Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaa päähän. Mikä voisi olla opettajan motiivi?

Vierailija
17.03.2013 |

Vilmaan tulee välillä viestejä erityislapseni levottomuudesta koulussa. Mitä ihmettä minä äitinä voin sille asialle töissä ollessani tehdä? Eikö se asia ole koulun ja lapsen välinen?

Kotona lapsella on rajat ja myös sitä rakkautta ja välittämistä. Pitääkö mun mennä joka päivä kouluun, istua luokassa ja asettaa rajat levottomalle lapselleni?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen lapsi joka koulussa puree ja hakkaa muita, pitää ottaa sieltä koulusta pois!! Ihan sama mikä diagnoosi, mutta ei toisten turvallisuutta saa vaarantaa yhden kustannuksella!

Vierailija
22/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko te tavislasten vanhemmat ollenkaan sitä, että erityislasta ei kasvattamalla muuteta?? Voi helvetti, miten minä hyppisin riemusta jos omani lopettaisi muiden puremisen ja muun satuttamisen vaan kun hän ei sitä lopeta eikä kukaan tiedä syytä! Käymme psykiatrilla viikottain eikä hänkään osaa sanoa juuta tai jaata; tiedämme vain, että lapsen tunne-elämän kehitys laahaa jäljessä ja että ihmiset, jotka ammatikseen ovat opettaneet erityislapsia vuosikymmeniä, eivät pärjää meidän muksulle. Kyllä se aika sanattomaksi vetää!

Olen saanut ristiriitaista kohtelua liittyen tuohon, mitä on tapahtunut esim. hoidossa poissaollessani: jos en itse sano mitään tapahtuneeseen, asiaa suorastaan kauhistellaan. Jos huokaan raskaasti ja pyydän anteeksi lapsen käytöstä, sitä vähätellään: "olemme jo käyneet tapahtuneen läpi, ei sitä tarvitse enää puheeksi ottaa". Niin että kumpi nyt olisi se oikea keino reagoida?? Kyllä totuus on pohjimmiltaan se, että jos vanhempi ei ole lapsen vieressä kun tämä hölmöilee, vastuu lapsen käytöksestä on silloin hoitajalla/avustajalla/opettajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope koittaa pohtia:

Wilma-merkinnät ovat paitsi viestinvälitystä myös päiväkirja. Merkintöihin kannattaa suhtautua siten, että puuttuu niihin asioihin, joihin voi puuttua, ja noteeraa neutraalisti ne, joihin ei voi puuttua. En opettajana odota, että vanhemmat "korjaavat" lapsensa vaan tiedostavat, että niin meillä siellä koulussa nyt menee. Jos ei viestejä tule, voi olla ihan rauhassa. Ja jos tulee, niin sittenkin voi olla ihan rauhassa. Älä siis pahastu :)

Vierailija
24/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan: Jos lapsesi on vaaraksi muiden terveydelle ja turvallisuudelle, hänet täytyy ottaa koulusta pois. Mikä tuossa on niin vaikea tajuta?

Vierailija
25/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:57"]

Toistan: Jos lapsesi on vaaraksi muiden terveydelle ja turvallisuudelle, hänet täytyy ottaa koulusta pois. Mikä tuossa on niin vaikea tajuta?

[/quote]

Onko sinulla vaikeuksia tajuta sitä, että Suomessa on yleinen oppivelvollisuus? Haluaisinpa nähdä sen kunnan, joka järjestää lapselle kotikoulutusta mukisematta ja ilmaiseksi! Helsingissä ei saada edes avustajia kouluun näkövammaisille, miten mahtaa olla kun kyse on henkisen puolen ongelmista??

Vierailija
26/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:56"]

Ope koittaa pohtia:

Wilma-merkinnät ovat paitsi viestinvälitystä myös päiväkirja. Merkintöihin kannattaa suhtautua siten, että puuttuu niihin asioihin, joihin voi puuttua, ja noteeraa neutraalisti ne, joihin ei voi puuttua. En opettajana odota, että vanhemmat "korjaavat" lapsensa vaan tiedostavat, että niin meillä siellä koulussa nyt menee. Jos ei viestejä tule, voi olla ihan rauhassa. Ja jos tulee, niin sittenkin voi olla ihan rauhassa. Älä siis pahastu :)

[/quote]

Jatkan vielä, että merkinnät ovat myös dokumenttina, jos myöhemmin täytyy tehdä isoja muutoksia, esim. vaihtaa luokkaa, kerrata luokka tai muuta vastaavaa.

Vierailija
27/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 14:53"]

Et taida ihan tietää, millaisia erityislapsia on olemassa. Esim eräs syvästi autistinen puree ja hakkaa opettajia, toisia oppilaita, vanhempiaan. Ei mene puhe perille. Kuvilla kommunikoi, mutta epäselvää, paljonko ymmärtää niistä.

Vanhemmat todellakin tietävät, että lapsi puree ja raapii ja lyö. Mutta keinot on vähissä, koska lääkärit eivät ole löytäneet sellaista lääkitystä, mikä auttaisi. Puhe ei mene perille. Keskustelu on yhtä tyhjän kanssa, kun ei välttämättä tiedä, paljon edes poika ymmärtää.

Ne viestit joka päivä on todellakin yhtä tyhjän kanssa. Mitä vanhempien pitäisi tehdä? Jos lapsella on pahat käytöshäiriöt ja väkivaltaisuutta, niin hankala siihen on vanhempien puuttua, mitä lapsi koulussa tekee. 

