ihan minimimäärä, kissa ei osaa käyttää myöskään kasviperäistä proteiinia kovin hyvin hyödyksi. Monissa markettiruuissa on turhia viljoja, kissa ei sellaista luonnossa syö. Esim. hiirenkin koostumuksessa oli muistaakseni jotain 85% vettä ja proteiinia loput. 1% hiilihydraattia.
meillä on tällaisia eläinproteiinisia ruokia Zooplussalta, esim. Kuivamuona Orinjen kitten ja märkäruokana Animondaa. Kannattaa katsoa, että niissä lukee täysravinto, niin ei tarvitse antaa muuta vitamiinia. Täydennysravinto vaatisi sitä puolestaan.
marketista olen hyväksynyt Miaun ruoat ( vähän heikosti vaihtoehtoja pennuille, mutta vaihteluna) ja Latzin Juniorin vaikkei se olekaan NIIN ihanteellinen ravintoloostumukseltaan. Mutta ihan siltä varalta, että kissa ei aivan vieraannu halpisruoasta jos itse joskus tästäkin köyhdyn!
Laaturuoka tulee edulliseksi kuitenkin sitä kautta että sitä menee vähemmän. Myös ulostetta tulee kuulemma vähemmän. (Vähemmän siivottavaa) minulla ei ole vertailukohtaa kun aloitettiin heti viljaton tai vähäviljainen ja -kasviproteiininen tai hiilarinen ruoka.
Mutta ennen kaikkea iloista kissan odotusta ja varmasti löydätte teille sopivan kaverin!
Kiitos kaikille vastauksista. Eiköhän meille tosiaan kissakaveri löydy. AP
Me otettiin 12vk kollikissa, on aivan ihana, nyt on vuoden ikäinen. Kolleilla leikkaus on tosi helppo ja halvempikin kuin nartuilla mutta kollit tuppaa olemaan hiukan äksyjä niinkuin meidän Eemelikin, ei millään olisi sylissä, koko ajan menossa ulos, asutaan maalla joten saa ulkoilla ihan vapaasti.
Onnea kissan hankintaan
Anteeksi, en jaksanut kaikkia vastauksia lukea.
Mutta onko siis hakusessa ihan maatiainen, vai tarviiko olla rotukissa?
Maatitaisia saa, kun seuraa vaikka netissä luovuttajia, eivät maksa mitään. Ei ainakaan pitäisi, jos ruvetaan rahaa pyytään, on joku pielessä.
Rotukissat hankitaan sitten erikseen kasvattajilta, ja ne on kalliita.
Ja kyllä kissa sopeutuu kerrostaloon, nimim. 2 kollia kerrostaloasunnossa. Kumpikin on eloisia, leikkisiä, ihmisläheisiä ja ihania. Eivät tee pahojaan. Pentuaikoina tietysti oli johdot yms. vaarassa, kun niitä naskaleita piti päästä kokeilemaan.
Kaikki arvokas kannattaa suojata tai siirtää piiloon. Johdot pitäisi piilottaa ja kirjan kulmatkin ovat vaarassa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:43"]
ihan tavallista maatiaiskissaa ollaan ottamassa. AP
[/quote]
Oletteko seurailleet oman paikkakunnan ilmoituksia? Netistäkin voi katsoa oman lähieläinkodin luovutusikäisiä. Meillä kävi tuuri, kun tututtuja oli kumpikin perhe, josta pennut haettiin.
Mulla on 2 maatiaiskissaa ja asutaan kerrostalossa. Oikein hyvin mennyt !
Ostin aikoinaan suomi24 sivulta ja keltaisesta pörssistä. Maksoin molemmista kissoista 50e. Toinen on nyt 6v (tyttö) ja toinen 5(poika)
Itse olin valmis maksamaan myös maatiaiskissasta, maksaahan marsutkin saman verran ;)
Mun kissat on ihania kultakimpaleita<3 kehräävät sylissä ja ovat oikein kilttejä. Parasta niiden mielestä on, kun saa uuden leluhiiren kaupasta ja omistajansa huomion:p
Jos ette halua maksaa rotukissasta 1000€ niin suosittelen ihan maatiaiskissanpentua.
Kevät on lisääntymisen kulta-aikaa ja kohta alkaa löytöeläinpaikatkin olla täynnä kodittomia kissanpentuja.
Täältä kannattaa myös katsoa ilmoituksia http://www.lemmikkipalstat.net/apula/
Itse kolmen kissan omistajana olen sitä mieltä, että ei tarvitse olla loma-aika tai vapaata töistä, että kissan voi ottaa. Kissanpennulle on jopa parempi, että saa rauhassa ja yksin tutustua uuteen kotiin ja ympäristöön. Se voi aluksi olla hyvinkin arka ja pelokas, varsinkin löytökissa.
Kissaa ei myöskään millään lailla voi kouluttaa tai kasvattaa. Koiria koulutetaan ja lapsia kasvatetaan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:36"]
Anteeksi, en jaksanut kaikkia vastauksia lukea.
Mutta onko siis hakusessa ihan maatiainen, vai tarviiko olla rotukissa?
Maatitaisia saa, kun seuraa vaikka netissä luovuttajia, eivät maksa mitään. Ei ainakaan pitäisi, jos ruvetaan rahaa pyytään, on joku pielessä.
Rotukissat hankitaan sitten erikseen kasvattajilta, ja ne on kalliita.
Ja kyllä kissa sopeutuu kerrostaloon, nimim. 2 kollia kerrostaloasunnossa. Kumpikin on eloisia, leikkisiä, ihmisläheisiä ja ihania. Eivät tee pahojaan. Pentuaikoina tietysti oli johdot yms. vaarassa, kun niitä naskaleita piti päästä kokeilemaan.
Kaikki arvokas kannattaa suojata tai siirtää piiloon. Johdot pitäisi piilottaa ja kirjan kulmatkin ovat vaarassa.
[/quote]
Tiesitkös, että maatiaiskissoista jopa kannattaa pyytää hiukan rahaa. Näin karsitaan kesäkissojen yms. etsijöitä.
monesti kauppojen ilmoitustauluilla on ilmoituksia, varmaan netissäkin on...yksin sitä pientä ei saa jättää...toiv. voitte olla kotona sen kanssa jonkin aikaa...
ootko kattonu rekkurescue.fi ?