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 14:37"]

Oikeesti. itsellänikin on erikoislapsi ja kyllä tarvittaessa olen koulussa mukana ja kaikki käyttäytymiset käydään kotona läpi lapsen kanssa, hän on vilkas ja liikkuva mutta ei tyhmä, tyhmä ei ole syvästi autistinenkaan mutta tiedän että pureva potkiva lapsi ei sovi normaali luokkaan ilma omaa erikoisavustajaa joka pystyy pehmentämään tätä käytöstä, kukaan vanhempi ei oikeasti voi olla sitä mieltä että lapsi terrorisoi luokkaa ja opettajaa ja sanoa että mitä siihen pitäisi tehdä, no todella on monta erilaista erikoisjärjestelyä mitä voi saada kunhan vanhemat pitäää pintansa ja vaatii avun mikä heille kuuluu, vielä lisäksi jos lapsi "syvästi" (diagnosina hieman outo) autistinen ja asuu kotona niin tuskin molemmat vanhemmat kokopäivä töissä koska yleensä silloin kyllä tarviataan omaishoitajaa / tai palkattua sellaista, tunnen perheitä joissa valittu sen että vanhempi kotona ja myös sellaisen jossa molemmat kokee parhaammaksi käydä töissä ja palkata kotiin hoitajan (siihenkin saa tukea vähän mutta kuitenkin).

Vierailija
28/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palasi linjoille. Kyseessä assilapsi, jonka levottomuus on lähinnä levottomien juttujen puhumista. Kasvatan lasta, kerron, mitä koulussa saa tehdä ja mitä ei. Yhteistyö koulun kanssa ihan ok.

Se, mikä viesteissä ottaa päähän on käytöksestä puhuminen ja siitä kirjoittaminen, mutta ei sanaakaan mainita, mitä he tekevät koulussa asialle. Oikeasti en ole näissä tilanteissa läsnä, joten heidän se kasvatus silloin kuuluu hoitaa. Minä teen sen kotona.

Noista viesteistä ei oikeasti ole meille vanhemmille mitään hyötyä. Kyllä minä tiedän, minkälainen lapseni on. Minulle ainakin tuli taas tunne,että eikö avustajat  ja erityislapsen opettaja osaa tehdä mitään asialle. Lapsi siis erityisluokassa, missä useita avustajia.

Olen itse kasvatusalalla, eikä minulle tule mieleeni joka välissä vanhemmille ilmoittaa, miten Nico-Petteri on tänään taas ollut mahdoton. Se asia hoidetaan päiväkodissa, koska juuri sillä hetkellä olemme hoito- ja kasvatusvastuussa.

Ap

Vierailija
29/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ja jätäpä ilmoittamatta, niin sitten sanotaan, että miksi koulusta ei ole kerrottu käytösongelmista

ja sitten vielä se, että tottakai erityislapsienkin käytöstä pystyy kasvatuksella muuttamaan, se vaan vaatii ehkä erilaisia keinoja ja enemmän aikaa

Vierailija
30/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:50"]

Ap palasi linjoille. Kyseessä assilapsi, jonka levottomuus on lähinnä levottomien juttujen puhumista. Kasvatan lasta, kerron, mitä koulussa saa tehdä ja mitä ei. Yhteistyö koulun kanssa ihan ok.

Se, mikä viesteissä ottaa päähän on käytöksestä puhuminen ja siitä kirjoittaminen, mutta ei sanaakaan mainita, mitä he tekevät koulussa asialle. Oikeasti en ole näissä tilanteissa läsnä, joten heidän se kasvatus silloin kuuluu hoitaa. Minä teen sen kotona.

Noista viesteistä ei oikeasti ole meille vanhemmille mitään hyötyä. Kyllä minä tiedän, minkälainen lapseni on. Minulle ainakin tuli taas tunne,että eikö avustajat  ja erityislapsen opettaja osaa tehdä mitään asialle. Lapsi siis erityisluokassa, missä useita avustajia.

Olen itse kasvatusalalla, eikä minulle tule mieleeni joka välissä vanhemmille ilmoittaa, miten Nico-Petteri on tänään taas ollut mahdoton. Se asia hoidetaan päiväkodissa, koska juuri sillä hetkellä olemme hoito- ja kasvatusvastuussa.

Ap

[/quote]

No ilmoitapa opettajalle, että juuri sinulle niitä viestejä ei tarvi laittaa. Itse nimenomaan haluan tällaiset ilmoitukset Wilman kautta tai muuten. Opettajan on varmasti vaikea tietää, kuka noita ilmoituksia haluaa ja kuka ei, jos sitä ei vanhemmat kerro. Ei kai opettajakaan voi olla mikään ajatustenlukija.

Vierailija
31/31 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:57"]

[/quote]

Onko sinulla vaikeuksia tajuta sitä, että Suomessa on yleinen oppivelvollisuus? Haluaisinpa nähdä sen kunnan, joka järjestää lapselle kotikoulutusta mukisematta ja ilmaiseksi! Helsingissä ei saada edes avustajia kouluun näkövammaisille, miten mahtaa olla kun kyse on henkisen puolen ongelmista??

[/quote]

Ja onko se vaikea tajuta, että tällainen tavislapsi, joka toistuvasti tulee hakutuksi, potkituksi ja purruksi voi vanhempineen nostaa pahoinpitelysyytteen ja hakea lähestymiskiellon. Siinähän sitte. Pahoinpitely se on erityislapsenkin tekemä pahoinpitely.